Orolig och svullen stressmage kan förstöra hela dagen – det vet alla som som är drabbade. Många biter ihop och lider i det tysta. Är du en av dem? Här är tips för dig med stressmage.

Medicin för stressmage

Blanda en matsked potatismjöl i ett glas kallt vatten och drick varje morgon. Potatismjölet innehåller resistent stärkelse som tarmbakterierna älskar och hjälper till att hålla en bra balans i magen.


H

ar du stenkoll på var närmaste toalett ligger varje gång du lämnar huset? Är magen öm och uppblåst, eller brukar du drabbas av diarré till synes helt utan orsak? Du är långt ifrån ensam.

Problem med magen är vanligt, och majoriteten av dem som drabbas är kvinnor. Många känner skam och vill inte prata om det. För hur kul är det egentligen att berätta för kollegorna att man störtar iväg till toaletten och inte kaffeautomaten var och varannan minut?

Var fjärde svensk lider av återkommande magproblem

– Att ha problem med magen är jättevanligt och något vi definitivt borde bli bättre på att prata om, säger Sofia Antonsson, dietist och en av författarna till boken Magkänsla – Handbok för dig med orolig mage och IBS.

Det kan vara knepigt att förstå vad som egentligen försiggår där långt nere i magens mörka djup, en del av vår kropp vi aldrig sett. Det enda vi har att gå på är de (mer eller mindre) subtila signaler som vår kropp sänder ut.

Visste du till exempel att om man rullade ut tarmen i all sin prakt skulle den mäta runt sju meter. Sju! Och i mag–tarmkanalen bor det inte mindre än 100 000 miljarder bakterier som tillsammans väger ungefär två kilo. Inte konstigt att det ibland blir något knas på vägen när all mat ska processeras.

LÄS OCKSÅ: Stressad? Så här får du tiden att räcka till

Det som gör det hela ännu knepigare är förstås att alla människors magar är olika. Din tarm och din bakterief lora kan vara som en rostig gammal traktor som suckar och rosslar medan din grannes mest påminner om en nyproducerad elbil.

Den ena kräver en helt annan typ av skötsel än den andra för att fungera. Det kan vara svårt att veta vad just din mage gillar och ogillar. Många famlar i en djungel av kosttillskott och dieter för att råda bot på problemen. Andra har helt enkelt gett upp och lider i det tysta.

Men du ska inte behöva acceptera en upprorisk och smärtande mage, och du ska inte behöva anpassa ditt liv efter den. För det finns hjälp att få.

Ibland är det så att tarmen inte fungerar som den ska utan att läkarna hittar några uppenbara fel. Samlingsnamnet för den sortens problem är ”funktionella mag–tarmsjukdomar”.

– Inom den kategorin brukar man dessutom skilja på problem som uppstår i den övre delen av magen, som halsbränna, illamående och sura uppstötningar (dyspepsi) och problem i den nedre delen av magen, IBS, säger Sofia Antonsson.

– I Sverige brukar vi säga att 15–20 procent är drabbade, men det finns undersökningar av bland annat Apoteket och Mag- och tarmförbundet som visar att det faktiskt är uppemot 25 procent av svenskarna som har återkommande magproblem. Mörkertalet är alltså stort.

Förkortningen IBS står för irritable bowel syndrome, men denna folksjukdom kallas också stressmage, irriterad tarm eller ballongmage. Den är ofarlig, men symtomen kan vara riktigt jobbiga och påverka det vardagliga livet negativt.

Orsaken till sjukdomen är okänd, men förändrad tarmflora (i samband med till exempel en magsjuka) och stress är några faktorer som ökar risken för stressmage.

– Kroppen är komplex, och sjukdomsmekanismerna beror på många olika saker. Det finns en samverkan mellan biologiska, sociala och psykologiska faktorer när det gäller uppkomsten av IBS, säger Sofia Antonsson.

Cirka två tredjedelar av dem som drabbas är kvinnor. En vedertagen förklaring till det är att kvinnor generellt har fler åtaganden i livet och känner en större stress inför att ratta hela projektet Familjen AB. Ökade stressnivåer betyder förstås också en ökad risk för att drabbas av stressmage.

– Kvinnor bockar av sina ”att göra-listor” i all evinnerlighet, det tar aldrig slut. Det är klart att stressnivån blir högre då. Och har man en mage som inte fungerar så stressar det också, säger Sofia.

Ät så här för att lugna magen

Det finns tyvärr ingen mirakelmedicin som snabbt botar IBS-symtom, men genom att göra rätt val i vardagen går det att bli så gott som symtomfri.

En avgörande grej är förstås vad du stoppar i dig. En kosthållning som blivit populär för att motverka magbesvär är Fodmap, en förkortning som står för fermenterbara, oligo-, di- och monosackarider och sockeralkoholer.

– Fodmap handlar om att utesluta fermenterbara kolhydrater som kan jäsa i magen. Det är bland annat lök, vitlök, laktos, vissa sädesslag och grönsaker som rödbeta, avokado och svamp.

Genom att först utesluta de livsmedlen och därefter återinföra dem ett i taget lär du dig vilka livsmedel du behöver undvika, säger Sofia Antonsson. Förutom kosten är det också viktigt att fundera på stresshantering och vad du kan tillföra, alternativt ta bort, i vardagsbruset för att hitta ett större lugn.

– De allra f lesta som lider av IBS blir faktiskt hjälpta av stresshantering i form av till exempel andningsövningar och medicinsk yoga i kombination med kostbehandling, säger Sofia Antonsson.

Se upp med dessa livsmedel

  • Bönor
  • Avokado
  • Champinjoner
  • Mango
  • Sparris
  • Cashewnötter
  • Vitlök

Ät mer av dessa

  • Mozzarella
  • Jordgubbar
  • Paprika
  • Spenat
  • Ris
  • Tomat
  • Tonfisk

Foto: iStock

 

NUVARANDE En stressmage är ofta svullen och öm – så hjälper du din oroliga mage
NÄSTA Kan olika sorters kål göra oss friskare? (Ja, de är riktiga livräddare)