Hejsan! För 10 år sedan råkade jag ut för en olycka. Jag är numera 50% sjukpentionär och 50% sjukskriven. Sjukskrivningen är under utredning av vad jag kan tänkas klara av. Har under dom här 10 åren gått på otaliga undersöknignar, kurser och utredningar som alla visar samma sak. Att jag inte har någon arbetsförmåga kvar. Men försäkringskassan fortsätter att skicka mig på olika utredningar. Det känns som om att dom inte tror på mig. Men detta är ju inget som jag har valt, att år ut och år in leva med smärtan och allt som det drar med sig. Varför kan man inte sluta med denna hetsjakt om oss som är sjuka. Vi går inte hemma för att det är kul. För det är det verkligen inte. Denna misstron som man får, och att ständigt få försvara sig tar på krafterna. Finns det fler som sitter i samma sits? Hur gör ni iså fall för att orka med.
Kommentera
Hej. Det är svårt att leva med värk, själv har jag varit sjukskriven isnart 8 år. Många funderar vad jag har för problem, värken syns ju inte utan KÄNNS. Tyvärr vet jag inte vad jag ska ge dej för råd, men jag förstår dej. jag skuulle ge vad som helst för att kunna börja jobba igen men jag orkar inte. Låt dom inet knäcka dej Ge inte upp!
Tack så mycket för ditt svar. Ja det är jobbit att det inte syns, då skulle folk lättare förstå. Man får väl bita ihop, men det går i vågor. Ibland är det jätte tung och ibland funkar det även om värken är konstant. Vissa dagar är ju bättre än andra. Jag hoppas att du har de så bra som det går. Tack för dina ord, det värmde:)
Kram Ina
Hej,
Jag känner igen mig.
Whiplash, utbrändhet, 6 olika diagnoser, vilket sammanlagt gör mig mer begränsad än min mormor...
Så trött att jag vilar i dagar innan och efter jag skall träffa "folk".
Eftersom jag har flera diagnoser, så fick man stora problem med att utreda mig, eftersom ingen tänkte på helheten....Tillslut sände en rheumatolog ett brev till min husläkare och sa;
Ni får faktiskt lyssna på henne!!!
Sedan har en psykiater sjukskrivit mig, jag bryr mig inte om att det är en psykdoktor, jag sökte henne för att få ett redskap att tänka/eller medicinera bort min smärta, eftersom psykiatrikern är expert på tablettbehandling och många sk
depressions tabletter( och i vissa fall epilepsi-mediciner (nervsmärta) är vad som hjälper mot långvarig smärta).
Jag har tidsbegränsad förtidspension.
Försäkringskassan bryr sig inte längre om mig,
vad värre är; Eftersom jag har jobbat lite mindre när jag hade små barn, sedan heltid, sjukskriven några år...Så räknar man ut min sjukpension baserat på taxerad inkomst de år jag varit sjukskriven!!!!
Alltså inte 65% på 100%, utan 65% på 80% av lönen!
Sådana är bestämmelserna. Jag har nu alltså 130.000
i årslön före skatt! Hur kul är det som 45 åring med 2 tonåringar. Ensamnstående numera, för mitt liv crashade i samma veva.
För övrigt; X-maken var självisk nog att försäkra sig mot sjukdom, men " om jag blev sjuk så kunde ju han försörja mig". Såna fina försäkringar går för övrigt inte att teckna idag, premien är cirka 7000 per år, med premibefrielse om du blir sjuk och utfaller med engångsbelopp om du är sjuk till
mer än 50% under mer än 2 år.
(Arggh!)
Gör inte samma misstag som jag.
Kvinnor borde skyddas mer än mannen, eftersom det i regel är vi som går ner i arbetstid när vi får barn.
Hejsan!
Skönt att läsa att det finns fler som delar min på vissa sätt hopplösa situation. Jag har själv sjukbidrag sedan flera år på grund av kronisk värk. Eftersom jag pluggade innan jag blev sjuk har jag lägsta möjliga ersättning så ekonomin är verkligen ett ständigt problem. Men allra värst är ändå att leva med ständig värk, trötthet och sömnsvårigheter. Vissa dagar är det svårt att hålla humöret uppe när man inte kan jobba, inte orkar träffa folk eller göra det man vill. Dessutom gjorde sambon slut för ett halvår sedan. Han tyckte att det var för jobbigt att leva med mig som var sjuk och inte kunde sköta hushållet. Kämpar nu med att försöka få livet och ekonomin att gå ihop som ensamstående. Tack och lov har jag en fantastisk familj som ställer upp.
Men jag saknar vänner som är i samma situation. Kanske kunde några av oss här i damrummet hålla kontakten och peppa varandra i vardagen.
Hej!
Jag är ledsen att läsa om er som är i samma sits, det är inget man önskar någon annan. Men samtidigt är det skönt att höra någon annan som förstår vad man känner och upplever. Det är inte lätt att förklara för någon som inte "sitter i samma båt". Det hade varit jätte skönt att kunna prata vidare med andra som upplever samma sak. Att peppa varandra och kanske komma med tipps och ideèr.
Jag vet hur det är har haft värk i över trettio år började när jag var 16 år- hör och häpna, jag förlyfte mig på långvården.
Nu vore det intressant att träffa någon annan som också vet och förstår hur det är att ha kronisk ryggvärk, finns det måhända någon trevlig kvinna här boende i Stockholmstrakten- så hör gärna av dig!...
Dags att hjälpa varandra.
Väl mött jvdwarner(at)hotmail.com
Så skönt att jag inte är ensam!Jag har sökt vänner som har detta problem jag har det ochså och dövhet på ett öra och överhörsel att jag hör för mycket på ett öra och då blir en väldigt trött! och med smärtan kan en ju skratta av jsg kämper att gå in i min kropp och käna andetaget ner i varje del av kroppen sen klappar jag kroppen och stryker på kroppen Breema heter det och det gjorde att jag har kämpat men ensamheten är värst . sen dyslexi så vilket yrke ska jag välja nu?? detta är min största språngbräda och behöver hjälp vågar att säga det och tårar rinner!
Så skönt att jag inte är ensam!Jag har sökt vänner som har detta problem jag har det ochså och dövhet på ett öra och överhörsel att jag hör för mycket på ett öra och då blir en väldigt trött! och med smärtan kan en ju skratta av jsg kämper att gå in i min kropp och käna andetaget ner i varje del av kroppen sen klappar jag kroppen och stryker på kroppen Breema heter det och det gjorde att jag har kämpat men ensamheten är värst . sen dyslexi så vilket yrke ska jag välja nu?? detta är min största språngbräda och behöver hjälp vågar att säga det och tårar rinner!
Hej! Jag blev whiplashskadad 2003. Hade konstant ont i huvudet, yrsel, stel, kunde inte vrida mig,lyfta eller springa(inflammationer i ryggen o svälld. Fick gå till sjukgymnast2 ggr vecka i ett år , tränade sjukgymnastens program i ett år, som en galning i ett år, flera timmar om dagen...grät...ville bli frisk, men inget hände, blev värre och värre, stelare och stelare, mer och mer ont. Träffade läkare, han frågade vad mitt mål var "att göra kullerbyttor" svarade jag, som är en otroligt aktiv person. Han sa, att jag skulle bli invalid. Jag vägrade att bli invalid, fanns inte på min karta. Jag besökte en osteopat(expert på ben, typ kiropraktor fast längre utbildning), tänkte att om något åkt snett i ryggen skulle det rättas till!(läkaren sa att " jag absolut inte fick gå till någon som rättade till ryggen"!)När jag inte blev frisk inom sjukvården, beslöt jag att ta saken i egna händer. Det blev bättre, men hade fortfarande ont i huvudet, gick hem läste all litteratur jag kunde komma över om kronisk smärta(har medicinkunskaper).....och kom fram till följande....kronisk smärta gör att det bildas mer av tre ämnen i kroppen, bl a allergener, som man får mer av vid allergi. Jag gick till apoteket, köpte receptfri allergimedicin, och tog det, 15 dagar var huvudvärken borta!!!!!Jag sparade, 5 tabletter, så när jag fått en uns av huvudvärk, har jag tagit en tablett. Nu har jag varit helt smärfri sedan dess(snart 4 år!) Idrottar varje dag! Jag vet inte om detta recept fungerar på alla, tror det kan vara individuellt, men jag tror sjukvården i Sverige är helt ute och cyklar, tyvärr! Tror många whiplashskadade kan bli hjälpta om de blir hjälpta från sin kroniska smärta i tid! Kram till Alla och Lycka till, ge inte upp!