Nathalie var en riktig sockerråtta. Fanns det bullar, kakor eller godis hemma slukade hon allt, med dåligt samvete som följd. En dag slutade hon tvärt med socker och vitt bröd. Det blev början på ett friskare, lättare liv.

N

athalie har alltid sett sig själv som lite rundare än andra men säger att övervikten smög sig på med tiden. Hon testade dieter som LCHF och GI, men de funkade inte i längden.

De första veckorna utan socker var väldigt tuffa

– Jag mådde väldigt dåligt på insidan men visade kanske inte så mycket utåt, och bar på inre skuld och skam gällande mitt ätbeteende. Jag hade ledvärk, fick hjärtklappning när jag åt för mycket socker och det högg till rejält i bröstet några gånger i veckan, vilket var väldigt otäckt.

LÄS OCKSÅ: Skippa sockret – orka mer!

Nathalie ville bli frisk inifrån och ut och bestämde sig för att dra ner på sockret och komma igång med träningen.

– Socker är en stor trigger för mig och jag har även en hetsätningsstörning i bakgrunden som jag ständigt jobbar med. Jag kunde äta upp allt jag hade hemma och åt mycket bröd, fikabröd och godis.

Hon valde att vara strikt mot sig själv och helt undvika socker. Hon sa också nej till vitt bröd och feta såser, bytte ut det vita mot fullkorn och satsade på mat utan onödiga tillsatser. Hon började också äta regelbundet för att undvika dipparna.

– Första veckorna var väldigt tuffa! Jag var en riktig sockerråtta så det var en rejäl omställning, men jag tog en dag i taget. Ju längre tiden gick, desto lättare blev det. Jag fick inte samma sug och mådde bättre, kände mig piggare och gladare.

Nathalie höll sitt sockerförbud i ett år och gick ner runt 17 kilo, huggen i hjärtat och ledvärken försvann också. Men i våras drabbades hon av utmattningssyndrom och en del av hennes hetsätande kom tillbaka igen.

– Jag hade alldeles för mycket omkring mig, och då blossade det upp igen, så jag hade ett riktigt jobbigt år. Det första som skiter sig blir ju kosten, och jag föll tillbaka i gamla vanor trots att jag inte trivdes med dem, säger hon.

– Jag är fortfarande inte tillbaka där jag vill vara men är på väg mot rätt håll igen. Det som fungerar i längden för mig är att dra ner på sockermängden och att äta så ren och naturlig mat som möjligt.

Nathalies tips

  • Fundera på vad du kan ersätta eftermiddagsfikat eller godiset med. Jag hittade ersättare som kvarg, bär och naturella nötter-
  • Vad är det som gör att du blir sugen på socker? Hoppade du över mellanmålet? Planera och ät regelbundna varje dag och var observant på vad som utlöser ditt sug.
  • Alla steg i rätt riktning är rätt, även om du tar två steg framåt och ett bakåt. Var inte för hård mot dig själv och beröm dig själv så ofta du kan.

Av: Jenny Thorell Foto: Susanne Lundbäck

LÄS OCKSÅ: Gå ner 2-3 kilo på en vecka med våra kickstartsrecept (5:2-dieten som funkar)


Träningsresa med amelia

Häng med amelia till Kroatien på träningsresa i september 2018. Klicka på bilden för mer info!

NUVARANDE Nathalie slutade med socker – ”Jag tappade 17 kilo och fick ny energi”
NÄSTA Bränner svett bort fett – är det verkligen effektivare att träna i värme?