Tänkte slänga in några tankar som jag har kring otrohet.
Har själv varit otrogen flera gånger i ett tidigare förhållande och även min man var otrogen mot mig - bl a med en av mina kompisar.
Det jag tänker är - OM du är otrogen, berätta INTE för din partner. Ta smällen själv. Det finns ingen förlåtelse att få och otrohet skadar tilliten i relationen.
Men - om det skulle hända ändå, att du prasslar runt alltså så spring inte hem och tro att det blir bättre av att du berättar. Då lägger du bara bördan på din partner och gör henne/honom ledsen, sårad, förtvivlad... Nej gör man bort sig så håll trutet, lid själv över att du svikit men såra inte din partner också. Jag har sagt till min nuvarande man att om han är otrogen så vill jag absolut inte veta.
Vad har du för tankar kring detta? Vore kul att få höra din synpunkt
Kommentera
Jag tycker att man är skyldig att berätta om sin otrohet för sin partner, så att han/hon får en ärlig chans att välja om han/hon vill fortsätta förhållandet efter en sån grej. Vad är det för förhållande att bygga vidare på om man ljuger och smusslar och har hemlisar om så viktiga och intima saker för varann? Nej, jag skulle bli fruktansvärt beviken om jag i efterhand fick reda på att min man varit otrogen och jag inte fick veta. Besviken över otroheten i sig, men nästan ännu mer besviken över att han valt att inte berätta, om det nu var så. Visst blir man besviken om man får veta om en otrohet också, men är han ärlig och berättar det själv så KAN faktiskt förlåtelse finnas där! Tilliten skadas, absolut. Det går inte att komma ifrån att man inte kan lita på sin partner till 100% igen efter en otrohet, men har han varit ärlig på så sätt att han berättat så har man i alla fall fått chansen att ta beslutet med korten på bordet.
Jag trodde inte jag skulle kunna förlåta en otrohet, men den dagen min man kom hem och berättade för mig om ett snedsteg så var jag faktiskt beredd att göra ett försök. Att både vara otrogen och sen hålla tyst om det blir på något sätt ett dubbelt svek. Jag tycker det är bättre att berätta, men man får ju vara beredd på att ens partner troligtvis inte är så pigg på att förlåta. Man får helt enkelt ta konsekvenserna som uppstår efter de beslut man tagit och de gärningar man gjort om man har varit otrogen. Bäst är väl att låta bli att vara otrogen, eller hur?
Jag tänkte skriva ett inlägg här men såg att signaturen "J" redan hade uttryckt det så bra. Jag anser också att det är möjligt att förlåta en otrohet och även andra idiotiska handlingar så länge som personen i fråga är ärlig, inte upprepar dem, uppriktigt ångrar sig och är villig att göra allt för att det inte ska hända igen.
Otrohet. Ingen människa kan äga en annan människa. Man kan aldrig lägga skulden på någon vid otrohet. Det går inte säga att du ska aldrig vara otrogen mot mig. Men däremot kan man säga att om du är otrogen är det slut. Då finns inte mina nuvarande känslor kvar för dig. Otrohet är precis som det låter, man är inte trogen något man lovat. Därmed kan aldrig förvänta sig trohet tillbaka. Är man otrogen flera gånger kanske man ska fundera på vad det är för förhållande man har egentligen. Gör slut, dumpa gå vidare om du inte kan vara trogen eller blir det för mycket att göra då, dela upp saker, hur gör vi med barnen, vad säger vi till släkten... etc etc. Det är fegt att vara otrogen och bara låta det vara som om ingenting hänt. Nej jag skulle inte ta på mig skulden om min flickvän/fru/sambo/partner var otrogen. Jag skulle bara se det som ett slut på det som varit. Därmed inte sagt att förhållandet måste ta slut. Det som varit är slut. Sedan börjar något nytt. De kan faktiskt betyda att båda börjar älska varandra mera. Man blir starkare tillsammans!
Om jag blev utsatt för trohet. Om det bara hände en enda gång, tex på en kurs långt bort, och det troligtvis aldrig kommer hända igen. Då vill jag inte veta. Men om det var systematiskt då vill jag veta. För då vill jag inte kasta bort tid i det föhållande.
Ni som är systematiskt otrogna. Vilka är ni otrogna mot, er själva, er partner, era barn, er familj, era vänner? Varför är ni fega och fortsätter?
Frågan du ställde i slutet av ditt inlägg är mycket bra Marcus. Vem/vilka är man otrogen mot? Om man har lovat sig själv och sin partner trohet i förhållandet så är den första man sviker egentligen sig själv... och det tycker jag är mycket, mycket allvarligt. För om man inte ens kan lita på sig själv hur ska man då kunna lita på någon annan?
Eftersom man, för att kunna leva med sig själv, sedan gärna "försvarar" sina handlingar med att det är något som kan hända alla finns det nog en risk att man kan utveckla en generell misstro mot andra. Det är i alla fall den erfarenhet jag har att de som varit otrogna ofta är ganska misstänksamma och svartsjukt lagda. Sedan blir det antagligen lättare att trilla dit igen eftersom det känns mindre allvarligt att svika en partner som man inte riktigt litar på. Man bedrar alltså inte bara andra utan det handlar, som jag ser det, lika mycket om ett stort självbedrägeri.
Intressant att läsa era synpunkter. Känner igen mig i mycket av det som skrivs, t ex att det oftast är något fel i förhållandet när man är otrogen - så var det definitivt i mitt fall... (uselt sex och usel relation som jag var för feg för att lämna då... )
Men - jag tror att om min nuvarande man (som jag är gift med och trogen mot sen ett decennium) skulle "råka" ha sex med någon han aldrig mer kommer att träffa - då vill jag inte veta.
Själv kommer jag inte att vara otrogen mot honom eftersom jag inte har något behov av det och för att jag inte vill göra honom illa. Även om jag inte skulle berätta det för honom så skulle otroheten finnas där som en osynlig vägg mellan oss.
Ja jäkars, livet blir ju inte alltid som man tänkt sig, tror att det bästa man kan göra är att försöka leva så att man sårar andra och sig själv så lite som möjligt... Hur nu det ska gå till...
Tycker ditt resonemang är extremt dåligt. Har du varit ett otroget, äckligt svin ska du fan berätta det för din partner. Din partner förtjänar att veta och förtjänar bättre! Jag är tacksam för att mitt ex berättade om otroheten. Jag ville inte vara tillsammans med ett lösaktigt svin. Vad får dig att tro att någon skulle vilja vara tillsammans med dig om du var det?
Jag håller inte med dig, det är väldigt själviskt att inte berätta. Skulle min partner vara otrogen skulle jag vilja veta det, så jag kunde dumpa henne och gå vidare med mitt liv.