Hej på er!
Nyligen var jag på en After Work med jobbet som resulterade i ren och skär ångest. Det dracks en del alkohol under kvällen och omdömet överlag började så sakta försvinna. Jag hamnade under kvällen i ett rökrum med en av kollegorna. Vi satt och prata och hade en trevlig konversation. Plötsligt lutar han sig fram för att kyssa mig, vilket han också gör och jag besvarar kyssen (?!). Till detta kan tilläggas att några av de övriga kollegorna blev vittne till detta och en av dessa kollegor känner min sambo och vi umgås då och då ihop.
Jag åkte hem och berättade att jag besvarat en kyss från en annan killen, men jag utlämnade att det var en kollega (eftersom detta "endast" är ett sommarjobb, och jag kommer inte träffa honom igen efter sommaren).
Att folk vet på jobbet vad som hänt och att det säkert kommer spridas ett rykte om mitt misstag, skadar både min sambo, mig och min far som är chef på företaget.
Jag och min sambo ska försöka att försätta vårat förhållande, men jag känner att jag har förnedrat honom inför de som känner till han och som vet om otroheten. Och även min far, om fler får reda på detta.
Jag känner mig skitig och smutsig och jag vet inte hur det blev såhär. Funderar på att lämna min sambo, eftersom det kanske är det enda rätta då jag inte visat varken honom eller vår relation någon respekt.
Har ni några tankar om detta?
Kommentera
Min första tanke är att du låter som en klok och empatisk person.
Att lämna din sambo låter som ett extremt överilat beslut. Visst gjorde du ett misstag, men det var trots allt bara en kyss och du tog ansvar för din handling genom att berätta när du kom hem.
Den skam du känner just nu är ett sundhetstecken, men du kan du inte fly från den genom att lämna honom. Red istället ut det här tillsammans med honom så kanske det kan vändas till någonting positivt som för er närmare varandra.
Se det här som en varningssignal som ger dig en orsak att fundera över dig själv och er båda en orsak att öppna er mer för varandra och prata om ert förhållande på ett djupare plan.
Kanske finns det något som ni behöver jobba på i er relation... kanske behöver du jobba på din impulskontroll eller också är det bara så enkelt att du bör ta det försiktigt med alkoholen när du är ute ensam.
Vad andra runt omkring tycker och tänker om det här anser jag att ni fullständigt ska strunta i. Det är helt och hållet din och din sambos ensak.
Om du var min sambo skulle jag aldrig släppa dig för en sådan här sak. Jag skulle säkert bli ledsen, besviken och eventuellt misstänksam ett tag. Men jag skulle älska dig av hela mitt hjärta för att du hade berättat själv.
ALLA begår vi misstag ibland. De som är viktigt är hur man hanterar det efteråt. Det är först när man ljuger, döljer, gång på gång upprepar samma misstag och försvarar dem som det blir svårt att förlåta.
Jag tror på er :-)
Kan inte annat än att hålla med dig Micke, måste säga att du verkar vara en väldigt klok man. Dig skulle jag verkligen vilja ha bland mina närmsta, du verkar vara en väldigt fin människa.
Jag håller med Micke i allt han säger. Eftersom du lät det stanna vid "bara" en besvarad kyss, och sedan direkt la korten på bordet för din sambo (visserligen kanske mest för att du förstod att han skulle få höra om det förr eller senare ändå, eftersom ni blev sedda vid kyssen, men ändå) så tycker jag också att det låter väl dramatiskt att lämna din sambo på grund av det här. Däremot ska du absolut ta dig en allvarlig funderare på hur det kom sig att du lät det hända. Du skyller delvis på alkoholen, men det är ju inte hela sanningen. Det skulle aldrig ha hänt om du inte lät det hända. Det var, oavsett om det var alkohol me di bilden eller ej, ett beslut du tog & en aktiv handling du gjorde. Fundera på varför du lät det ske och om det finns risk för att det kan upprepas. Om din sambo tycker det känns okej kan ni boka familjerådgivning för att prata om det här. Det viktigaste i alltihopa är ändå om du känner ånger över det som hände och om du känner att du älsar din sambo, och det verkar det ju som om du gör. Din sambo verkar vara beredd att försöka förlåta. Var inte för hård mot sig själv, alla kan göra misstag.
Nej, nej nej, gör inget förhastat nu! Stora beslut ska inte fattas i affekt! Vilka är dina egna värderingar? Det låter som om du tar på dig en norm som du tror är en sanning. Om samhällets värderingar är på ett visst sätt betyder inte det att dessa är riktiga eller kloka, eller ens sanna. Vad är sant och viktigt för dig? Du älskar din sambo säger du. Då är väl detta ingen stor sak. Vi är människor och måste kunna begå misstag. Vi måste kunna säga ja till livet. Var glad istället för den uppmärksamhet du fick. Och fråga dig också om det är så att ditt liv kanske hänger på andras förväntningar. Du hade inte behövt besvara kyssen, men gjorde det. Livet är ett val vid varje steg. Ja, varför inte? Om din sambo älskar dig så tror jag han är helt beredd att förlåta ett sådant litet misstag. Varmt lycka till! :-)