ANNONS

Hur ska jag börja lita på min pojkvän?

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart ett och ett halvt år. Vi är fortfarande helt förälskade i varandra, han är helt underbar och bästa tänkbara pojkvän. Ändå har jag så himla svårt att lita på honom, utan anledning. Jag försöker att lita på honom, men det går verkligen inte. Jag vet att jag kan, men samtidigt vet jag inte.
Min förra pojkvän var otrogen mot mig, min pappa har varit alkolist så jag har svårt att lita på folk överhuvudtaget. Jag har varit med om flera saker som gör att jag inte kan lita på killar.
Vill verkligen kunna lita på min pojkvän, någon som har några tips hur jag göra?

Kommentarer

Känner igen mig i din beskrivning i den punkten att jag har svårt att lita på människor pga att jag själv blivit sviken och lurad speciellt då av nära och kära (mor och far samt två av mina syskon var alkoholister)

Jag har gått i terapi i många år och fått lära mig att det hos mig det ligger...jag måste helt enkelt plocka fram alla "bevis" (tala om för mig själv)ALLA GÅNGER som min vän fått mig att må bra...och fråga mig, finns det någon grund i att min känsla är så här just nu?! Finns det inte det då´vet jag att det är en gammal automatisk känsla som ploppar upp...då vet jag....bort med den

Ett otroligt bra boktips är
"Hemligheten-från ögonkast till varaktig relation"
Fantastisk bra bok som har hjälpt mig mycket...lättläst men kan ändå vara tung för det kan komma upp många känslor.

//Lycka till

Tack så jättemycket för svaret! Hjälpte en hel del!

Jag känner igen mig i allt du skriver. Mitt ex var otrogen mot mig. Jag var livrädd att min nuvarande pojkvän också skulle vara otrogen. Så rädd att jag förbjöd honom att göra vissa saker, tror du han lyssnade på mig? Nej, förstås inte. Det slutade med att han ville ha ett uppehåll i somras. Det kom verkligen som ett brev på posten, jag förstod ingenting. Efter några dagar berättade han varför. Han hade varit otrogen, med prositituerade, hade provat på att suga och runka av män. Det visade sig att han hade ett väldigt stort behov av själva spänningen i sex. Något som jag aldrig tidigare förstått. Han hade vid flera tillfällen föreslagit att vi skulle gå på parklubbar. Något som jag till en början hade varit äcklad av. Jag tänkte nu får det bära eller brista och följde med på parklubb och upplevde den bästa natten i hela mitt liv. Jag fick leva ut mina fantasier som tidigare hade varit fantasier.
Jag tycker naturligtvis inte om hans otrohet och känner att jag har fruktansvärt svårt att lita på honom igen. Han har en del att överbevisa för mig. Jag tar en dag i sänder och går vi går i parterapi. Vissa dagar känns tuffare än andra.

Mitt råd, (som jag har svårt att göra är) att släppa grepet om honom. Att inte ringa eller dubbelkolla om han verkligen är där han säger att han ska vara. Min pojkvän höll allt hemligt för mig i 3 år, så vill man hålla det hemligt så går det. Jag har beställt boken och ser med spänning fram emot att läsa den:)

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Hanna, jag känner exakt likadant och har liknande erfarenhet.. :(
Jag försöker att intala mig själv att jag inte har något att oroa mig för, att det bara är min fantasi som skenar... men det är inte så lätt att "ljuga för sig själv" alla gånger. Jag vet att detta kommer att ligga mig i fatet och att min kille snart kommer att få fnatt på mig och mina tankar, kanske tom pusha honom till något..

Jag tror någon stans inom mig att jag kan ha rätt, att min magkänsla inte luger, att jag kan tyda vissa signaler... jag har ju haft rätt förr... hm..
Men jag HOPPAS att det inte är så...
Jag är sååå himla rädd för att bli sårad igen, att bli förd bakom ljuset, att vara den som får reda på allt sist, att vara den som alla tycker synd om.. och att börja om från början igen.

Jag ska absolut köpa boken!!!

ANNONS
ANNONS
ANNONS