Annons
Annons

Tonårsmamma

frida

Gravid 17 åring

Min dotter är gravid. Hon har inte bestämt hur hon vill göra men det låter på henne som att hon vill ha barnet.
Pojkvännen vill inte bli pappa men det är ju hon som bestämmer.
Jag har varit ensam vårdnadshavare hela tiden och det var varit tufft och svårt många gånger. Jag har stöttat henna i allt, personliga problem, skola, gymnasium men jag kan inte stötta henne i det här.

Jag kan inte ha henne och ett barnbarn boende här.
Hon har ingen utbildning, inget jobb, ingen lägenhet.

Jag jobbar heltid och har glatt mig år att min dotter snart är vuxen. Ska jag då få ett barn till att ta hand om?
Hennes barn!? Hon verkar ta för givet att de kan bo här och att min sambo och jag skall hjälpa henne.

Vi är inte alls beredda på att ha ett barn här, i så fall hade vi skaffat ett eget.

Nu vet jag inte hur jag skall göra. För självklart vill jag hjälpa min dotter och jag får ju acceptera hennes beslut. Men om några månader är hon vuxen och jag känner att där går min gräns för hur mycket jag kan ställa upp. Jag kan inte offra mitt liv och min relation pga detta. Vad skall jag göra?
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Angelica

Sv: Gravid 17 åring

Om man är mogen nog att bli ensamstående mamma, då är man mogen nog att skaffa en inkomst, ett boende och ta studenten. Om hon väljer att behålla barnet så anser hon att hon är vuxen och då tycker jag att hon ska bli behandlad som en vuxen, på gott och ont.

Du ska inte ta ansvar för det här barnet, berätta för henne i vilken mån du tänker ställa upp med barnpassing osv. Hon är mamma till barnet och det är hennes ansvar att ge barnet allt det behöver och samtidigt klara skolan, ekonomi, städning osv.

Blir man mamma så är man vuxen.
    Skrivet: 4 februari 2012
    0 röst(er)
  2. frida

ja så tycker ju jag med. Hon verkade ta för givet att de kunde bo hos oss gratis dessutom! Jag har förklarat att det fungerar inte och försöker förklara hur verkligheten ser ut. Hon verkar leva i en rosa liten bubbla...

Sen tycker jag att hon borde tänka på killen också som blir underhålls skyldig. han pluggar också.

Men ändå känner jag mig så hjärtlös och att jag inte är ett bra stöd just nu och att hon säkert känner sig väldigt ensam.

Men jag måste ju säga vad jag tycker och vart mina gränser går. När hon är myndig är jag inte försörjningspliktig eftersom hon inte kommer att fortsätta i skolan om hon blir mamma. Så är ju verkligheten. Och jag varken kan eller vill försörja henne och hennes barn.

Vart vänder man sig? Hon får hjälp av ungdomsmottagningen men vem skall jag rådfråga?
    Skrivet: 4 februari 2012
    0 röst(er)
  3. frida

försöker tala med henne och så fort jag ger min syn på saken slår hon dövörat till och blir sur. Sen är konflikten igång och allt blir ännu värre.

Hon vill inte prata med mig säger hon. Jag säger att jag förstår det men att jag ändå måste vara ärlig och berätta vad jag kan ställa upp med. Och som ensamstående med dålig ekonomi är det inte särskilt mycket.

Jag kan inte köpa bostad till henne jag har inte de pengarna. Hon verkar ha tagit reda på en hel del.
    Att hon kan ta studie uppehåll, föräldrar peng, dagis osv. Men när hon börjar plugga gen måste hon ta studie lån. annars klarar hon sig inte. Och det är bara gymnasiala studier..

Jag är jätte orolig samtidigt som jag verkligen känner att JAG KAN INTE ha dem boendes här.
    Skrivet: 5 februari 2012
    0 röst(er)
  4. Muriel

Finns det inte någon socialmyndighet som hon står i kontakt med och som kan få del av saken från din synpunkt och berättä för henne så att det inte hjälper till att bli sur och att inga missuppfattningar verkar på hennes beslut. Det vore hemskt också. Kärlek behöver hon, men också realistiska fakta.
    0 röst(er)
  5. Angelica

Fram till hon fyller arton så måste du betala underhåll till henne om hon bor själv (ca 1300kr). Hon kommer kunna få mammapeng, barnbidrag, underhållsbidrag för både sig och barnet, bostadsbidrag osv. Hon kommer inte leva något lyxliv, men hon kommer ha bostad och mat. Det är det liv hon väljer om hon behåller barnet.

Pappan är skyldig att betala underhåll till barnet. Det är inte synd om honom, han kanske inte valde att behålla med han var med och skapade det. Det minsta ansvar han kan ta är att betala underhåll. Försäkringskassan tittar på hans inkomst och han får betala därefter. Om man har oskyddat sex så kan man inte ta förgivet att tjejen gör en abort om hon blir gravid. Har man oskyddat sex så vet man att det kan bli ett barn.

Tyck inte synd om någon av dem för att de är unga, det här är en situation som det har suttit sig i själva. Din dotter ska inte behöva ta bort ett barn som hon vill ha för att pappan inte vill. Då skulle pappan ha använt kondom.
    0 röst(er)
  6. Undrande

Du Angelica!

Hur kan du veta att de hade oskyddat sex?
    0 röst(er)
  7. Angelica

Hon är gravid. De allra flesta som har en bebis i magen har haft oskyddat sex. P-piller och liknade kan man missa eller spy upp men om killen hade tagit ansvar för sin del och sett till att använda en kondom (på rätt sätt) så hade det inte blivit en bebis. När två personer har sex så kan det bli en bebis och då ska båda ta ansvaret för det. Om han inte vill ha ansvaret så skulle han ha plockat fram en kondom. Tjejen ska inte göra abort för hans skull, abort är inte ett preventivmedel och hon vill ju ha barnet.
    Skrivet: 6 februari 2012
    0 röst(er)
  8. Undrande

Jag tycker ändå inte att man ska ta för givet saker som man egentligen inte kan veta. Jag känner till några barn som har blivit till trots kondom och flera graviditeter med hormonspiral. Själv kom jag förresten till när min mamma åt P-piller.
    Skrivet: 6 februari 2012
    0 röst(er)
  9. livsgurun

Usch, vilken jävla sits! Förstår dig så jäkla väl. Jag har aldrig varit en bekväm småbarnsmorsa och njuter verkligen av livet som tonårsförälder i vetskap om att barnen klarar sig mer och mer själv, och att jag förhoppningsvis har gett dem redskapen att stå på egna stadiga ben när den tiden kommer. Men livet blir väl inte alltid som man tänkt sig. Jag håller med alla här, att är man mogen att fatta beslutet att behålla barnet bör man vara mogen att ta hand om sig själv och allt runtomkring. Är man mogen att ha sex ska man vara mogen att ta konsekvenserna. Men vi är ju trots allt mödrar själv också. Ibland önskar jag att jag bara kunde överrösa all min livserfarenhet på barnen för att då dem att förstå. Men jag har ju själv fått skaffa allt själv och de måste dom också göra. Vilket beslut din dotter än tar, så måste det vara hennes eget och hon måste vara införstådd med vad det innebär. Att HON är barnets mamma och har det yttersta ansvaret för det. Du kommer natruligtvis att ställa upp så mycket du bara orkar och kan, men i egenskap av mormor, inte som extramamma. Är hon inte beredd på det är hon inte beredd att bli mamma. Sen kan detta bli hur bra som helst, oavsett vad hon väljer. Men väljer hon att föda barnet, så väljer hon att bli vuxen snabbt och ta ett vuxet ansvar. Livet är hårt, men allt vi går igenom, formar oss som människor. Jag önskar dig och din dotter lycka till vad som än händer. Jag ska ikväll hem och förklara (igen!!!) för mina barn hur viktigt det är att inte hamna i dessa situationer öht.
    Skrivet: 7 februari 2012
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia