Brukar du också skjuta upp besvärliga uppgifter? Du är inte ensam. Det beror helt enkelt på att din hjärna vill ha snabb belöning. Men lugn, amelia lär dig att få saker gjorda i tid.

T

vätta fönster, diska, dammsuga, – ja, ibland känns nästan vad som helst bättre än att ta itu med den där tråkiga rapporten från jobbet. När vi står inför en uppgift som är jobbig och som ger oss obehagskänslor, då skjuter vi gärna upp det till senare.

Människan drivs av lustkänslor

– Du gör det inte det bara för att det är trist. Det bottnar i någon sorts rädsla, säger tidscoachen Dorotea Pettersson, som skrivit boken Jag ska bara … Konsten att få det gjort i tid.

Vi människor drivs av lustkänslor, och även om du tycker att ditt jobb är roligt så kan det finnas tvivel om hur du ska klara en uppgift, och då skjuter du upp den för att du blir osäker. Att vi beter oss så här handlar också om våra erfarenheter. Hur det gick förra gången ligger till grund för hur du agerar när du står inför en ny uppgift.

– Vårt belöningssystem i hjärnan, amygdalan, vill hindra oss från att göra farliga saker och dessutom vill den gärna ha belöning direkt.

LÄS OCKSÅ: Så maxar du din pension utan att behöva spara dina sista slantar

När vi skjuter upp det där viktiga ska vi alltså vara medvetna om att det är hjärnan som spelar oss ett spratt. Den vill snabbt bort från det otäcka och göra något som ger direkt belöning istället.

– På att göra-listan står f lera saker, och trots att du vet att det som är mest akut är den där svåra rapporten som ska till chefen väljer du att vattna blommorna på kontoret istället, för då har du gjort något du kan bocka av på listan och du får belöning, säger Dorotea.

Och alla skjuter upp trista göromål, det är inget konstigt. Om du skjuter upp att tvätta eller att måla en vägg hemma så gör det ingenting, det drabbar ingen annan än dig själv.

Men om du skjuter upp allt hela tiden – då har du ett problem. Och det kan få stora konsekvenser.

– Genom att skjuta upp förlänger du bara plågan, resultatet blir en ren ångesttripp, som du själv skapar. Gör man det under lång tid kan det bli sjukligt och du kan må väldigt dåligt, säger Dorotea Pettersson.

Så här kommer du enkelt vidare!

1. Jag ska lämna in rapport till chefen

Gör så här: Sätt delmål och dela upp jobbet på kortare tid, som en kvart eller kanske till och med fem minuter i taget. Det kan vara överväldigande att titta på hela rapporten på en gång, så bryt ner delarna och gör lite i taget.

2. Jag måste ringa svärmor och meddela att jag inte kan komma på släktträffen

Gör så här: Prioritera! Hur bråttom och hur viktigt är det här? Att ringa svärmor kan vara både brått om och viktigt eftersom hon planerar inköp av mat och för att ligga bra till hos henne.

3. Jag måste städa, tvätta, diska, dammsuga. Det är ett återkommande måste

Gör så här: Gör en rutinlogg. Skriv in vad som ska göras när under veckan och gör det till en vana, då går det mycket lättare. Damm suga på torsdag, tvätta på lördag osv.

Lyssna på amelias podd, viktiga och inspierarnde samtal kring ekonomi och jobbliv!

NUVARANDE ”Jag gör det sedan…” – Så blir du kvitt din ovana att skjuta upp tråkiga saker
NÄSTA Det här händer i din mun – om du skippar att borsta tänderna EN gång!