Är du avundsjuk på alla som verkar hinna med allt? Kan du inte begripa hur det går att hinna med på träning och fika och middagar och familjen samtidigt som de är effektiva och produktiva på jobbet? amelia.se ger dig tipsen som gör dig effektivare genom att ta det lugnare.

D

u säger ja till det mesta och tar på dig extrasaker för att vara schysst. Vill inte gå på ett möte utan att vara väl förberedd in i minsta detalj. Det är viktigt att kunna besvara alla frågor, för att undvika pinsamheter.

Du jobbar smått ihjäl dig och har övertid för jämnan. Du kollar ofta din mejl på helger och har långa diskussioner med chefen per telefon på lördagar. Du har svid i magen och svårt att sova på nätterna. Men, samtidigt mår du ju bättre av att göra ett bra jobb (för så är det väl?). Du vill ju vara proffsig och avancera, då går det inte att ta genvägar.

Men till slut har du inte tid till annat än dina måsten, måsten, måsten, och fattar inte hur andra kvinnor hinner träna och fika. Hur hinner de? Det känns orättvist!

 Så här kan du bli nöjd på jobbet

 

Tänk på att!
Visst ska man göra ett bra jobb, men perfektionism är inte alltid en effektiv strategi på jobbet – varken för dig själv eller företaget. Perfektionist-medarbetaren riskerar att inte bli klar med sina saker i tid. En perfektionist-chef riskerar att inte delegera sina arbetsuppgifter och får jobba 16 timmar om dagen. Osv.

Säg ja till dig själv
Många säger sig ha svårt att säga nej, men lättare att säga ja. Testa då att tänka så här: ”Varje gång jag säger nej, säger jag ja till mig själv.”

Jämför dig med andra
Normalt brukar man ju säga att man inte ska jämföra sig med andra, men för en perfektionistprinsessa kan det i bland vara bra. Kolla på din arbetsplats. Kommer dina kollegor alltid i tid? Är de alltid superförberedda inför ett möte? Lämnar de ibland in saker som inte är 100 procentigt perfekta? Tar det dem fem minuter till att kolla sista-minuten-resor? Och får de i så fall sparken?

Du kanske föraktar dem för att de inte gör sitt jobb så bra. Men innerst inne finns det nog en avundsjuka på henne som bara är halvförberedd på mötet ändå verkar så cool. Mycket av duktighetssyndromet handlar om ens egen osäkerhet. Utmana osäkerheten och testa att förbereda dig mindre. Till exempel genom att läsa igenom dokumentet bara två gånger istället för 50 innan du printar ut och sprider det.

Skriv och släpp-tipset

Duktighetstjejer brukar vara världsmästare på att anklaga sig själva – även i efterhand. Om du har haft en stor presentation på jobbet eller liknande, sätt dig efteråt och skriv ner allt du har lärt dig och saker du kunde ha gjort bättre. Det kan vara enkla saker som ”sov innan” eller ”drick”.

Detta kallas på fint psykologspråk för desidentifikation. Det vill säga du är inte längre tanken, den står där, på pappret. Du kan ta fram tanken nästa gång och göra något med den. På så sätt behöver du inte ha tankarna malande i huvudet och magen, de blir lättare att släppa.

Gör en ”love-mapp”
Ha en mapp på datorn där du samlar alla positiva mejl du får. Mejl där det står att du är en ”duktis” på jobbet. Mejl från vänner som säger tack för en fantastisk middag. Helt enkelt mejl med positiva budskap, love you-budskap. Om du har en dag då du känner att ”Shit, allt går fel”, så öppnar du den mappen och mår genast bättre. Hemma kan du samla på dig ”världens bästa mamma-” och ”tack älskling-lappar”.

NUVARANDE Bli effektivare genom att ta det lugnare på jobbet
NÄSTA Därför får man gallsten- kostråd och behandling