Annons
Annons

Relationskriser

Emma

Otrohet och vägen tillbaka till ett förtroende

Jag och min underbara pojkvän "A" står varandra otroligt nära. Aldrig har jag känt såhär för någon annan förut. Vårat förhållande är magiskt. Som att leva i en dröm. Nyligen gjorde vi en resa till Thailand tillsammans, tre veckor i solen och jag kunde inte ha mått bättre! Vi kommer hem och allt känns toppen. En dag bråkar vi. Ingenting speciellt allvarligt men det är ändå lite stökigt för en stund. Mest troligtvis för att "A" sedan innan inte mådde speciellt bra. Han gick och la sig. Sov som en stock. Jag satte mig vid datorn, frustrerad och lite irriterad över situationen. Då kommer det upp en gammal flirt som just har gjort slut med sin flickvän och säger att han då började tänka på mig. Det var ett par år sedan vi sågs och han var nyfiken på hur jag ser ut nu. Frågade om jag kunde skicka en bild åt honom "gärna lite mera avklätt". Jag hakade på hans charm. Vi byter bilder med varandra. Avklädda äckliga bilder. Sen frågar han om vi inte kan cama. Bara en liten stund, så han får se mitt ansikte. Vi camar. Jag visar mina bröst åt honom i camen. Vi avslutar samtalet. Säger hejdå. Jag skäms. Skäms över vad jag har gjort. Blockerar honom på en gång. Raderar (trodde jag) alla spår. Jag misslyckades, och "A" får reda på allt. Jag var egoistisk. Föll för uppmärksamheten och spänningen. Jag älskar "A" till döds. Förstår inte hur jag kunde göra någonting sånt mot honom. Jag kämpar varje dag med att få honom att förstå att jag aldrig skulle göra om det. Hur ska jag få honom tillbaka och få honom att lita på mig igen? Än så länge är han kvar vid min sida, så det måste ju betyda att han i alla fall är villig att försöka. Vad gör jag för att övertyga honom att han inte kommer att ångra sig om han stannar kvar hos mig? Snälla, hjälp mig.
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Pia

Sv: Otrohet och vägen tillbaka till ett förtroende

Du måste be om ursäkt och visa honom på alla sätt att du älskar honom och ingen annan! Att få förtroende på nytt tar tid men det går.
    Skrivet: 8 februari 2012
    0 röst(er)
  2. Bedragen

Det är inte lätt, men det kan gå.
    Jag har själv varit i samma situation, men var den som blev bedragen. I vårt fall stannade det inte bara vid chatt, utan han tog även steget och träffade tjejen han chattat med IRL för en sexträff. Han ångrade sig och berättade för mig ganska omgående.

Jag blev helt förstörd, hamnade i en depression och fungerade inte som människa, fick lov att sjukskriva mig ett par veckor. Jag gissar att den som är otrogen inte har en tanke på vilka djupa spår det lämnar, vilka stora konsekvenser det blir för den bedragne. Jag tappade mitt självförtroende totalt, kände mig helt värdelös, misslyckad & ful. Jag har kämpat hårt i ett års tid nu med att försöka förlåta honom och med att försöka få tillbaka mitt självförtroende. Jag är fortfarande inte säker på att jag verkligen kan förlåta, för hur gärna jag än vill förlåta så är det ett faktum att ingen har sårat mig så djupt eller fått mig att må så dåligt som han har. Samtidigt älskar jag ju honom.

Det råd jag kan ge dig är att visa din kärlek till din pojkvän både i ord och handling. Om han har behov av att prata om otroheten, så låt honom få göra det, och var ärlig. Han går säkert och tänker mycket på det och har frågor som han behöver få svar på. Har du tur så inser han att hans kärlek till dig är större än ditt svek mot honom. Och om inte, så kan du inte göra något för att hålla honom kvar. Att han finns kvar hos dig än betyder ju att han vill försöka i alla fall, men jag kan säga dig att det inte är lätt...
    Skrivet: 8 februari 2012
    0 röst(er)
  3. Micke

Du har egentligen redan fått två kloka svar, men jag vill gärna skriva ned några tankar. också.

Vad jag tror att han behöver för att kunna känna sig trygg är att förstå orsaken till att du kunde vända dig till någon annan när det uppstod irritation mellan er. Han måste känna att du tar på dig skulden och inser att du gjort någonting dumt, att du insett varför du gjorde det och att du nu gör allt du kan för att komma tillrätta med den "svagheten" hos dig själv så att det aldrig kan inträffa igen.

Visst kanske en del av orsaken kan ligga hos honom också, men det får du inte säga om du vill återupprätta förtroendet. För så länge han känner sig sårad så kommer det för honom bara att låta som att du försöker försvara dina handlingar... och sina handlingar har man ju alltid det fulla ansvaret för.

I det ögonblick han blev medveten om vad du hade gjort så förändrades hans bild av dig. Att backa bandet går inte utan den förändringen är nog tyvärr bestående. MEN om du kan visa att du har lärt dig något av händelsen och att du försöker utvecklas och bli en "bättre" och klokare människa än du var då... så tror jag att det är fullt möjligt att han med tiden till och med kan lita på dig mer än han gjorde tidigare.

Ett stort misstag var att du försökte dölja spåren. Hade du gråtande erkänt ditt snedsteg för honom hade han självklart blivit arg, men när ilskan hade lagt sig hade han ändå vetat att du trots dina mänskliga svagheter är en totalt ärlig person. Nu är din största utmaning att få honom att känna det igen.

Det är inte lätt, men jag är övertygad om att det är möjligt...
    Skrivet: 9 februari 2012
    2 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia