Annons
Annons

Ur mitt liv

olivia

Vänjer man sig i ett lyhört bostadshus?

Har flyttat in i en bostad som jag trodde skulle vara bättre än där jag bodde förut, tyvärr visade sig vara extremt lyhört här. Grannens hosta, ropande, stängande med dörrar, knackingar, allting hörs hos mig. =( Är jättebesviken på att det var så här, men samtidigt förvånas jag över att det bor så mycket folk här, som om de andra inte störs alls. Är detta något man vänjer sig vid? Jag är ingen högljudd person som spelar hög musik, eller har tvn på högt men tyvärr verkar de andra vara den typen. I alla fall när det gäller tv-tittande och radio (jättehögt ibland). Vill inte knacka på och be alla tysta ner sig eftersom jag är den nyinflyttade och dom har levt här längre än mig, men ibland vill jag bara sätta upp en lapp att alla ska hålla tyst. Givetvis inser jag att problemet mest sitter hos mig. Mår dessvärre inget vidare av detta och gjorde inte det så mycket innan heller, har en väldigt låg stresströskel så ljuden blir en stor bidragande faktor. Hade jag haft råd hade jag köpt mig ett hus eller en bostadsrätt som var väl isolerat, men nu har jag ju precis flyttat in =( Någon som har erfarenhet av dessa störande problem? Jag har försökt dämpa ljud med mattor, gardiner, även ibland höjt tvn lite som protest men det verkar inte riktigt bita på något. Att byta lägenhet tror jag tyvärr ej är möjligt då man måste bott här 1 år först. Vill köpa mig fri som sagt men det går inte just nu. Kan tilläggas att ljuden inte är konstanta men det som stressar mig är att jag aldrig kan välja tystnaden, utan blir efter hur grannarna lever. Någon som har tips/synpunkter så snälla kom med något.

(ps. vill ej att detta publiceras i amelia-tidning)
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Juli

Sv: Vänjer man sig i ett lyhört bostadshus?

Hej! Jag är också känslig för ljud, och mitt bästa tips till dig är ett par Bose-hörlurar. Man kan ju inte få människor runt en att inte leva på som vanligt, men man kan slippa höra dem. Lurarna är jättedyra, men de fungerar verkligen. Jag har dem på mig när jag reser eller sitter ute på caféer och ställen där ljudvolymen är hög, och de filtrerar bort i princip alla ljud, det blir väldigt tyst och skönt.

Titta på den här länken: http://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/headphones-and-headsets/acoustic-noise-cancelling-headphones/

Lycka till.
    Skrivet: 2 februari 2012
    0 röst(er)
  2. Johanna

Hej, jag har tyvärr ingen lösning men ville bara säga att det var skönt att läsa ditt inlägg - det finns alltså andra som känner som jag! Jag har precis flyttat in i ett gammalt landshövdinghus där man in princip kan höra vad grannarna pratar om, där det dundrar i hela lägenheten så fort någon går ovanför, där all musik och tv hörs. Och det som förvånar mig är samma sak som för dig - folk lyssnar på hög volym och brötar runt till sent på natten utan att bekymra sig det minsta om sina grannar. Och att folk orkar bo såhär! Det är extremt populärt att bo i detta område. Är jag den enda människa som störs av dessa ständiga oljud? Blir väldigt stressad och får ångestkänslor av att aldrig kunna ha det tyst. Är inte kul att hela tiden behöva sova med öronproppar heller.
    Skrivet: 2 februari 2012
    0 röst(er)
  3. olivia

Tack för era svar. Jag kikade på dessa hörlurar men såg att jag har redan har liknande sådana. Dem är rätt tunga att bära och det blir lite väl sorgligt att behöva gå runt i jättestora hörlurar hela dagarna =) Men tack iaf. Jag använder i värsta fall öronproppar och sen täpper till med hörlurar utanpå. Det låter drastiskt men ibland blir jag faktiskt tokig på att dessa ljud kickar in i princip en gång i minuten (eller mer). "Det är så man får leva om man bor i flerfamiljshus" säger bovärdar. Jo, om jag kunde VÄLJA hade jag givetvis tänkt en extra gång.

Johanna: Trist att det hus du flyttat in i också är så lyhört. Du skriver att det är ett landhövdingshus och då är det av trä(?) Dessa hus skall enligt olika modeller jag kikat på vara dom absolut "värsta" när det gäller just lyhördhet =( Visst är det lustigt att det är extremt populärt område om det nu är så lyhört, jag tror gissningsvis det kan vara populärt bland studenter? (som har hög musik och ej bryr sig om grannens småljud?) Om det är alla möjliga typer, dvs gamla, unga, barnfamiljer etc så blir jag riktigt förvånad. Folk generellt går mycket efter att hus SER mysiga ut, men tänker mindre på hur lyhörda dom faktiskt är inuti vilket är lite synd. Jag har helt omvärderat både hus och lägenheter sen detta hänt nu. Jag kan i princip bo i vilket fult hus som helst bara det är TYST när jag befinner mig i bostaden. Får som du ångestkänslor och blir väldigt stressad av att inte kunna välja tystnad. Mina mest drastiska tankar har varit att madrassera en stor garderob som vi har som en slags retreat men det känns galet då jag vet att "alla andra i området fungerar ju bra utan att sätta upp väggar osv". Ja herregud, får se hur länge man står ut. Kanske man blir en sån person som bara vänjer sig och sen inget hör (antagligen inte, men hoppas kan man ju alltid)
    Skrivet: 3 februari 2012
    0 röst(er)
    Johanna Larsson

Hejsan igen,
    Det känns som att det enda lösningen är att på något sätt lyckas vänja sig vid ljuden. Jag har dock så otroligt svårt att tro att jag någonsin kommer att vänja mig vid detta. Mina grannar är mycket riktigt studenter och de ovanför har vanan att leva runt där uppe till sent på natten (t.ex. nu, de slutar verkligen aldrig). Jag bor bara här i andrahand och funderar nu på om jag kommer klara att bo kvar här. Samtidigt tror man ibland att man är galen, då många andra inte verkar bry sig. Min kille eller vänner verkar inte alls störas av oljuden när de är här, medan jag själv lider starkt av det. Har då jag skriver detta fortfarande inte kunnat gå och lägga mig eftersom att det inte är någon idé med allt oljud. Fruktansvärt stressande.
    Skrivet: 14 februari 2012
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia