Annons
Annons

Våld mot kvinnor

EllenD

Vill kvinnor bli slagna?

Alla dessa kvinnor som blir slagna av sina män,gillar dom det?? Går man inte efter första slaget får man skylla sig själv! Dessa män blir ALDRIG bättre, fattar ni inte det?
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Kvinnofrid

nej

Tror du själv att någon vill bli slagen? vill bli misshandlad?
    det du uttrycker är tyvärr en myt som florerar som gör misshandeln till kvinnans fel och ansvar.
    Fråga istället varför misshandlar män? Varför slår män?
    Att gå vid första slaget är också en myt. Mannens dominans av kvinnan har pågått länge när första slaget kommit. det är mannens dominans över kvinnan och mannens verklighetstolkning som styr i en misshandelsrealtion.
    Du kan inte jämföra en jämställd sund relation med en relation med misshandel.
    Fråga istället -vad är det som gör att män kan dominera kvinnor!
    Fråga istället - hur skall vi uppfostra våra pojkar för att få ett jämställt samhälle.
    Skrivet: 6 augusti 2008
    0 röst(er)
  2. ellenD

De borde förbli singlar och ha det lugnt.

Klart jag förstår att ingen vill bli slagen, men man kan ju fundera..Dessa kvinnor borde aldrig gå in i ett förhållande innan de "fixat" sig själva, lärt känna sig själva och blivit starkare, bättre självförtroende osv. De gör ju samma misstag gång på gång och dras till dessa våldsamma män och stannar kvar hos första karln och sen andra osv. Säkert har dessa kvinnor haft dålig uppväxt, men de måste ta itu med sig själva oh inte bara gå in i nya dåliga frhållanden gång på gång.
    Skrivet: 7 augusti 2008
    0 röst(er)
  3. Katten

Du får det att låta så lätt

Självklart, alla borde gå vid första slaget. Vad du nog inte förstår är att det här är en process. Det tar tid innan det första slaget kommer. När dom väl slår har dom sett till att man är så mentalt förstörd att man inte kan gå. För dom har sett till att vi vet att anledningen till att dom slår är vårt eget fel. Visst förstår vi att vi borde gå, men om du någonsin varit så nertryckt som dessa kvinnor blir så skulle du också veta att man kan inte bara gå, man orkar inte. Vad vi lever med är att ständigt höra att allt är vårt fel, vi är värdelösa, vi kan ingenting, det enda vi känner att vi har; är dom. Dom har fått oss att tro att dom är dom enda som på något underligt sätt älskar oss. Och när du står där och han fått dig att förstå hur värdelös du är, då är det inte så lätt att gå!
    Skrivet: 12 augusti 2008
    0 röst(er)
  4. anjimoo

Varför.....

tolererar kvinnor att bli kallade värdelösa,sopiga,dumma,imbecilla,frigida,etc....

Varför stannar ni vid de första,nedlåtande orden?
    Varför tror ni att det är kärlek som får mannen att vräka ur sig"dit satans äckliga fruntimmer"?
    Varför tror kvinnor att en man kommer att bättra sig efter de första,kränkande orden?

Varför tror kvinnor att just de är den som skall få mannen på rätt köl?

Jag kan tala om för er som tror detta,att ni kommer aldrig att lyckats!

Jag är så trött på att lyssna på alla dessa undanflykter från kvinnor som anser att vi övriga kvinnor skall ha förståelse för att ni inte orkar att gå vidare.Att ni inte vill/kan/orkar att bryta med en respektlös man när han kallar er saker.

Varför tror ni att ni inte är värda bättre?
    Och varför anser ni att eran lott är att ta skit från en man som inte kan respektera er?

Kvinnor idag är i regel läskunniga.Vad är det då som gör att kvinnor inte kan ta till sig innebörden i det skrivna?

Tolerera inte att bli behandlade som skit!
    Skrivet: 16 september 2008
    0 röst(er)
  5. Miss X

Man måste lämna

Jag har själv varit utsatt för en mycket elak, svartsjuk och kontrollerande man. Jag anser mig inte som svag eller dum, snarare stark, för stark för honom. Dels för att jag kommit längre än vad han någonsin kommer att göra både vad gäller utbildning och relationer. Men en sak är säker han har fått min självkänsla på svaj. I början förstod jag inte vad som var på gång för jag hade aldrig varit med om nåt liknande. Givetvis har väl alla råkat ut för ett praktsvin till karl men man brukar i normala fall dumpa denne. Men när man är kär då blir man blind.Han spelade mycket på sina känslor och eftersom han hade haft en så svår barndom utsåg han sig själv som offer. Han har själv sagt att det är därför han är som han är och menar att det ursäktar hans beteende.Det tog mig 2 år att inse att denne man aldrig kommer att ta ansvar för sitt beteende och att hela han är sjuk. När saker går fel i hans liv får andra skulden för det trots att han oftast är orsak till det onda. Då undrar ni säkert varför det är så svårt att bryta? För mig var det jättesvårt eftersom hela vårt förhållande var som en berg och dalbana. Denne man som jag älskade mest av allt kunde plötsligt bli arg för ingenting och hota med att lämna mig och ibland lämnade han mig också utan att jag förstod varför. Men sedan efter nån månad kunde han böna och be för att allt skulle bli bra igen. Han saknade mig så mycket. Om jag ska va ärlig så saknade jag honom lika mycket. Skillnaden var att jag hoppades att den man jag blev kär i, som var snäll skulle komma tillbaks men han kom aldrig tillbaka inte fullt ut. Ibland hotade han med att strypa mig och ibland kastade han ut mig ur huset. Men han hann aldrig slå mig utan han använde förtäckta hot och knuffar men jag vet att han skulle slagit mig tillslut. Orsaken till detta enligt honom var att jag var för kvävande och ville låsa honom samtidigt som han inte tyckte om när jag försökte göra saker själv.Men om jag kunde ändra mig och kunde lyssna på vad han sa,då kunde han tänka sig att ha mig kvar.jag var aldrig tillräcklig bra utan jag skulle lyssna och lära mig av det här. Han menade att jag fattade inte, bara jag kunde fatta då skulle det bli bra. Nu har han gjort slut igen och jag är nöjd med det. Jag vill inget hellre än bli fri men jag vet också att när det gått några veckor så kommer dessa telefonsamtal med skyddat nummer och ingen som finns i luren. Men denna gång ska jag klara det orkar inte ta mer skit. Det svåra är hans kontroll om jag inte är ute och dansar då ringer tel och är jag ute har jag ständigt hans och hans kompisars ögon i nacken. Nej jag vill inte bli slagen eller helt ned psykad det vill nog ingen kvinna bli. Jag tror att man kan bli fri men bara om alla känslor dör och för mig så är dessa känslor borta, kvar är alla minnen av elakheter. Jag var en alltför besvärlig kvinna dvs en kvinna som satte krav och sa emot, ställde motfrågor även lämnade denna man 3 gånger.Fråga istället varför vissa män måste kontrollera kvinnor med våld och varför de verkar njuta av det hela? Jag har aldrig råkat på en sådan man förut och jag kommer inte söka mig till såna män inte frivilligt. Jag tror själv att det svåra för mig har varit att lämna honom eftersom han alltid satt mig i vanmakt. Jag visste aldrig när det var allvar eller varför eftersom det egentligen inte finns något svar det bara var såhär. Så enkelt tror jag det är jag tror att vissa män njuter av att ha makten och startar gärna ett bråk utan anledning för att få sin sjuka kick.
    Skrivet: 30 september 2008
    0 röst(er)
  6. Upprörd!!!!!!!!!!!!

Lyckans dig

Usch vad upprörd jag blev när jag läste ditt inlägg. Jag var till för sex år sedan en stark och framgångsrik kvinna med en mkt lycklig barndom. Men i min väg kom sen en otroligt charmerande man som hade ALLT. Sakta men säkert bröt han ner mig totalt psykiskt innan första slaget kom och när det väl inträffade var det redan försent att gå, för då hade han lyckats bryta ner ner min självkänsla totalt och isolerat mig från omgivningen. Dessa män är fruktansvärda psykopater som INGEN (utom du tydligen ) kan värja sig mot. Hade jag inte bokstavligen blivit lyft därifrån hade jag inte levt idag. Så lyckliga dig som aldrig skulle falla för en sådan man.
    Skrivet: 7 oktober 2008
    0 röst(er)
  7. Maxine

Så är det säkert

Allvarligt talat nu, är det männen som slår som ska ha försvar för att kvinnorna "inte vet bättre"? så om man stannar kvar förtjänar man att bli slagen? Man kan ju tro att den som yttrat sig på det här viset är misshandlare själv..
    Skrivet: 4 januari 2009
    0 röst(er)
  8. Madeleine

Utan offer ingen förövare!

Utan offer ingen förövare! Så brukar jag tänka. Min mamma blev slagen, svårt misshandlad, våldtagen(såg det själv redan som 3-åring), och dagligen kränkt av sin egen man, min pappa.

Hur många gånger har inte jag och min stora syster försökt "tala förstånd" till vår mor. Utan att gå in på vad allt detta ledde till i mitt och mina syskons liv så tror jag att ALLA som blir slagna på något sätt är stolta och "för starka"

Jag dömer nu ingen som blir eller har blivit slagna men efter att ha sett min mamma och har också jobbat med andra slagna kvinnor så inser jag att det krävs en styrka att ta emot stryk. Själv skulle jag ALDRIG palla att någon slog på mig, som vuxen(som barn har man inget val). Jag gick också på tå för min pappa och fick därmed minst stryk av oss syskon, fysiskt. Jag ville inte ha ont helt enkelt.

Min syster som sade emot, var tuffare, hon fick ibland stryk och fortsatte ändå att säga emot pappa fast att hon visste vad som skulle ske.

Jag har varit hos polis och rättsläkare samt advokat med mamma(där var hon feg eller svag), och trots att vi erbjöd henne stöd så gick hon alltid tillbaka till honom. Det finns en sjuklig stolthet hos en del, typ "tänk vad folk ska tycka om jag berättar", och så tar man hellre skit än går.

Det är en komplex fråga, och inget säger att de kvinnor som blir slagna är dumma eller så, men man bryts bara ned i den där spiraltrappan om man vägrar vara vid sina sinnens fulla bruk hela tiden i en relation. Det finns röda trådar som löper bland de som blir slagna. Styrkan, stoltheten och förnekelsen.

Jag har det iofs i min ryggrad att INGEN får slå mig, och kanske är det för att jag såg min mamma bli slagen och hatade det. Fast psykologer och andra menar ju att en "sån som jag" borde gå i min mors fotspår, men vad vet psykiatrin.

Du är det friskaste jag träffat sade en psykolog som jag träffade eftersom jag ville ta reda på om jag hade någon gen eller så som var skadad med tanke på mina föräldrar.

Vi väljer ALLA(vuxna), hur omgivningen ska behandla oss. Självklart hjälps ingen misshandlad kvinna av att andra kvinnor sätter sig till doms, men att bara gör de till offer tror jag är att göra samhället, kvinnor, män och barn en otjänst.

Vi får inte glömma att många slagna kvinnor har barn som blir slagna och som INTE har den vuxnas förmåga att tänka och fly!
    Love
    Skrivet: 5 januari 2009
    0 röst(er)
  9. Elin 32 år socionomstudent

Du Ellen D

Kvinnor har olika själ till att dom stannar kvar i ett förhållande där det förekommer fysisk och psykisk terror och döm inte tjejerna som dumma och inte kompetenta. Det börjar inte med fysisk terror utan oftast psykisk terror för att kvinnan skall tappa sin självbevarelsedrift och mod att säga i från. Det är inte någon samhällsklass som är mer drabbad utan det förekommer i alla samhällsklasser.
    Kvinnor gillar inte att bli slagna men självförtroendet har tagit så mycket stryk att dom tror att omvälden skall fördömma henne om hon berättar. Fördöm inte dom som stannar kvar i jobbiga förhållanden. Jag Misstänker att det förekommer psykisk terror hemma hos min syster att min svåger inte riktigt är snäll och vänlig mot min syster. Skall jag fördömma henne som kvinna , som syster som människa för att hon inte lämnar honom??. Är du väldigt ung Ellen? Tycker inte att du skall genaralisera problemet och orsakerna till att tjejer inte lämnar efter 1 slaget!!
    Må väl och hjälp en medmänniska som verkar ha problem i stället för att fördömma!!
    Skrivet: 6 januari 2009
    0 röst(er)
  10. Paranormal Petra

Mysko problem detta

med mäns våld i hemmet.
    Alltså en man som ler o fungerar bra i samhället, men hemma, buhuhu, han förändras till en varuluv o en evig maktkamp börjar...
    med avsikten att kuva kvinnan.
    Och varför njuter dessa män av detta?
    Varför får de ett kick av det?
    Vad är vitsen med det hela?
    Varför njuter de av processen av långsam nedbrytning?
    Förklaringen med dåligt själförtroende hos dessa män är mycket tunn.
    En person med dåligt självförtroende kan inte fungera bra i det dagliga livet o kamma hem stora lön, osv.
    Trots att jag läst psykologi fattar jag inte logiken i detta. All min empati räcker inte att förstå och jag måste påpeka att jag är en väldigt nyfiken person o allt intresserar mig, inklusive detta paranormal företeelse.
    Särskilt för det är en mycket vanligt företeelse.
    Jg tycker personligen att dessa misshandlade kvinnor behöver ekonomiskt o känslomässig stöd för att kunna bryta med dessa män.
    Folk tycker om att säga att dessa kvinnor är ofattbara när de går tillbaks till dessa män, men jag tycker att i många fall, inte i varje fall, handlar det om rädsla för fattigdom.
    Men det är lättare att diagnostisera dessa kvinnor som dumma o ta avstånd, än att ställa upp.
    Men dessa kvinnor behöver pengar, o en stöttande omgivning.
    Den stöttande omgivningen brukar vara den ömmaste punkten i sådana kvinnors liv, tyvärr.
    Det finns inget mystisk med kvinnor som går tillbaks, det handlar om smutsig ekonomi, men folk tycker inte om att INSE detta, det är bekvämare att ta avstånd.
    Annars krävs det mycket planering inför en skilsmässa från en sådant person, eller hur?
    Skrivet: 6 januari 2009
    0 röst(er)
  11. Sanna

Vänd på steken

En sak man kan fråga sig är; Varför går inte männen? Om de nu irriterar sig så på en kvinna att de anser sig behöva hota, slå och kalla henne förnedrande saker. Varför packar de inte bara sina grejor och lämnar henne istället?
    Skrivet: 7 januari 2009
    0 röst(er)
  12. Man 30 år

Självhat

Jag tror dessa män som gör detta tycker illa och tillochmed hatar sig själva och de vill följaktligen straffa de som tycker om dom, det är en slags omvänd självbevarelsedrift kan man säga. Detta tyder på att man har djupa problem och kan tillochmed sägas vara sjuk. Det går inte att lösa dessa tendenser utan sjukvård tyvärr. Att det är kvinnor som drabbas i hemmet kan ha att göra med att dessa män som till syvende och sist hatar sig själva och ser sig själv som ett offer vill göra kvinnan till offret istället... alltså förflytta känslan av att vara ett offer till någon annan. En annan förklaring till varför kvinnorna drabbas kan häröra i barndomen och en sjuk relation till modern. Det kan också i ett tredje fall röra sig som jag nämnde ovan att just den person som står mannen närmast uppfattas som det största hotet... kanske tror mannen att kvinnan (alltså den som står honom närmast) skall upptäcka vilken skit han är, eftersom han uppfattar sig själv som en sådan. Det hela blir en ond spiral där mannen tycker mer och mer illa om sig själv desto värre han beter sig. Det är viktigt att kvinnan säger ifrån direkt!!!
    0 röst(er)
  13. Misshandlad

Jag förstår att det är svårt

för någon utomstående att förstå. man förstår inte själv varför man stannar men på något sätt blir man sakta men säkert så nedtryckt och nedvärderad + att man hoppas på de löften dessa män oftast ger efteråt. De är ofta enormt garmerande och sympatiska efteråt. Jag kan inte förklara varför jag stannande så länge. Men jag kan berätta att jag fortfarande känner mig rätt ful och värdelös mellan varven och faktiskt inte värd någonting.

jag som var så snygg och stark. Är en spillra av mitt forna jag. Tystnat, dragit mig undan.
    jag skäms. Skäms för att jag än gång "valde honom", skäms för att jag har honom som pappa till mina barn, skäms för att jag inte visste bättre, skäms över att jag inte gick tidigare, skäms för släkt,vänner
    Skäms

Så du, EllenD, döm oss inte. Den som aldrig blir utsatt av slag av den man trodde älskade en kan aldrig förstå.
    0 röst(er)
  14. Checken är befrielsebreven från slaveri

Dessa män är inte sjuka det handlar om slaveri

Jag vet inte vem tyckte först att dessa män är sjuka, detta är inte sant.
    Det handlar om ett medvetet val i deras fall,
    om ett beslut, dessa män tar, att slå.
    Alla har ett val, alla kan slå, mörda, men man gör inte det.
    Dessa män har bra jobb, hög lön, är sociala, god självförtroende, osv.
    Jag tycker att först o främst dessa män börjar kontrollera ekonomin i huset, alla pengar, alla kontrakter är på hans namn, osv.
    Efter första slaget inser kvinnan att hon har ingenting, o hon kan leva antingen misshandlad ibland, eller stolt o fattig i en sociallägenhet.
    Kan man vara stolt o fattig? Går detta ihop? Svår fråga. Visst är det värd, men stort steg är det.
    Många väljer bort detta alternativ för ett tag.
    Detta alltså handlar om MODERN SLAVERI, inget annat, där kvinnan är fattig o lever som Isaura i sitt eget hem.
    För JAG GARANTERAR att en kvinna med pengar, som har egen lägenhet, jobb o pengar på banken, tar inget skit, även om hon var misshandlad i barndomen.
    Frågan om man HAR RÅD med ett personlighet?
    och om den stackars kvinnan råkar vara ett socialfall när misshandeln börjar, o ingen hjälper henne, då är det ytterst svårt att ta sig ur skiten.
    Även om enrik kvinna råkar ut för en misshandlare, efter första slaget har hon råd att gå, o hon garanterat lämnar mannen.
    Alltså allt detta handlar om PENGAR o slaverin är inte över.
    Tänk hur många äktenskapsförord undertecknas med tvång, eftersom lagen är så mild att den godtar ett underskrift även om den är INTE BEVITTNAD av en notar!
    0 röst(er)
  15. Fattigdom o misshandeln går hand i hand

Paranormal tillägg

En annan KLYSCHE folk tycker om att upprepa, är att en kvinna som varit misshandlad i barndomen ska välja en lång rad av agressiva män.
    Sååå dumt!!!
    När man går t ex på krogen, eller om man träffar nån på arbetsplaten, hur vet man exakt vem man förälskade sig i, för vad ser man hos en kille?
    En snygg kropp, ett sexigt leende, osv.
    Hur vet man, om man är ung+ dum om denne man ska slå eller inte.
    T.o.m. paris hilton råkade ut för en agressiv kille, nick carter, som slog henne blodig, men med hennes pengar o stolthet var det självklart att hon kunde göra slut.
    Alla kan råka ut för en misshandlare.
    Självklart om man är lite mer beläst o har mer erfarenhet o kan ställa rätta frågor o orkar forska i någons förflutet, kan man hitta svar, men vem har lust o tid idag att kolla upp saker?
    Endast skattemyndigheten.
    man kan träffa 2 snälla killar o en som misshandlar, huvudfrågan är om man stannar kvar.
    Som någon sa, utan offer ingen förövare.
    O det tycker jag att är en fattigdomsproblematik helt enkelt.
    Annars varför skulle dessa kvinnor fly till kvinnojouren, varför har de inte egen lägenhet eller villa att gå tillbaka till?
    Detta klysche stämmer endast vid alkoholism, för det är självklart att alkisar dras till varann, de träffas ju oftast medan de dricker, o har samma intresse, dvs att dricka.
    Skrivet: 11 januari 2009
    0 röst(er)
  16. Karin

Omvärlden vill inte alltid se

När man blir misshandlad är man som så många redan sagt nedbruten. Man skulle behöva att någon utifrån stärkte en och övertygade en om att det som pågår är fel, men tyvärr är misshandel och andra övergrepp "jobbiga" för omgivningen att hantera. Det är inte speciellt många i dagens samhälle som har civilkurage nog att gå emellan vad det än handlar om.

Jag blev misshandlad dagligen av min bror från det att jag var 11 tills dess att jag flyttade hemifrån när jag var 17. 6 år av dagliga slag, sparkar, nedsättande ord, avlyssnade telefonsamtal mm. Mina föräldrar valde att blunda, eller vill väl inte tro det om sin egen son... vad vet jag. Nej, jag valde inte att bli misshandlad, men tillslut blev det en vardag. Jag trodde inte att jag förtjänade ngt annat, och var skulle jag ta vägen?!?

Så innan du eller ngn annan dömer, ha förståelse för att omständigheterna inte alltid gör det möjligt att gå.

Jag har jobbat så mkt med mig själv genom åren, så att jag vet att jag idag inte skulle acceptera ett slag till, vem det än kommer ifrån. Men det klart att det har satt spår, och jag kommer aldrig komma över det som hänt och det faktum att min familj än idag inte erkänner det som hänt och att de agerat fel (förutom min pappa, och med honom har jag i dag en någorlunde vettig relation)
    0 röst(er)
  17. Lättare sagt än gjort

s till fattigdom och misshandel går hand i hand

Jag tycker att du har både rätt och fel.

Om man är uppvuxen i en familj där misshandel är vardag, man har blivit kränkt och misshandlad som barn, så har man en högre toleranströskel för misshandel. En knuff i ryggen är kanske inget man går för. Inte heller för att man blir kallad dum i huvudet eller värdelös. Dessutom har man kanske barn och tänka på. Och visst det är fel att barnen får en felaktig bild av hur män ska behandla kvinnor men som sagt så är man avtrubbad om man levt under de omständigheterna hela livet.

Du har rätt i att det är ett fattigdomsproblem. Någon sa att en skilsmässa är det sämsta ekonomiska draget du kan göra. Att en skilsmässa kan kosta individen upp mot en miljon kronor. Säkert mer.
    Har du inget jobb och kanske betalningsanmärkningar är det inte så lätt att bara flytta. Alla har inte föreäldrar i livet eller föräldrar som är berädda att ställa upp eller som ens stöttar en i beslutet att lämna sin man.
    0 röst(er)
  18. fult med fördomar

Svar till rättare sagt än gjort

Tro mig, att jag har rätt hela vägen.
    Jag tycker att ditt påstående är MYCKET KRÄNKANDE, när du säger att man blir avtrubbad om man blivit missahandlad i sin barndom.
    Samt ang toleranströskeln.
    Detta är en ful ful FÖRDOM.
    Därför är mörkertalet är så stort jämfört med upptäckta fall av misshandel, för kvinnan vet, att så fort omgivningen får veta sanningen blir hon behandlad som en handikappad, en stackars avtrubbad utan framtid o utsikter.
    På det sättet känner offern skuld o skam , pga dessa fula fördomar som florerar hela tiden i media.
    Om man är barn så har man nästan inget val, men som vuxen kan man ta ett beslut oavsett om man är kvinna eller man, att man ska INTE misshandla sina barn eller fru, för det är FEL.
    Det är inte sant att misshandeln sitter i ryggmärgen detta är oxå en ful fördom, för man kan ta beslutet att inte slå, inte hota, inte knuffa, inte nedvärdera, osv.
    Detta handlar om ett val varje människa kan göra ett val o besluta utifrån all fakta o info, hur hon eller han ska förhålla sig till verkligheten.
    Det handlar om VÄLVILJA; inget annat.
    Varken mannen eller kvinnan är sjuk.
    Så enkelt är det.
    Sen är det pinsamt att inse, att inte nog att man blivit slagen utan man är pank oxå.
    Finns det nåt värre?
    0 röst(er)
  19. Lättare sagt än gjort

Svar till fult med fördomar

Vem är det som har fördomar?

Har du funderat på att jag kanske talar av egen erfarenhet?

Är det någons svar som är kränkande så är det ditt!

Människor är olika. Hur kan du sitta här och moralisera och tala om hur alla kvinnor ska göra och reagera?

Skrivet: 13 januari 2009
    0 röst(er)
  20. blodttrycktablett

Du har rätt

om du har egen erfarenhet då är det precis som ingen annan, än DU påstår- du är avtrubbad efter all misshandel.
    Skrivet: 13 januari 2009
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia