Annons
Annons

Relationer

Marie Blomgren

Måste män tåla lite stryk?

En man som får stryk av sin kvinna? Det kan väl inte vara så farligt, eller? En av tjugo män blir slagen av sin partner – nästan ingen bryr sig. Är det dags att vi tar mansmisshandeln på allvar? Läs hela artikeln om "Mats" här: http://amelia.se/artiklar/2009/maste-en-man-tala-lite-stryk/
Alla män i psykologen Martina Börjessons undersökning visade sig ha blivit dåligt bemötta på mansjourer etc. Har du egna erfarenheter?
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Glenn Forrestgate

Jag blev slagen av min tjej-När Mardrömmen Blev Sa

Hej jag har också blivit misshandlad av min föredetta tjej.
    Jag har skrivit en bok om det När Mardrömmen Blev Sann den kommer ut i mars nästa år för att lyfta problemet och skapa en debatt.
    Jag fick ingen hjälp så jag fick ta en absurd utväg för att komma bort från min psykiskt sjuka sambo.
    Besök gärna min blogg
    http://mardrommensomblevsann.blogspot.com/
    Jag pratar gärna om det problemet är att ämnet nästan är tabubelagt av myndigheter, polisen och i media.
    Jag är verkligen glad att Amelia tar upp problemet, tack.
    Skrivet: 22 december 2009
    0 röst(er)
  2. Blivande socionom

Stå på er...

Jag säger bara stå på er män. Otroligt starkt gjort att berätta och ta upp detta ämne. Jag är en tjej på 40 år, som pluggar till socionom och skriver nu min B-uppsats som handlar just om "Kvinnors våld mot män i nära relationer". Vi har tagit del av den forskning som finns om detta, och det är inte mycket. Men det verkar vara ett mycket större problem än man är medveten om. Just skammen för en man att bli slagen av en kvinna verkar vara ett stort problem. Dessa män blir sällan tagna på allvar om de anmäler till polisen. De blir bemötta med attityden att en man som är så vek och blir slagen av sin kvinna får skylla sig själv. Eller så tas det för givet att mannen har misshandlat kvinnan i många år och att hon till slut ger igen. Visst kvinnomisshandel är också ett stort problem, och inte heller kvinnor får bemötas med förakt när de anmäler och berättar vad de har varit med om. Men att män också är offer pratas det aldrig om.
    Så ni män som är utsatta för våld i er nära relation, kämpa på. Vi (blivande) socionomer har ett stort ansvar att ta reda på mer om detta och lära oss mer. Och vi måste ALLTID bemöta utsatta människor med respekt och värdighet, det är vår skyldighet!!
    Skrivet: 22 december 2009
    0 röst(er)
  3. Nina

Våld som våld

Det är lika illa oavsett vem som misshandlar. Ingen ska behöva utstå våld.
    Skrivet: 23 december 2009
    0 röst(er)
  4. MONKAN

BÄGGE KÖNEN SLÅR

NEJ INGEN SKA TÅLA STYR VARKEN MÄM KVINNOR EL BAR . MEN TYVÄR SÅ FINNS DETTA ..
    DETTA ÄR BEDRÖVLIGT JAG HAR SJÄLV VART MED OM DETTA SOM KVINNA MM OCH DET E JÄTTE HEMSKT ÄVEN MINA BARN SOM E 14 0 15 ÅR HAR TAGIT DEL AV DETTA DETTA HÄNDE FÖR NÅGRA ÅR SEDAN .. dET GÅR EJ MED ORD BESKRIVA HUR DET KÄNNS INOM EN PERON NÄR EN ANNAN SLÅR .
    JAG TÄNKTE IBLAND DET E BÖÄTTRE JAG EJ FINNS DE TANKARAN KOM ..
    aTT BLI PSYKSISK MISSHANDLAD FYSKSISKT SÄTTER SPÅR I EN MÄNNISKA TYVÄR SÅ BRYR SIG INTE SOCIALTJÄNSTER MYCEKT OM DETTA ..
    IDAG HAR DET BLIVIT SÅ ATT JAG FÅR EJ TRÄFFA MINA DÖTTRAR PG AV ALLT DETTA SOM HÄNT VI BOR 2KM FRÅN VARANDRA ..
    SJÄLV MÅR JAG DÅLIGT AV ÅR AV SLAG PSYKISKT BLIVIT NEDBRUTEN AB EN MAN MEN ÄVEN KVINNOR SLÅR
    Skrivet: 23 december 2009
    0 röst(er)
  5. marie ch

FUTURA MOT KVINNOVÅLD

hej
    Jag har två söner som gått igenom det ska leta upp den hemsida jag bad min son göra.
    Skrivet: 30 december 2009
    0 röst(er)
  6. marie ch

MARIE FUTURA MOT KVINNOVÅLD

hej
    http://supportforman.jothodesign.com/tecken.html

här är den till män jag stötta han ingen gjorde det kommunen inte polis de brydde sig inte jag fick göra det.
    mvh marie ch
    http://metrobloggen.se/futura
    0 röst(er)
  7. marie ch

MARIE FUTURA MOT KVINNOVÅLD

hej
    http://supportforman.jothodesign.com/tecken.html

här är den till män jag stötta han ingen gjorde det kommunen inte polis de brydde sig inte jag fick göra det.
    mvh marie ch
    http://metrobloggen.se/futura
    0 röst(er)
  8. Barbara

En spark på tasken

Men man rår ju inte för om man bli fullständigt rasande och inte kan hejda sig. Jag är 42 år och har säkert sparkat alldeles för många män mellan bena, för att få utlopp för min ilska. Samtidigt är det en härlig känsla att veta att det inte är kvinnan som är det svaga könet. Efter en välriktad och HÅRD spark så ger mannen alltid upp, vilken är nått att tänka på för kvinnor som blir illa behandlade.
    0 röst(er)
  9. En undrande mamma

om man dödar en våldtäktsman, vad händer?

Som ung tog jag reda på vad man ska göra ifall man blir våldtagen, ligg i still och var tyst, verkade det allmänna rådet vara. Själv fick jag reda på från yrkessoldater att det är bäst att döda en våldtäktsman Mitt innersta höll med dem...men hur är det med lagen vem får försvara sig? Vad händer om mannen dör, om inte han dör så dödar han kanske en själv eller någon annan kvinna han får tag på. Jag skulle nog inte låta bli att försvara mig eller någon annan om det hände. Skulle någon ge sig på min dotter kan jag tänka mig att göra något styggt. Vad tycker ni - får män våldta er eller får de inte. Hur mycket stryk borde de få? Nu går jag inte ut ensam i mörkret inte går jag lättklädd heller eller till otäcka platser så jag tror risken är liten men ändå...hur ska man enligt lag försvara sig om det är bara en förövare?
    Skrivet: 31 december 2009
    0 röst(er)
  10. Lillan

Det är fel!

Jag känner en man som blir misshandlad av sin sambo. Jag har flera gånger undrat hur jag ska hjälpa honom ur det men har ännu inte kommit på någon lösning. Det är jättesvårt det här, men nej, självförsvar är skillnad men det här är en helt annan sak. Han vågar inte ens hälsa när hon är med honom, utan henne kan man prata med honom nästan hur länge som helst. Självklart märker man på beteendet om något är fel.

Till en mamma: Jag tror inte det är straffbart om man dödar en våldtäcksman, däremot kan man nog få ett straff för dråp då det är i självförsvar. Jag vet en tjej som pluggar till polis, jag kan prata med henne gällande det här... Det är faktiskt intressant att veta. Själv så tror jag på att föra så mycket ljud och oväsen man kan för att skrämma våldtäcksmannen. Jag har länge funderat på att skaffa ett överfallsalarm. Det har hjälpt många. Pepparspray är också bra, lite dyrare men det kan det vara värt. Klädsel har sällan ingenting med saken att göra, det är ofta jakten som lockar de. Adrenalin.

0 röst(er)
  11. undrand

Om en man blir våldtagen av en kvinna då?

Kanske en hypotetisk fundering men ändå. Det finns ju faktiskt rättsfall om detta även om dom är sällsynta. Men om det händer...får mannen döda våldtäcktskvinnan då? Med samma självklarhet som i resonemangen ovan?
    0 röst(er)
  12. ann

Att

slå någon annan människa, man-kvinna-barn, är väl olagligt??
    Oavsett orsaken till ilskan så får vi väl enligt svensk lag inte slå någon?
    Att då diskutera om man skall "tåla lite stryk" låter ju helt absurt. Skall vi då också tåla "lite sexköp", "lite rån" mm??? Eller har jag fel: får man slå någon överhuvudtaget??
    0 röst(er)
  13. Lillan

Håller helt med dig Ann!

Att det skulle vara helt acceptebelt att slå en annan människa är helt absurt! Oavsett barn, kvinna eller man! Det är en olaglig handling och det är inte bara kränkande, det är att bryta ner en annans människas integritet eller vad det nu heter. Men tydligen så anses det vara skillnad på könen, vilket samhället borde reflektera över mer och ta på stort allvar! Liksom rån, mord, inbrott, stöld, kidnappning, sexköp och barnarbete, trafficking mm. Det är väl precis lika allvarligt?

Till dig som undrar: Teoretiskt sett så borde handlingarna och straffen vara den samma. Jag vet inte, men det samhälle som vi lever i idag verkar se det mer acceptabelt att misshandla en man och mer brottligt att ge sig på en kvinna, trots självförsvar. Men min åsikt är att oavsett kvinna eller man så borde det väl vara samma sak. Könen borde inte göra någon större skillnad. Det är lika illa om en kvinna våldtar en man eller tvärt om. Men vad tycker egentligen våra högre myndigheter? Någonting är fel på samhället som vi lever i och borde förändras. Det är i alla fall min åsikt!
    0 röst(er)
  14. Johanna K.

Klart att det är skillnad!

En man är ju (i de flesta fall) starkare och kan försvara sig, till exempel genom att hålla fast kvinnans händer så att hon inte kan slå honom. En kvinna däremot är mer eller mindre försvarslös om mannen ger sig på henne.

Det är det som är skillnaden. Att man inte ska slå någon som är svagare än en själv.

Naturligtvis är det inte något eftersträvansvärt att slå varandra rent generellt sett. Men det finns en klar och tydlig skillnad mellan man och kvinna här.
    Skrivet: 3 januari 2010
    0 röst(er)
  15. genus?

GENUSPERSPEKTIV.

Varför tala om genus i den här frågan? Ingen får förgripa sig på någon. Varken kvinnor på män, män på kvinnor eller barn/ungdom på en vuxen eller vuxen på barn. Lägg ner snacket och se det för vad det är. Det är ett sjukt beteende oavsett vem som brukar våld.
    Skrivet: 3 januari 2010
    0 röst(er)
  16. Den Fattiga OljeShejken

Kvinnor får utlopp för deras islka mot männen...

exempel. En tjej kan helt öppet på en bar slå sin pojkvän ifall han är otrogen. Genom att ge honom en hård örfil, slå han eller sparka han (möjligheterna är många ;D).

Men om det är tvärtom? Ifall flickvännen är otrogen och pojkvänen är arg, vad ska han göra? Han kan inte göra ett skit emot henne. Inte ens skrika på henne på en offentlig plats för att då kommer han att få skit för det.

Jag stödjer inte våld mot något kön alls. Detta är bara en syn på hur det generellt är mellan könen i samma situation.

http://www.youtube.com/watch?v=1hn-wL6hPq8

Titta igenom denna så ska du se hur mycket kvinnor kan vara våldsamma OFFENTLIGT utan att få skit för det.

Detta är diskriminering, olagligt och accepterat av majoriteten.
    Skrivet: 4 januari 2010
    0 röst(er)
  17. MeandI

Förjävligt

All from av våld vem det än är riktat mot är helt fel.
    Det är sjukt att man ser mellan fingrarna på kvinnors våld mot män.
    Kanske är det för att kvinnan fysiskt sätt är svagare. Men det gör ju ändå ont på mannen. Och det är fortfarande en kriminell handling.
    Det är lika jävla illa. Jag vet att min mamma någon gång i livet blivit arg och slagit på min pappa med öppna nävar. Jag tycker att det är helt fel och blev väldigt arg och besviken på henne.
    Jag blir jävligt arg när någon slår på min underbara pappa.
    Han hade skrattat, men ändå, min pappa förtjänar mycket bättre än det.
    Det hände när hon blev väldigt arg, och för henne var det en bortförklaring, lika som hon försökte förmildra det med att hon inte slog med knytnävar.

Jag är besviken på henne för det. Men inget som jag går omkring och tänker på. Besviken på att hon inte tycker att det är så farligt.

Hade han gjort samma sak mot henne hade det säkert blivit skandal, och massa fasa kring det hela. Vilket ju är helt rätt. Bara det att hon borde faaan fått höra vilken skandal det är att hon gjorde så mot honom. Vilket inte hände såklart.

Det är förjävligt när människor tar till våld. Det är förjävligt att kvinnor som ger sig på män ska ursäktas. Dom ska bli lika hårt åtgångna som dom flesta män som slår kvinnor blir.

Vi är fan same shit, diffrent name.
    0 röst(er)
  18. MeandI

Gå vid första tecknet på våld

Jag tycker att både män och kvinnor ska gå vid det första tecknet på att något inte stämmer. Vänta inte till slaget, för det kommer kanske aldrig.
    Knuffar, och att vara hård hänt utan slag är lika mycket våld. Inget varken en man eller kvinna ska behöva acceptera i en kärleksrelation, den man älskar agar man INTE!
    0 röst(er)
  19. lilla My

Straffbart

Vilka ynkliga kvinnor som slår sin man. Det finns inga ursäkter för den som slår...
    0 röst(er)
  20. Desillusionerad

Blivande socionom, tack för det

Det gläder mig att du (och dina studiekamrater?) fått upp ögonen för våld förekommer åt bägge håll.

Jag har själv erfarenhet av att bli misshandlad av min exfru - och att hur det bemötts av polis och åklagare. En polis konstaterade rätt frankt att om en kvinna kommit in och berättat motsvarande hade de hämtat mannen med blåljus, men nu stod jag ju där (med blåmärken och sår) och jag var ju man. Så det var inte något man prioriterade, beklagade han. Däremot rådde han mig att skaffa diktafon så jag kunde spela in om det hände igen.

Undrar hur många kvinnor som fått det rådet?

Sen tog det ju en evighet innan polisen och åklagaren fick tummen ur - jag tror det tog en tio månader innan det blev förhör - och sen lade (den kvinnliga) åklagaren ner med hänvisning till att "brott inte kan styrkas, fortsatta förhör förväntas inte ändra bevisläget". Detta trots att det fanns bilddokumentation på sår och blåmärken från akutmottagningen jag besökte efter händelsen. Samt att exfrun medgivit delar av det hela till socialfolket.

Undrar hur många kvinnor som fått det nedlagt på samma sätt?

Lika inför lagen? Sure.
    Skrivet: 5 januari 2010
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män