Att äta mindre socker står på de flestas att göra-lista när det kommer till matvanorna. Tänk om det var så enkelt att det räckte med en tablett mot sötsuget. amelia har tittat närmare på mineralet krom som länge har ansetts kunna dämpa vårt behov av sött.

Visst vore det skönt att kunna stå emot den där kakan på eftermiddagsfikat eller slippa frestas av godishyllan så fort man kommer in i mataffären?

Många kan säkert känna igen sig i att det är svårt att begränsa sockret till lördagsgodiset. Mineralet krom har länge ansetts kunna minska vårt sockersug. Men hur stor effekt har egentligen tillskottet på vår längtan efter söta bakverk och hallonbåtar?

LÄS OCKSÅ: Allt socker är inte dåligt – amelias sockerguide lär dig allt om socker

Enligt dietisten Sofia Antonsson på Belly balance kan inte krom luta sig mot någon forskning som styrker att det gör oss mer motståndskraftiga mot sockret. Däremot finns det studier som visar att det kan påverka insulinet.

– Insulin är ju nyckeln som låser upp cellerna och släpper in sockermolekylerna. Har man för lite krom i kroppen är det svårare att få in sockret i cellerna, och då har man i studier sett att om man har en god kromstatus skulle det kunna minska risken för typ 2 diabetes. Tillräckligt med krom ökar insulinkänsligheten och gör att man helt enkelt kan tillgodogöra sig det socker man har i kroppen på ett bättre sätt.

– Det finns en del studier och forskning på det här men inga starka bevis. Vården skulle aldrig säga: Ta en kromtablett så undviker du diabetes typ 2. Men för någon med en bra kromstatus i kroppen skulle man kunna dra slutsatsen att insulin- och sockeromsättningen bör fungera bättre, med ett stabilare blodsocker och minskat sötsug som följd, säger hon.

Enligt Livsmedelsverket är krombrist extremt ovanligt, på deras hemsida berättar man att det finns tre kända fall och att det fortfarande är oklart på vilket sätt krom skulle vara bra för människan.

– Vi vet inte så mycket om krom och andra mineraler. Vitaminer har vi ganska bra koll på, men med mineraler är det svårare att specifikt säga vad de är bra för och hur de samspelar i kroppen, säger Sofia Antonsson.

Hennes grundinställning är att mineraler och vitaminer lever i symbios och behöver vara i jämvikt med varandra.

– Därför blir det lite problematiskt om man skulle dunka på med megadoser av något ämne. Man ska inte ta höga doser av enstaka mineraler och vitaminer om man inte absolut har ett påvisat behov. Då är det mycket bättre att ta ett multitillskott där det finns lite av varje, för då kan de här ämnena komplettera varandras effekter, tipsar hon.

Vi har alla olika förutsättningar när det kommer till sockersug eftersom vi är olika känsliga för socker. Att sockerberoende bara skulle handla om att inte kunna tacka nej till en kaka är enligt Sofia Antonsson lite för enkelt.

– Socker är något vi tar till när vi är trötta eller stressade, för hela det här systemet med sug är kopplat till känslor. Sötsuget sitter så himla mycket i hjärnan och är otroligt förknippat med hur vi mår.

För att komma till roten med känslorna som påverkar sockersuget tycker hon att vi istället ska börja med att tänka över hur vi äter och stressar i vardagen.

– Jag tycker att vi ska titta på vår näringsstatus överlag. Det är mindre näring i mycket av maten vi äter idag samtidigt som vi förbrukar väldigt mycket näring när vi stressar. Men när vi stressar väljer vi oftast onyttigare mat, så det blir en ond spiral. Vi måste istället fylla på med bra och näringsriktig mat för att komma ibalans. Är vi i balans har vi automatiskt ett mindre sockersug. Det skulle jag säga påverkar mycket mer än ett kromtillskott.

LÄS OCKSÅ: Ät dig friskare och starkare – här är 5:2-guruns nya framgångsrika metod

Så stoppar du sötsuget

1. Varför blir du sugen på socker?

Sötsuget kommer oftast framför tv:n på kvällen när du sitter och funderar över dagen. Är du orolig över något, är du i ett dåligt förhållande eller har du en jobbig chef? Fundera på var tankarna kommer ifrån och varför. Tänk tanken hela vägen och gå inte till kylskåpet för att stoppa den där känslan som kommer genom att stoppa något i munnen.

2. Avled sötsuget

Sitter du och ältar eller är uttråkad så står du vid kylen till slut, så gör något annat. Gå en promenad, läs en bok eller ring en kompis.

3. Vatten mot sötsug

Kroppen kopplar oftast fel mellan sug- och törstsignalerna. Det är inte alls ovanligt att man känner ett sug efter socker när man egentligen är törstig.

4. Säg nej till suget

Ju fler gånger du säger nej, desto lättare blir det.

”Enligt livsmedelsverket är krombrist extremt ovanligt, det finns bara tre kända fall”

skal

Bland annat skaldjur innehåller naturligt krom.

Krom går att fylla på naturligt. Alla dessa livsmedel är rika på krom, mättar väldigt bra och kan ätas i ganska stora volymer utan att de ger så många kalorier. Ät med gott samvete:

Fullkorn

Skaldjur

Vetegroddar

Broccoli

Spenat

Bönor

Potatis

Av: Jenny Thorell Foto: iStock

Kickstarta hösten – häng med på amelias träningsresa till Mallorca 15-22 september!

NUVARANDE Minskar krom sötsuget? amelia tittar närmare på mirakelpillret krom
NÄSTA I ANNONSSAMARBETE MED MYSAFETY Charlotta Flinkenberg: ”Här brister mitt teflonhjärta”