Mandelmjölk, havremjölk och sojamjölk tar mer och mer plats i mjölkhyllan. Men hur näringsrik är egentligen den nya mjölken? Inte särskilt menar dietisten Kajsa Asp Jonson.

A

tt vegetarisk och vegansk kosthållning ökar lavinartat har knappast undgått någon. På senare år har många bytt ut komjölken mot växtbaserade alternativ och dagvaruhandeln är inte sen med att hoppa på tåget. Fler och f ler varianter erbjuds, många av dem betydligt dyrare än en vanlig mjölkliter.

I ris-, nöt- och mandeldryck tillsätter man socker

Men hur mycket nyttigare är de? Är de ens nyttiga?

– Först och främst är det ganska svårt att jämföra den typen av drycker med vanlig mjölk. Visst, det är en vit dryck som kan fylla samma funktion vid matbordet, men där stannar likheterna. Komjölk är ett näringstätt livsmedel medan de vegetabiliska dryckerna tyvärr inte innehåller särskilt mycket protein, vitaminer eller mineraler, säger dietist Kajsa Asp Jonson.

Komjölk innehåller på ett naturligt sätt kalcium, poängterar hon. Dessutom är den som regel berikad med D-vitamin. De kolhydrater som finns i mjölk är också naturligt förekommande laktos medan sockerarterna (mono+disackarider) i till exempel ris-, nöt- och mandeldryck är tillsatt socker. Därför menar hon att man ska vara noggrann i sitt val av vegetabilisk dryck.

– Proteinhalten är som sagt betydligt lägre i de växtbaserade dryckerna, ett glas mjölk innehåller cirka sju gram protein, medan motsvarande mängd havredryck ger cirka två gram protein. Ris-, mandel- och nötdryckerna innehåller nästan inget protein alls.

– Ett glas mjölk blir alltså ett naturligt sätt att få i sig protein och näring, särskilt för den som inte äter så mycket kött. Då slipper man fundera på om man behöver komplettera sin kost med proteinpulver och liknande, till exempel i samband med träning. Samtidigt vill jag poängtera att det är bra att det finns alternativ mjölkdryck om man av någon anledning behöver välja bort vanlig mjölk.

LÄS OCKSÅ: Shiratkinudlar innehåller 0 kalorier – men klarar vi oss verkligen utan energi?

Komjölk anklagas ofta för att bidra till stor klimatpåverkan, detta eftersom korna släpper ut metangas som påverkar klimatet negativt.

– Men jag tycker att man ska jämföra miljöpåverkan i förhållande till näringsinnehållet. Det kan också vara bra att känna till att sojaproduktion ofta har stor miljöpåverkan och att Livsmedelsverket avråder från att använda risdrycker eftersom de har visat sig innehålla ganska höga halter arsenik.

Varför är veganmjölk ofta betydligt dyrare?

– Hur företagen som producerar dryckerna sätter sina priser har jag ingen direkt insyn i, däremot är ersättningen till mjölkbönderna skamligt låg och jag skulle gärna betala mer för svensk mjölk – förutsatt att pengarna går direkt till dem som producerar själva råvaran.

– Som privatperson väljer man ju självklart själv vad man vill lägga sina pengar på, men inom skolor och annan offentlig verksamhet blir specialprodukterna många gånger en hög kostnad i en väldigt snäv budget, inte minst när specialprodukterna konsumeras för att det är trendigt eller när det serveras specialkost utan att det gjorts någon ordentlig utredning. Men de med verklig allergi ska självklart erbjudas mjölkfria alternativ.

Vilken komjölk skulle du rekommendera, någon speciell fetthalt?

– Om man dricker mycket mjölk är det bra att välja en sort med låg fetthalt. Personligen tycker jag att ett glas iskall lättmjölk är godast.

LÄS OCKSÅ: Kan olika sorters kål göra oss friskare? Svar ja, de är riktiga livräddare!

NUVARANDE Mandelmjölk, havremjölk och sojamjölk – hur nyttig är den nya mjölken?
NÄSTA Recept på julmat – så gör du de saftigaste julköttbullarna