Hej alla kloka,
Jag är en man på 43 år. Jag skilde mig för ett år sedan och fick kontakt med en kvinna som jag var passionerat förälskad i för 20 år sedan. Vi är nu tillsammans och kallar varandra för flickvän och pojkvän :). Av olika anledningar blev det inget förhållande för 20 år sedan. Men vi är otroligt förälskade nu och det känns mycket bra. Vi bor inte i samma stad och träffas därför bara var fjortonde dag, då vi båda har delad vårdnad över våra respektive barn.
Kvinnan separerade från sin man för 3 år sedan. Hon har under tiden mellan mig och sin förra haft ett behov av att träffa många sexpartners. Detta har hon gjort via datingsiter på internet. Hon har varit öppen med detta mot mig och hon har sagt att hon aldrig skulle vara otrogen mot mig. Hon avslutade sitt medlemsskap på datingsiten.
Nu vet jag att hon fortfarande har elektronisk kontakt med två gamla älskare. Jag tror inte att hon skulle vara otrogen mot mig men den senaste tiden har jag blivit mer och mer svartsjuk mot detta. Jag blir mer och mer arg när jag tänker på att hon har kontakt med män som hon haft sex med. Hon säger till mig att det endast är vänskap men jag litar inte på henne i detta. Jag förstår med hjärnan att hon inte skulle vara otrogen men hjärtat säger annorlunda.
Nu undrar jag vad jag ska göra. Min svartsjuka tar alltför mycket plats i mina tankar. Det börjar bli riktigt jobbigt. Är det okej att kräva att hon ska upphöra med kontakten? Jag funderar på att be att få se vad de skrivit till varann på datorn... Är det okej? Var går gränsen för vad man ska acceptera? Jag förstår hennes behov av många sexpartners under den perioden som var ett behov av bekräftelse då hennes förra relation var mycket dålig. Jag tycker att jag ger henne otroligt mycket bekräftelse nu och hon säger också att jag gör det. Ska jag be henne sluta med kontakten? Ska jag ställa ett ultimatum? Jag känner att jag inte vill ha det så här och att jag nästen hellre är utan henne än att leva med denna svartsjuka!
Rådvill!
Kommentera
Jag förstår att du känner dig rådvill. Och du kanske har anledning att vara svartsjuk. Det är ofta svårare för oss kvinnor att bli riktigt ordentligt sexuellt tillfredsställda i kärleksrelationer. Därför har vi nog en tendens att hålla kvar kontakten med de män som lyckats bäst.
Jag kan inte ge dig några råd, men du bör nog fundera över hur ert sexliv ser ut. Kastar hon sig över dig direkt när ni träffas? Tar hon ofta intitiativ till sex? Och handen på hjärtat, hur stor är din "PetterNiklas"? Tänk igenom dessa frågor så tror jag att du har svaret.
Bli inte besviken om du inser att hon har behov som hon bättre tillfredsställer på annat håll. Ni har säkert annat som ni kan bygga er relation på.
Vid förälskelse brukar inga andra relationer kunna göra sig gällande. Tala om för henne att Du blir svartsjuk. Säg att Du lider av detta. Låt henne föreslå vad Ni skall göra för att Du skall få det bra. Bry Dig inte om det förra svaret, tillfredställande sex har man med den man är förälskad i.
För några dagar sedan läste jag om liknande problem i en tidning. Där psykologen svarade: du kan inte förändra en annan människa. Du har två val du kan antingen acceptera det eller inte acceptera och avsluta relationen - Så skrev psykologen . Jag tycker att du borde berätta för henne vad du känner angående detta. Om jag älskade någon skulle jag sätta hans önskningar på första plats. Jag skulle sträva efter att han skulle känna sig lycklig med mig och om det skulle innebära att avsluta kontakten med personer som inte betyder något för mig skulle jag göra det. Om hon bryr sig mer om att ha de där kontakterna kvar än att ha kvar dig: gå.
Håller med föregående...
Om det är "kärlek" så har man inget behov av bekräftelse från andra. Och inte heller betyder några ex mer än den man älskar/är kär i.
Jag har själv träffat några kvinnor som har ett enormt behov, (sjukligt skulle jag vilja säg)av bekräftelse och uppärksamhet från andra män.
Nää, ställ ultimatum, fråga vad hon menar med sitt beteende.
Jag ska då aldrig må dåligt i ett förhållande mer... man ska tillföra varann positiva saker och ite gå runt och må dåligt.
MVH
Mikael Lundqvist