ANNONS

Vanlig att gå upp när man börjar träna???

Hej, jag är snart 31 år gammal, 1.70 och väger just nu 65kg. Jag trivs när jag väger mellan 60 och 62kg, så jag skulle vilja gå ner ett par kilo. Jag är också 2-barns mamma, och kroppen efter 2 graviditeter var acceptabel tills jag fyllde 30. Jag hade lätt att bli av 2-3 extrakilo innan, men nu är det hur kämpig som helst. Om jag lyckas bli av med extra kilona med en 2-3 veckors kamp, de kommer lätt tillbaka inom 2-3 dagar vilket är väldig frustrerande.
För 2-3 veckor sedan har jag börjat träna på gym med en väninna och redan efter 10 dagar kände mig pigg, slankare och energisk. Men-men!! i de sista 3 dagarna har börjat gå upp i vikt igen, fast tränar jag lika effektivt som innan, äter samma mat som innan. Jag vill egentligen inte banta så att jag orkar med träningen och vardagslivet. Och jag anser att vi har en bra varierad kost.
Under dessa 3-4 dagar fick jag gå upp 2 kg!!! lika mycket som jag lyckades träna bort under mina första 10dagar på gym!!!
Innan visste jag precis hur min kropp fungerade, men nu är jag förvirrad!!!

Kommentarer

Hej! Om du går upp 2 kg på 3 dagar fast du tränar o äter normalt, så undrar jag om det verkligen är fett, är det inte vätska som du binder i kroppen innan mens tex? Det kan väga en del även om du inte ser svullen ut runt vrister eller så, Isåfall kissar du desto mer o går ner i vikt nån vecka senare, Eller så har du för tillfället ovanligt fullt i tarmen och kommer om några dar skita lite mer än vanligt.Att gå ner 2 kg på 10dar låter onödigt snabbt för dej som bara ville gå ner några kilo.Mitt råd är att bara väga dej nån gång i månaden eller max varannan vecka, du märker ju om byxorna börjar sitta för trångt.Ät nyttigt men normalt och ta det på lite sikt. Om du börjat styrketräna så väger muskler mer än fett, så du kan få smalare midja,fastare rumpa och snyggare armar och ändå väga samma som förut.Visst är det kul att styrketräna, jag har hållt på ett år och är mkt stolt över att JAG fått riktiga triceps.....Lycka till!

Jag håller med om att det är märkligt att först känna sig vältränad väga 60kg och sedan efter 3 dar väga tre kg mer. Igår och förrgår hade jag väldig träningsvärk upptill i kroppen, dagen innan hade jag träningsvärk nertill så jag satsade styrketräningen på rygg armar och bröst och mage istället. Jag tror du bär på vätska inte fett. Det är skönt att ha stiliga starka armmuskler, faktiskt trevligt att se sig i spegeln när man tränar.

när man tränar brukar man gå upp i vikt eftersom fett omvandlas till muskler och muskler väger mer än fett!

Hej o tackar alla för era kommentarer, det har blivit bättre nu, min kropp har börjat hitta balansen med de nya vanorna liksom träning osv. Jag tror att i början fick min kropp en chock av de hårda träningen som var inte van med :)...o som sagt, nu verkar kroppen hitta balansen (efter 2 månaders träning).
Vågen har jag slängt ut några dagar efter min första inlägg, så nu har jag bara kläderna (jeansen) som mäter om jag har ätit en bulle för mycket :) o det funkar utmärkt!
Nu kan jag lägga undan mina stora tält tunikor och ta fram linnen, toppar o sånt och det känns bra!
Såklart att kommer dagar när jag behöver en tält tunika igen, men det kan man ju stå ut (innan mens osv)
Tusen tack alla för era kommentarer, de var till stor hjälp.
Mvh Emmi

Hej, jag är 1.70, väger just nu 61 kg, men pendlar mellan 60-62 stadigt. När jag styrketränar, vilket jag gör 1 ggr/veckan, så märker jag att jag går upp i vikt. Kan ha med att göra att muskler väger mer än fett :)

Jag har hört sådant att tränar man så kan vikten t.om. öka lite, men, men, måtten blir mindre ! t.ex. midjan alltså.
Ekvationen: Intag = konsumtion + ökning i vikt är svår att betvivla.
Jag brukar ha lätt träning om kvällarna hemma, sit ups, biceps ggr 20 osv, det betydelsefulla är också att det förbättrar humöret, är man trött blir man pigg, är man pigg blir man glad... (behövs inga tunga hantlar, tycker jag)

Hej!
Jag är man och 67 år.Har alltid varit smal och senaste två åren har jag motionerat , promenerat 5 dagar i veckan snitt 6 km/ dag.Har börjat gå på gym 2 dggr i veckan allmän träning men då minskat i promenader.mitt problem,har ökat i vikt speciellt när det gäller magen.Vad händer? Vad gör jag för fel?

ANNONS
ANNONS
ANNONS