Det finns många miljövänliga val du kan göra i vardagen. Ett av dem är att börja använda miljövänliga nylonstrumpor. Innan Swedish stockings dök upp på marknaden var nylonstrumpor en av de värsta miljöbovarna.

Åtta kilo kläder per svensk slängs årligen, enligt Naturvårdsverket. Hur stor del som är nylonstrumpbyxor kan man bara gissa, men att de har en förmåga att gå sönder i tid och otid har nog de flesta upptäckt. Surt, ja, men där finns också en bra affärsnisch. Det tyckte i alla fall Nadja Forsberg och Linn Frisinger som idag driver Swedish stockings, ett företag som gör miljövänliga nylonstrumpbyxor och strumpor.

Look good, feel good and do good

– Nylonstrumpor har gått från att vara en lyxprodukt som man lagade hos skräddaren till att bli kvinnors främsta slit- och slängplagg. Dessutom är det en petroleumprodukt, som under tillverkningsprocessen är oerhört skadlig för miljön, säger Nadja Forsberg.

Idén till att förändra detta fick hon när hon såg en dokumentär, där nylonstrumpor visade sig vara en av de värsta miljöbovarna. Via bekanta träffade hon Linn Frisinger, ämnet kom upp och Linn blev snabbt intresserad av projektet.

– Nadja var redan väldigt miljömedveten, medan jag som är ekonom med bakgrund i finansbranschen främst tänkte på hur bra affärsidén var. Men när vi började göra research så vaknade mitt miljöintresse, säger Linn Frisinger.

Eftersom ingen annan hade producerat nylonstrumpbyxor hållbart var det bara att börja från noll. Nadja och Linn säger att de fick mycket hjälp på vägen, och varje ny kunskap ledde dem vidare. När de hittade ett företag som jobbade med att tillverka tunna trådar av återvunnen nylon kunde de sätta igång. I december 2013 var det dags för lansering.

Hela tillverkningsprocessen är hållbar. Tråden görs av spill från annan nylontillverkning och vävs, formas och färgas i en fabrik i Italien, som till stor del drivs av solenergi. Färger produceras på plats med en minimering av miljöfarliga kemikalier, och de flera tusen liter vatten som processen kräver renas och testas kontinuerligt.

Det är en del, mode är en annan. Nadja och Linn går efter devisen att kunderna vill ”look good, feel good and do good”, i den ordningen. De menar att när det handlar om mode är vi fåfänga, hur hållbart något än är så köper man det bara om det är snyggt och av bra kvalitet. Därför satsar de mycket på design. Något som verkar fungera, för idag säljs strumpbyxorna i Sverige, Europa och USA.

På frågan om de hade kunna starta företaget ensamma svarar båda snabbt nej. Att jobba tillsammans och dra nytta av varandras olikheter har varit en förutsättning för deras framgång.

– Vi är väldigt olika, säger Nadja Forsberg. Jag sätter höga mål, medan Linn är konkret och duktig med siffror. Hon tittar på kostnader och vilka delar som behövs för att vår business ska rulla. Hennes kompetens är jag otroligt glad för.

– Nadja är visionären som håller mig motiverad. Jag behöver verkligen Nadja för att se målen och de stora drömmarna, säger Linn Frisinger.

En av dessa drömmar är att fler av alla miljontals nylonstrumpor som produceras och kasseras varje år ska tillverkas utan miljöpåverkan.

– Vi vill förändra branschen, men för att göra det måste vi nå ut till alla kvinnor som är intresserade av mode, design, miljö och kvalitet. Vi vill absolut etablera oss som originalet, men vi behöver bli fler i branschen som jobbar hållbart. Därför delar vi gladeligen med oss av det vi har lärt oss. Att sitta och hålla på kunskap, det går inte, avslutar Linn Frisinger och ler.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till menskoppar  – här är den som fått bäst i test

 

NUVARANDE Miljövänliga val i vardagen – byt ut dina farliga nylonstrumpor mot miljövänliga
NÄSTA 5 bästa anledningarna till varför du borde äta choklad varje dag