Nätdejtat ett tag men ännu inte hittat rätt kille. Trodde så till slut att nu dök han upp. Jättetrevlig snubbe och vi synkade på alla sätt o vis. Jag hade skrivit i min profil at jag tycker om sportiga killar som tar hand om sig själv och tar för givet att sådana må känna sig kallade att skriva ett mejl. Så efter många veckor med kontakt beslutar vi oss för att ses. Jag åker dit för en kaffe och han möter upp mig på parkeringen. Det visar sig att han har överviktig och har ölmage. Kände att vafan.. faller inte för det tyvärr men trots det gick jag in o drack kaffe och han var hur trevlig som helst men jag kände inga vibbar alls. På ett sätt kände jag mig lite lurad och samtidigt lite ytlig. Åkte hem och tänkte att jag borde ge honom en chans så vi bestämde en ny dejt. Han var eld o lågor och tyckte att det kändes kanon. Inte jag men jag sa inget då. Tänkte att vi får se. Andra dejten kunde jag inte känna något alls heller utan allt jag såg var hans ölmage som hände över bilbältet. Jag vet, hur sjukt som helst och jag kände mig usel över mitt sätt att tänka. Skickade sedan ett sms o förklarade att det inte fanns någon attraktion alls! Han ville veta varför och då förklarade jag att jag gillar killar som tar hand om sig själv medan han inte varken tränade eller rörde på sig alls. Vilket han nämnde vid första dejten också. Hur gör man egentligen. Var det han eller jag som gjorde rätt. Bör man inte vara så ärlig som möjligt med vem man är, ser ut och osv, innan man träffas. Vad anser ni?
Kommentera
Ursäkta mig, men bara för att du skrivit att du gillar sportiga killar så kan du inte ta för givet att alla som svarar per automatik är sportfreaks med tvättbrädsmage. Han hade väl inte varit oärlig och påstått att han hade det heller? Jag kan inte anse att han inte var ärlig mot dig, såvida han inte hade påstått att han var en tvättbrädskille.Vill du absolut inte ha svar från annat än tvättbrädskillar så kanske du ska ändra i din presentation från att "du gillar vältrände illar som tar han om sig" till "alla killar som inte har tvättbräda undanbedes bestämt", då är ju i alla fall du ärlig med att det bara är utseendet på kroppen som avgör för din del. Hoppas killen i fråga har turen att få träffa nån annan tjej som uppskattar hans person och inte bara går på yta.
Tack för ditt svar. Men du. Jag gissar att även du har saker du gillar och saker som du inte helt enkelt faller för. Oavsett hur trevlig någon är. Han hade talat om att han gillade att träna och hålla sig i form så där antog du lite fel. Jag vill hitta en partner med samma livstil. Är det något fel på det? Tycker om att göra aktiviteter tillsammans och osv. Varför i hela friden skulle jag inte själv få bestämma vad jag vill finna i en partner. Antingen så gillar du någon/något eller så gör du helt enkelt inte det. That's it. Försök själv frångå dina turnoffs. Sen kan man tala om att utseendet inte är allt. Nej, det är en blandning och helhet du finner attraktivt som du vill finna. Att den ser olika ut är självklart, vi är olika.
Nej,det är inget fel med att vilja träffa någon med samma livsstil, absolut inte. Men det jag försökte säga var att du kändes minst lika oärlig som killen i fråga när du inte hade skrivit rent ut att utseendet var så viktigt för dig. Och som "Juni" skriver, det där med att "träna och ta hand om sig" kan betyda olika saker för olika människor, och man kan träna och ta hand om sig sju dagar i veckan men ändå ha mage. Så är det en platt mage du är ute efter så skriv det, så lurar inte du heller någon!
"Sindys" alla exempel på lurerier kan jag inte ta på allvar, det måste vara ganska överdrivet. Men om man nu tycker vissa saker är viktiga så kan man inte använda ord som "snygg", för vad är snygg? Du och jag har säkert helt olika åsikter om vad som är snyggt! Skriv i så fall exakt vad du är ute efter, om det nu t.ex är en lång brunögd kille med tvättbrädsmage, då kan det inte bli så mycket missförstånd. Om man nu tycker utseendet har störst betydelse så är det väl vettigt som Sindy skriver att kräva att få se en bild innan en eventuell dejt. Ser man då att personen inte är något som attraherar en så är det väl lika bra att vara ärlig och säga det direkt? Ärlighet åt båda håll..
Jag håller med "Skönheten sitter på insidan" om att du nog måste vara tydligare med vad du menar. Att träna och ta hand om sig finns det många tolkningar på, och min bästa vän till exempel tränar tre gånger i veckan och är vegetarian sedan många år tillbaka - men är ändå mullig. Med andra ord, hon passar in på det du skrev att du sökte, men utseendemässigt ser hon inte "vältränad" ut. Hon skulle ju inte ha ljugit som svar på en annons som liknar din - hon tränar och tycker att det är viktigt att hålla sig i form, det bara betyder något annat i hennes värld än i din!
Jag tycker nog att du ska ändra i din presentation till att du utseendemässigt gillar vältränade killar, om det är så viktigt för dig att du inte kan känna någon attraktion annars. Då är det ingen tolkningsfråga. Men kom ihåg att någon som inte är smal definitivt inte behöver vara inaktiv eller en soffpotatis, där är du faktiskt lite fördomsfull.
Jag förstår att du blir besviken, Sofia! Själv har jag nätdejtat en del och i början blev jag ofta grundlurad. Man tror ju att männen ska vara ärliga. Nej, inte då!
Allt det här har jag upplevt. Inget är påhittat. Först vad mannen har lovat, sen verkligheten:
1. Snygg > Han var ful som faan.
2. Vältränad > Han orkade knappt gå uppför trappor.
3. Välvårdad > Gula tänder, med snus i mellanrummen.
4. Välutrustad > Skulle gissa på 12 cm och smal som en hotdog.
5. Utåtriktad > Inbunden tråkmåns.
6. Reseintresserad > Inte lämnat stan under tre år.
7. Kultur intresserad > Läser sportsidorna i Expressen.
Slutsatsen blir att man alltid måste kräva foto, innan man träffas. Sen får man aldrig åka för långt för ett första möte. Gör man så, då kan man upptäcka några guldkorn…även om de är få.
Alltså tvättbrädsmage är det sexiga hos en man, breda skuldror och tjocka biceps kan vara ståtliga och kanske trygga, men det sexiga... det har jag trott och anat
Nätet är bara ett sätt att komma i kontakt, fast inte tycker man tanken att bli ljugen alls, beklagar, Sofia.
Inte vet jag hur vanligt det t.ex. är att "nätpartnern" först säger att en hunndring kan du väl låna just nu när osv osv och sen visar det sig att han bara har skulder.
Punkten, som jag vill alltså framföra är att sist och slutligen skall man bli bekant öga mot öga som förr, i alla fall
Jag har fikat och varit artig o trevlig med alla de killar jag nätdejtat. Ohövlig behöve rman inte kanske vara utan det kostar ingenting att ta den där koppen kaffe, den tar ingen tid. Det är den övriga tiden som jag slösat genom att lära känna någon via nätet som känns irriterande. Bilder har jag fått se av ansikte och har inte krävt mer. Tror jag nämnde nångång att jag inte gillar killar med stor ölmage så det måste ju ha gått fram. Eller den killen jag mötte upp för en fika och som jag pratat med ett tag. Han kändes dock mer som en vän redan från början och vi hade utbytt massor med information om varann. Jag var ingen surprise när vi möttes jag hade ju förklarat precis hur jag såg ut men han fick jag titta två ggr på. Bilden han hade på sajten var inte ens lik honom. Att han sedan var handikappad var ju kanske lite av en surprise också. Varför nämner man ingenting. Är inte meningen med det hela att göra sig själv så transparent som möjlig när man börjar prata med någon som man känner att man vill träffa. Fast det ger en massor med erfarenhet det gör det. Jag är inte rädd för att träffa folk. De flesta är vanliga och trevliga så inga underliga typer har väl kommit i min väg. Det är bara det att de inte alls varit ärlig hela vägen ut. Jag skulle iallafall aldrig tordas träffa någon om jag vet att jag fabulerat om mig själv. Tappar syftet på nåt vis.
Du gör helt rätt om du är "kräsen" , om du vore den som har ölmage, inte ens en handikappad man skulle titta på dig , jag vet av egen erfarenhet, jag också tyckte synd om vissa män o dejtade de länge, när jag var ung o vacker, det var så fel, nu när jag hade gått upp i vikt ingen tittar på mig, så fortsätt vara kräsen o stå på dig, de fula män vill ha dig för du är vacker säkert, annars säg till de att de får dejta någon av their own league....
Om det här med att killen ska var vältränad och inte ha ölmage är så viktigt för dej är det väl bara att du ber att få se ett kort på hela kroppen innan ni dejtar så riskerar du inte att behöva dejta nån "tjockis" igen!
Inget konstigt, jag förstår hur du tänker och har upplevt samma. Betyder inte att jag är superytlig, det handlar både om attraktion och att jag vill träffa ngn som investerar i sig själv och är rädd om sig. Och själv kontaktar jag inte killar där de söker saker som inte stämmer in på mig! Sen är det väl så att om allt annat känts perfekt med den här killen kanske du hade bortsett lite mer från hans kropp, men det fanns väl inte 100% kemi heller.
Du är inte direkt ensam om att känna dig lurad! Det gäller dock att vara hur tydlig som helst, helst övertydlig om vad man vill ha - o ändå kommer massa oärliga personer höra av sig. Många som upplevt liknande som du, har skrivit om det på sidan Flashback, sök på rubriken Mardrömsdate. Tror det bästa man kan göra är att skriva (el säga till den det gäller) t ex att man inte tänder på ölmage, tjocka personer etc. Så att den andre vet det o kan välja om han vill vara ärlig eller inte. O om den andre ändå ÄR kraftig osv, har han en livsstil som tyder på att han aktivt försöker bli mer "fit"? Skulle ju kunna väga upp isåfall.
Och att inte dra ut på att ses för länge, varför chatta, mejla o tala i telefon i månader? För inget av det kan rå på bristen på attraktion när man väl ses.
Tycker f ö inte det är din sak att känna dig usel i det här, när det är han som har ljugit.