Annons
Annons

Pengar & Jobb

Marie Lindberg

Skaffa er status, kvinnor!

Vi startar ny debatt-avdelning på amelia.se. Först ut är Marie Söderqvist Tralaus artikel om status bland kvinnor: Att tänka på status anses vara bland det ytligaste och fulaste man kan göra. Glöm det! Status är bra för dig, skriver Söderqvist Tralau.

Statusens enkla regler är:
Lär dig saker. Kunskap slår det mesta. Sköt om dina relationer. Erkänn aldrig att du köper hjälp och lär dig att enkelt och diskret förmedla din duglighet till alla andra. Då kan du räkna med ett både friskare, längre och lyckligare liv. ?

Läs hela artikeln här: www.amelia.se/artiklar/2009/skaffa-er-status-kvinnor/

Vad tycker du? Är status viktigt för dig?
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Anna

Pengar=självständighet

Det viktigaste för mig är självständighet! Trots att jag är gift och har barn. Jag vill vara säker på att klara mig själv om äktenskapet havererar eller om det händer min man något. För att vara självständig måste man ha ett välavlönat arbete och det får jag genom min långa utbildning. Tyvärr är det så i Sverige än idag att män kan få högavlönade jobb genom erfarenhet men kvinnor får det genom utbildning (ytterst få kvinnor klarar att göra en manlig karriär). Självständighet är den högsta statusen för mig. Min man brukar skryta för sina kompisar att jag är tillsammans med honom enbart pga av kärlek och inget annat.
    Så kvinnor se till att klara er själva!
    Skrivet: 8 oktober 2009
    0 röst(er)
  2. http://alfahanna.blogg.se/

Självklart!

Att status är viktigt är inget nytt. För mig personligen brukar jag lite skämtsamt tänka att jag är för ung för sådant. Är man 21 ska man passa sig noga för att läsa sådana där artiklar om man inte förstår att man måste se det hela med glimten i ögat. Men jag gjorde testet i tidningen. Jag fick nio poäng utav femton. Och jag är bara en liten skitunge. Och även om vuxna kvinnor förstår att det bara är ett hopkok utav duktighetspunkter så skulle jag inte förvåna mig om det ändå kan kännas som en ganska saftig käftsmäll när man som 39 inte har någon examen, inte kan styra sina arbetstider själv och dessutom är nyskild. Och man får läsa att man ska ta för sig och att alla dessa punkter ger, som det står i tidningen, "ett friskare, lyckligare och längre liv". Klart man är gladare om man slipper stressa ihjäl sig och om man är lycklig gift. Men att läsa att man borde kunna tala flera språk och dessutom ha tjänat ihop en egen förmögenhet. Det stressar nog bara ännu mer. Och livet är lite för kort för att man ska stressa ihjäl sig för att "leva längre". Det är nog så svårt ändå. Det vet jag det. Trots att jag bara är en skitunge på 21 med nio poäng i ett statustest i Amelia.
    Skrivet: 8 oktober 2009
    0 röst(er)
  3. Minna

Egna åsikter

Det verkar som om Maries S egna åsikter slår igenom. Det hon gillar är status. Jag håller dock med henne i en del. Hög stats för mig är långa trogna förhållanden, betydligt svårare än one night stands och dito. Hög utbildning också hög status om människana ifråga behåller vanligt sunt förnuft och behandlar andra människor även lågutbildade med respekt. Såg nyligen ett program om Ingemar Bergmans hushållerska, Ingemar B har låg status i mina ögon för han tycks sakna vanligt hyfs. Även Marie S har låg status i mina ögon för hon hatar allt vad socialdemokrati heter och hat har låg status.
    Skrivet: 16 oktober 2009
    0 röst(er)
  4. Cicci

Status-barn?

Vad jag förstod var det status att ha barn och lägga tid på dem?????? Konstigt för barn har aldrig mått så dåligt som nu. Barn har blivit en accessoar ju fler man har desto högre status. Men att ta hand om dem näe det får någon annan göra.
    Skrivet: 20 oktober 2009
    0 röst(er)
  5. Ödmjuk mamma

Status!

Man kan ha status och barn samtidigt. Jag var rätt så ung när jag fick barn men jag har alltid satsat högt och jag är duktig på det jag gör. Än så länge har jag inte kommit så långt i min karriär men jag ser alltid till att jag får tid för familjen ändå. Detta tror jag är viktigt även om man har ett bra och tryggt arbete. Familjen går först för mig och skulle det vara något med barnen skulle jag se till att komma ifrån arbetet för att ta itu med barnens problem. Familjen och karriären ligger båda på förstaplatsen för mig och jobbar jag tillräckligt mycket på en uppgift så har jag en massa tid till övers som jag då oftast spenderar på barnen och familjen. Det känns tryggt att veta att barnen känner att de har en mamma som inte bara är frånvarande jämt. Hemmet och städningen däremot får vänta.

Att ha barn som en accessoar som jag vet att många har är inget som har med status att göra även om många "framförallt kändisar" har det. Jag tycker inte att status är viktigt, bara jag får vara tillsammans med de jag älskar och ha ett arbete som jag tycker om att jobba med så har jag allt jag behöver och jag tror att de flesta tycker som jag. Att ha status innebär inte för mig att ha allt eller en skyhög inkomst, även om det vore roligt och vem skulle inte vilja ha det så?, så anser jag att det handlar mer om hur man är som person. Jag är uppväxt i en familj som inte hade så speciellt mycket av någonting och många såg ofta ner på oss då vi var ganska så fattiga. Så kanske är det därför som jag alltid ser till allas bästa, både när det gäller kärlek till familjen, omgivningen och ekonomin men utan att vara snål eller girig och jag vill gärna hjälpa andra i nöd. Så till alla kvinnor därute, ni HAR status även om ni inte har ett liv som egenföretagere eller lever ett drömliv som Carolina Gynning! Huvudsaken är hur ni är som människor och att ni trivs med det ni gör! Det kallar jag status!
    Skrivet: 26 oktober 2009
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia