Jag vet inte var jag ska börja, just nu sitter jag här vid min dator och gråter, tårarna vill inte sluta komma och hjärta slår fort och hårt, jag kan knappast andas. Jag mår jättedåligt! Sömnen är sporadisk och jag äter fel mat och tröst äter hela dagarna och jag rasar i vikt och humör!

Jag är en väldigt ansvarsfull och noggrann person som har haft otroligt många jobb, plikttrogen ut i fingerspetsarna. Men har aldrig haft ett fast jobb trots att jag är 30 år gammal.

Jag har jobbat i vården i flera år är utbildad undersköterska. Jag duger alltid vid sommmar och jul och alla andra årets storhelger. Jag älskar att jobba med människor och få göra något bra för någon annan...men nu kommer ett stort men jag hatar att man aldrig får ett fast jobb. Spelar ingen roll hur jag anstränger mig och hur mycket jag än jobbar och ställt upp på arbetskamrater osv Jag lyssnar och förstår vad gäller de jag vårdar och har alltid varit omtyckt. Men jag hatar att chefernas släkt och bekanta alltid får jobben. Eller den fasta personalens barn och bekanta som får jobb med eller utan utbildning eller erfarenhet!Kan man inte få ett fast heltidsjobb som undersköterska utan kontakter eller fjäsk? Fjäsk existerar inte i mitt liv, det är jag mycket dålig på.

Jag har jobbat i affär också i några år som kassabiträde. Där har jag också varit omtycket av kunderna och ställt upp på mina arbetskamrater och jobbat mycket helger och kvällar. Men sedan när det blev en tjänst ledig tog de en annan tjej utifrån som fick jobbet, trots att jag varit timmanställd där under något år och jobbat hårt för att få ett fast jobb. Som toppen på isberget blir jag spottad i ansiktet av en kund som inte gillar mörkhyade och inte nog med det kommer personalchefen och fjäskar för kunden, när jag vill gå därifrån och tvätta av mig.

Jag har även jobbat litegrann på industrin som truckförare och packare. Jag tänkte att detta arbetsområde skulle passa mig för där måste det finnas heltidsjobb att få. Under någon av mina första dagar där kommer det en kille som ställer sig bakom mig och trycker sitt stånd mot min bakdel när jag står vid en maskin. Jag blir förbannad och går direkt till personalchefen. Efter några dagar blir jag uppsagd. Killen som gjorde detta är sambo och de väntar barn och han hade fast jobb på företaget. Nästa industri jag kommer till blir jag kallad "pygme" av chefen som tycker jag är för kortväxt att köra cnc-maskiner. Men han hade fel... en dag så är kylvätskan i maskinen felblandad med för hög dosering. Som påföljd får jag andningsvårigheter och svullnar upp i ansiktet och på kroppen. Säger till min chef, men får inte gå därifrån, vågar inte det heller för jag vill inte arbetsvägra. Resultatet blir att jag får gå ifrån ändå och uppsöka läkare akut. Jag har fått bestående men och fulla märken på kroppen som frätskador och jag blev av med mitt jobb.

Nu undrar jag finns det inga jobb till en mörkhyad kortväxt adoperad kvinna? som inget hellre vill än att jobba heltid och ha ett fast jobb att gå till, än att bli försörjd av a-kassan. Jag vill ha respekt, jag vill inte att någon ska spotta mig i ansiktet eller bli kåt när de ser mig. Jag vill bara ha ett fast heltidsjobb och inget annat!

Jag kan tillägga att jag är mycket ansvarsfull, noggrann, plikttrogen och mycket flexibel person.Det enda felet jag har är att jag är ärlig och tål man inte det ska man inte ha med mig att göra! Det enda jag kräver är respekt precis som alla andra.

Ja, jag vet att det är lågkonjuktur nu. Men finns det någon som läser detta och kan ge mig råd och tips? Jag är en mycket positiv person och lever på hoppet. Det finns säkert ett jobb där ute någonstans åt mig också...har bara inte hittat det än.

Det här är en liten del av det som har hänt mig jag skulle kunna skriva en hel bok om alla fördomsfulla människor jag träffat, men ni skulle bra bli uttråkade...men jag undrar vad har man facket till när sådana här saker händer??? Varför blundar alltid arbetsgivaren??? Är det ingen som tål att höra sanningen???