ANNONS

Dom accepterar inte att min kille är arab!

Jag älskar verkligen min kille. Ingen har behandlat mig så bra som han, han är den finaste person jag har träffat någon gång.

Problemet är att min familj vill inte ha med honom att göra för att han är arab. Vi har bråkat om detta men efter det bråket när jag sa att de får välja - stöt bort honom så stöter ni bort mig också, så har vi inte bråkat om det mera.

Men jag märker deras motvilja hela tiden, även om de inte direkt säger något rakt ut längre. Det är kommentarer om utlänningar hit och dit, och att de blir tysta när jag pratar om honom. Det gör så ont, att de inte vill vara glada för min skull att jag träffat någon som gör mig lycklig.

Detta gör att jag drar mig undan från dom, men jag vill ju att vi ska ha en bra relation, jag älskar ju min familj också.

Någon som har något tips? Jag orkar inte ha det så här.

Kommentarer

Det jag skrev är min åsikt och den har jag inte fått utan orsak. Har du lyckats hitta en som är bra så lycka till men förvänta dej inte att folk runt dej ska jubla.

Deras reaktion är ett uttryck för oro!!! En arab och en svenska är en extrem kulturkrock. Det vet alla vuxna människor även om man väljer att inte se det då man är jättekär! Jag har befunnit mig nära detta. Min kamrat träffade en arab. Jättegullig,uppvaktande,smörade på ordentligt .....tills de gifte sig och fick barn. DÅ var det andra regler som gällde.Jag behöver inte berätta mer du kan läsa nån av alla de böcker som finns i ämnet..det är snarlikt.En släkting till mig träffade en arab.Fick barn utan att de gift sig. Då började terrorn.Han kallade henne hora för de haft sex utan att vara gifta.osv osv. Som tur var att de inte gift sig. Han har idag ingen umgängesrätt med barnen då han misshandlat henne svårt framför barnens ögon.Han var också en underbar man i början.
SDin familj vill dig väl och är oroliga för dig. De vill inte att du ska bli olycklig!!! Fortsätter du leva med denna man kommer du förmodligen behöva stöd från din familj så smångingom. Och då tror jag att dom kommer att finnas där för dig även om du inte tror det nu. Men förvänta dig inte att de ska acceptera honom de kommer de inte göra.Men min aerfarenheter skulle jag reagera likadant om min dotter kom hem med en arab.

jag vet inte vad jag ska svara på din komentar .den är instängd förvrängd o rasustisk.jag har en väninna som är svensk som varit gift med en svensk blev misshandlad ,den som hjälpt henne är arab.det finns bra och dåliga människor över allt.du kommer missa mycket i kivet om du stänger dina ögon för vissa folkraser.kanske du träffar en svensk men fel svensk...öppna dina ögon o sluta döm folk

Ärligt ni är rasist faktiskt . Är skäms att ni är svenskar och här är ju frihet religionland!! Skärp er! Och hur skulle en arab känna när hen läser såhär? Och hur skulle vi känna om arab pratar så här om oss? Tänk inte så om arab..

Hej! Känner väldigt många araber gn mitt jobb. Många är väldigt trevliga och charmiga på nästan alla sätt o vis. Utom när det gäller sina fruar. De är otroligt kontrollerande och bevakande. De får inte röra sig fritt, umgås med vem de vill osv..tänk dej för mer än en gång.. Har verkligen förståelse för att din familj är orolig för dej. Min dotter skulle inte få dejta en arab.

Håller med ovanstående. Låt dig inte förblindas!!! Du kan finna riktig kärlek med någon som respekterar dig fullt ut som kvinna,egen varelse med egen vilja. Det kommer du inte uppnå med denna man även om han är underbar just nu. Snart är du hans ägodel då blir det "andra bullar".Jag har också upplevt detta på mycket nära håll och jag led nästan lika mycket som min underbara väninna som for illa under många år.Hon har tur som överhuvudtaget lever idag.....men det har satt spår i form av psykiska problem.Som sagt var Lyssna på din familj osm vill dig väl!!!

Förmodligen tror du inte alls att han skulle kunna bli "sån" som beskrivs här, men jag måste tyvärr också varna dig.

Jag var gift i rätt många år med en arab, och vi har flera barn tillsammans. I början av förhållandet ansåg jag oss fullständigt jämlika; vi gjorde i princip allt tillsammans, inklusive hushållsarbete. När barnen kom förändrades våra roller. Så länge jag orkade sköta allting som hade med barn, hem, trädgård och även pysslade om honom var allting bra, men ställde jag de minsta små krav lät det annorlunda, och det accelererade kraftigt med tiden. Om jag ville göra något utanför hemmet utan barnen lät det att jag var en dålig mamma, även om det bara gällde ett par timmar i veckan. Mitt umgänge begränsades till nästan ingen och mitt liv gick ut på att passa upp på honom och sköta barn och hem, inget annat. När det gått så långt att jag inte hade någon självkänsla kvar, och han kallade mig hora inför barnen fann jag styrkan att lämna honom.

Utåt var allting fine, och han är såå charmig och trevlig. När det passar honom...

Du skall fösöka bilda dig en egen uppfattning! Och gå sakta fram med förhållandet och känn efter! Alla araber är ju så klart inte likadana, det beror väl på var i världen de vuxit upp! Visst kan det komma till problem om kulturerna krocka´r men det måste inte bli något negativt! Att din familj möter detta med motvilja är säkert för att de är rädda om dig och vill dig ditt bästa! Låt dem lära känna honom och ge det tid så kommer de säkert att acceptera honom/Er! Har själv barn och kan förstå deras oro! Man vill att ens barn skall få ett bra och okomplicerat liv! Ditt liv tillsammans med honom kommer (om man skall vara lite krass) säkert att vara lite mer komlicerat än om Du hade valt en kille från Sverige! det är säkert det de tänker på! Lär känna hans familj så får Du ju också en bild av hur han är! Lycka till och kram!

Jag måste säga att jag blir både ledsen och förvånad över era svar, även om all feedback mottages.

Jag trodde inte att det var så utspritt att folk verkligen drog alla efter en kam - "jag känner en arab som är hemsk osv så då kommer förmodligen din man att bli likadan". Jag känner många svenska killar som har slagit sina flickvänner mer än en gång - men inte varnar jag folk för svenska killar för det! Jag känner dessutom tjejer som har det väldigt bra med sina arabiska män - även om det så klart finns folk med andra erfarenheter det tvivlar jag inte på.

Jag är absolut inte blind vad det gäller min kille och jag har bestämt mig för att det är honom jag vill leva med, det är han som gör mig lycklig. Det är inte där problemet ligger, i huruvida jag ska vara med honom eller inte. Problemet är att jag tycker att som en vuxen människa (30 år) så ska min familj acceptera mitt beslut och stötta mig i det. Om jag sedan nån gång skulle behöva deras stöd för att jag inte blir bra behandlad, ja då kan vi ju ta det då. Men just nu är det enda som gör mig olycklig att jag inte kan umgås med familjen och honom samtidigt.

Välj familjen ............ta till dig vad folk säger.
Lycka till

Hur länge har ni varit tillsammans?

Det ÄR skillnad på levnadsreglerna i olika länder, arv och miljö kan ingen göra något åt. Om du kommer hem med en kille från ett land(med föräldrar som kommer från annat land)som har ett förflutet i att behandla kvinnor på ett specifikt vis så är det väl inte så konstigt att de reagerar som de gör. Säg som så att om man vet att 80 % av dessa människor är kvinnoförtryckare och du kommer hem med en kille från ett sådant land så är ju chansen stor att du har just träffat en sådan person. Om det hade varit en svensk kille som hade ett dåligt rykte(misshandel osv) om tjejer så hade dina föräldrar reagerat likadant(Fast ÄNNU mer). Så sluta med ditt Jag älskar honom och han skulle aldrig göra så för vet du hur många som sagt så? inte jag heller men tillräckligt många för att du inte ska säg så till dina föräldrar. Rent ut sagt så är det jäkt taskigt av dg att be dem om det. Låt tiden gå ist och låt dem lära käna honom istället och tvinga dem inte att cka om en anan människa eller välja

Är ni inte riktigt kloka! Jag trodde inte att svenska tjejer i allmänhet var SÅ fördomsfulla. Stå på dig Anna! Vi måste våga tro på att möten mellan olika kulturer är möjliga. Diskutera kvinnosyn värderingar och liknande med din kille så att ni är beredda på att ni kanske känner lite olika inför vissa saker när ni får barn.

Det handlar inte om fördommar utan om dåliga erfarenheter! Vi har en hel del sådana efter att ha passerat 40 och träffat på en hel del olika män. Snack om fördomsfullhet och rasism står mig upp i halsen!Men fortsätt du att älska din arab. Hur han kommer att behandla dig lär du ju bli varse. Jag lider med din familj och inte med dig. Du har ju gjort ditt eget val på eget bevåg. Din familj står och känner sig hjälplösa då de älskar dig.

Oavsett vad ni tycker om araber så är ju faktumet att jag har valt att leva med honom. Vad han gör eller inte gör och vad han tycker om kvinnor är irrelevant. OM DET ÄR OK MED MIG SÅ BORDE DET VARA OK MED DOM - det är det jag säger. Sen om det skulle visa sig att jag behöver deras hjälp i framtiden så får de givetvis finnas där för mig om de vill - men så länge jag är glad och nöjd så borde väl inte de strö salt i mina sår kan jag tycka. Och de borde låta mig göra mina egna val, det har alla vuxna människor rätt att göra, så även jag. Och tills dess att de ser att han ÄR sådan som de tror att alla araber är så har de ingen anledning att göra som de gör.

Jag förstår verkligen inte att ni kan försvara detta. Man dömer väl en människa efter hans handlingar och inte efter ras? Ska man döma en person innan han har gjort något fel? Sånt tycker jag är livsfarligt och vill absolut inte ha det så.

Hej, jag är gift med en arab och han är också muslim. Alla araber är ju inte muslimer spm många tror. Visst har det varit en kulturkrock och man får prata mycket med varandra. Alla araber är inte likadana precis som alla svenskar inte är lika varandra. Hur han är det vet ju du bäst! Vet man vem man är, vad man vill och hur man vill leva och båda bryr sig om varandra går det att fixa en relation. Att sätta gränser gäller får båda i ett förhållande. Min familj var inte heller helt förtjusta i idén men nu ser de efter 3, 5 år att det går bra. Sen beror det på så mycket annat också om en relation ska funka. jag har faktiskt skrivit en krönika i detta numret av Amelia om just mig och min man och hur det var för oss när vi träffades. Ett råd kan jag ge men inte för att din kille är arab. Lita på din magkänsla om den här killen är ngt för dig eller ej. Om han beter sig snällt eller dumt behöver inte ha ett dugg med att han är arab. Dessutom är han inte bara arab. hanär människa också. lycka till med din relation. Vill du undra ngt så finns jag på Ameliabloggen som habibty. Kram!!

Arab är ju ett samlingsnamn på personer från ganska många länder med sinsemellan olika kulturer, så att säga att araber är si eller så är att generalisera rätt grovt. Ungefär som att säga att skandinaver är på ett visst sätt.

Hur som helst har jag själv i mitt tidigare förhållande upplevt liknande problem som du beskriver. De bästa råd jag kan ge är, som många är inne på redan, att inte glömma att din familj reagerar som de gör av kärlek och omtanke för dig, även om det inte känns så i stundens hetta.

Det bästa är nog att försöka få dem att förstå att du är vuxen nog att fatta dina egna beslut och ta konsekvenserna av dem. Är du lycklig så visa det - de känner dig och kommer att se om något skulle gå på tok. Det kan också vara klokt att inte prata så mycket om ditt förhållande utan vänta in dem, låt dem fråga efter ett tag när de märker att du inte tar upp det hela. Det kan vara jobbigt när man bara vill bubbla om sin kärlek, men jag tror att det lönar sig i längden.

Man behöver inte ha släktens godkännande för att ha ett lyckligt förhållande, men det underlättar om de sympatiserar med ditt val. Gör de inte det så kommer det att krävas uppoffringar från er båda och att ni har en grund att bygga på som är så stark att den står emot sådana prövningar som du beskriver. Vår grund var inte så stark men jag lärde mig mycket om mig själv som jag har stor nytta av i mitt nuvarande, helt sagolika, äktenskap med en svensk man.

Lycka till och var rädd om dig.

Äntligen en klok människa på jorden. Var har ni fått alla dom här fakta ifrån. Jag själv är libanes och uppvuxen i Sverige, har bott med en arab sen sjutton år och vi har våra konflikter, men han skulle aldrig sträcka ut en hand och slå mig hur mycket jag än provecerar honom. Har ni förresten en statistik på hur många svenska män dödar sina fruar, och hur många hedersmord det sker i Sverige som kopplas till araber, muslimer och invandrare från mellanöstern.

Vet du förresten vad kärlek betyder, eller har du aldrig fallit för någon.

för ca 20 år sedan var jag galet förälskad,ställde ultimatum och blev av med min familj som var orolig och ville skydda mig.nu står jag här ensam med tre barn och en man som tagit ut skilsmässa och inte vill hjälpa till att försörja barnen.han lyckades med att få mig att sköta allt med hem och barn medan han gjprde en ordentlig karriär och klassresa.
När nu barnen blivit lite äldre och jag skaffade lite kontakter och en hobby som han inte var delaktig i,ja då blev det helt plötsligt fel på allt.för att jag inte var hemma jämt .för att jag hade nya vänner och inte alltid var där för att serva honom.nu står jag HELT ensam med mina barn,ingen släkt några enstaka vänner(behöver jag säga att alla mina gamla vänner gav jag upp för att han tyckte det var fel på dem?)Nu är jag en smutsig kvinna som som inte duger,jag har inte visat tillräckligt med respekt.jag kan räkna upp hur mycket negativt som helst...det du måste fundera på är om detta verkligen är den stora underbara kärleken.räkna inte heller med att allt blir ljuvligt.men det kan också bli fantastiskt och underbart...det vet ju bara du!lycka till!!!

Jag kan förstå att din familj är oroade. Men vad fan ska du göra?? Ge upp?? Knappast. Jag brukar alltid säga att man ska lyssna på hjärnan före hjärtat, jag ser mycket nyktert på relationer. Men herregud, du ska ju leva med den mannen du vill!! Punkt!! För hur skulle det se ut sen i livet. Nä, han?? Vi bröt upp för att min familj ville inte att vi skulle vara tillsammans, helt sjukt ju. Jag blir så förbannad när jag läser vissa kommentarer. Jag ska i ärlilghetens namn säga att jag inte är någon större fan av vissa religioner och folkslag men jag KAN INTE dra alla över samma kam. Jag har bott i andra länder och fått höra saker om svenskar. Jag har inte alls känt igen mig i deras uppfattningar. Bara familjer med kontrollbehov kan ställa krav på vem du ska leva med. Att föräldrar vill se sina barn lyckliga är inte alltid sant, ibland gäller nog mer "lyckade i deras ögon sett". Din familj måste vänja sig, respektera dina val i livet. OM det sedan skulle skita sig, så ska väl de finnas där ändå precis som du skulle finnas där för dem. Det är väl ändå det familjen är till för!! Självklart är det stora skillnader mellan kulturer och det vi ser som normalt ser de som onormalt och tvärtom. (Jag har en väninna som flyttade från Iran till Sverige med sin man. Han är supertrevlig och i deras äktenskap är det hon som har karriären och tjänar pengarna medan han jobbar halvtid och påtar i trädgården, alla är olika!!) Hur fan ska världen kunna mötas om vi bara säger nej hela tiden. Tänk vad din man måste känna sig värdelös, han måste ju känna att han inte är önskvärd hos din familj. Som om han inte han hade några känslor. Jag har själv dejtat män från olika länder men fastnase ändå för en svensk man då jag, trots att rest och bott utomlands länge, ändå kände att jag hade mer gemensamt med honom. men det hindrar inte dig från att tycka annorlunda. Skit i de kvinnor som haft otur, alla kan vi ha otur. Det gäller att lära känna andra människor, från olika länder och även andra svenskar med andra intressen än en själv. Jag har lärt mig oerhört mycket under alla resor jga gjort. Man lär känna människor man kanske aldrig hade träffat hemma i Sverige och man lär sig mcyket om sina egna fördomar. Folk behöver öppna ögonen och släppa in det annorlunda. Man kan ju faktiskt säga nej tack om man inte har något gemensamt sen. Ge järnet gumman och njut av livet!
Jag är supermoderat, feminist och kulturvetare...bara så du vet! Haha
Kram :)

Jag känner till alltför många fall där killen tagit barnet med sig till hemlandet och sådant kostar oss skattebetalare. Många har också en kvinna i sitt hemland som de också har barn med. Många vill ha en svensk partner för att få stanna i sverige. Ja, det finns hur många exempel som helst. Vill du leva ett konservativt liv och bli förtryckt så lycka till! Återkom hit till amelia o klaga sedan att araben minsann har fler kvinnor, har stuckit med barnen, håller dig instängd i köket osv. Inte undra på att din släkt o vänner är oroliga för de vet väl hur det brukar sluta.

Tack för all respons och jag hoppas att det kommer ännu mera!

Som jag tänker nu är så här: För mig är det otroligt viktigt att få göra mina egna val. Jag har gjort och kommer säkert att göra många fler, misstag i mitt liv. Men det är MINA misstag. Om vänner eller familj väljer att inte finnas där för mig för att DOM inte gillar mina val i livet, ja då får dom helt enkelt gå. Jag älskar dom men om de inte låter mig leva mitt liv så...

Jag anser att familjen ska vara lojal. När min styvsyster hade problem med sin pojkvän, han var dum och var otrogen mot henne och en massa annat. När hon sa att hon ville göra slut med honom så stod jag bakom henne och stöttade henne på alla sätt. När hon efter ett tag bestämde sig för att ta tillbaka honom så stöttade jag henne även då (fastän jag trodde det var ett misstag) för att hon måste göra sina egna val. Jag ville inte göra det svårare för henne utan jag ville att hon skulle ta sina beslut baserat på sin egen vilja och inte på grund av vad jag tyckte och tänkte om saken.

Eftersom jag på vissa sätt haft dåliga erfaranheter av män tidigare så har jag testat honom på så många sätt, han vet inte om det men för att på riktigt veta vilken person han är så har jag gjort det och jag måste säga att jag tycker mig känna honom mycket väl vid det här laget. Jag hoppas och tror att vi kan göra varandra lyckliga.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag gjorde slut på detta pga familjen men det skulle vara så skönt om de kunde vara glada för min skull. Och nej, han tycker nog inte det är så roligt att de tycker som de gör för jag har varit ärlig mot honom om det. Det som gjorde mest ont var att trots att när jag berättade det för honom så blev han inte det minsta förvånad utan det var som att han hade förväntat sig det - det är ju hemskt! Och trots detta så säger han hela tiden att "försök att komma överens med din familj, de älskar dig".

Jag hoppas att de ändrar sig....

Hej Anna
Det så härligt att läsa om olika erfarenheter och funderingar omkring ditt val Anna
Jag är en 30 år tjej som har en själ i den arbiska kultur och andra i den svenska kulutern och försår väldigt bra både klutur och koder skulle jag hålla med alla som bryr sig om dig speciellt din familj och det därför har du svårt att acceptera deras ord och handlingar i dagens läget men vad skrevs här i olika kommenterar och speciellt dem tjerjernar som hade dåliga erfarenheter är ju sant och skulle inte vara med en arab och skulle reagera likadant om min syster kommer hem med en arab för vi kommer från detta kvinnoförtyck kultur och jag vet vad jag pratar om och jag har haft bakom mig flera förhållande som slutade på samma sätt.Sist inte minst var detta med an arab som var min livs kärlek och som jag älskade mest i hela världen men har behandlad mig illa för jag inte var oskuld eller han tyckte att jag inte var en riktig arabisk tjej dvs en förtyckt varelse.
Visst kan man träffa en kontrollerande svensk man som misshandel dig fysisk och psykisk men skillnaden är att han gör detta kanke för att han harpersonlighet psykiskstörning inte för att det är helt normalt i hans kultur och det ingår i macho bild om hur olika mans och kvinnos roll ska vara. problemet med arabiska killar är att de visar ett ansiktet i början och sedan när du blir hans då visar han ett annat ansiktet...typ min ex han älsakade mig och var charmig modern har bott i sverige hela sitt liv och skulle aldrig ro i början han han bär i sig såna gamla meentalitite men han gör ju detta och om han kanke var en icke arab skulle han slippa den rädslan och kanke skum famför sig själv och hans familj att hans tjej är för svensk men hade svårt att accepetera att jag var ej oskuld när vi träffadse och för att lindra hans ångest kontrollerar han mig hela tiden ,sårar han mig och kallar han mig för elaka saker och var alltid misstänksam oh hans omgivning håller hela tiden med honom det vill jag komma till är att man är resultat av hans kultur,arv,familj och demlever i oss och är en del av vårt personlighet,man uppväxer med dem här värderingar .
man hade sina föräldrar som förebild....Visst ska man inte dra alla i samma kant men fråga dig bara hur mycket procent är de araber som tror på jämlikhet oh respekterar deras tjejer i längden inte bara i början och inte har dem dåliga fördomar om kvinnor kanke 10%jag önskar verkligen att din kille tillhör den procent men gör så Anna KOlla någa hans omgivning vilken varderingar hans famlij har och vilket land kommer han ifrån för att araber från nordafrika är inte lika som araber från mellanöster,var försiktigt och jag önskar dig verkligen lycka till för du verkar en modig tjej som vet exakt vad hon vill och du kommer säkert att klara dig utmärkt den dagen du kanke befinner dig i svårigehetr men en sista råd fån en syster :klippa inte bandet med din famlij och förstå deras oro och rädslan men för mig har jag redan bestämt mig:inte en ny arab och en ny risk för att hamna i samma skit för jag vill verkligen ha en kille som ser mig som em männsika oavsett at jag har haft mina sexuella erfatarnheter före honom.
Jag vill gärna förtsätta diskutera med er om detta ämnet

Nu har vi varit tillsammans i 16 år min arabman och jag. Han är snäll och romantisk, och precis som han skall vara. Följ ditt hjärta!

När ni väl gift er börjar helvetet o sen blir det det gamla vanliga som händer hela tiden, dvs han tar ungarna med sig till sitt hemland. Ni kommer att inse att ni är för olika. Det är stor skillnad på en arab o en svensk. Får du ha killkompisar? Får du gå ut o festa med kompisar utan honom? Har du träffat hans familj? Självklart är han himla bra mot dig nu i början, men hur tror du det blir sedan? Kärleken är blind. Självklart kan det gå bra för er också, men det är alltför många par som ni som misslyckas.

Hej!

Ingen av oss har kompisar av det andra könet och det är helt frivilligt från oss båda, visst träffar man personer men då är det kompisars respektive. Jag tycker det känns bra och hade det likadant med den svenska kille som jag var tillsammans med innan honom. Vad det gäller att gå ut och festa så har jag gjort mitt där, har inte festat på flera år innan jag träffade honom därför att jag helt enkelt inte tycker att det är roligt. Han gör det inte heller. Ibland har vi tjejkvällar eller han har killkvällar när vi kan festa till det lite och det tycker vi båda är roligt.
Jag har träffat hans familj, de verkar tycka bra om mig och jag om dom. Vi träffas ofta tillsammans.

Jag är väl en sån tjej som gillar deras lite mer konservativa livsföring på många sätt, inte alla men vissa. Min familj gör det väl inte, men vi är ju alla olika eller hur?

Min syster sa exakt det där som du skrev, "han kommer att ta barnen sen och åka tillbaka till MellanÖstern när du vill lämna honom". Men så kan man väl inte säga? Ni känner ju inte honom och har ingen aning om vad han kommer att göra. Ge folk en chans.

Ge folk en chans, och sluta upp med alla fördomar för Guds skull. De som fördömar är som regel sådana som aldrig har varit med en människa från ett annat land. Eller också har just den personen blivet bränd, och drar då kammen över alla. Som sagt: Följ ditt hjärta Anna, din familj får helt enkelt vänja sig.Du kommer att få din egen erfarenhet i livet, därför att DU vill det.

Det första min mamma frågade mig när jag berättade for henne att jag hade träffat en man från Nordafrika var: "Hur svart är han"? Han kände nog kylan när vi var där och hälsade på, och till sist ville han "inte följa med",Jag slutade tjata, och det är trist, men vad skall man göra. Stå på dig Anna, och njut av din nya kärlek, vi är alla människor, med känslor som går att kränka. Var hans vän och stöd, i stället för att bry dig om vad andra tycker och tänker.....

Vem du ska älska är det bara du som väljer men det är lite svårt att utifrån ditt inlägg avgöra hur gammal du är. Rasism ska man dock aldrig tillåta och den ska bekämpas med alla medel.
Hur hade du tänkt dig framtiden? Är det familj och barn du vill ha? Sådana livsavgörande beslut ska man naturligtvis alltid vara noga med och låta ta tid oavsett varifrån ens partner kommer. Var tillsammans med honom nu och här och njut av att du är älskad. Vad framtiden har i beredskap för dig formar du själv.
Sen måste jag hålla med om att man faktiskt blir gråtfärdig när man läser hur inskränkta och enögda många svennekärringar är (om man ska var tvungen att tro vad de skriver). Det osar bitterhet och inskränkthet och ren och skär dumhet!Förmodligen har de tittat för mycket på "Inte utan min dotter" och tror att allt de hör och ser är sant.
Rasism är dock en klar klassmarkör så jag föreslår lite bildning! Jag antar att det är ni som också går i bikini i medinan i Agaradir och packar ner Kalles Kaviar i handbagaget. Arma människor!

ha ha du var mig en rolig typ Yvonne! Svennekärringar!!? Snacka om rasism...jag är svensk och vill inte bli kallad svenne lika lite som en invandrare vill bli kallad blatte.Jag tycker det är många som i all välmening har skrivit inlägg här.Jag har också förståelse för att familjen är orolig.Det finns mycket kvinnoförtryck eller
annan kvinnosyn bland många män bla araber. Varför ska vi hålla på och hymla om det??? Varför kämpar invandrarkvinnor här i sverige för att få hjälp med sin situation och med att sverige ska ställa upp för flickor som utsätts för hedersrelaterade brott?? Vi svenskar anses av dessa kvinnor som flata som inte vågar ställa upp för dom! Sharafs hjältar hade väl inte behövts om detta inte var sanning??? Vilken värld lever ni i?

Det finns ju få saker som är så tråkiga som statestik men jag kunde inte låta bli att titta på vad BRÅ (Brottsförebygganderådet)har att säga om ämnet invandrare kontra kvinnomisshandel. Undersökningen är tio gammal så en del har ju hänt, bl.a har fler invandrade män kommit till landes sedan dess, men den kanske kan ge en fingervisning om hur det ligger till.
Invandrarmän är överrepresenterade vad det gäller anmält våld mot kvinnor men det kan bero på en rad faktorer.Bl a är intresset att anmäla invandrare större och troligen lägger polisen mer resurser på anmälan då en invandrare är inblandad. Lågutbildade och arbetslösa män (43 % av de inblandade)slår också oftare och i den gruppen kan man ju misstänka att man hittar fler som inte är födda i Sverige av svenska föräldrar.
1998 var 25 % av de anmälda männen invandrare och rent befolkningsmässigt var 11 % av befolkningen då inte födda av svenska föräldrar. över en tredjedel av de män som anmäldes var lagförda 5 gånger tidigare för grov våld så det kanske kan ge en fingervisning om vad vi har att gör med för sort karlar.
Så Anna, är vad du tror är ditt livs kärlek arbetslös, lågutbildad och tidigare dömd för våldsbrott bör du kanske dra öronen åt dig! Titta mer på det än var han är född!

Till skillnad från den undersökning som Yvonne har hittat så skriver Brottsoffermyndigheten i rapporten "Slagen Dam - mäns våld mot kvinnor i jämställda Sverige - en omfångsundersökning" följande:

- Resultaten i vår undersökning
visar att svenska män står för 82 procent
av våldet mot kvinnor i nuvarande äktenskap/
samboskap. Schablonen av den våldsamme
invandrarmannen och den svenske
jämställde mannen kan därför ifrågasättas.
-Rörande männens utbildning
syns inga egentliga skillnader avseende
om han utövar våld eller inte mot sin nuvarande
maka/sambo.
-Schablonen att det främst är män ur socialt
lägre skikt och /eller män med alkoholproblem
som utövar våld mot kvinnor stämmer
sålunda inte enligt studiens resultat.

Detta är ju inget svar på den ursprungliga frågan men om det säger ju lite om hur mycket folk lägger sina egna värderingar i sina svar...

Jag hoppas att dina familj med tiden inser att du hittat en bra kille!

Kunde bara inte låta bli att ta med det här citatet av Geller Tamas, han som bl a skrie "Lasermannen".

En full finne som begår ett brott är alltid enbart en full finne, möjligtvis en arbetslös, fattig full finne, men ändock en individ. Den tunisiskfödde mannen blir däremot en representant för sin kultur. Frågan är om det är önskvärt att förstärka den bilden?

Jag är en mamma vars dotter är ihop med en arab. Det har varit jättemycket bråk! Förföljelser, trakasserier osv, osv. Min älskade dotter ser inte allt plus att han ljuger för henne! Och han gör det bra, ljuger alltså. Han har slutat att ringa bokstavligen 10-15 ggr/h nu bara tre ggr!Enbart för att hålla koll på henne. När hon var ute med kompisar på hennes examensdag så ringde han till mig på natten för kontrollera vem det var som hade just det abonnemanget. Han gick igenom hennes telefonbok! Mitt telnr står som ICE i hennes telefon.
Vid ett tidigare förhållande använde han tillhyggen för att slå sig in hos kvinnan som även hade ett litet barn där! När han fick besöksförbud så gjorde han en vaktlista med släkten som turades om att "vakta" kvinnan. Sånt gör man inte i stundens hetta utan det är beräknande. Vilket visar vad en sådan person kan ta sig till.
Listan kan göras lång på vad han har gjort.
Gör min dotter slut med den mannen så blir det en katastrof.
Hela min vakna tid går åt till att vara orolig, "har han gjort henne något nu"? När telefonen ringer är jag rädd att svara. Nu har det hänt tänker jag.
Att gå varenda sekund att vara orolig över min dotter är ett fruktansvärt fängelse för mig.
Jag kan inte glädjas åt livet längre. Det enda som finns ,händer det idag eller imorgon?
Jag bara ber att min dotter vet att hon alltid kan komma till mig! Att jag alltid kommer älska henne mest av allt på denna gjord!

jag förstår att du är orolig för din dotter. men den mannen verkar ju faktiskt ha gjort någonting fel, till skillnad från annas kille. Man kan väl inte säga att alla araber är som din dotters kille?

Snälla sluta blunda för att det finns en kulturskillnad!!!!Det anhörig berättar är bara en av många historier om kvinnor som blir kära i män med annan kvinnosyn. Visst finns det svenska män som beter sig lika illa men då är det oftast en sjukdom bakom eller ett missbruk. Här handlar det om att kvinnan är underlägsen mannen.Mannen "äger" sin kvinna. Kanske läste någon av er artikeln nyligen om att män i afganistan nu får svälta sina kvinnor om de vägrar sex!!!Säger inte det en hel del om hela den delen av befolkningen??? Dessa män uppfostras till detta. När de träffar en kvinna ska de leva upp till släktens förväntningar som säkerligen inte är förtjusta över att han valt en svensk tjej.Sluta blunda för ett faktum. Det är inte rasism det är kulturskillnader!!! Till anhörig vill jag bara säga att jag lider med dig och förstår din oro för din dotter. Hoppas det löser sig för er utan att det blir våld inblandat.

Du har beskrivit hela mitt 25 åriga äktenskap med en SVENSK man!
Till Anna - Lyssna till ditt hjärta. Det gjorde jag för 25 år sedan.....
Svensk eller arab, det kan gå bra lik väl som det kan gå helt fel.

Anna, hur kan du KRÄVA av dina föräldrar att de ska acceptera ditt val av man? Detsamma gör du ju egentligen här, söker bekräftelse. När sedan både dina föräldrar och majoriteten här tycker du gör ett dåligt val tänker du ändå göra som du ville från början. Och om du så småningom får stryk av din häftiga arab-kille så får väl föräldrarna plocka upp resterna av dig och badda blåtirorna? Aaah, gick du in i en dörr nu igen? Ramlade nedför trappan? Snubbla på en tvål? Hela världen består förstås av idioter som inte fattar något. Föräldrarna ska ju finnas där för dig. Det måste de, du själv är uppenbarligen bortskämd, ansvarslös och oförnuftig.

Min prognos för dig är smärta, mycket smärta.

Och alla ni som tjatar om "rasism", dra ni vackert åt helvete. Om ni tycker skurkar ska få göra vad de vill med sin hudfärg som frisedel, då är ni för fan inte friska i bollen. Om ni tror att gruppvåldtäkter begås av "män" och inte av araber, etiopier och somalier, då har ni tittat för mycket på tv. Det är de här grupperna som introducerat denna sin tradition i vårt land. Innan de dök upp kände man inte till begreppet gruppvåldtäkt. Media skyddar de här brottslingarnas rätta identiteter i namn av "antirasism". Måtte fan ta er och dom.

Anna är du här? Nu vet du vad dina med systrar tänker, det finns ju några som är lugna och positiva, som jag som har så många års erfarenhet av en "arabman", klart att vi tänker olika, men däremot får jag leva med den mest lojala, generösa och ärliga man, man kan tänka sig. Det är bara så att varje människa är unik.
Hur går det för er Anna?, det är ju drygt 3 veckor sen du startade tråden. Är det lugnt?

Hoppas du får ett skönt liv med din arabkille, var hans vän och stöd. Hoppas ni kan stå emot pressen bara.

Rulle rymd jag håller fullständigt med dig. Hur kan så många blunda för detta elände som bara ökar????
DET är mer skrämmande och det är just därför det ökar i vårt samhälle. Därför att vissa försvarar detta sjuka beteende!Jag känner både män och kvinnor med utländsk härkomst.Dom har berättat mycket om sin kultur som dom bara vill fly bort ifrån. Männen är dock oftast så svårt präglade av sin uppväxt att det kommer ikapp dom så småningom även om de levt största delen av sitt liv i sverige.
En av mina väninnor var tillsammans med en underbar man från Iran under 5 år men när det kom till att skaffa barn lämnade han henne! Jag vågar inte bilda familj med dig är så rädd att jag kommer göra dig illa när vi är sammanlänkade för alltid.Han var en snäll man men litade inte riktigt på sig själv. Klokt tycker jag även om min väninna var förkrossad länge efteråt.

Till Rulle Rymd vill jag bara säga att du själv VACKERT KAN DRA ÅT HELVETE. Jag sökte inte bekräftelse här, jag sökte råd på hur jag kan få min familj att acceptera att jag är vuxen och gör mina egna val. Eftersom jag gärna vill ha en bra relation till dom också - men inte på bekostnad av min egen vilja!

Tycker du är så otroligt naiv du får det att låta som alla problem i Sverige beror på invandrare! Människor som du är livsfarliga för ni har redan klart för er vems felet är och kan inte se bortom skygglapparna. Och nej - jag kommer inte att sluta säga att det är rasism. Det ÄR rasism när man dömer människor enbart efter ras och det är väl precis det du gör eller?? För faktum är att du känner inte den här mannen, du vet inte vad han gör för mig, vad han känner, vad han tänker. Du är inte GUD.

Till Ingrid vill jag säga: Bara för att då den lagen har kommit till Afganistan så betyder inte det att alla män använder sig av den, eller hur? Och alla länder är inte likadana. Det är ju som att säga att alla Européer är likadana.

Till er andra som undrar hur det går för mig kan jag bara säga att jag älskar fortfarande min arabiske man och har inga som helst planer på att lämna honom. Mina föräldrar har träffat honom och det är ett framsteg.

kram

Det är precis tvärtom. Jag bedömer människor enbart efter beteende. Som jag tror de allra flesta gör. När någon försöker antyda att dåligt och kriminellt beteende inte ska få kritiseras för att förövaren råkar ha annan hudfärg, då har man helt enkelt inte allt hemma. Anklagelser om "rasism" är helt enkelt ett retoriskt grepp för att få motparten att hålla käften. Precis som med anklagelser om häxeri under medeltiden finns inget försvar. Anklagelserna är alltid hundra procent fällande.

Min syster var ihop med en arab. Han slog henne och hon försvarade honom. Vi, hennes familj, var förstås alla bara dumma rasister. Hennes näsa är fortfarande sned, som minne av Ahmed. Det slutade med att Ahmed hamnade på kåken och syrran sprang hos oss "rasister" för att pussla ihop sitt liv.

Jag hoppas innerligt att jag och alla andra som varit negativa här har fel och att du får rätt. Men jag håller inte andan.

Lycka till med ditt liv.

Äntligen får du som är TS, komma till tals. jag som är ugglan, och har lev med min gulliga pacifist arabman i 17 år var det ingen som ville lyssna på. Vår 15 åriga (blandis)mår alldeles utmärkt, hon är fött här och älskar sin pappa över allt.Han har inte ens FÖRSÖKT att påverka/indoktrinera henne med sin tro som trots allt är islam. Hans åsikt är att alla har sin fria vilja att välja sitt liv. Så inte är hon bort gift inte! Han bryr sig inte heller om att pojkvännen den ena månaden heter "Kalle", och nästa månaden är det kanske Amir, och hon får ta' hem dem på fika, och sova över om hon vill. Han tyckte hon var "duktig", som skaffade ppiller.

DET ENDA som han inte kan ge avkall på är att inte äta griskött, men whatever, alla relationer handlar ju om att ta' hänsyn till varandra, visa respekt och göra lite uppoffringar. Eller hur? Är man en envis egotrippare, då funkar man väl inte med NÅGON. Dottern äter griskött när hon vill, jag "sympatiserar". Så fortsätt du lilla Anna att älska din arabman, jag önskar er all lycka till i framtiden. Och häng inte upp dig på grupptrycket. Jag har i alla år blivit ut fryst av bekanta/ arbetsgivare mm. pga. att jag har hans efternamn som gift, men det skiter jag i! Han är värt alla de negativa attityder som jag fått utstå. 1000 kramar från

Dem som är "emot", är dem som har haft dåliga erfarenheter! Därför de har då ingenting att jämföra med.
Islam, precis som kristendomen är uppdelat i en förskräckligt massa inriktningar, Och det finns inte 2 länder som har samma åsikter/inriktningar. Man tolkar islam på 1000 olika sätt. Min gubbe är en "arabisk hippie kind of gye", typ. Som gillar samma musik som jag, som är mjuk i sitt sätt och totalpacifist. Han avskyr ordet islam, därför det förstör så mycket, för dem som inte vet. Alla är vi olika, och unika som personer, men vi har också normer och reglar, är påverkade av media osv. Alla har vi rätt att ha' en åsikt, om allt.

Såvida det inte var MIN man som slog din syster, och det är jag säker på att det inte var, så drar du ju alla efter en kam. Din syster hade otur, och jag tycker inte heller att man ska hyscha om brott som begås för att förövaren är invandrare. Men med det inte sagt att alla eller de flesta invandrare är brottslingar. du säger att du dömer BARA efter beteende, men du känner inte min man, eller?

Hur skulle du känna det om du blev kär i en tjej, behandlade henne jättebra och tog hand om henne - men alla runt omkring ändå bara tyckte du var skit, inte värd henne och trodde att du skulle göra en massa hemska saker mot henne. Inte så kul, kan jag tänka mig va? Men för att ni har haft dåliga erfarenheter så vill ni inte sätta er in i den situationen...

Anna med ditt förhållande. Man kan bli mörkrädd för mindre när man läser alla dessa "besserwissrar" som VET hur det kommer att bli i framtiden. Min syster har varit lyckligt gift med sin arabman i 30 år och tillsammans har dom tre jättefina flickor. Två av
flickorna har idag egna familjer och barn. En är gift med en italienare och en med en svensk man. Många pojkvänner av olika nationaliteter har kommit och gått genom deras tonår och ALDRIG att deras pappa skulle lagt sig i deras val av man! En av tjejerna är skild och omgift dessutom. Det enda vi i släkten har märkt i skillnad är att min svåger inte dricker alkohol eller äter griskött. Däremot bestämde de sig för att barnen själva skulle välja hur de ville göra och alla tre både äter skinka och dricker vin då och då. Låt din familj få lära känna din kille och se med egna ögon hur han är mot dig så kommer nog allt lugna sig så småningom. Bara de lär känna honom så släpper nog "arabskräcken".

Hejsan
Jag är svensk gift med en arab,Vi har två barn,Jag är lycklig,
Innan jag träffade honom,hade jag bara svenska pojkvänner.
Men den här mannen som jag är gift med vet hur man behandlar en kvinna, Det går inte och jämföra honom med de svenska män jag haft tidigare.
Hans ursprung är från Palestina.

Kom ihåg att ingen människa är perfekt

Lycka till

Sara

LYKA TILL TILL DIG OCH DIN DOTTER ,HOPPAS ATT DET KOMMER ATT GÅ BRA FÖR ER.
ÄR VÄLDIGT LEDSEN NÄR JAG LÄSTE DIN ORO OCH FÖRSTÅR DIG .
Signatur:en arab som hoppas att hon inte bli mer kär i en arab kille

Jag är tillsammans med en palestinier och han är underbar! Finns ingen svensk kille som kan slå honom, och bry dig inte om vad folk säger, lita på dig själv och ditt eget omdöme!

Du kan inte ana hur mycket hån och spe, jag har varit utsatt för, under mina 17 år med min "arabman". Folk ser ner på mig pga. det. Jag/vi har ju alldrig gjort en fluga förnär, är trevliga och generösa i allmänhet och mycket toleranta och fördomsfria i synnerhet. "arabhoran", (säger man så till en gift kvinna??)

"Ja, vänta och se, snart tar han er dotter och gifter bort henne".

"Vänner" har forsvunnit.

"Bästa väninnor likaså.

Jag blivit nekat jobb flera gånger pga. att jag tog hans efternamn.

När vår tonåring fick några "utbrott", var det strax anmälan om misshandel till sos, för hennes far ar ju arab.

Så jag känner mig ganska ensam som svensk kvinna gift med en arab.
Men vet du vad ANNA? Det är han så innerligt värt! Han är min allra endaste och bästa vän i livet. Jag har förstått att fast Sverige tar emot så många människor från andra länder så tycker inte majoriteten att det är rätt.

Det har en orsak. orsaken heter BOFORS. En gigantisk vapenindustri som levererar vapen till ALLA krig världen. Därav kommer begreppet "invandrarkvot". Därför tar vi emot så många från samma land, efter ett krig. Det är en snuskig byteshandel som inte svenska folket får ta del av eller få insyn i. Vi levererar vapen till Usa's Irak krig, och strax blir Sverige mottagarland för en massa människor därifrån. Eller från Palestina, Bosnien, Iran, eller vad det vara må.

Men då så Anna. Älska din arab kille. Bry dig inte om andras attityder, som tex: "hon kan väl inte få nån annan en en arab". Du måste helt enkelt bara strunta i vad andra tycker. Du har mitt innerliga stöd.

Du har helt rätt, det är värt det. Min pappa sa "tänk på att du säkert kommer att bli ensam, många av dina kompisar kommer inte att vilja umgås med dig om du är med honom." Jag svarade, och så känner jag verkligen: "ok, om de inte vill träffa mig mer för att jag är med honom så är jag inte så intresserad av att vara kompis med dom heller." Jag kan förstå om folk är oroliga visst, det har dom ju rätt att vara, men det är skillnad från att vara orolig och att försöka kontrollera vad någon annan gör och hur man lever.

Dom som ser ner på mig, det gör inget för jag ser ner på dom som är så inskränkta.

Jag hoppas att min familj kommer att acceptera och förhoppningsvis så småningom tycka om honom oxå. Om inte så blir jag ledsen, men de kommer att bli tvungna att gå miste om en stor del av mitt liv också då, och det är deras val.

kram

Anna! Den dagen du får egna barn kommer du förstå den fruktansvärda oron och smärtan man kan känna för sina barn. Det enda som betyder något är att ens barn mår bra och är lyckiga.Det spelar ingen roll om barnen är 3år,20,eller 50 det går aldrig över!Dina föräldrar är oroliga för att dom älskar dig!!!Det är lätt att man som förälder försöker "styra" eller prata sina barn till rätta. Allt handlar om rädslan för att ens barn ska fara illa på något sätt. Glöm aldrig det även om du just nu känner en stor besviklelse över hur dina föräldrar agerar.De gör det för att dom älskar dig!

Jag befinner mig i samma situation som din kille kan man säga. Min man och jag har varit gifta i flera år och sambo jättelänge. Min svärmor har aldrig riktigt accepterat mig, det har ingenting med min hudfärg eller mitt ursprung att göra, men grundproblemet är ju detsamma - att svärmor inte accapterar sin sons val av fru (fast tvärtom i ditt fall). Jag har i flera år bara haft överseende med hennes små tjuvnyp och kommentarer men så för ett halvår sedan ungefär kom det till en öppen konflikt. Jag kan inte påstå att jag egentligen har problem med att hon inte tycker så bra om mig, jag anser inte att man behöver vara bästa vän med sina svärföräldrar. Det räcker med att man har en fungerande relation och det får man om alla respekterar varandra och uppför sig "artigt" oavsett om man är bästa vänner eller inte. Tyvärr duger detta inte år min svärmor utan hon vill tvinga mig att var hennes bästa väninna och pådyvla mig sitt sätt att leva vilket jag inte accepterar. Tyvärr så har min man varit alldeles för feg för att säga ifrån till sin mamma och detta har påverkat hela vår relation negativt och jag känner mig sviken och kan inte längre känna tillit till min man. Vad jag vill säga med allt det här är att om det är den här killen du ser en framtid med så måste du få dina föräldrar att inse allvaret i dina avsikter med relationen. Jag uppfattar det dock som det inte inte är din killes personlighet som är problemet utan hans ursprung vilket ju är ett lite annat problem. Det verkar på din beskrivning som att dina föräldrar inte tycker illa om honom utan bara är oroliga för dig i största allmänhet. Det är jättebra att du säger ifrån men jag tycker att det är lite barnsligt att dig att säga till dem att välja. Du kan aldrig tvinga dem att tycka om din kille men du kan kräva att de accpterar ditt val av kille och att de behandlar honom schysst och att de låter bli att komma med kommentarer om utlänningar, det är ju löjligt av dem att göra så. Jag antar att du är en vuxen människa och då måste du själv få ta ansvar för dina beslut och dess konsekvenser. Jag kan tillägga att jag skulle nog inte själv bli överlycklig om min dotter träffade en kille från en annan kultur. Jag skulle också bli orolig och säga åt henne att tänka sig för men jag skulle accaptera hennes val för jag anser att en vuxen människa kan och bör ta sina egna beslut.

Min familj reagerade precis som din då jag övergav min fina svenska kille för en utlänning, inte arab med ändå med en helt annan kultur än vår svenska. Nu 20 år senare sitter jag här utan varken respekt, eller kärlek men med fullt ansvar för barn o hem samt heltidsjobb, medan min man sover o tränar o gör vad han vill för han jobbar ju så hårt. Hans egen mamma var mer som en tjänare än en familjemedlem så det är ju vad han var van vid från sin egen uppväxt. Men det värsta är att avsaknaden av respekt smittar av sig på barnen som inte heller behöver respektera sin mamma o det gör mig tokig. Tack o lov är jag stark o självständig, annars hade jag varit helt krossad o tillintetgjord vid det här laget.
Jag längtar så efter ett normalt liv med en normal svensk man, men det kommer aldrig att ske. Kort o gott, spring medan du kan!!!

Likadana!Han kommer garanterat både slå dig och sticka med alla era barn! Men när vi ändå är igång så vill jag ge dig några fler varningar på vägen när du ska hitta en ny man: ALLA norrlänningar är arbetsskygga och hinkar hembränt och rusar runt i skogen och skjuter på allt och alla! ALLA smålänningar är supersnåla så du skulle få jobba ihjäl dig för att försörja familjen! ALLA närkingar är supergnälliga! Och om du träffar en man som brukar semestra i Thailand så ska du veta att han absolut är pedofil!Och att ALLA gotlänningar är inavlade vet ju alla! Och skulle du nu träffa en finne (hualigen) så dricker han koskenkorva hela dagen i saunan innan han drar iväg för att slåss med kniv!Det vet ju ALLA!
Det var bara några råd för eventuellt framtida behov i jakten på en ny BRA SVENSK man.

Svägerska igen.
Ditt resonemang är befängt. Dessutom tycks du utgå ifrån att folk i allmänhet är mindre vetande. När pratar man NÅGONSIN om just ALLA medlemmar i en grupp?

Om någon exvis påstår att holländare är långa, så kommer det alltid någon som säger att ALLA holländare är inte långa! Nä? Verkligen?

Det finns korta holländare också, det kan vi automatiskt utgå ifrån. Liksom det säkert finns prima araber.

Men när vi påstår att holländare är långa eller araber inte är bra att vara ihop med så menar vi inte alla, i varken ena eller andra fallet. Vi menar att en SIGNIFIKANT, eller framträdande, del av de här grupperna uppvisar dessa egenskaper.

Ni som vanemässigt kör med det här dumsnacket om ALLA när ni inte fixar argumentera på riktigt kan härmed sluta upp med det.

ja du Ettan! Det är precis det som nånga skrivit om innan. Det man vuxit upp med är djupt rotat. Och i detta fallet är det kvinnan som sköter hemmet och är underdåning mannen.Det är många som vittnar om detta. Hur personligheten förändras då man bildar familj. Då kommer ens eget ursprung fram med tydlighet. Är själv svensk men känner mycket av min mammas arv.....jag blir så lik henne i mångt och mycket även det jag inte tyckte om under min uppväxt. jag kan komma på mig själv med att behandla mina barn precis likadant!!! Uppväxten är djupt rotad vilken världsdel man än kommer ifrån. Så se upp med din "arabman" Anna men till syvende och sist är det ju ditt val.

Jag ser att det är ca. 1 md. sen du började din lilla arabtråd? Hur går det nu? Om du vill lyssna på mig Anna, så älska din arabkille, så mycket som du nånsin orkar. Skit i vad alla andra säger, det är han och du, 0ch det säger jag, som har varit med en "arab", i 17 år.... Människor har olika uppfattningar om alt. Älska är en gåva.

Det är bara att inse att det blir en kultukrock av dess like.
Visst finns det Svenska män som misshandlar sina kvinnor men skillnaden är att muslimer har det i sin kultur att hålla kontroll på sina kvinnor.
Det är bra att ni som har erfarehet av män från andra kulturer skriver om era händelser.
Ni andra bör öppna ögonen och inse att våra kulturberikare har en kvinnosyn som lever kvar på medeltiden.
jag tycker du ska ta det riktigt försiktigt och tänk till några gånger så att du inte hamnar i en situation om du inte kan ta dig ur.
Tänk först på familjen.

Fortfarande kan jag inte förstå folk som säger typ Spring medan du kan. Jag har, och kommer alltid att döma människor efter hur dom behandlar mig och så även min stora kärlek. Vissa har otur, andra har det inte. Med svenskar som med invandrare. Jag tycker om den arabiska kulturen. Och det står jag för. Om andra inte gör det, min familj, eller vänner, så får dom göra det. Men ändå acceptera att jag lever mitt liv. Och om dom vill vara en del av det så fårdom respektera att jag är vuxen och gör mina egna val.

tack ugglan...

besserwissrar jag läst Rulle Rymd! Naturligtvis ska alla som inte instämmer med dina teorier enbart knipa!
citat: " jag bedömmer människor enbart efter beteénde" !!!?? citat: " min prognos för dig är smärta, mycket smärta" !!?? citat: " Och om du så småningom får stryk av din häftiga Arab-kille..." !!??
FÖR MIG ÄR DET HELT UPPENBART ATT DU HAR DÖMT ANNAS KILLE PÅ FÖRHAND! PÅSTÅ INGET ANNAT!
Din syster har blivit slagen av en MAN! Liksom två av mina vänner blivit och SJÄLVKLART ska de ha sina straff! Att sedan din systers man var av Arabiskt ursprung och mina vänners män av Svenskt ursprung hör inte dit! Jag har inte sett ett ENDA inlägg som försvarar HANDLINGEN som sådan. Men att för den delen "förutspå" elände för någon som har träffat en kärlek som råkar ha samma ursprung som din systers man ÄR INGET ANNAT ÄN DUMHETER!
Lika dumt som om jag skulle säga att man ska akta sig för rödhåriga killar för att en av dessa män var just rödhårig!
Återigen lycka till med din kille Anna!

Vad vill du mena med detta? menar du att fler Svenskar mördar o slår sina fruar?
Man kan inte se på statestiken vilka grupper som begår mest våldsbrott. Hedersmord och balkong flickor är bara toppen av ett isberg. Många vågar inte anmäla sin familj pga hot.
Hederskulturen tar man med sig från sina hemländer och vare det sig är en kvinna från Sverige eller från annat land så kommer hon att få uppleva hederskulturens rätta sida efter ett tag.
Så jag anser att du bör öppna dina ögon och va inte så mjäkig när det gäller andra kulturer.

Hur lätt det är att påverkas av media! Som tex Aftonbladet. De älskar ju att skriva om hedersmord. Men ni som håller på med statistik, kan väl ta' fram en siffra som visar antalet hedersmord 2008, som ex, och varför inte göra en jämförelse med antalet begådda självmord, eller folk som kör bil när de är fulla/drogeda som ex.
Och Just hedersmord inte förkommer i den arabiska kulturen, men har hänt några gånger bland människor som kommer från öst, alltså Turkiska ock kurdiska folk.

Och sen vill jag berätta en sak: Min SVENSKA X MAN som heter Ohlsson i efternamn, pryglade och psykade mig och barnen i 11 år, innan jag fattade att jag borde dra. Min ARABMAN har fan alldrig varit annat än trevlig, generös, och GOSIG OCH HAN SLÅSS ALDRIG NÅGONSIN! Och det är 17 år nu.

förstår Sanna? Trodde det var UPPENBART vad jag menar. Men jag kan ta det en gång till. För det första: Ingen människa ska bedömmas eller dömmas efter något annat än sina gärningar vare sig man är svensk, engelsman, afrikan eller från Iran osv. Att grovt generalisera och påstå att Muslimer har i sin kultur att kontrollera sina kvinnor är FEL FEL FEL!
Det finns INGET i koranen som berättigar en man att slå och mörda sina kvinnor. Men precis som bibeln så tolkas koranen olika i olika muslimska länder. Till och med olika inom samma land ofta,vilket innebär att vissa kvarlevor långt utanför storstäderna lever kvar. Det du kallar hederskulturen som du i okunskap?.. tror dig veta är representativt för muslimer i allmänhet existerar absolut MEN i minoritet. Med din och dina likars antagande så har Sanna, min syster samt många av hennes vänner bara haft TUR som ÄNNU (efter 30 år) inte blivit slagna av sina män!Att min svåger dessutom är en mycket omtänksam och kärleksfull människa måste ju vara ett UNDER då han faktiskt är muslim och dessutom Arab!
Det du läser om i kvällstidningarna mm. handlar ju BARA om JUST den minoritet precis som t.e.x. ungdomsbrottsligheten, rattfylleristerna mm. Ingen går ju omkring och tror att ALLA eller ens de FLESTA med körkort åker fulla! Eller att ALLA eller ens de FLESTA ungdommar är brottslingar! MEN DET ÄR JUST DOM DET SKRIVS OM!

WELL SAID. JAG HÅLLER MED DIG TILL HUNDRA PROCENT.

Svägerskan, om du för en stund drar ur huvudet ur det mörka och fuktiga hål som du verkar stoppat in det i, kanske du får lite syre och öppnar ögonen för verkligheten? Vänstervridet svammel leder ingen vart. Tillräckligt många muslimer och araber har ställt till med tillräckligt mycket för att uppmärksamhet och varningar är på plats. Vilket inte betyder att man automatiskt vill dra alla över en kam. Att försöka dumma till det med ALLA-snacket visar bara att man blundar för verkligheten.

Eftersom du verkar insatt i det här, vad sägs om att sortera de bra från de dåliga, så vi kan hålla oss till de justa araberna och undvika de dåliga? Eller kan du inte? Nähä. Inte vi andra heller.

Att hedersmord osv inte hör hemma i den arabiska kulturen är hur fel som helst.

Boktips: Bakom slöjan - en arabisk prinsessas liv.
Den stenade kvinnan - dokumentär berättelse av Freidoune Sahebjam.

Därmed inte sagt att alla arabiska män är tyranner.

Så sa' jag bokstavligt att heders mord tillhör den arabiska/islamitiska kulturen i ÖST, alltså öst för Afrika. För där är de flesta som tillhör Shia. Och det är lika stor skillnad på Shia och Sunnit, som det är mellan "vanlig hederlig kristendom" och "Livets ord", bara för att ta' ett exempel. Sen finns det ju extremister, som Eritrea, Och Somalia, som tex. omskär sina flickor, men om ni vill veta om Koranen och vad den förespråkar, SÅ LÄS DEN! Finns utmärkt översättning på både svenska och engelska tex.

Så är det Anna, jag vet ju inte var din kille kommer ifrån, men det har STOR betydelse vilken sekt inom Islam han tillhör. Koranen blir tolkat lika mycket och lika tokigt, som bibeln.

Kram

Min lilla arabman, har nog glömt Koranen helt och hållet... den stackaren, men det är ju HANS val....

Ta din arab o var lycklig med honom då, och den dag att han börjar trycka ner dig (o den kommer) får du väl be på dina knä att din familje vill ha nått att göra med dig!

... är hur det är så många som kan veta att min kille kommer att börja trycka ner mig. Ni säger att det är dumt att köra med det här ALLA snacket, men vad är det NI gör då? Är det inte att säga att alla är likadana när ni automatiskt förutsätter att MIN kille kommer att börja slå mig osv? Det är ju så absurt.

Hur kan ni inte fatta att oavsett kultur och religion och så vidare så bör man döma en person efter hur han beter sig? Man kan aldrig veta hur livet ska bli. OM jag skulle råka illa ut, ja då får jag ju hantera det då. Men hur alla andra kan vara besserwissrar och VETA hur mitt liv kommer att bli om jag stannar med denna man, det är ju helt sjukt. Och det jag ville ha hjälp med var att få min familj att acceptera mina val i livet - oavsett vem jag är tillsammans med!

Dessutom, någon sa, när min kille börjar trycka ner mig FÖR DET KOMMER HAN ATT GÖRA så får jag väl krypa för min familj och se om de vill ha med mig att göra. Men så här är det ser du - jag vet att de är orliga för mig och att det är därför som de beter sig så här. men det är ingen ursäkt. Och om de inte vill stötta mig i mina val - vad gäller jobb, familj, kärlek, you name it - så är det jag som inte vill ha med dom att göra. Även om jag skulle råka illa ut. En lojal familj stöttar i vått och torrt inte bara när man lever efter deras ramar och regler.

Anna

Det kanske är fel av dina föräldrar och av oss andra att bry oss om ditt välbefinnande. Var och en har ju faktiskt rätt till sitt eget öde, på gott och ont. Ha det bra med din arab, eller ha ett helvete. Du kommer få precis vad du förtjänar.

Det går bra så länge ni bor i sverige och jag tror att han är bra mot dig här. Men du skall inte flyttA TILL ETT arabland med honom då kommer han att bli som förbytt och följa deras regler. Du kommer att få som alla andra arabkvinnor att bli förtryckt och kontrollerad. Han kommer inte att kunna att stå emot släckt och vänner utan du får anpassa dig efter dessa regler, bära slöja o s v.
Sedan skall du tänka efter om du känner till någon svensk kille som är med en arabkvinna, jag gör det inte. Alltså är det en stor orättvisa och blir det för många sådana fall som dig kommer unkarlsberget att växa i sverige. Jag tror det i detta det ligger att folk i sverige inte accepterar det. Svenska killar har och rätt att träffa arabkvinnor men då blir det s k hedersvåld på dessa kvinnor, är detta rättvisst tycker du.

Ja dra alla araber över en kam. Hur många arabländer finns i världen? javisst alla araber är skit! Alla svenskar män är kanoners. Jag själv har varit tillsammans med min arab i 20 år. Varför jag valt en arab är kanske att jag inte är attraherad av svenska män. Kvinnorna i detta landet har blivit så jäkla osexiga med sitt jämlighetstjafs.Det beror helt och hållet på om du ska styra rodret i ditt förhållande ensam som många svenska kvinnor gör. Tyvärr skrattar många utländska män åt de svenska männen för de har förorat sin manlighet pga sina svenska styrande kvinnor.Nej Anna du kan bli lycklig även med en arab likaväl som med någon annan nationalitet. Studera kulturen, fördöm inte pga att folk läser skit i tidningar och i böcker som endast är skrivna för att ger pengar..Ignorant och dumt folk finns det för gott om.

Hur skall en svensk man kunna få en arabisk kvinna, är det möjligt du som vet allt.

Din familjs uppgift är inte alls att stötta i vått och torrt om du är vuxen. Om du gör val som din familj inte kan acceptera så ska de inte alls stötta dig. Hur kan du begära att de ska stötta dig i något som de inte tycker är bra? Din familj har rätt att säga ifrån vad de tycker, däremot inte att tjata på dig. Du verkar tro att du ska ha stöttning vad du än gör. Din familj får acceptera ditt val av kille och du får accpetera att de inte tycker att det är ett bra val. kanske kan ni umgås då, eller också låt bli. Hur gammal är du egentligen? Och varför är det så känsligt för dig att vissa av inläggen håller med dina föräldrar om att du gör ett dåligt val? I ditt första inlägg bad du om råd och här ska du få ett: du behöver inte ha din föräldrars godkännande för ditt val av kille (om du är vuxen)och dina föräldrar ska inse att du är vuxen och själv får ta konsekvenserna av de val du gör i livet.

OM det nu skulle gå illa för dig och din kille i framtiden som en del verkar befara så får DU ta ansvar för att lösa det då. Det är knappast dina föräldrars sak att göra det. Inte samhällets heller.

Jag som själv är förälder till vuxna barn har precis som Anna svårt att förstå hur man kan ta avstånd från något/någon enbart baserat på härkomst?
Om Annas kille varit brottslig, narkoman mm så skulle jag som förälder också varit oerhört orolig över mitt barns val av man. Men då handlar det ju om destruktiva sidor hos killen som skulle kunna påverka mitt barn i allra högsta grad. För mig är det en väldigt stor skillnad.
Däremot skulle jag ALDRIG NÅGONSIN vända mina barn ryggen. När man är i min ålder så vet man att ingen lär sig på andras erfarenheter utan måste göra sina egna. Är man ung så kanske man gör mer val med hjärtat än senare när man fått mer livserfarenhet. Det är väl ändå väldigt normalt? Som förälder kan man hysa farhågor och oro över sina barns val av partner men ENDAST om det är uppenbart att sonen/dottern far illa så skulle jag ta avstånd från partnern. ALDRIG från mitt barn! Och OM det går som jag befarat så skulle jag tveklöst finnas där för mitt barn. Det ligger inte på mig att välja partner till mitt barn men av kärlek till sonen/dottern så måste jag ju faktiskt respektera dennes val om jag vill bibehålla vår relation. Min son har valt att leva med en kvinna som är flera år äldre än honom och första gången hon skulle träffa mig så var hon naturligtvis orolig över min reaktion. Hon berättade senare för mig att min son svarat henne att "bara jag är lycklig så är hon det också".
Själv tycker jag att det är din familj Anna som agerar mycket omoget. Men när dom lärt känna honom som den person han är så kommer allt kanske lösa sig. Självklart finns de med både bra och dålig erfarenhet av "araber". Precis som med alla andra människor.
För min del sätter jag punkt i denna debatt nu.
ps. min svågers två systrar är gift men en engelsman och en tysk.ds

Jag blev glad när jag skrev vad du skrivit och jag håller verkligen med dig. Är glad att det finns människor som du, som verkligen tänker efter.

till Maria - jag kräver inte att min familj ska acceptera det, de behöver inte men då vill jag inte heller ha en relation med dom. Om jag inte ska kunna vara lycklig med min man, hälsa på min familj tillsammans med honom och att de behandlar honom med respekt, så fungerar det inte heller att jag ska låtsas att allt är sol och röda rosor för det är inte ok. Men då jag skulle föredra att kunna ha en relation med dom, där dom accepterar mina val, därför bad jag om råd. men om det inte går så går det inte. Familj eller inte, jag accepterar inte att folk behandlar personer som jag älskar utan respekt och snackar skit bakom ryggen på den personen. Jag accepterar inte att någon gör det om min mamma, pappa, mina syskon och inte heller min man. Oavsett vem det är som gör det.

// anna

Det finns anledningar till varför folk varnar för umgänge med araber. Det är för att araber inte är mycket att hurra för. Hade de varit det hade de inte behövt komma hit och förstöra vårt land, efter att de förstört sina.

Detta är inte rasism utan fakta. Skippa fanskapet och hitta en normal man. Eller är du för ful för det?

Oj vad smart DU verkar vara då. Dina ord är bara rent ut sagt pinsamma. Tvärtom är det såna som du som förstör vårt land.

Skulle du stå framför mig och säga nåt sånt så skulle du få en spottloska i ansiktet. Såna som du är inte värda bättre.

Jag tror du är fullständigt sinnessjuk, du måste ju söka hjälp, låter som du har en allvarlig störning. Att vara så totalt hjärntvättat och insnöat är inte normalt.
Hoppas du blir tvingad att fly till ett annat land, så de kan behandla dig som skit.
Yttrandefriheten måste dock ha' en gräns.

Dessutom tycker jag nu att vi kan låta Anna och hennes nya kille vara i fred, de kommer att få det kämpigt med alla ilskna attityder, men jag tror de klarar det, det handlar om kärlek i vått o torrt.

Till Anna.
Stå på dig Anna, och börja sortera i din "vänkrets", själv har jag bara 1 riktig väninna kvar.

Jag sorterar - vet vad som är viktigt för mig och faktiskt så gör det mig inte så mycket längre. Familj eller vänner som inte förstår eller accepterar - tja, det är som det är. Då är vi så pass olika i våra sinnen att det är svårt att vara nära dom.

kram på dig!

Hej Anna!

Om jag inte hade haft de erfarenheter jag haft hela livet så skulle jag bli väldigt rädd efter att ha läst de flesta kommentarer här. "Arabkille, arabman, arabkvinna" o den som tog priset...."arabtråd"! Endast EN skrev "Människa".

Jag är född o uppvuxen här i Svea rike:) o känner mig väldigt svensk. Men samtidigt har jag lärt mig att jag aldrig kommer att bli accepterad fullt ut. Du anar inte hur många saker som händer varje dag, som tvingar mig att inse att jag, trots svenskheten o kärleken för Sverige, aldrig kommer att accepteras. Det känns ganska hårt i hjärtat, milt uttryckt. Och sådant påverkar hur man beter sig. Nä nu, innan detta blir för långt.....

Jag tycker att du verkar vara en klok tjej med skinn på näsan. Du agerar precis som man bör: not guilty until proven wrong! Din kille verkar reko o mitt råd är att vara med honom tills du inte får anledning till något annat. Tro mig, arab eller svensk....alla män har framför allt sin manlighet gemensam. Jag har "ett ben i varje kultur" o har sett att de flesta kvinnor o män beter sig likadant, speciellt vid långvariga relationer....oavsett ursprung. Det bevisar för mig att man trots allt är människa först, sedan svensk el. annat.

Jag känner också flera par, där kvinnar är svensk till etniciteten, o mannen har ursprung från Mellanöstern eller Asien. En tjej i synnerhet, hon är gift med en arabisk kille som dessutom är troende muslim. Hon kommer från en överklassfamilj (vilket förvärrat fördomarna gentemot hennes val av kille) som fick en totalchock för de skulle knappt ens acceptera en vanlig svensk kille. De har iallafall varit gifta i flera år nu o har 3 underbara vackra barn. Hon sade en gång till mig att hon gärna skulle vilja att hennes man sade till ibland, gav råd, ifall hennes kjol var för kort etc. men han gör inte sådant. Han tycker att alla val, alla tankar, bör komma från hennes eget hjärta. Annars är det lönlöst.

Jag var även på en bjudning hemma hos henne, då de varit gifta i flera år. Och guess what? Jo, hennes släktingar satt vid ett eget bord tillsammans med andra helsvenskar, medan vi "dubbelkultur-are" satt vid det andra o undrade om vi skulle våga oss fram o hälsa. Det, tycker jag iaf, visade klart på att skon klämmer vid hans ursprung, inte vid om han är en bra kille eller inte. Hade skon inte klämt vid ursprunget så hade de ju accepterat honom efter alla dessa år. Men så är dagens Sverige...de flesta har bestämt sig o tycker sig vara experter på kulturer/länder/religioner de aldrig någonsin ens brytt sig om att besöka, upptäcka ordentligt o objektivt eller ens lärt känna folk med det ursprunget.

Förlåt, detta blev oerhört långt. Jag vill också passa på att säga att, hade jag lyssnat på alla "råd" o "expertis" bland bekanta med invandrarbakgrund angående svenska killar....så hade jag vägrat sitta bredvid en ens på tunnelbanan! En helt svensk kvinna, en underbar arbetskamrat, sade till mig att: Se upp med svenska killar! De dras till tjejer med guldbrun hy som du, men de tror också att de kan förtrycka dig o få dig att göra saker som en svensk tjej aldrig skulle finna sig i.

Dessutom får man jämt o ständigt höra saker om svenska tjejer som är rent ut sagt vidriga o jag tackar Gud för alla härliga helsvenska barndomskamrater som gjort att jag kan skratta åt det där o avfärda det som skrämselpropaganda.

En sak till...jag är troende muslim o vill gärna säga att de enda "bad boys" med invandrarbakgrund jag hittills träffat har varit killar som inte är religiösa, inte bryr sig om sina familjer o som knappt ens vet något om sitt ursprungsland. Några enstaka har stolt ropat att de är muslimer men blivit pinsamt tysta när jag bett dem redogöra för hur stort stöd deras förhatliga uppförande har i deras tro. INGEN av dem har någonsin vågat tjafsa med mig o har även erkänt att de inte kommer att välja en tjej som jag för det finns en hel, tro mig, en HEL drös tjejer som jag, som har stenkoll på sin religion o som kan läxa upp de här grabbarna ut o in! De vet att de bara har chans hos (tyvärr oftast svenska) tjejer som dras till killar med "edge", tjejer som oftast väljer honom mest p.g.a det "mörka o mystiska utseendet" o tjejer som värderar spänning högre än trygghet. Dessa killar har högt o tydligt erkänt att de inte kan vara med många invandrartjejer för att de ställer krav, inte ställer upp på det mesta snabbt som attan, o för att tjejerna har koll på hans kultur.

Många här inne har hänvisat till diverse böcker o tidningar. Ja, som om böcker o tidningar var helt objektiva......Tjejen som tog upp BOFORS var den enda som lyckades imponera på mig. Hon har så rätt. Jag har bakgrund i en av de länder som håller på att bombas till grus just nu o sedan många decennier.....det är få människor som vet att anledningen inte är "återstiftandet av demokrati" utan diverse råvaror o naturtillgångar som det landet har "felet" att ha. Folk skulle verkligen ha mer nytta av att läsa om källkritik o mediastyre...men samtidigt skulle vi alla bli så rädda om vi fick reda på sanningenA. Jo för det skulle ställa oerhörda krav på oss som medmänniskor. Därför är det kanske lättare att säga att allt elände i världen beror på en viss religion (eller alla) o att folk som är 2 nyanser mörkare är monster o ej medmänniskor.

Jag ska inte gå in på Islam o Arabvärlden. Jag anser nämligen att detta borde vara en del av allmänbildningen. Men om böcker som "Inte utan min dotter" o "Bokhandlaren i Kabul" är folks källor till en nyanserad allmänbildning så är det alldeles för mycket begärt att tro att alla ska veta hur många olika länder, religioner, sekter, hudfärger, etniciteter OCH KONTINENTER det ingår i den s.k "Arabvärlden". För att inte tala om muslimer! Oj vad folk skulle bli häpna...el. besvikna...om jag berättade lite mer om hur stor chock man ibland kan få som muslim när man träffar en annan s.k muslim.

Och du som avsiktligt skrev med en massa stavfel o låtsades vara en arabisk tjej......Ha ha ha! Att du trodde att någon ens skulle gå på det!

Sist men inte minst....jag har märkt att de flesta invandrare som kommer från samma land, är tyvärr ofta från samma by, samma stad o även samma landskap. Det gör att folk här i Sverige tror att alla från det landet är likadana. Till ex....föreställ dig att 98% av alla svenskar i Melbourne skulle vara från samma lilla by i Småland. Men att australiensarna inte skulle vara medvetna om det, utan tro att just dessa svenskar är representativa för 9 miljoner svenskar. Interesting huh?

Anyway tjejen, lycka till! Du verkar vara en jättesnäll, smart o mogen tjej med hjärtat på rätt ställe. Jag önskar dig riktig lycka o framgång! KRAM från en medmänniska o syster som även hon vägrar låta andra få bestämma åt henne.

Det var f-nimej det klokaste jag läst på länge!

Fördomar, åt vilket håll de än riktar sig, bygger ju ofta på okunskap och rädsla för det okända.

Du nämner två boktitlar som avskräckande exempel. Kan du också ge ett par boktitlar som en svennebanan kan ta till sig för att öka sin kunskap och förståelse? Faktaliteratur i all ära men kanske är det genom romaner man får lite insikt i det egentliga "tänket".

Kanske är det omöjligt... Som att plocka ut två titlar att representera hela "västvärlden".

Hej Anna!

Ojojoj vad jag känner igen mig, har exakt samma problem.
Blir fullständigt bedrövad när jag läser vissa kommentarer här, kan ni åtminstone låta bli att gå till personangrepp???

Alla människor har rätt att bli respekterade oavsett vilken hårfärg man har eller vem man vill leva med. Om dina föräldrar älskar dig så mycket så borde de älska HELA dig, respektera dina beslut även om det innefattar sånt som de själva inte skulle ha valt. Känner precis som du att jag aldrig kommer förlåta mig själv om jag väljer bort kärleken för att omgivningen känner på ett visst sätt. Däremot kommer jag heller aldrig kräva av min familj att de ska tycka om min partner, men jag hoppas att de ändå kommer kunna vara glada för min skull. För att jag är lycklig. Jag förstår min mamma och hur hon tänker, verkligen. Hon gör bara sin roll som mamma. Jag vet att hon bara vill mitt bästa och jag älskar henne innerligt för det. Hoppas bara att hon ser MIG, min lycka, och inte enbart oroar sig över alla tänkbara framtida problem.

Jag blev riktigt rörd när jag läste det du skrev. För du har så rätt. Och du är bra på att uttrycka dig. Tack för dina ord.

Och Olivia - stå på dig - det gör jag!

Spottloska i ansiktet?
Så långt räckte toleransen för andras åsikter. Och ändå förväntar du dig att andra ska tolerera din arab?

Tjejen som inte skulle vilja sitta bredvid svenskar på bussen, du slipper. Åk hem och sitt bredvid ditt eget folk. Så kan du också passa på och vara stolt över din religion. Som är så bra att du nu tvingas leva på andra sidan jorden. Grattis.

I quote: "Det finns anledningar till varför folk varnar för umgänge med araber. Det är för att araber inte är mycket att hurra för. Hade de varit det hade de inte behövt komma hit och förstöra vårt land, efter att de förstört sina.

Detta är inte rasism utan fakta. Skippa fanskapet och hitta en normal man. Eller är du för ful för det?"

Respekt för andra människors åsikter??? Är du inte klok? Man kan ha åsikter men det finns gränser för hur man uttrycker dom. Så ja, denna person skulle lätt få en loska i ansiktet.

heter också Anna och hon är också dum i huvet...

Men varför är jag dum i huvudet? För att jag älskar en arab? för att jag vill att folk i min närhet ska acceptera mitt förhållande? (De behöver inte älska honom men i alla fall acceptera honom)För att jag inte låter någon säga hatfulla ord om min man eller vara respektlösa?

Jag har börjat vänja mig vid all rasism men jag kommer aldrig att acceptera den. Och om någon säger såna där saker till mig rakt ut, ja då får de ta min ilska oxå. Är det DÄRFÖR jag är dum i huvudet?

Skulle vara intressant att veta bara.

När du har spottat någon i ansiktet, vad förväntar du dig i gengäld? Medalj från Antirasist-främjandet? Du kan nog förvänta dig en helt annan och mycket obehagligare reaktion. Anna, du behöver skärpa dig. Nästa gång du kastar in ett äpple av den här sorten, bered dig på att alla faktiskt inte tycker som du.

Jag accepterar att alla inte tycker som jag. Det jag inte accepterar är att folk förolämpar och säger hemska saker om mig eller om dom jag älskar. Då får de förvänta sig saker tillbaka.

hur någon kan försvara det som skrevs där övergår mitt förstånd. Att inte gilla invandrare visst det är tråkigt men det får man ta om det är så - att någon säger att araber är skit är en helt annan sak. Nä fy fan för såna som ni som slänger ur er sånt där. Tack och lov att det oxå finns såna som har vettiga saker att säga här. Annars hade man ju tappat tron på mänskligheten.

"Vad förväntar du dig i gengäld om du spottar på någon?" Ja du... Om någon slänger något sånt där i ansiktet på mig så är nog en spottloska att låta honom komma enkelt undan. Och det står jag för.

En kille kallade mig arabhora på stan - vad tycker ni att jag skulle ha gjort då? Le och gå vidare? Jag funkar inte så. Den killen spottade jag på och det skäms jag inte ett dugg för.

Jag tolkade ditt inlägg (före mitt) helt fel och ber 1000 och en gånger om ursäkt!!

Såg inte var citatet började & slutade... :-/

Sorry!
Sorry!
Sorry!

Apology accepted:)

Jag lever ett helt vanligt "svenssonliv" med min arab. Vi har vart ihop i 15 år och har 2 barn. Har villa, vovve och Volvo.
Han har ALDRIG vart accepterad av min familj och släkt.
Vi har det bra. Vi har lärt oss att leva såhär.
Att bara jag och barnen går på familjehögtider.
Atmosfären blir så kylig om han följer med, tyvärr.
Annars är han social och omtyckt både på arbetet och i fotbollsklubben.

Jag älskar min familj, jag älskar mitt liv med min karl, tyvärr går inte dessa 2 parter ihop.

Det är en ständig sorg jag bär på, men jag/vi har det bra annars, så försöker tänka positivt.

Du spottar på folk? Ett beteende som bekommer en... tja, motsatsen till dam. Det verkar som att den där killen på stan pejlade in vad du faktisk är. Du är sorglig.

Tack Anna o Puff! Och alla ni andra också, om jag missat nån, som höll med. KRAM PÅ ER BÅDA!

Nä Puff, du har rätt, det är jättesvårt att välja ut 2 titlar sådär. Det bästa är att försöka lära känna så många olika människor som möjligt. Precis som jag sade, blir fortfarande lite chockad när jag träffar andra "medmuslimer" som kommer från heeelt andra kulturer o länder. Det värsta är när de slänger ur sig "fakta" som de bestämt tror är från Koranen. Då jag rättar till dem så blir de antingen arga eller skyller på att "men det är vad Mamma o Pappa alltid sade stod i Koranen". Alltså ärligt, du anar inte hur mycket kunskap de flesta muslimer själva skulle behöva angående sin religion. Något som imponerade stort på mig var när kvinnorna som jobbar för Svenska Afghanistankommitéen satte sig ned o hårdpluggade Koranen (inte fejkversionerna som är allmänt förekommande o accepterade i Västvärlden) o när männen i några afghanska byar motsatte sig deras kamp för tjejskolor med ursäkten "muslimska flickor ska inte studera" så var de beredda o pålästa. Och de citerade Profeten Mohammad (s.a.w) o sade att det minsann var "fardh" d.v.s "plikt" för varje muslim, VARE SIG KVINNA EL. MAN, att söka kunskap, om de så än var tvungna att åka så långt som till Kina. Gissa om männen blev paffa när de svenska "icke-muslimerna" kunde deras bok bättre än dem själva....

Pomperipossa...ditt namn passar dig utmärkt! Great choice buddy! Inte bara ljuger du så näsan skjuter i längden...du har också svårt med läsningen. Jag har aldrig sagt att jag inte vill sitta bredvid mina svenska snyggingar på tåget. Jag rekommenderar SFI.

Och dessutom....jag har inte "vandrat in" från något land o är därmed inte invandrare. Jag har alltid varit här o mina föräldrar kom då Sverige behövde arbetskraft. Båda är förresten högutbildade men väldigt språkkunniga o äventyrliga, därav flytten till Svea.

Ja jag är stolt över alla mina rötter, inklusive de svenska, o stolt över min religion. Har heller inte behövt fly något land p.g.a religion etc. Däremot har det hänt, flera gånger, att jag åkt till föräldrarnas hemland o upptäckt att jag är "omodern" o konservativ jämfört med dem därborta. Har olikt dig (jo man märker ju på den rädsla som dryper av dina inlägg) sett mycket olika "världar" o lärt mig att t.o.m vår media har en agenda o ljuger gång på gång om hur "de där borta" är. Hade jag trott på medians "sanning" om dessa länder, hade jag aldrig vågat åka dit.

Ett bra ex. är när jag för några år sedan satt o såg på en dokumentär på SVT1. Det handlade om mitt fädernesland o som tur är kan jag ju språket så när den svenska översättningen "spårade ur" o översatte den fattige muslimens ord till något HEEELT annat nästan hoppade jag upp ur soffan. Han talade om hur svårt det var att behöva ta försörjningsansvaret som barn o översättningen sade att han tyckte att det var rätt om byns överhuvud hedersmördade hans mor!!! Nej, du behöver inte tro på detta. Det finns så mycket vi inte behöver tro på. Jag har förstått det o accepterat att det ibland är lättare att blunda. Speciellt om man inte har någon bekant eller anhörig från dessa "skyll er själva"-länder. Det är ju inte vår bakgård det handlar om, det är ju LÅNGBORTISTAN. De förtjänar säkert bomber o "demokratikrig". Hade de varit lika smarta som vi västerlänningar så hade de ju inte hamnat i klaveret från början va? Nä nä, vi ljusa fina västerlänningar...vi har ju aldrig stulit något från andra länder, det var inte vi som började med kolonier o det är fortfarande inte vi som betalar korrumperade politiker (som sviker sitt folk) för att få ta över deras land.

Säger bara en sak....det går inte att "läka med handslag". De säger att ditten o datten, bl.a Englands drottning, har bett om ursäkt för en massa grejer. Men säg mig, en riktig ursäkt....hade inte det varit att också ge tillbaka det man tagit? Ändå går hon där med Kohinoor- smaragden i sin krona. Kanske den största symbolen för vad Indien var innan Britterna koloniserade landet. För att inte tala om British museum o länder som U.S.A. Besök deras museum någon gång o se hur mycket det är som tillhör andra folkslag. U.S.A:s gamla presidenter har t.o.m sagt sorry till indianerna men har de gett tillbaka landet som de tog ifrån dem? Om du inte förstår logiken i detta.....tänk om jag snodde grannens bil o sedan sade "förlåt". Tror du grannen skulle bli fredlig igen om jag åkte förbi i hennes Porsche dag o natt?

Aeh...du kommer nog ändå inte att förstå. Jag tror att du är en sådan där som bestämt dig. Men du...du kan inte jaga ut mig från Sverige. Jag är född här, jag har alla mina barndomsminnen, alla mina första försök o vänner o misstag o sorger o glädjeämnen här. Sverige är mitt land! Jag älskar det o jag älskar alla mina härliga arbetskamrater o vänner som inte är som du. Och som förstår o har kunskap nog att veta att allt en vanlig människa vill, är att leva o låta leva i fred! Att kunna bli kär, skaffa familj, se sina barn gå till skolan i lugn o ro, att ha mat att äta,ett anständigt jobb, att ha vänner o sådana basala grejer. Gud, människor som du skulle bli väldigt besvikna om ni verkligen lärde känna folk från "Långbortistan". Jo för ni skulle kaaaanske upptäcka att de framförallt är människor som drömmer om just dessa basala men ack så viktiga saker som gör oss till det vi är. Det är inte araber, latinos, amerikanare, asiater etc. som bor därborta...det är först o främst MEDMÄNNISKOR! Ever heard this word!?

Och PUFF min vän....medan jag skrev kom jag på att det bästa för en som verkligen är intresserad o öppen (in other words, the way you seem to be) är att besöka ett sådant "Skräckland". Men försök att bo hos olika familjer, helst från olika klasser, så att du inte hamnar i hotellturismens fälla. Och tala med folk som bor i Sverige, som har ursprunget i det landet. Jämför sedan o bilda dig en egen uppfattning. Om jag fick som jag ville skulle jag se till att vi alla svenskar hade möjlighet att åka till dessa länder o se för oss själva exakt hur "läskiga" dessa ANDRA människor nae förlåt...araber, asiater, latinos etc. är. Gud vilket svärdshugg det skulle bli för de som styr vår media! Man skulle ju få svårt att lura folk till "De därborta"-mentaliteten. Jag skulle också se till att "de läskiga där borta" också kunde åka hit o till ex. till U.S.A för att se att en Västerlänning kan vara så mycket annat än den bild som median därborta gärna vill utmåla. Jag har ju haft häftiga diskussioner med några få släktingar som bestämt sig för hur en svensk kvinna är eller en svensk man. Och det utan att någonsin ha träffat en enda Västerlänning! Ja du ser....okunskapen är inte reserverad någon speciell nationalitet.

Oj nu blev det långt igen....Anyway people, have a nice day! So long....

Andalucia, dina jämförelser haltar betänkligt och det är tveksamt att du en gång skulle ha fått högsta betyget i svenska, med tanke på hur du skriver här. Om nu amerikanerna stal något från indianerna, så gjorde inte de nu levande amerikanerna detta. Vem som ska be om ursäkt för vad är en fråga vi kan debattera till döddagar. Liknelsen med den stulna bilen är i det här fallet helt befängd. Lägg ner anklagelsefesten. Vi är inte skyldiga dig något bara för att du tror det. Att vissa människor inte vill acceptera araber är inte märkvärdigare än att vissa vill det. Annas acceptans för folk som inte bekräftar hennes val är obefintlig. Hon tom skryter om att hon spottar på dem. Tänk om någon spottade på henne för att de inte gillar hennes val av man?

Vill bara lägga till:

att, om jag blint hade "köpt grisen i säcken" genom media så hade jag vid det här laget varit en av dem som är beredda att uföra bombattacker mot U.S.A o andra västerländska länder. Men jag lever med öppna ögon o försöker istället fokusera på alla de trevliga medmänniskor jag träffat hela livet. Försöker glömma lärarna som inte sade det högt när man fick alla rätt på svenskprovet (o de blonda kompisarna fick några el. flera fel) men gärna gapade när man var bland de sista att lära sig simma. Försöker istället minnas de fantastiska helsvenska barndomskamraterna som stod vid ens sida när man tyckte att det var jobbigt att ha på sig baddräkt för första gången. Och det härliga amerikanska paret som gärna frågade om min bakgrund när jag betjänade dem i kassan o inte var ett dugg nedlåtande när det visade sig att jag har bakgrund i ett av de länder som deras regering håller på att bomba sönder o samman. De tog sig tid att tala, gav mig komplimanger för min engelska o sade "God bless you" från hjärtat.

Iallafall....Anna o Puff, ni får jättegärna skriva till mig per email om ni undrar över något eller om ni bara är allmänt intresserade av andra kulturer (går säkert att få genom Amelia). Känner att jag skulle kunna berätta så mycket mer för er, men vill inte att andra, negativt inställda, ska kunna ta del av ens sorger o glädjeämnen angående rasism o sådant. Du till ex. Anna...jag känner bara "Åh jag hoppas hon hittar styrkan att stå på sig, vare sig han visar sig vara bra el. dålig". Önskar dig verkligen all lycka o att du slipper "överge" familjen. Är själv en väldigt familjekär tjej men de vet samtidigt att de själva har uppfostrat mig till en stark o icke-rasistisk dotter. De vet också att jag tycker att många av de svenska killar jag träffat lyckats impa på mig med sin enkla snällhet. Känner därför ibland att jag har mer gemensamt med dessa killar än med några fruktansvärt macho o sexuellt aggressiva invandrarkillar. Missförstå mig rätt nu, har definitivt träffat trevliga o reko "invandrarkillar" också men eftersom de inte väsnas o "håller på" så syns de ju långt mindre o är sjukt svåra att hitta.

Men, with this said, vill jag inte heller ha helsvenska killar som kommer med attityden att "Jag är din riddare på en vit springare". Som att jag skulle vara den stackars förtryckta orientaliska tjejen o han är min hjälte ha ha!

Tyvärr verkar det dock som att de flesta svenska killar jag träffat antingen är rädda för mig (jo jag kan tala för mig själv o tittar folk rakt i ögonen) eller för känsliga för att kunna "hantera" en tjej med flera kulturer. Jo, man måste vara gjord av riktigt starkt virke om man ska stå emot alla skeptiker, blickar o viskningar.

Kom på en till sak....jag undrar hur alla de negativt inställda här inne skulle ha reagerat om jag hade skrivit en "tråd" med orden "svenskman, svenskkvinna, svensktråd, o svensklandet"? Nä, tack gode Gud för att jag växte upp i "Lilla jordgloben"!

Vilket land kommer din kille ifrån?

Han kommer ifrån Irak och han är shiamuslim. Och helt underbar:)

Återigen - jag accepterar att folk inte tycker som jag!!!!! Men inte att de kallar mig hora - vad är det som är så konstigt med det???

Om någon kom fram på stan till dig Matilda och kallade dig hora upp i ansiktet, skulle du då bara säga Nej men fy så får du inte säga och sen nöjt gå vidare? Är det förbjudet att stå upp för sig själv?

Folk kan tycka att jag gör fel som träffar en arab - MEN om de behandlar mig annorlunda eller om de behandlar honom dåligt - då vill jag inte ha med dom att göra. Åter igen matilda - om någon behandlar din familj illa, accepterar du det? I så fall är du inte mycket till kvinna - eller människa.

Det är sorgligt hur ni tolkar allting precis som ni själva vill och helt hittar på saker som jag aldrig har sagt. LÄS ORDENTLIGT om ni är kapabla till det.

Ja som lång blond svenska har jag vid ett flertal tillfällen blivit kallad HORA utländska män. Jag har blivit tillfrågad om jag ska med hem o knulla då jag mitt på dagen passerade köpcentrat i min stad....av utländska män....När jag tagit upp detta med vänner så säger de bara . Så är deras kultur...de använder ordet hora på ett helt annat sätt än vi . De menar inte så mycket med det!Nähä...då ska jag bara acceptera då eller?? Undrar varför det är så mycket rasism i sverige?

När dina araber kallar oss hora, vilket de gör för jämnan, ska vi finna oss i det? Eller ska vi spotta på dem? Nej, det kan vi ju inte, för då är vi förstås "rasister". Ta konsekvenserna av ditt beslut och flytta till din mans land. Jag har bott i Irak under ett års tid och blivit spottad på, tafsad på och föraktad av de människorna. Tänder du på det kommer du trivas. De tafsade på mitt barn som om det vore allmän egendom. En Saddam Hussein tröja på sonen fick dem att hålla fingrarna i styr. Hemska människor med vedervärdig inställning till kvinnor och hatiska mot européer.

Vi var tvugna att bo i ett muromgärdat område reserverat för västerlänningar. Ändå blev en polsk kvinna gruppvåldtagen på en motorhuv under tiden som hennes sällskap hotades med vapen. Därefter en tyska och en japanska. Fulla soldater sköt vilt med maskingevär i mataffärer, på torg och överallt. Då och då fick man höra om folk som hade dött av kulor som föll ner efter att vettvillingar hade festat genom att skjuta upp i luften. Män kliade sig ständigt i skrevet utan hämmningar. Att åka buss innebar att man blev tafsad på, ofta av flera olika män. Om man yttrade sig om detta kunde man få sig en snyting för att man inte "respekterade" dem. Vad fanns det att respektera? Pojkar och män gick ihop och gruppvåldtog kvinnor. På grund av kvinnornas klädsel visste de aldrig vem de våldtog. Det florerade historier om att en son hade varit med vid gruppvåldtäckten av sin egen mor eller syster.

Detta var innan USA hade invaderat landet.

Om du tror att en person som passerar en gräns plötsligt och magiskt ändrar sin karaktär och kultur, då är du naiv. De här människorna har tagit med sig sina attityder hit och det är inte undra på att vi här också utsätts för gruppvåldtäkter, av samma personer som gjorde det i sitt eget land.

Jag är trött på att varje kritik av araber avfärdas som "rasism". Jag vet att jag inte är rasist, jag bryr mig inte om raser. Men jag bryr mig om kränkande attityder och vidriga seder och bruk. Vi tar emot och föder de här människorna, för de flesta bidrar inte med något till samhället de första åren, och en hel del aldrig någonsin. Sedan tackar oss genom att kalla oss horor? När blev vi så här vansinniga?

Matilda Månsson....."haltar betänkligt"....jag tycker att du borde lära dig att läsa. Jag nämnde inte något "betyg". Girl get your facts straight! Och läs titeln på detta inlägg om du fortfarande känner dig förvirrad.

Jenny....det är hemskt o väldigt väldigt fel att kalla kvinnor på sta´n för horor. Vare sig kvinnan är ljus eller mörk eller något blandat.

Jag har också träffat på vidriga män, av alla raser....men jag går inte ut o dömer ett helt folkslag för det. Och den som sade till dig att "det är ingen grej för dem att kalla nån för hora"....den människan har ingen koll. Detta nedvärderande och hemska ord har långt större "förolämpningsvärde" i andra länder än här hemma i Sverige.

Allt det där om hur det var i Irak innan U.S.A kom....det är ingen nyhet. Så är det på många andra ställen i världen också men det definierar fortfarande inte ett helt folkslag. Allt vi svenskar gör ser inte heller helt klokt ut i andra människors ögon. Har träffat på en hel del personer, särskilt engelsmän, som verkar tro att svenska kvinnor går runt nakna o ställer upp på vad som helst. Jag brukar bråka järnet med dem o berätta att ett par IQ-befriade obildade nollor som särat på benen för Hollywoods skull INTE representerar den "vanliga" svenska kvinnan.

Dessutom blir jag helt paff ibland när jag hör o ser saker omkring mig. Skulle folk i andra länder höra att sådana saker är allmänt vedertagna här hemma, skulle de tro att vi alla saknar självrespekt. Glöm inte att det vi anser vara normalt kan vara konstigt i någon annans ögon o vice versa.

Och det där med folk med skjutvapen, tafsande män, bevakade hus.....old story. Jag har också bott sådär o sett en hel del grejer. Vandrat genom gränder, där väggar varit fulla av skotthål o suttit på buss där kvinnorna har sin egen plats. Klart allt inte är likadant världen över. Men jag går inte runt o rackar ner på hela natiner för det! Snacka om trånsynthet!

Och förresten....jag har gått i skolan som blev känd i samband med "Rissnevåldtäkten". Minns du? Då flera killar våldtog en stackars ensam tjej i parkeringshuset. Det du säger om Irak, det påminner mig lite om killarna man gick med i den skolan. Men ALDRIG, aldrig blev jag kallad för hora, tafsad på eller ens sedd på med äckliga blickar. De där vidriga killarna, de vet vem det går an att tafsa på. Okej det betyder verkligen inte att det är okej, ALDRIG I LIVET! INGEN tjej ska behöva bli tafsad på eller kallad för något orättvist. Men de tjejer som skrek högst...de minns jag som de minst oskyldiga. Först sprang de efter dessa killar själva o rörde dem på alla möjliga ställen....sedan när killarna besvarade det, då gick de i taket!

Vissa tjejer, tyvärr, finner någon slags spänning i att hålla på sådär. Det är jag övertygad om. De tycker att dessa vidriga killars machosätt är spännande o börjar retas med dem. Men sedan när saker o ting visar sig bli svåra att hantera...då börjar de skylla på annat.

Som tur är hade jag flera helsvenska reko kompisar som aldrig höll på sådär o ej heller dem, vågade dessa killar hålla på med. INGET rättfärdigar en våldtäkt eller annan grov kränkning, INGET! Om en tjej vill gå nedför gatan naken så skall hon kunna göra det. Det vore ju ett idealiskt samhälle! Men tyvärr bor vi inte i ett idealiskt samhälle utan ett där vi har grönt o rött ljus på gatan av någon anledning. Annars kunde man ju bara "lita på att folk är snälla i trafiken o kör exemplariskt" o skippa alla trafikregler. Vi skulle i så fall kunna skippa alla oskrivna regler som att försöka åka hem flera i en taxi på natten, ha uppsikt över sin drink på krogen o t.ex att sms:a en kompis adressen till den lägenhet man följt med en uppraggad snygging till.

Jag menar helt enkelt att man måste ta sitt ansvar, hur fritt samhället än är!

Åter igen, bra skrivet Andalucia. Skriver under på allt det där.

Och till Jenny R – jag har aldrig någonsin sagt att du ska acceptera om en invandrarkille kallar dig för hora. Vem som än säger så till dig har du rätt att reagera starkt. Jag skulle inte drömma om att kalla dig rasist om du reagerade på såna ord. Att säga till mig att flytta till Irak är väl idiotiskt – jag har väl lika stor rätt att bo här som du har? Och att flyktingar från Irak kommer hit är nog rätt förståeligt för alla som har läst en dagstidning de senaste åren. Min kille har sett mer och varit med om saker som jag nog inte kan förstå, även om jag frågar ofta om det, för jag har levt i min svenska skyddade värld. Och att behöva lämna sitt land och många i sin familj är inte så lätt, att försöka anpassa sig till en helt annan kultur men ändå försöka leva efter sin religion och att dessutom möta folk som verkligen visar öppet hur mycket de föraktar honom… Jag undrar hur NI skulle klara av en sådan omställning? Men det kanske ni inte har funderat över.

Min kille är den mest omtänksamma, gulliga och respektfulla man jag någonsin träffat. Han skulle aldrig någonsin nedvärdera mig eller låta någon annan göra det. Om det beror på hans kultur eller inte spelar mindre roll för mig – det är helt enkelt sådan han är och det räcker. Jag är oändligt trött på att folk visar så lite respekt för honom även fast han inte gjort dom någonting – och jag är väldigt väldigt stolt över att ha en sån underbar man vid min sida. Andalucia, jag kommer aldrig att falla för trycket utan om det skulle ta slut så kommer det inte att bero på det.

Tack för ordet!

Skönt att läsa flera utomordentligt bra inlägg från dig, jag hade börjat ge upp hoppet för damrummet. Tack för att du gav mig hoppet för mänskligheten åter!

Man kan alltså inte döma ett folk efter hur de beter sig? Men man kan komma och anklaga västerlänningar för vad deras förfäder gjort? Vad gäller SFI så är det mest du som är i behov av det. Det verkar inte som om du har alla indianerna i kanoten. (Om du nu fattar vad som menas...)

finns det nog en och anna som skulle kunna kallas i den här linan.

Anna, stå på dig!
Andalucia, fortsätt med det du gör. Det är vackert och värdefullt! (Tack för tips! Jag är en svenne med hektisk tillvaro som roar mig en stund då och då här inne. I yngre dar formades jag en smula av resor och intryck. Första gången i mitt liv jag var barnvakt var åt beduinen Mohammeds två söner medan han och frugaqn gjorde ärenden. Två slynglar som roade sig med att testa vitingen som pratatde sämre engelska än de själav, ja, den äldre av dem, lillpojken var nog bara 4 år. Besök på barnhem för mentalt skadade barn i grannlandet var inte lika upplyftande - bilderna från Rumänien många år senare var en västanfläkt)

UB40 spelar en låt med bl.a. strofen "I'm a British subject, not proud of it, while I cary the burden of shame". När vi för tusen år sedan lyssnade på detta frågade vi en engelsk vän "Va fasen menas?". Och han svarade "You mention it, we've done it...". Det gäller många kulturers inverkan på andra dito.

Man kan välja att dela in människor i grupper efter hudfärg, religion, inkomst, bla bla bla om man tycker det är relevant.

Många av oss, och i synnerhet våra valda eller med våld installerade ledare, har gjort en poäng av att stigmatisera "de andra". De andra som skiljer sig från "oss". Så kommer det också att fortsätta i evinnerlig tid, Amen.

I detta forum finns det gott om deltagare med ett så klent förstånd att de sannolikt inte kan ta till sig ens de enklaste budskap om människors lika värde, om människors börda av historiska händelser, om människors skyldighet att vara ödmjuk inför detta om man önskar en fredlig samvaro. JAG har blivit trakasserad i Mellanöstern, och jag förstår varför. JAG tog det inte personligt. Jag blev inte våödtagen och ett övergrepp mot en annan individ är ALLTID oursäktligt.

Men utan att ursäkta kan man ändå försöka gräva i orsak - genom att kränka en individ kan den trångsynte kanske få för sig och inbilla sig att han (för det är det väl oftast) ger sin grupp någon form av upprättelse eller hämnd. I en del länder är "Inglesi" (Engelsman) ett grovt skällsord gentemot en viting, se UB40 citatet ovan och försök förstå.

Eller, nej, lås in dig i ett Gated community och sippa på en GT medan en blatte klipper din gräsmatta du vattnar med det vatten beduinen 200 m bort inte kan ge sina getter. Och gå ut på kvällen i en thong och slampig outfit och vänta dig all respekt du tycker dig vara värd. Du inskränkta, historielösa lilla männsiska...

tycker jag du ska göra. Det spelar väl ingen roll vilket land man kommer i från. Älskar man varann så gör man det. Min exman, om jag var gift med för några år sen. Blev inte helller accepterad av mina föräldar..Men han är far till mina barn och jag älskade honom. Om han verkligen gör dej lycklig.. så ska du stanna kvar.Stå på dej och lycka till..

Halååå.

gör inget dumt.
Jag har en i min familj som borlånt bort nu. bare ögonen syns på henne.

När de gifte sig var de helt normala, men inte nu längre.

Tycker synd om dina föräldrar.

Hälsning

P.S. jag är också muslim, men från Europa.

Vilket bra och sakligt inlägg du skrev, Jenny R. Tänk om alla kunde hålla sina inlägg på den sakliga nivån istället för att gå till personangrepp så fort de inte få medhåll.

Anna! Vad tycker du att svenska kvinnor som blir kallade horor av "blattar" ska göra? Ska vi vara lika konstruktiva som du och spotta dem i ansiktet?

Du kan ALDRIG tvinga dina föräldrar att gilla din kille. Däremot tyckar jag att de vackert få acceptera ditt val men DU måste också acceptera att de tycker som de gör. Ni får väl låta bli att umgås om det inte fungerar, trist men så kan det vara ibland i livet. (Vi umgås inte med mina svärföräldrar pga att svärmor inte accepterar mig som jag är, så detta är inte bara ett kulturellt problem om du nu trodde det. Det förekommer i helsvanska familjer också). Varför försöker du tvinga människor att tycka som du? Vad ger dig rätt att vara oförskämd mot dem som inte tycker som du?

Jag tror att ditt problem egenligen handlar om att DU inte kan acceptera att andra inte tycker som du. Det märks ju på dina barnsliga attacker mot dem som framför en annan åsikt, även om den framförs på ett "artigt" sätt. Du verkar ha hamnat i försvar som gör att du tolkar minsta lilla kritik mot "blattar" som en angrepp på dig och din pojkvän. Ja, en del gillar inte utlänningar, det är väl inget att bry sig om? Man måste inte vara omtycket av alla, det går bra att leva ändå.

Jag tycker absolut inte att Anna går till angrepp mot folk som inte tycker som hon. Bara dom som förolämpar henne eller hennes man, och det är helt rätt. Man ska inte acceptera att folk kallar en för hora eller förolämpar ens respektive eller familj.

Dessutom har hon klargjort att hon tycker att INGEN ska få kalla en för hora, oavsett invandrare eller svensk – och gör dom det så får man gå till motangrepp på något sätt. Det känns som att de som är ”emot” invandrare har väldigt lätt för att uppfatta saker som skrivs här på sitt eget lilla sätt.

Stå på dig Anna – du verkar vara en jättefin tjej – synd att du är upptagen…;)

kram

Det är skrämmande vilka obehagliga och mörka egnskaper Anna och hennes vänsterallierade projicerar på alla som inte håller med dem. Inte ett vettigt argument, inte en tillstymmelse till respekt för andras åsikter. Snarare tvärtom, spottloskor, tillmälen och någon här tyckte dessutom att åsiktsfriheten skulle begränsas. Gissningsvis till att bara omfatta politiskt korrekta (dvs osanna) åsikter...

Det är väl för de flesta av oss hugget som stucket huruvida Anna vill ha en arab eller någon annan man. Men hon kommer hit och mer eller mindre KRÄVER att man ska bekräfta hennes val som korrekt. Hon låtsas som om hon bara kastar ut en fråga, men gud nåde den som inte tycker som hon! Spottet samlas i hennes mun, som giftet hos en kobra.

Alla ni som mest skriker om "alla människors lika värde" är just de som har de största problemen med era egna trosatser. Andalucia klagar på att ingen har kallat araber för människor, som om det skulle vara en plikt att göra det, bara för att bevisa att så är fallet. Nu råkar det vara så att det banalt uppenbara inte behöver bevisas. Andalucia själv kanske inte är riktigt säker på att hon är människa, men det får i så fall stå för henne.

Politisk korrekthet är vår tids religion och den sinnesvages utväg. Det är en hatisk syn på människan och på livet. Den rättfärdigar och döljer sig själv med att hävda att den är "för alla människors lika värde" och andra lögner. Att via falskheter komma fram till ett lyckorike har aldrig och kommer aldrig funka.

Anna & Co tror uppenbarligen att alla här är eller borde vara lika hjärntvättade som de själva och kan inte förfasa sig nog över att det fortfarande finns de som inte svalt samma skit som de själva gjort. Gu, va hemskt. Folk som har egna åsikter!

Anna, tro inte att någon annan kommer ta ansvar för ditt liv, hur många förfrågningar du än postar i Damrummet.

Nä du har så klart rätt - det är väl klart att folk ska få kalla mig hora och min man för svartskalle - vad tänkte jag??? Du och de andra har fått mig att se ljuset.

Att hata människor enbart för att de kommer från ett visst land eller utöver en viss religion - det är sunt och vettigt. Nästa gång folk säger att din kille är ju säkert ett svin och han kommer att misshandla dig och rymma med era barn - så ska jag säga åååå det är sant, tack för att ni sa det till mig! När min kille är kärleksfull mot mig så ska jag ändå ha i medvetande att han försöker förstöra mitt liv. Det är ju självklart - han är ju arab och såna är dom.. Eller hur???

Tack för denna utomordentligt klartänkta input. Man blir ju mörkrädd. Fan va kul det måste vara för invandrarna med all denna kärlek de utsätts för. Hoppas aldrig att det blir krig i Sverige och att ni själva tvingas lämna landet och vara utlämnade till andra.

DA!

Kära Mor Agata och hennes likatänkande,

Texten nedan, ur dagens Aftonbladet, måste väl vara en skröna eller full av tryckfel? Inte kan väl fina vita killar bete sig så mot blattar och araber? Det är ju tvärtom, eller hur!?

Men skulle nu några fina vita killar ha roat sig med nå'n blattebrud så får hon väl skylla sig själv, eller hur?

Jag är den förste att erkänna att tabloider är måttligt källkritiska, så kanske skall vi istället enas om att hela skiten egentligen är sionistisk propaganda planterad av den världsomspännande judekonspirationen vi alla lever under trycket av, eller hur...

*jösses!*

"Våldtog irakisk flicka och mördade familjen
Foto: AFP/ US ARMY
Soldaten dömd till livstid

Den amerikanska soldaten Steven Dale Green, 24, sköt Abeer al-Janabis mamma, pappa och syster.

Sen sköt han henne, efter att tillsammans med fyra kollegor våldtagit henne. Sen eldade de upp hela familjen.

Nu döms han till livstids fängelse.

De hade sett 14-åriga Abeer al-Janabi gå igenom byn i Mahmudiyag, sönder om Baghdad.

De fem soldaternas plan för flickan växte fram när de spelade kort och drack wiskey vid sin vägspärr.
Sköt henne

Den 12 mars 2006 maskerade soldaterna sig och gick till flickans hus.

Green tog Janabis föräldrar och hennes sexåriga syster till ett annat rum och sköt dem medan två av soldaterna våldtog Janabi.

Sen var det Greens tur. Han våldtog den gråtande flickan. Efteråt satte han en kudde för hennes ansiktet och sköt ihjäl henne.
..."

ur http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5744751.ab

OK, en grupp av snubbar som det lossnat i skallen på. Sån't som tragiskt nog händer när människor lever under stort tryck men under alla omständigheter alltid oursäktligt.

Någon jäkla konsensus och övergripande förståelse och respekt för allas lika värde är absolut en utopi. Av små människor går det tretton på ett dussin och det är de här små människorna som utan att reflektera en vacker dag kan finna sig själva stå och vrida på gaskranen för att underlätta en "slutgiltig lösning". Små människor som är rädda för det okända, käkar pizza och hyllar det svenska. Tycker det är jobbigt med alla utlänningar när de åker på charter, osv...

Min älskade blev tidigare trakasserad i sitt arbete av okända pågrund av sin dialekt, alltså av andra svennar här i finfina Sverige. Hon är den utan jämförelse mest kompetente i sitt arbete men dialekten störde de små, små människorna i hennes omgivning. Hennes mer namnkunniga kollega tröstade henne med att "de där människorna skulle du hursomhelst ändå INTE vilja vara vän med". Det gäller i högsta grad också Mor Agata och hennes skvätträdda anhängare.

Mor Agat och dina vänner, kan du/ni ställa er bakom citatet "jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem" ?? Det kan jag.

Paff, du måste väl vara överlycklig att ha hittat ett fall där just vita amerikanska soldater våldtar kvinnor? Annars brukar det vara de svarta grabbarna. Hemma i USA och på annat håll. Sök på amerikanska soldaters våldtäkter i Japan och Makedonien tex. George Bush hade ju dessutom sanktionerat tortyr i Irak, så det verkar nästan som om de här typerna kan försvara sig med att de lydde order.

Du är en jubelidiot, så jag skulle inte ens riskera min frissa för din rätt att säga något. Men du bevisar också felaktigheten i tesen att alla människor skulle vara lika värda. Värdet på dina inlägg är som på gårdagens dasspapper. Kanske om du nyktrar till? Försvinn nu.

Känns som denna tråd börjar spåra ur rejält?? Vi kommer aldrig att ha samma åsikter i denna fråga. Det viktiga är väl ändå att Anna gjort sitt val och med det får stå sitt kast eller? Blir det bra är det ju bara att lyckönska. Går det åt helvete är hon förhoppningsvis väl förberedd.Fientligheten mot invandrare ökar med vårt svenska samhälles goda minne.Alla dessa bränder,stenkastning,vålsattacker mot räddningstjänst o polis.....De stackars invandrarkillarna har ju inget att göra,arbetslösa är de också....sen händer inget mer.Detta får skötsamma invandrare lida för. Den svenska FLATHETEN!Straffa de som begår btrott,utvisa hela familjen om barnen inte sköter sig. Så kan de skötsamma familjerna slippa utstå spott o spe för saker de inte överhuvudtaget har att göra med.Alla invandrare begår inte hederstrelaterade brott.Men dom som gör det ska straffas rejält och de drabbade ska få skydd av oss. Vi måste våga reagera, men då är risken att man blir kallad rasist sa en väninna till mig som oroade sig över hur en grannflicka hade det.Alla människor är olika och vi måste värna om vår yttrandefrihet men med den får vi inte kränka och kalla folk för vad som helst.

Den här linan spårade ur förlänge sedan... Julia Caesar var i realiteten en krutkäring som snurrar på högvarva i graven OM hon hade brytt sig om att hennes namn missbrukades av air heads. Att någon som begåvats med namnet Maria uttalar sig som just Maria ovan gör vittnar om tillvarons oändliga ironier.

Jag hänvisar till min tes i en annan lina (Nu har ni gått för långt) att nu "har ju Amelia allt mer kommit att bli stylad för losers och white trash".

Dear Julia, Maria med flera, ni är just white trash. Ni kanske har en hygglig inkomst, bor OK och tycker er leva ett gott liv. Det är inte där det sitter. Det är den oförblommade inskränkhet ni utgjuter på sidorna här som avslöjar er litenhet. Er totala brist på intellekt.

Det Sverige ni lever i ser ut som det gör mycket tack vare EN person som liknats vid Saddam Hussein, vår egen Gustav Vasa. Att han ALLS fick möjligheten att ta makten och stöpa Sverige i en form som vi ser resultatet av idag var bl.a. tack vare den tid av POLITISK ASYL han åtnjöt utanför Sverige när Danskar och andra ville nacka honom.

Att det mesta av Västvärldens välstånd bygger på röveri och stöld från andra världsdelar och kulturer är förstås nå't ni vare sig inser eller begriper vidden av. Varför i H-e skall en människa stöpt i en kultur som våldtagits av västerlänningar under de senaste 500 åren eller mer visa någon som helst respekt för enskilda individer av VÅR kultur när vi fortfarande inte gör minsta ansats att rätta till oförräterna??

Det är bl.a. detta och mycket annat som avslöjar er totala historielöshet och hur inskränkta ni är i argumentationen mot andra kulturer.

Jösses vicka nollor!
White trash...

Jag haller med Maria:
'Vi kommer aldrig att ha samma åsikter i denna fråga. Det viktiga är väl ändå att Anna gjort sitt val och med det får stå sitt kast eller? Blir det bra är det ju bara att lyckönska. Går det åt helvete är hon förhoppningsvis väl förberedd.'

Intressanta kommentarer av Ugglan, Anna m.fl; som skiver ' ingen av oss har kompisar av andra könet...' samt ' ..han är min allra ENDASTE och bästa vän..

tydliga egenskaper hos de tjejer som vill försöka ha ett fungerande förhallande med en 'arab'

PS: jag tycker inte Anna har nagon rätt att 'kräva' att hennes oroliga familj ska ..'acceptera det och stötta mig'! - även om man ju far hoppas att de gör det.
Alla maste vi göra var egna misstag och sta vara egna kast.

ha ha ha ...Piff sök hjälp på psyket innan du blivit ännu mer skruvad! Vi är många på denna tråd som mycket väl vet vad vi pratar om men vet du???
Stackars sate!
Bor man som jag i gbg och ser eländet med våld,övergrepp,bilbränder,stenkastning i invandrartäta områden så har man svårt att ha överseende ska ni veta.Jag tycker pracis som Maria synd om de oskyldigt drabbade invandrarna men de kriminella är så ofantligt många nu så det blir svårare och svårare att urskilja.Själv ska jag inom kort lämna Biskopsgården av rädsla för vad som kan drabba mina barn.Något annat alternativ finns inte tyvärr.
Lycka till Anna Med din "arabman". Hoppas han tillhör den trevliga sorten då blir ni lyckliga ska du se!

Jag blir beklämd då jag läser vad som skrivits till dig och hur man uppfattar andra kulturer och sina medmänniskor...Jag kan däremot inte hålla med dig om att det är rätt av dig att spotta på folk oavsett vad, men det får stå för dig och det lämnar vi därhän...I alla fall så tror jag att du måste ge din familj tid att acceptera din pojkvän. Kanske har de väldigt lite erfarenhet av invandrare som så väldigt många svenskar har och det man inte är bekant med känns alltid lite skrämmande och obekvämt och fördomar får växa och frodas, samt underblossas utav media på olika sätt.

Jag tror man måste vara väldigt trygg i sig själv för att kunna bjuda in en annan kultur i sitt liv, både vara trygg i den man är och nyfiken på andra människor med ett öppet sinne och kunna sätta sig in i andra människors sätt att uppfatta sin värld och vardag. Många människor har inte den förmågan och om man inte ens kan relatera till sina svenska medmänniskor, utan alltid se allt ur eget perspektiv så är det oerhört svårt - för att inte säga omöjligt! - att kunna relatera till andra folkgrupper. För i kontakt med människor från andra kulturer så måste man dels bjuda till, gå utanför sina ramar och det kan för många känns precis som jag skrev innan obekvämt och obehagligt. Man får omvärdera saker hos sig själv som man kanske inte har lust med att göra och därför är det så mycket lättare att lägga locket på och säga "Vi" och "dem".

Jag har alltid varit dragen till utlänska män, tyckt om det som är annorlunda och jag har fem barn med tre olika män från mellan östern. Iran, och två från Libanon. Männen från Libanon är både shia muslim ( mer troende) och min särbo sedan åtta - snart nio år, är sunnit ( mer avslappnad tro, men dock troende.). Jag har även erfarenhet av den typ av män som det ofta spottas på i samhället, med ett kriminellt förflutet. Han har dock lämnat det livet bakom sig och valt en annan väg inför framtiden och det tycker jag är jättestarkt och föredömligt, men han blir ändå fortfarande stämplad av sitt förflutna och det är väldigt svårt att komma tillbaka och få en chans om man är invandrare med låg inkomst och har ett kriminellt förflutet oavsett hur mycket man än gör gott.
Jag tycker också att man förlorat förmågan att se människan bakom stämplen invandrare, fd kriminell och låg inkomst.Bara för att man gjort misstag och felaktiga val så betyder inte det att man inte älskar sina barn och medmänniskor. Handlingarna säger inte inför all framtid vem du är och man har alltid ett val att göra gott.

Jag tror att man måste ha en trygghet i sig själv, förmåga att veta vem man själv är och står i livet då man går in i en relation med en arabisk man. Då blir det också lättare att ta till sig " godbitarna" och säga nej till det som inte fungerar, som vilken annan sund relation som helst. Man får kompromissa och diskutera runt meningsskiljaktigheter.
Jag tror även att det är viktigt att förstå att man aldrig kan eftersträva att göra om en arabisk man till en svensk, utan båda får mötas halvvägs och man ska kanske inte ha som främsta mål att bli familjen Svensson. Många tror att bara för att Khalid flyttar hit och man bildar familj så måste han nu bli som Anders Svensson, men det funkar ju inte riktigt så....Då hade du ju dejtat Anders Svensson från början...;)

Jag har blivit oerhört kunnig om samhället i stort och berikad på många olika sätt, bl.a genom mina vackra barn, att få vara del av en annan kultur, att få insyn på ett helt annat plan än vad andra är förunnande. Just nu är jag på väg att starta en butik med inriktning mot just det orientaliska och det intressanta är att det är mestadels invandrare som kommer fram och lyckönskar mig och vill ge mig en hjälpande hand. Mina svenska medmänniskor är mest bara i vanlig jante anda väldigt missundsamma och målar fan på väggen. Eller oroar sig...Kanske är vi ett mer oroligt folk där det som sticker ut känns jobbigt?Jag vet inte...

Med en arabisk man så får man ta med en nypa salt att du alltid kommer bli sedd som annorlunda, att du ska "skärpa till dig och skaffa dig en ordentlig svensk man" och man förlorar vänner som man trodde skulle vara annorlunda, men som i slutändan inte klarar att se utanför sin egen fasta ram och hur tillvaron ska se ut.
Men Anna, du kommer inse att du klarar dig så mycket bättre utan dem som ständigt ifrågasätter dig och din kärlek och med tiden kommer du träffa likasinnade väninnor och ni kommer dela så mycket mer och du kommer bli än mer berikad.

Nu gällde ju detta din familj och kanske får du ge dem lite tid, eller så får du helt enkelt vara vuxen och träffa din kärlek på ett håll och familjen på ett annat och reda ut det bäst du kan. För så är ju vuxenlivet, allt går ju inte ihop och gör det inte det, så får man ju ändå göra det bästa av det som man kan.
Ge din familj chans att träffa din kärlek, kanske inte alla på en gång utan mer "en och en", för en mer avslappnad samvaro och ursäkta dig och gå på toaletten och låt din mamma och kärleken prata själva sinsemellan. Det behöver inte vara så svårt. Min mamma och min arabiska kärlek möts genom barnen och det går faktiskt riktigt bra!De har inte mycket att säga varandra och min mamma har sällan kontakt med invandrare och har väl mest sina uppfattningar via böcker så som "Gömda" och det är jättetrist, men genom mina barn som alla är vackert brunögda och riktiga charmtroll har hon sett att verkligheten är väldigt annorlunda än det som media skriver om och det som hetsas upp i debatten. Min särbo är fd kriminell, men han har aldrig någonsin varit våldsam mot mig eller våra barn och har alltid behandlat min mamma och övriga kvinnor med respekt.

Så lycka till Anna med din kärlek och jag önskar dig det allra bästa!

Ja, jag håller med de som skrivit att denna tråd spårat ur.

Anna, Hannah, Amir, Paff och Piff: thanks a zillion times for your encouragment and sensible thoughts! Gud välsigne er säger jag bara....trots religionsrädslan här i Svea.

De som påstår att jag anklagar alla västerlänningar för vad deras förfäder gjort....ha ha ha! I shouldn´t have to point out the obvious irony in this but....för det första har jag inte påstått något sådant, för det andra: så ni håller inte alla araber ansvariga för vad en av dem gjort? Ni måste skämta med mig? Trodde åtminstone att ni kunde komma med smartare påhopp än detta men....snacka om att svara på sina egna fördomar.

Och du Inger Bidén...nu anmäler jag ditt inlägg!

Ni som tycker att jag skriver på "dålig" svenska. Skriv gärna ner vad som är fel. Och vad märkligt att ni inte ser er egna skrivfel i så fall.

ANNA, DET HÄR KOMMER ATT GÅ BRA! LÅT INTE DESSA RASISTER FÅ SKRÄMMA DIG! LITA PÅ DIG SJÄLV TJEJEN, DU ÄR JU JÄTTESTARK OCH SVARAR RIKTIGT BRA. Kram på dig!

Andalucia, passa på och anmäl dig själv till knäppdoktorn. De personer du nämnde som stöd har också några skruvar lösa verkar det. Ni kanske kan få grupprabatt? Detta var en beklämmande diskussion att läsa. Vad spelar det för roll att någon inte gillar araber? Andra gillar dem. Än sen?

Minska upplevelsen!

Din svenska är inte bra. Du kan börja med att skippa inblandning av engelska, av uttryck som inte har någon mening (Lilla Jordgloben???) och anklagelser om rasism så fort någon säger emot dig.

Att du är Politiskt Korrekt och säkert har en tröja med en bild på kommunisten Che Guevara, samt att du har brun hudfärg ger dig inga poäng i en intellektuell diskussion. Det mesta du säger är ju sjukt. Tråkigt att det var jag som fick berätta de dåliga nyheterna för dig.

Hon som spottar kan prova att spotta på någon i sin arabiske mans hemland. Det blir intressant...

Det kanske är dags för er knäppisar att fimpa teven och börja läsa något vettigt? Då menar jag inte Trotsky...

Först av allt - man är inte kommunist för att man tycker att folk ska dömas efter sina handlingar och inte efter vilken religion de har eller varifrån i världen de kommer. För att klargöra - jag är absolut inte kommunist och jag tycker inte att alla människor ska behandlas lika - men de ska behandlas bra tills de bevisat att de inte är värda bättre.

Får jag fråga dig Mafalda - hur klassar man en rasist? Om någon säger att araber är skit - det är alltså inte rasism? Om någon säger att alla muslimer är likadana - det är alltså inte heller rasism?

Och för att svara på det du sa om att jag ska åka till min mans land och spotta på någon där - alla av hans vänner och familj har behandlat mig med RESPEKT. Jag har ingen anledning att inte behandla dom på samma sätt. Det är så löjligt att jag ens skulle behöva försvara att jag reagerar när någon kallar mig för hora - så officiellt slutar jag att försvara det nu. Tyck vad ni vill om det.

Herrejisses så konstig du verkar vara.

att prata, prata och diskutera med honom hur ni vill leva erat liv. Diskutera barnuppfostran, jämnställdhet, aga, omskärelse, pengar osv...
Jag har inte hunnit läsa alla inlägg, skall göra det sen men eftersom jag har varit förlovad (gift enl. islam) med en muslimsk man så vill jag bara berätta för dig hur jag känner:
Jag hade samma problem. min bror vände mig ryggen och ville inte umgår och prata med min kille (som är nordafrikan och troende muslim) Min mamma bad då min bror att uppföra sig och att behandla honom med respekt annars kunde han ta sin familj och åka hem till sig. Min mamma är alltså öppen och det var även mina vänner.
MEN tyvärr så måste jag meddela att jag försökte verkligen, jag fick förvara honom inför arbetskamrater, släkt ja gud vet..alla möjliga..
Han försökte verkligen, han ville förstå mig. Jag ville förstå honom. Jag är kristen men jag springer inte i kyrkan men jag har mina kristna värderingar. Jag är liberal. Jag förespråkar en mångkulturell värld. Vi har religionsfrihet i Sverige. Jag vill att människor skall få leva som de vill bara de inte stör någon annan. Det skall muslimer, bögar, HBT människor etc få göra. Alla har rätt till sitt eget liv i kärlek!!
Om din familj inte vill stödja dig så ta ett avstånd och markera ditt val. Även om ni alla vore svenska så är det många många släktingar som inte kommer överrens!!!!!
Mitt råd till dig är att gå igenom alla stora livsfrågor med honom INNAN det är försent.
Jag bröt min förlovning när vi hade bråkat och missuppfattat varandra så mycket att det inte gick mer. Jag blev rädd för honom och när han spottade i mitt ansikte så kastade jag ut honom. Han reagerade på "sitt vis", han är en desperat människa som kommer från svåra förhållanden. Han vill bara få det bra här i Sverige. Jag förvarar inte honom bara förklarar hans beteende. Behandlas du illa eller behöver göra kompromisser som du egentligen inte vill gå med på så TÄNK ÖVER DITT LIV!
Tyvärr gick det så långt att han förföljde mig, ville övertala mig för 5011 gången, överöste mig med kärleksbrev och blommor. Jag fick polisanmäla honom och byta telefonnummer. jag var rädd.
Jag menar inte att du kommer att få det så här - ooo nej det hoppas jag verkligen inte. Men kulturerna och religionerna ÄR väldigt olika, ÄR du bered att göra avkall på din svenskhet???
Jag var i hans hemland och träffade hans otroligt underbara, gästfria familj. Jag har inget ont att säga om dem. Jag är ledsen att det blev som det blev men jag är SÅ glad att jag kom ur det.
Det tråkiga är att min rasistiska bror fick vatten på sin kvarn.... :-(
Men jag vill vara positiv och tro på kärleken. Säkert så går det bra många många gånger. MEN är man troende muslim så är det väldigt svårt att kombinera det med en modern, liberal jämställd kvinna.... tyvärr.
Släpp inte på dina ideal. Gör inga dåliga kompromisser det straffar sig i längden. TÄNK igenom dina värderingar och disutera dem med honom innan ni skaffar barn!!
Kram och lycka till!!

Anna, du har fel.
Till att börja med ÄR du kommunist.
Av sorten "nyttig idiot" dessutom.
Detta är en person som svalt propagandan och
för den vidare, utan att hon förstår vad den
handlar om och utan att den gynnar henne.

Jag slår vad om att du inte ens vet om att just
anklagelsen om rasism, så som du och andra använder
den idag, kommer från en mycket känd och obehaglig
kommunist vid namn Trotsky. Han var bla chef för
Röda Armén och slutade sina dagar med en ishacka i
huvudet. Googla och se själv.

Din fråga om hur man klassar en rasist får du
nog svara på själv. Ni som svänger er med denna
magiska anklagelse borde väl även kunna berätta
vad den handlar om? Alltså, vad är din definition
av "rasist"?

Är det någon som ger en glass namnet "Nogger"?
Eller är det ett Zambiskt danssällskap som vill
uppföra traditionella afrikanska danser på ett
zoo, med afrikanska djur dessutom?

Är det ett antal unga killar på ett universitet
i USA, (Duke University) som hyr en svart strippa
och INTE våldtar henne? De var ju "rasister" i ett
helt år, med bara hennes falska anklagelse som
motivation?

Du frågar:
"Om någon säger att araber är skit - det är alltså
inte rasism? Om någon säger att alla muslimer är
likadana - det är alltså inte heller rasism?"

Nej, jag ser inte hur något av dessa två exempel
skulle vara just rasism. Varken araber eller muslimer
är raser. Den ena är en språkfamilj, den andra en
religion.

Om vi provar att trixa lite med din frågor, som:

"Om någon säger att norrmän är skit - det är alltså
inte rasism? Om någon säger att alla katoliker är
likadana - det är alltså inte heller rasism?"

Jag har ju sagt vad jag tycker. Vad tycker du
själv när man ändrar till norrmän och katoliker?

Frågan var om du skulle spotta på en irakier i Irak
ifall han kallade dig "hora". Frågan var inte
huruvida detta hade hänt eller inte, frågan var vad
skulle hända om ifall att.

I en av Rainer Werner Fassbinders filmer berättas det
om "slamptestet". RWF var en av rödingarna förresten.
Testet går ut på att man förolämpar en kvinna. Hennes
reaktion visar om hon är en dam eller en slampa. Om
hon rycker på axlarna och skrattar är hon en dam. Om
hon skriker, gapar och SPOTTAR är hon en slampa.

I ditt fall är det ju uppenbart att du inte är en dam.
Huruvida du är en slampa eller "arabhora" kommer inte
an på mig att bedöma, men inte är det något positivt.
Förresten, var var din arabman när du blev förolämpad?

Du är rolig du. Så du tror jag är kommunist. Det var det absolut roligaste jag har hört. Jag tror att det är du som borde slå upp begreppet kommunist - att vara emot rasism är nämligen inte en del av kommunismen. Att jag vill ha en fri vilja att välja vilken man jag vill gör mig inte heller till en kommunist. Att du tar det till den nivån och kallar mig det är ju bara skrattretande. Oavsett vad du säger så vet jag nog bäst själv vad jag står för så snälla lägg ner den där idiotin.

Och ja, det är rasism om man säger att alla norrmän är skit. Att araber inte är ett enda folkslag är en parantes i det hela, det är majoritetsbefolkningen i arabvärlden som kallas araber och det är en grupp människor. Och ja det är rasism när man dömer ut hela denna folkgrupp. Men lev du i din egen lilla värld, rösta på Sverigedemokraterna och förfasa dig över alla hemska invandrare vi har här i Sverige. För det är tveksamt om din värld någonsin kommer att bli större än det trånga ställe det är just nu.

FN:s konvention om att eliminera alla former av rasdiskriminering definierar rasdiskriminering som

” ...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet. ”

Jag vill tacka många av er för era åsikter och råd. Många har vettiga saker att säga även om det är ett fåtal som har svarat på den egentliga frågan som var hur jag får min familj att acceptera vårt förhållande.

Tyvärr så har det oxå varit en hel del idioter som gjort inlägg i denna tråd och nu står det mig upp i halsen och jag har själv sänkt mig till en lägre nivå än jag önskat, då min ilska över vissa personers okunnighet och rasism varit för stor. Men härmed sätter jag punkt för min delaktighet i denna tråd för det går ändå inte att diskutera på ett vettigt sätt med personer som Mafalda till exempel.

Jag är upp över öronen kär i min man och det finns ingen som någonsin kommer att få mig att lämna honom pga hans ursprung eller religion och kultur. Att det finns idioter som vägrar acceptera detta - det struntar jag nu officiellt i. Familj, vänner eller främlingar - tyck vad ni vill, det är mitt liv och jag gör vad jag vill med det.

Jag är lycklig.:)

Tack och Hej!

Du har ingen bildning alls, va?
Det finns inget roligt med kommunismen. Att vara emot rasism är däremot i allra högsta grad en del av kommunismen. När de röda tog över i Ryssland
införde de genast dödsstraff för antisemitism och rasism. Medge att det kittlar lite, skulle inte vara så dumt här heller, va? Hade du kunnat spara
in på spottet och skickat folk till Gulag istället.

Nästa gång du diskuterar, sluta trixa med vad som sagts tidigare. Du lade till "alla" och "hela" där de inte fanns tidigare. Sånt är falskt och
oärligt. Jag bad heller inte om FN:s konvention, utan din egen. Dina exempel är fortfarande inte rasism enligt FN:s konvention. Med andra ord är
du ute och cyklar igen.

Dina sista ord, att du struntar i vad andra tycker, är det enda vettiga som kommit från dig under hela tråden. Fast jag är inte säker på att det heller var riktigt ärligt. Var det? I vilket fall, lycka till med din man, eller var det rasistiskt sagt? Du behöver nog all lycka du kan få, förvirrad som du är.

Hösten är här och med den kvällskurser och sånt... kanske lite bildning på allt det slarviga, okunniga och koleriska skulle göra gott?

Att människor som Mafalda går till personangrepp så som hon gör - inte nog med att hon är rasist utan hon gillar dessutom att trycka ner folk uppenbarligen.

Visst är man emot rasism i kommunismen men det betyder inte att man är kommunist om man är emot rasism. Tror med ganska stor säkerhet att det var det Anna menade också. Kalla inte folk idioter för att de tycker att det är fel med rasism. Sen att Mafalda drar hårda gränser för vad är rasism vs vad är inte rasism, det är bara att gå till ytterligheter.

Så snälla sluta med dina påhopp, de gör inte att du verkar smart snarare att du FÖRSÖKER verka smart genom att håna folk.

Hej, Anna. Har du hört uttrycket "att både äta kakan och att ha den kvar"?

Tyvärr så måste man ibland välja, man kan inte få allt man vill ha. Det är smärtsamt, men du måste nog inse att du måsta välja mellan din familj och din kille.

Bra sagt Mafalda.

De Politiskt Korrekta har blivit avklädda och genomskådade. Det enda de har att komma med är att skrika "Rasism!". Vilka sorgliga människor. Farliga också. Ljuger och byter innebörd i orden hela tiden, precis som i skräckskildringen 1984. Visst fan är de kommunister. Deras gelikar ute i världen har mördat och utrotat miljoner människor. De Politiskt Korrekta försvara dem fortfarande, som Myrdal fortfarande försvarar Pol Pot, en mördare som får både Hitler och Stalin att blekna i jämförelse.

De Politiskt Korrektas falskhet flyter titt som tätt upp till ytan, som skitkorvar. De vill begränsa yttrandefriheten för "hatare". De är emot "hat", men bara när de själva får definiera vad som räknas som hat. Som Angela Merkels självmål "Ingen tolerans för de intoleranta!". När de tramsar om att religioner och kulturer egentligen är raser tycker de att man inte ska definiera "rasism" för trångt. Så klart inte, för annars hade de inte haft något alls att komma med. Fiskpinnar borde väl också vara rasism?

En "rasist" idag är helt enkelt någon de Politiskt Korrekta inte tycker om.

Vi tycker inte om er heller, era fula små troll. Det enda som behövs för att avslöja ert sanna jag är att lyfta på stenen och släppa in ljuset. Det är väl det som skrämmer er mest, att någon ska hålla upp en spegel för er och visa er hur oerhört motbjudande ni är?

ja jag lästa ditt inlägg och vill bara rätta till eb sak;ja det här att du var säkert på att hon som skrev under signatur den arabiska tjejen med mycket stavnings fel var och är en riktig arabisk tjej och är som du muslum men inte riktigt praktikant eller som man kallas det för en light muslum. :)men har stor respekt för alla religiner och alla tron så länge man inte gör den andra illa så får man troro vad man vill och sedan jag står ut fotfarande med mina ord att detär den stora skillnaden mellan den svenska kulturer och den arabiska kulturer och familjens inflytande det är det som gör att det blir missförstånd i länge och konflikter speciellet när man skaffar barn och sen vet ni väl att det skillnaden mellan olika arabiska länder och mellan kultur och religin och att här så diskuterera vi själva kultur fråga och kulur krock inte om Annas kille är bra eller dåligt....det här hetta diskussion med 134 inlägg är väldigt intressant tycker jag och gör att svenska tjejer kan ha mer kunskap om andra kultur i deras val av killar ocg framtidens barn...

Tycker så många svenska kvinnor alltså att vi är monster? Jag får erkänna att jag inte skulle kunna skriva detta utan en massa stavfel då jag bara varit i Sverige i fem år men min svenska fru är snäll att hjälpa mig.

Jag tycker att alla kvinnor ska behandlas med respekt - de är ju alltid någons mamma, syster, dotter eller fru. Det har varit en chock för mig att komma till Sverige av många skäl och visst finns det också mycket i er kultur som jag inte vill ta del av då jag inte förstår den eller håller med det som den representerar.

Det gör mig ledsen det folk skriver här. Jag vill verkligen jobba i Sverige, gärna med svenskar för att jag då kommer att lära mig språket bättre. Men när jag söker jobb så är det mer än en gång att folk har hånat mig eller skrattat mig i ansiktet att jag verkligen trodde att de ville jobba med en ARAB. Min frus familj vägrar att träffa mig. Jag har aldrig slagit henne eller behandlat henne illa, jag älskar henne och för mig är hon den enda kvinna som finns för mig. Jag vill ta hand om henne, få henne att känna sig trygg. Ändå ses jag i svenska ögon som en hemsk person på grund av att jag tillhör den arabiska kulturen - även om jag inte gjort något hemskt ännu så förväntar sig alla att det ska komma.

Jag är en stolt man men det bryter ner mig att folk ser mig som pest. Snälla döm mig inte för vad vissa av människor i min kultur gör. Jag hoppas Anna att du ska bli lycklig med din man.

Herregud vad detta är en het potatis...
Anna, jag förstår att du blir trött på allas åsikter. Jag önskar bara att allt blir fantastiskt bra för dig och din man! Och att du hittar ett bra sätt att umgås tillsammans med din familj.
Men som vuxen får man tyvärr ibland erfara att vissa människor vänder en ryggen när man gör vissa val i livet. Tyvärr är det nog så att du mer eller mindre får välja mellan din man eller din familj. Du kan ju inte tvinga din familj att tycka saker, precis som dom inte kan tvinga dig att tycka som dom vill....
Försök att förstå att de vill ditt allra bästa (utifrån sin synvinkel)Det hjälper dig att inte vara så arg på dem.
En sista gång vill jag bara att du lovar dig själv att inte kompromissa bort dig själv i ditt förhållande. Man känner i magen när man gör det... Detta gäller alla förhållanden oavsett varifrån man kommer! Men eftersom jag har varit gift med en troende muslimsk man, så vet jag, att det helt naturligt, blir många fler saker som man får försöka komma överrens om.
I den här frågan så måste man skilja på ursprung och handling. Jag har inget emot muslimer (då skulle jag aldrig ha gift mig med en muslim)Men jag tolererade inte hans åsikter och hans hans handlingar. Jag är inte rasist för det, jag väljer bara ett leva mitt liv på ett annat sätt. Ett sätt som jag tycker är modernare och mer utvecklat. Jag tror man kan leva i relation med Gud utan att låta den allsmäktige Guden diktera vardagen för dig. All fom av total tillbedjan skrämmer mig. Svenska skolan har lärt mig att ifrågasätta och att "tänka själv", jag kan tyvärr inte få ihop det med muslimsk tro.... Min Gud accepterar mig som jag är och kräver inte lydnad och total uppmärksamhet. Min Gud omsluter mig och stödjer mig han pekar inte med hela handen och har massa regler för mig.
Men Anna, din man är kanske inte lika troende...
Jag tror på kärlek och jag hoppas att han verkligen är en god man och en bra förebild för sina landsmän så att det en dag kan bli många människor som hittar kärleken i andra kulturer!
Men dåligt rykte och dåligt beteende tar lång tid att förändra och inte är det lätt när ens egna förstör....

Irakier, det är ingen synd att inte kunna stava perfekt, såvida man inte skryter om att man fick alla rätt på svenskaprovet... :) Som en viss Andalucia gjorde ovan.

Det är klart att det är tråkigt för dig som individ att finna dig tillhöra en grupp med låg social status i samhället. Men å andra sidan, vad ska vi tycka? 167 bränder i bara Göteborg rapporterar tidningarna. Som vänsterfolket här säger, ALLA bränder är nog inte startade av just araber, men en hel djävla del ÄR. Det är inte finnar och norrmän som gör detta. Gruppvåldtäkter, araber, somalier, eritreaner. Kidnappande av barn och bortförande till hemlandet, araber och andra muslimer. Kriminalitet, våld, kvinooförakt. Araber, araber, araber.

Till och med den politiskt korrekte Puff eller vad han hette, som bodde i Biskopsgården, ville ju flytta därifrån. Jättefint med mångkultur tyckte han, men han vill inte leva i den. Fin-fint för andra är det nog, men han själv vill ha det lugnt och fint.

Varje förhållande, även mellan folkgrupper, ska ju bestå av en slags balans. Men de flesta araber ger inte oss någonting. Ni är till besvär, kostar pengar och dessutom hatar oss.

Överklassen, som styr landet, behöver aldrig utsätta sig för bilbränder, eller ens ofrivilliga möten med er, så de har råd att flumma om hur fint multikultur är. De drabbas inte av konsekvenserna. Men för oss andra är det inte fint. Det är obehagligt.

Vill du göra något vettigt för att ändra bilden av araber, städa i eget hus. Snacka med dina landsmän och få dem att uppföra sig som civiliserade människor.

Innan skiten börjar flyga, nej jag är inte rasist. Men jag har självbevarelsedrift och anser att våra förfäder inte byggde detta land för att det skulle delas ut till kreti och pleti som föraktar oss.

Man lämnar inte sin dörr olåst och man delar inte ut sitt gemensamma arv till vettvillingar.

Håller med Petula och Mafalda. Fått nog av de politiskt korrektas skräckvälde. Rasism så fort man säger emot dem. Kan någon här bevisa det fina med all denna multikultur som utsätter oss för bilbränder och stenkastning? Ni som diggar araber, flytta till dom och stanna hos dom. Varför ska vi andra försörja er?

Jag skulle vilja prata med dig

Jag skulle vilja prata med dig

Du kan maila mig på sjalvkansla@hotmail.com

kram

Det var alltså sant. Lite ljus på ohyran så springer den och gömmer sig. Nu är dom tvugna byta epostadresser med varandra för att kommunicera. Det är som det ska vara. Sanningen segrar till slut.

Så många rasister och fördomsfulla människor det finns, och de har verkligen krupit ut ur sina hålor i denna tråd. De kommer med sitt "sluta tjata om rasism vi är bara realistiska-snack" och tjat om kommunism som en ursäkt för att fortsätta med sitt prat om svartskallar som kommer hit och förstör vårt vackra land.

Men med rasismens fula tryne i klart dagsljus så ser det inte lika vackert ut.

Jag jobbar med invandrare och har träffat så många underbara människor genom mitt jobb och är glad att ha få ta del av deras erfarenheter och kultur, de är mer än glada att bjuda in mig till sina hem. Har träffat många lyckliga "blandade" par också. Varför inte försöka lära er lite om andra kulturer, kanske de faktiskt skulle kunna tillföra er något. Men ni vågar inte, istället sitter ni där på era höga hästar och ser ner på invandrarna och alla som beblandar sig med dom. Men visst, sitt ni där i er egen lilla värld om ni mår bättre av det. Ni kommer ju aldrig att veta vad som finns där ute och hur mycket mer livet har att erbjuda om man inte är så jädra fördomsfull.

Lilla Jag, vilka här är det som använder ord som "svartskalle"? Vilka här kallar folk "rasister" utan anledning? Vilka här är det som spottar på andra? Det är du och dina politiskt korrekta kompisar som beter sig respektlöst mot andra människor. Du har ingen rätt att kritisera andra.

blev du förolämpad av att bli kallad rasist? Jag tror inte att det är att jämföra med hur förolämpade de araber som eventuellt har läst denna tråd har blivit. Att förutsätta att Annas kille är ett svin och kommer att behandla henne illa, är REN OCH SKÄR RASISM. Med tanke på att någon tog diskussionen till en extrem nivå och började kalla Anna m.fl för kommunister så skulle vi kunna gå steget längre och börja prata om nazism. Men det skulle jag inte göra - jag är inte så dum att jag tror att alla som är emot rasism är kommunister och jag tror inte att alla som är rasister även är nazister.

Min kille är från Palestina och efter tre år är han fortfarande helt underbar mot mig. Jag blir så jäkla förbannad av att läsa vissa saker här - bara för att det finns dom med dåliga erfarenheter så kan man ju inte döma ut människor på det där sättet. Min pappa gjorde likadant, men efter att ha lärt känna min sambo och hans familj så har han varit stor nog att ändra åsikt och inse att han hade fel förut. Synd att inte lite fler kunde göra samma sak.

Jag blundar inte för kulturkrockarna och att man är uppväxt på olika sätt - men i vårt fall har det bara bidragit till att göra vårt förhållande ännu bättre - vi har gett varann det bästa av två världar och slagit ihop det. Det är faktiskt inte så att allt svenskt och västerländskt är fantastiskt - det finns mycket att lära också.

Om man är knäpp är förstås vad som helst REN OCH SKÄR RASISM. Om man är knäpp kan man vara Napoleon eller Cleopatra. Det kanske t.o.m. är skönt? Vad säger ni "antirasister"? Får ni kickar när ni kör de här anklagelserna till höger och vänster?
Aftonbladet har förresten just nu en filmsnutt om en tjej som tidigare hade varit just nazist av alla saker man kan vara. Hon berättar att hon under sin tid som nynazist brukade spotta på folk. Intressant...

Ni som är ihop med araber. Måste ni rättfärdiga era val av män på ett så hatiskt och motbjudande sätt som ni visat i tråden här? Det känns som att det är ni som hatar och föraktar, sen projicerar ni er egen skit på andra. Skäms.

HEJ--bra artikel--jag förstår att du älskar din familj och du önskar ha en bra relation med de men glöm inte bort dig själv.Har du träffat en bra man som älskar dig och du älskar honom så det är det som räknas i första hand--vill din familj inte acceptera honom så är det synd om de för de missar mycket..Jag har en son som är gift med en underbar människa från Afrika--jag älskar henne jättemycket och jag ser hur lycklig min son är med henne,det är allt för mig som mamma..Min sons pappa har brutit kontakten med honom( sonen) just för den här anledningen..De har inte setts på flera år ---vem vinner på det? så ska det inte vara--man kan faktiskt vara en underbar människa trots att man är utlänning--Stå på dig och låt de inte såra dig,sitt ner och prata med de igen men om det inte blir till hjälp,---då ska inte du lida,lev ditt liv som du önskar och med den du önskar--Jag önskar dig all lycka i världen--En mamma som förstår

Araber både luktar illa och är efterblivna, därav är dom inte omtyckta någonstans i världen mer än i mellanöstern.

Låter som att du är lite avundsjuk. Har en arab snott din tjej eller?

Allvarligt talat bara för att vissa araber har beteet sig på ett idiotisk sätt så behöver ni inte döma hela arabiska folkgruppen. Utomlands så får jag höra mycket om svenskar, att svenskar är alkoholister, att svenskar är billiga, att svenskar tänker inte med hjärnan, att svenskar går för lätt klädda för att alla ska se bröstet, men jag dömer inte alla svenskar ut över en kant för det. I alla folkgrupper finns det både bra och dåliga människor! Petula, du säger att du inte är rasist med dina ord säger allt vad en rasist skulle säga. Att sverige har tagit emot flera invandrade anser jag är bra, och dessutom anser jag bra att vissa svenskar (de som inte har rasistiska fördomar) förökar sig med invandrarna och skaffar barn=bra jobbat för på så sätt kanske vi kan stoppa sådana fördomar som jag ser många har här i denna sida.

Anna, om du är lycklig med din man, va då med honom för som sagt finns det både bra och dåliga folk i varje folkgrupp. Om han gör dig lycklig så tycker jag att du ska leva ditt liv med honom. Lycka till :-)

Man blir nästan mörkrädd av att läsa om folks rädslor och fördomar! Bra och dåliga människor finns i alla länder, kulturer, religioner och raser. Anna, följ ditt hjärta. Oavsett vilken partner du väljer så utvecklas man under ett liv tillsammans..ibland åt samma håll, ibland åt olika håll.Det är omöjligt att veta innan hur slutresutaltet skall bli. Så klart spelar ursprung, miljö etc roll i ens utveckling...men glöm inte att vi alla människor på jorden är individer.

Jag har själv varit gift i nästan 20 år med en utländsk man (arab). Vi är skilda idag men skilsmässan berodde på andra saker än att vi har olika ursprung. Vi har gemensamma barn som har lika bra kontakt med oss båda. Bor nära varandra och båda har nya relationer.

Jag vill önska dig lycka till! Härligt att höra att du är kär. Ni negativa människor, öppna upp för möjligheten att de som härstammar från söder om Alperna faktiskt också är MÄNNISKOR.

Det är helt sjukt detta, jävla arabpacket. Åk hem till ert jävla land igen, era kroknäsade svartingar. Sverigedemokraterna 2010!!

Amen herregud , vilka idioter tänker så?
ARABER LUKTAR , skit alla araber luktar och vadå svennar luktar perfym ? VÄX UPP ! jag är själv arab och har aldrig luktat svett , har många kill kompisar som är svenskar och några av dom brukar lukta det är juh helt naturligt . Själv jag kom till sverige på grund av kriget i irak och är jätte glad för att jag bor i sverige har det bra , tackar juh gud för att jag bor i sveige och har aldrig gjort någon illa . Alla araber är inte likadana vissa bor i sverige och smutsar runt ... dödar och sånt där men ni kan inte bara skylla på araber, och kolla inte på dom som kriminela människor . Det är bara fel ! Jag är gift med en man som heter EMIl han är svensk och helt underbar just nu är jag gravid och har det otroligt bra! Jag är juh arab ??? kärlek handlar inte om var du kommer från och vilket språk du pratar ! Bara du blir kär det ända du tänker bry diig om är hanns hjärta!

Anna, du bör:

- Lyssna på varningar utan att för den skull bli paranoid eller anklagande mot din man. Varningarna bygger på fakta, men för den skull kan inte din man rå för varifrån han kommer.

- Tala med din man. Ta reda på 1) hur din man kommer att reagera när er påhittade framtida dotter är 16 år och vill ha sex med sin pojkvän, samt 2) hur din man kommer att reagera om ingen av hans barn visar sig vara intresserade av hans religion, samt 3) om er påhittade framtida dotter kommer att tillåtas bära kort kjol, dansa, ha killkompisar, sola toppless och gå i bikini på stranden, samt 4) hur din man kommer att agera om du vill ta ut skillsmässa eller om du varit otrogen. Det spelar ingen roll om du tänker att dessa saker inte kommer att hända i er familj, men genom att tala med honom som om de kommer att hända får du en uppfattning om huruvida han kommer att kasta frätande syra i ansiktet på dig (värsta jag kom på förutom döden för att du ska se poängen) eller hota att slå ihjäl sin dotter eller om han kommer att åtminstone acceptera svensk lag.

Med hans svar som grund kan du själv avgöra om du kan acceptera de saker han kanske har svårt att avvika ifrån. M.a.o., du kan då avgöra om kulturkrockarna är acceptabla - acceptabla för dig och för era framtida barn och för det svenska samhället.

Tro mig, den snällaste och raraste arab kan till din stora förvåning bära på åsikter du inte trodde kunde vara möjligt.

- Kräv att din familj respekterar dig och din man, men kräv INTE att de gillar ditt val eller din man. Det är deras rätt att tycka vad de vill, men det är inte deras rätt att behandla någon av er illa. Det är INTE deras rätt att snacka negativt om invandring framför dig eller honom. Du måste acceptera deras åsikter och de måste acceptera att inte fortsätta deklarera sina åsikter framför dig eller din man.

- Stå upp för din man gentemot din familj, utan att söka konfrontation och utan att försöka omvända dem. Din familj kommer aldrig att överge dig bara för att du vågar stå upp för din man. De har inget annat val än att acceptera ditt val av man. Det är din man, inte deras. De vill dig väl, men i övrigt angår det inte dem vem du vill vara tillsammans med.

Lycka till!

Blir också väldigt förvånad över att det finns så mycket negativt om arabiska män, lite tragiskt måste jag säga. Men jag tycker att du ska låta tiden visa er vägen, du kommer nog själv inse om han är tillräckligt bra för dig eller inte. Hoppas på det bästa för er.
När det gäller dina föräldrar så är det en tuff situation att inte kunna ha sin familjs stöd i ens lyckliga dagar men det kanske beror på brist på kunskap. Det är tyvärr många svenskar som har svårt för det okända och är rädda istället för att kanske försöka lära sig mer om kultur, religion, tradition/seder och levnadssätt.
Själv är jag född och uppväxt i Sverige och talar bättre svenska än mitt modersmål men när folk hör ens namn som är utländskt och att man inte är svensk så kan man se att de kan bli lite reserverade men när de lär känna en så var det ju inte så farligt som man kanske trodde....
Hoppas allt löser för dig Lycka till!

att dra alla över en kam. Jag kommer dagligen i kontakt med kvinor som gift sig med arabiska män. de berättar om exakt samma sak som du skriver. Men sedan kommer den andra biten den skamliga biten att de blir kontrollerade av sin man och hans vänner. de får inte arbeta, ha kontakt med sin familj.de får inte ha en egen mobiltelefon. och det här gäller inte bara svenska kvinnor de gör samma sak mot kvinnor från deras eget land. de undergräver kvinnans eget värde och de gör det så snyggt att när de upptäcker vad som hänt är det för sent. du kanske tycker att vi alla har fel men läs insändarna och fundera på hur kvinnor som inte känner varandra intygar om samma sak. Nu är det inte sagt att din pojkvän är som dessa män men man vet inte och allt handlar inte om rasism utan om att ni kommer från två kulturer och det är vida känt vad dessa män tycker om frigorda kvinnor och hur lössläppta de anser att kvinnorna är i vårt land. många vill rasera det våra familjer byggt upp

Ni kan inte gifta er utan att du blir muslim. Jag förstår din familj så gör slut med araben. Det finns svenska killar som kan ersätta.

Man blir mörkrädd när man läser denna tråd! Detta visar synen på araber och hur man dömer folk efter etnisk tillhörighet i detta land, arab eller något annat.Här kommer den omtalade smygrasismen fram, här vågar folk säga vad de tycker. Oj, oj vad långt vi är ifrån tanken med globalisering!!!

dejta en arab. Håller med om att var försiktig..SOm nån skrev här, när du väl gifter dej är du under hans lag. Inget du kan göra åt saken, visst gullig och charmig nu..men vad som väntar dej sen vet man inte. Jag vill inte skrämma dej, men tänk mer än 1 gång. Men visst jag önskar dej all lycka i världen att han är snäll mot dej.

Kram..

Om vi gifter oss så kommer jag att konvertera. Och om vi gifter oss så har jag också gjort det valet att jag vill bli muslim. Så - inget problem där.

Jag VET var han står i de olika livsfrågorna, vissa saker som är långt ifrån den västerländska kulturen, både på gott och ont. Tro mig, vår kultur är inte alltid den bästa.

Jag blir mörkrädd över vad många säger här i tråden - det är motsägelsefullt. "DE" gör så och så - kanske gäller det inte han men "DE" brukar göra så.

Bäst om araber och liknande folk stannar i sina hemländer, dom är alldeles för olika oss för att passa in i vårt samhälle, deras kvinnosyn är minst sagt hemsk och dom ändrar inte den för att dom kommer hit. Dom är själva dom största rasistsvinen för dom accepterar inte vårt sätt att leva och vad dom anser om svenska tjejer vet alla. Skyll dej själv sen när han hjärntvättat dej och fått dej att bli nånting du egentligen inte är, du kan ju hoppas att din familj plockar upp spillrorna efter dej sen.

Jaså är "dom" dom största rasistsvinen? Menar du alla araber då eller alla invandrare eller alla muslimer eller vad?

Om min sambo inte skulle haft respekt för vilket sätt jag blivit fostrad och hur jag är så skulle han inte varit tillsammans med mig. Du har inte träffat honom, eller förmodligen ens speciellt många invandrare, och det är sjukt att du tycker dig kunna uttala dig om den stora massan av invandrare.

är en till av många bevis att många svenskar är inget annat änn rasister, resten är bara skådespelare

till anna-

Bara för att araber lever i sverige betyder det ej att alla araber måste acceptera allting , visst vi hade gärna åkt tillbaka men vi kan tyvärr inte göra det ! Hade du haft det lika DÅLIGT !!! och du hade kommit till sverige så tror jag inte du hade förendrats .

som sakt alla är inte likadana jag är gift med en arab alltså (som mig) jag får gå ut med kompisar jag har en egen mobil telefon och det bästa av allt är att han litar på mig .
När araber säger ta inte på dig bikini , kort tjol och sånt så har det bara en betydelse dom blir avunsjuka ifall en kille från ingenstans kollar på tjejen ,(ha inte sex innan ni gifter er) så håller jag med , hade jag haft sex med varje kille jag har varit ihop med hade jag antagligen kallat mig själv för slampa .

PS :
jag är kristen och min man är muslim , han frågade ifall jag ville bli muslim men jag sa nej sen prata vi inte mer om det.

ALLA ARABER ÄR INTE LIKADANAAAAAAAAAA!!

Alla araber är inte likadana. Nä vissa är lite bättre än andra men en klar majoriteten av muslimerna i Sverige hatar detta landet, kulturen och säkert på något sätt även svenska kvinnor. Dom borde helt enkelt skickas ut men gift dig med araben om du vill då. Hoppas du lär dig en läxa.

I vår familj har vi gjort så att min man alltid åker ensam till sina föräldrar och dom kommer aldrig hit till oss när jag är hemma. Detta pga att min svärmor inte kan acceptera mej. Jag är den jag är, min man älskar mig för den jag är och svärmor tycker illa om mej för den jag är=en omöjlg ekvation. Det fungerar faktiskt bra att ha det så här.

Det kanske kan vara en väg för er att gå? För du kan aldrig tvinga dina föräldrar att tycka om ditt val av man.

Jag är ihop med en svensk man, min kompis är ihop med en arab. Huga tänkte jag i början. Allt man hört talas om dem i många år gjorde inte saken bättre. Men nu har det gått många år och de är ihop än, gifta till och med. Han är världens trevligaste. Han skämmer bort henne. Måste erskänna att det kändes svårt i början att hälsa på dem. Min andra kompis som var ihop med en HELSVENSK var psykiskt nedtryckt i många år. Det finns bra och dåliga av alla slag.

Jag gillar inte heller araber, är själv muslim och invandrare men jag beter mig som en människa iallafall.Det har gått så långt att till och med andra invandrare hatar dom:S Det är synd att dom förstör synen om islam för omvärlden..Varför tror ni att dom har krig och elände hela tiden i sina länder,Gud straffar dom för att dom är såna j''la avskyvärda människor,Inte änns allah tycker om sitt eget folk då är det fan illa:S Och sen så kommer dom till sverige och förstör här och sen förväntar sig idioterna som släpper in dom att vi ska tycka om dom,för gör man inte det då är man ju rasist, shiit asså.99% är sk´t värda och 1% är bra av dom..Synd om dom 1% som måste kalla sig själva araber.

Först av allt - Anna! Stort lycka till med ditt förhållande, och hoppas att det löser sig även med din familj - med tiden kommer de kanske se din man genom dina ögon. Med lite tur kanske det åtminstone finns NÅGON i din umgängeskrets som är färgblind?

I allmänhet blir jag äcklad av det hat som avspeglas i den här tråden. Det finns säkert ingen som förnekar att det finns araber som är idioter, lika lite som någon förnekar att det finns svenskar, fransmän, amerikaner, indier, danskar, pakistanier, (sätt valfri nationalitet här) som är idioter. Det gör inte ALLA av vald nationalitet till idioter. Kommentarer av typen "Hoppas du lär dig en läxa" och liknande tyder dessutom på en otrolig missunnsamhet, och elakhet. Är ni i själva verkat RÄDDA att Anna hittat sej ett riktigt guldkorn, som ni själva gick miste om på grund av er trångsynthet?

I dagens samhälle verkar det som om det är fullt legitimt att hata alla araber och muslimer - på 30-talet (och för all del långt innan dess) var det fullt legitimt att hata judar. Kanske dags att öppna ögonen innan ni får en snygg brosch med en svart svastika mot vit och röd bakgrund?

Jag är glad att kunna säga att min familj verkar numera tycka väldigt bra om min kille! De har träffat honom ett antal gånger och varje gång så ser de honom lite mer med andra ögon än tidigare. Numera när vi pratar i telefon så säger de alltid till mig att hälsa till min kille, de bjuder hem oss på middag, och de tycker väldigt mycket om hur han behandlar mig - han skämmer bort mig och säg vilken familj som inte vill se sin dotter/syster behandlas som en prinsessa av sin man?

Visst har de sina funderingar, men ju mer de lär känna honom desto mer försvinner dessa också. Och jag är glad. Däremot är det sorgligt, sorgligt hur mycket rasism det finns, som inte minst av allt visar sig i denna tråd. Det är skrämmande. Men jag blir också glad av att se de positiva, icke fördömande kommentarerna av personer som inte är trångsynta som så många andra är.

kram på er!

Tids nog så kommer du förmodligen att bära hukle!
eller burka om du har riktig otur!
Lycka till!

Jag är inte rasist utan realist.Och jag har svårt att förstå hur svenska kvinnor inte förstår skillnaden mellan vår uppfostran. de flesta män från varmare länder anser att kvinnor i vårt land har för mycket frihet vi tycker och tänker för mycket vi ska gömmas tystas m.m du kommer inte ifrån fakta att de anser att vi är feluppfostrade. jag har blivit kallad hora hur många gånger som helst därför att jag har en åsikt och klär mig hur jag vill själv. min dotter blir ochså kallad hora och det är inte av svenska män med ett svenskt ursprung utan om män som fått medborgarskap från andra länder.. Det handlar inte om rasism utan att vi måste kämpa för att få vara fria svenskar något många av våra invandrare inte tolererar. Om du har hittat en man som är arab och som erkänner vårt sätt att få vara fria kvinnor så har du tur men om det visar sig att vi har rätt så kan du åtminstånde sluta kalla oss rasister för att vi vågar säga vad vi tycker högt

I ditt förälskade tillstånd så är du inte mottaglig för några råd, eller vi kanske ska kalla det varningar. Som vissa här har påtalat så försvinner inte deras kvinnosyn bara för att dom kommer hit.
Om det ändå vore så enkelt! men tyvärr så ligger det alldeles för djupt rotad i deras kultur och dom ser ofta kvinnan som ett lastdjur.
Och om du vill kalla mig för rasist för att jag och många tycker så här, ja vem fan bry sig om det? inte jag iallafall.

Tja - om vi gifter oss så kommer jag att bära slöja. Det har vi pratat om. Sen får vi se om vi faktiskt gör det eller om vi bara fortsätter som vi gör nu. Ni kanske tycker det är det hemskaste som finns, men det tycker inte jag. Om jag skulle bära slöja så är det MITT val att göra det och jag behöver inte gifta mig om jag inte vill.

Dessutom så är det inte bara invandrare som tycker att många tjejer ser ut som horor när de går i så korta shorts att man ser halva skinkorna, eller urringat så att brösten nästan ramlar ut eller liknande. Och jag känner många arabiska tjejer som har slöja - och som tycker att det är väldigt skönt att ha det och som känner att det är mycket vettigare än att visa upp allt som många tjejer gör. Vad är det för fel i det?

Självklart har du rätt att bära slöja, gifta dig med vem du vill, ha dina åsikter om andras kläder osv. Men Anna, vet du vad? Alla andra har också rätt att ha en åsikt! Det verkar störa dig väldigt att alla inte tycker som du.

Själv så skulle jag aldrig komma på tanken att ta på mig slöja. Jag är gift med en svensk man, men bara tanken på att min man, eller hans kulturella ursprung skulle påverka min klädsel är mig fullkomligt främmande. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en man som ville styra hur jag ska klä mig.

Jag börjar fundera på om du skriver dina inlägg bara för att provocera? Från början var problemet att dina föräldrar hade svårt för att acceptera din kille och nu handlar det plötsligt om att du ska bära slöja om ni gifter er. Dessutom blandar du in att det minsann inte bara är muslimer som tycker att en del tjejer klär sig "horaktigt". Ja så kanske det är men vad har det med muslimer i allmänhet och din pojkvän i synnerhet att göra hur andra klär sig? Eller är det så att han redan nu har åsikter om hur du ska klä dig ? Du kanske inte får ha "för korta" kjolar, shorts, "för urringat", "för tajt" osv.

Du skriver att dina arabiska tjejkompisar som har slöja tycker att det är mycket vettigare med slöja än att "visa upp allt som många gör". Vad menar du med det? Menar du att de som inte bär slöja "visar upp allt", allt hår då eller? För mig är det stor skillnad på att "visa upp allt" och att var normalt klädd men utan slöja.