Dricker du "för mycket" kaffe? Inte bara den älskade frukostkoppen, utan gärna flera till under dagen? Grattis! Forskning har visat att kaffe faktiskt kan vara livsavgörande.

S

venskarna är näst bäst i världen på att pimpla kaffe, bara finländarna slår oss. Och det var länge sedan kaffe bara var en simpel kopp bryggkaffe. Nuförtiden väljer vi mellan latte, cappuccino, macchiato, espresso … och barista är ett yrke som det arrangeras både SM och VM i.

Tre till fyra koppar om dagen ger 25% lägre risk att drabbas av typ 2-diabetes

Drycken har dock dragits med ett efterhängset dåligt rykte och beskyllts för att ge upphov till magsår, sömnproblem och högt blodtryck. Men på senare år har allt fler rapporter om kaffets positiva effekter dykt upp.

Vad ska en stackars kaffeälskare egentligen tro?

– Jag skulle säga att det idag råder en vetenskaplig konsensus om att kaffe är bra för att få ett längre liv. Och det handlar inte bara om ett längre liv, utan ett längre liv med fler friska år, säger Bertil Marklund, läkare och professor i allmänmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet och författare till boken 10 tips – Må bättre och lev 10 år längre.

Så bra är kaffe

+ Förebygger cancer (minskar risken för tjocktarms-, ändtarms-, lever-, äggstocks , mun och svalg- och bröstcancer).

+ Minskar risken för typ 2-diabetes.

+ Skyddar mot Parkinson.

+ Motverkar Alzheimers och demens.

+ Minskar risken för hjärtoch kärlsjukdom.

+ Ökar fettförbränning och ämnesomsättning.

+ Uppiggande.

Mindre bra med kaffe

– Hög konsumtion ökar risken för magkatarr och hjärtklappning.

– Abstinenssymtom som huvudvärk, om man inte får sin kopp kaffe.

– Hög konsumtion kan ge upphov till stresskänsla, darrningar och illamående.

– Kan ge sömnsvårigheter.

Vad är det i kaffe som är grejen?

– Kaffe innehåller antioxidanter som motverkar inflammation i kroppen och förhindrar en rad sjukdomar som cancer, stroke och demens.

Hur är det med koffeinet, då?

– Koffeinet är aktiverande, ökar förbränningen och är därmed allmänt uppiggande.

I forskarvärlden talar man om en oxidativ process som går ut på att fria radikaler och andra föreningar bildas i kroppen, ger sig på friska celler och skapar en inflammation som i sin tur kan leda till allvarliga sjukdomar. Vi märker det kanske inte, men vi går alltså alla omkring med en ständig inf lammation i kroppen som styr vårt åldrande. Och det är här antioxidanterna kommer in.

– Det häftiga är att vi kan påverka graden av inflammation genom vår livsstil och vad vi äter. Antioxidanterna som finns i kaffe och i bland annat frukt och bär neutraliserar de fria radikalerna och dämpar den pågående inflammationen, säger Bertil Marklund.

Hur många koppar kaffe om dagen är optimalt?

– Man brukar säga tre eller fyra, men det finns forskare som säger upp till fem. Studier har till exempel visat att de som dricker tre till fyra koppar om dagen har 25 procents lägre risk för att drabbas av typ 2-diabetes än de som dricker noll till två koppar.

Vad händer om man dricker fler?

– Du kanske känner till uttrycket ”lagom är bäst”? Det gäller här också. Om du dricker för många koppar finns det risk för hjärtklappning och magkatarr. Men det är svårt att sätta en absolut gräns. Det är individuellt, vi är olika känsliga.

Detsamma gäller för kvällskoppen. En del dricker den utan problem medan andra ligger och snurrar sömnlösa i sängen efteråt. Och det är kanske inte så konstigt.

– Koffeineffekten sitter i f lera timmar. Om du dricker sista koppen vid fyra fem på eftermiddagen har du fortfarande halva koffeinmängden kvar i kroppen när du går och lägger dig, säger Bertil Marklund.

Då kan det vara trösterikt att veta att ett antal studier visar att koffeinfritt kaffe faktiskt ger nästan samma hälsoeffekt som vanligt kaffe när det gäller antioxidanter. En rekommendation från forskarvärlden är dock att välja ekologiskt producerat kaffe eftersom bönorna ofta är hårt besprutade. Och en varning för alltför flitigt lattedrickande är på sin plats.

– Mjölk får sämre och sämre rykte, och färska studier bland annat från Sverige har visat att mjölkdrickande markant kan öka risken för att dö i förtid. Det man ser idag är att inf lammationen ökat men man vet ännu inte vad i mjölken som skapar problemet. Men fortsatt forskning pågår, säger Bertil Marklund.

Annars är det bara att fortsätta njuta av ditt kaffe, gärna tillsammans med en bit mörk choklad som också är rik på antioxidanter. Och gör det med gott samvete.

– När vi mår bra producerar kroppen endorfiner som motverkar produktionen av stresshormoner och fria radikaler. Ett bra sätt att minska kroppens inflammationer är med andra ord att njuta av livet, säger Bertil Marklund.

Av: Anna Laestadius Larsson Foto: iStock

NUVARANDE Kaffe kan vara livsavgörande – ökar chansen till ett längre liv
NÄSTA Izabella Scorupco efter skilsmässan från Jeffrey Raymond: ”Har hittat lugnet”