Annons
Annons

Pengar & Jobb

Pluggsugen men feg

Jag vill plugga men är för gammal...(?)

Nu har jag jobbat i skolan/fritids värld i snart 18 år och nu vill jag sluta!
Jag har pluggat matte på komvux och tycker att det var kul men svårt. Jag har sökt in på en IT- teknisk utbildning för det är det som jag skulle vilja göra och jag kom in! Men...jag misstänker att jag definitivt blir äldst i klassen med mina 37 år, och resten lär väl vara unga killar och tjejer. Jag vet inte om jag vågar.
Min man jobbar på "det stora flygbolaget" som ni alla vet har lagt varsel om att de sparka en massa människor men ännu vet han inget. Hur ska jag göra? Törs jag hoppa på utbildningen? Våra barn är stora nu (9 och 13 år) och klarar sig mycket själva så med dem är det i allafall inget problem. Hur ska man ha råd? Visst låna men men..
Vad skulle du göra?
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Therése

Du ska absolut våga plugga...

Jag har precis börjat läsa på universitetet. Jag sökte och kom in på socionomprogrammet. Det är en dröm jag har haft i 20 år!! Jag är 39 år, och visst det är många som är yngre än mej men vi är faktiskt ca 7-8 st som är runt 40. Jag är jätteglad att jag till slut gjorde slag i saken och vågade ta språnget. Det är jätteroligt. Jag tror inte att du ångrar dej om du tar steget. Man klarar allt man vill! Och du är absolut INTE för gammal.
    Så, ett stort Grattis till att du kom in, och LYCKA TILL!
    Skrivet: 22 februari 2009
    0 röst(er)
  2. M.L

Hej!

Det är väll självklart att du ska börja plugga. Jag tänkte själv söka en utbildning på distans till hösten ( ska plugga till förskolelärare). Jag fyller 36 till sommaren har två små barn. Man måste få uppfylla sina drömmar. Lycka till.
    0 röst(er)
  3. Maria

PLUGGA!

Hej! Jag är en fd försskollärare på 36 år som har pluggat vidare på högskola. Du är absolut inte för gammal för att plugga. Utan det är nu du ska ta tag i dina studier och dina drömmar att plugga vidare. Tänk positivt, att just du kom in på din drömlinje! om du väntar tills nästa gång kanske du inte alls kommer in. Vad gör det om du är äldst eller så, du kanske skaffar en och annan studiekamrat, men du har ju säkert ett socialt nätverk utanför skolan.Ekonomin får man faktiskt offra och prioritera om, var tydlig mot resten av familjen så det inte kommer en massa konflikter om pengar mitt i studierna typ att vi kan faktiskt inte åka på dyra semestrar eller byta ny bil på ett tag.Min sambo har alltid stöttat mig i studierna och aldrig sagt ett ont ord om ekonomin. Han har varit positiv och sagt att tänk på pengarna du tjänar efter studierna och faktiskt så fick han rätt i detta. När det gäller barnen och deras intressen så låt alltid detta gå före, inte så kul att behöva ex: sluta rida pga ekonomin men vi vuxna behöver inte alltid nya kläder, skor, smink, möbler m.m Tänk på dig själv, att vara kvar i ett så slitsamt yrke kan i förlängningen skapa utbrändhet, depression m.m med tanke på att du redan har "studietankar" så ge detta en chans! LYCKA TILL!
    0 röst(er)
  4. Marris

klart du ska plugga...

Jag är 34 år och har hoppat av mina studier när jag var 24, det ångrar jag djupt. Precis som för dig känns det jättesvårt att börja om. Dessutom vill man kanske skola om sig till något annat.
    Jag skulle vilja starta eget företag och arbeta som konsult inom det jag har studerat, men min mamma råder migatt fortsätta plugga...Ska jag satsa på företag ELLER BÖRJA PLUGGA IGEN..?...båda kostar mycket pengar.
    0 röst(er)
  5. studenten

aldrig för gammal

Håller med, du är inte för gammal. Jag har själv pluggat på lite äldre dagar och det som jag slagits av är att vi äldre ofta har större nytta och gör bättre ifrån oss än de alldeles unga studenterna. Det är också trevlgare när det är lite blandat bland studenterna, ta chansen och strunta i och du är äldst. Lycka till!!
    0 röst(er)
  6. Pluggsugen men feg

Tack för alla värmande ord!

Ja snart är jag där... läskigt, och såklart händer allt samtidigt. "Det stora flygbolaget" ska släppa sitt varsel den 5/3 säger nu ryktet, och min skola startar 16/3. Han bara måste få jobba kvar! Han är i och för sig stöttande men om han blir av med jobbet vet jag inte. Men ja.. jag tänker börja som allt ser ut. Jag längtar verkligen efter att få pröva på detta annars kommer jag väl ångra mig resten av livet. Kramar
    Skrivet: 28 februari 2009
    0 röst(er)
  7. hopplöst fall....

Konstiga regler.

Hej!
    Jag drömmer också om att plugga igen men det känns som alla dörrar är stängda. Min långa arbetslivserfarenhet betyder ingenting. Jag är utbildad barnskötare. Gick den 2 åriga gymnasieutbildningen som fanns på 80-talet.Den ger dessvärre inte längre behörighet till högskolestudier utan jag behöver isåfall plugga in 3 ämnen innan jag kan söka. Min plan var att utbilda mig till lärare för tidigare åldrar då jag jobbat som förskollärare i 15 år. Har en fast tjänst trots att jag saknar behörigheten.Jag är inte behörig att söka utbildningen till det jag redan jobbar som!!att läsa in tre ämnen för att sen läsa flera år känns som en för dyr lösning då jag är 40 år. Jag lär jobba vidare som obehörig tills jag går i pension. Är det någon annan som är i samma situation?Vad tycker ni andra?
    0 röst(er)
  8. agda klok

Lycka till, pluggsugen!

Nog tror jag du fixar utbildningen, men du oroar dig för ekonomin om din man blir arbetslös. Ni kanske fixar det ändå. Han kanske kan ta över ditt gamla jobb.. Ler. Går du inte utb så kanske du ångrar dig senare i livet.
    0 röst(er)
  9. lycklig student

Det är klart att du vågar...

Jag är 40 år, ensamstående och har tre barn..läser på universitetet sedan 2 år tillbaka.Jag vågade ta steget, ångrar inte det en sekund! Trodde också att jag skulle vara äldst på kurserna, men hade så fel..Om två år är jag färdig, tiden går så fort. När jag tvekade om jag skulle börja plugga eller ej var det någon som sa, "du hinner att jobba,det är några år till pensionen..." Tror att du kommer att ångra dig om du inte börjar, nu när du fått chansen. Fungerar det ej sen så kan man ju alltid hoppa av eller ta ett sabbatsår´, då slipper man ångra att man ej försökt.Lycka till!!!
    Skrivet: 1 mars 2009
    0 röst(er)
  10. Vicki

Till hopplös fall

Kan du tänka dig vilken tur du har att du fått fast anställning, trots att du är ej behörig!
    Du borde ha fått sparken för lääänge sedan, för pga sådana mönsterarbetare som dig, utbildade, behöriga personer får ingen chans att kliva in i arbetslivet.
    Du säkert har bekantar på rätt ställe, annars kan jag inte fatta hur kommer det sig att ingen annan kan eller får ersätta dig.
    Måste utbildade personer vänta 50 år till, tills du behagar gå i pension?
    Och snälla, kom inte med jag har erfarenhet skitsnacket, för jag köper inte det, för prostituerade ser oxå 50 penisar per dag, ändå kan dem inte arbeta som obehöriga urologer som undersöker prostataförstoringen gratis, ok?
    Skrivet: 2 mars 2009
    0 röst(er)
  11. hopplöst fall

Oj Oj Oj

Oj oj oj vicki vad du låter arg! Jag har fått min tjänst på andra meriter än att jag gått förskollärareutbildningen. Jag vet inte var du bor men i min kommun råder det stor brist på förskollärare så jag lär inte stå ivägen för någon med utbildning.Vad har du själv för utbildning? Intressant och veta då du utrycker dig högst speciellt.Jag har tack och lov inte sådana personer runtomkring mig. Jag känner mig mycket uppskattad av barn,föräldrar, kollegor och chefer. Jag vet att jag gör ett mycket bra jobb.Men jag skulle ändå vilja fylla på min erfarenhet med studier. Tyvärr kommer det inte att bli så.
    0 röst(er)
  12. lin

Samma situation

hej hopplöst fall! Här är ett hopplöst fall till!! Jag är i exakt samma situation som du fast jag har en fast tjänst som fritidspedagog.Jag vet också att jag gör ett bra jobb. Jag skulle också vilja läsa men saknar två ämnen och känner precis som du.
    Hade vi inte gjort ett bra jobb hade vi givetvis inte fått fasta tjänster så är det bara. Det som är ännu värre är att det kommer ut så många utbildade personer som är helt olämpliga att jobba med barn!Den nya lärarutbildningen känns som en katastrof.
    För att få riktigt bra pedagoger skulle det behövas en ny utbildning och ett lämplighetstest..
    men jag lär kämpa på för jag älskar att jobba med mina härliga ungar trots att jag "bara" är barnskötare.
    0 röst(er)
  13. Pluggsugen men feg

Ja, nu är jag snart på väg!

Idag har jag pratat med min rektor och vi ska se hur vi gör med min tjänst. Jag är ju utbildad fritidspedagog sedan -91 och min rektor ger mig tjänstledigt. Jag är ju mest stressad över makens situation (1 april ska det släppas..) eller tänk om jag inte fattar någonting av IT- teknik, det som jag ska plugga alltså.
    Pliktflicka som jag är ( Ni som läst Steinberg ;-) vet, känner jag mig skyldig mot kollegor. Min skola ligger visserligen i Sthlm län men ute på landet och det är inte helt lätt att få nån hit.
    16 mars startar skolan och ja, nu har jag (väl...)bestämt mig. Jo, jag ska testa. Och låna pengar måste jag studielån eller på huset det ska jag fundera på. Hur ska jag tänka i finanskristider?
    Tips någon?
    Puh.. det är så spännande!
    Skrivet: 3 mars 2009
    0 röst(er)
  14. Ninni

En eloge

Vill bara ge dig en eloge för att du är beredd att låna för att finansiera dina studier. Jag blir så upprörd när jag hör folk säga att det aldrig skulle kunna tänka sig att ta ett studielån. Däremot har de inget emot att låna till hus, bil, sommarstuga, platt-TV osv. Jag förstår inte hur man resonerar då. Det kan väl inte finnas bättre, än att investera pengar i sin egen framtid, sitt eget liv. För nog leder en bra utbildning till ett bättre jobb, vilket ger ökad livskvalitet!?
    Lycka till med dina studier och jag hoppas din man får behålla jobbet!
    Skrivet: 3 mars 2009
    0 röst(er)
  15. Lusen

Absolut pugg!

Det var det bästa jag har gjort. Började läsa 2004 och blev klar civilekonom 2008 i juni. Tiden gick så fort även om man i början var skräckslagen just för att spendera 4 långa år i skolbänken. Jag började när jag var 34. Nu fyller jag snart 40 och har ett toppenliv. Min självkänsla åkte upp en bra bit = valde en bra man, jobbar med det jag vill och har det allmänt skitbra. Ekonomin? Jo, det blev att jobba häcken av sig under hela studietiden men ack vad det var värt det. Nu betalar jag dryga tusenlappen i månaden för studieskulderna och jag tjänar betydligt bättre än tidigare. Så vad är då tusen spänn extra i månaden. Nu trivs jag ju och tjänar dessutom mer. So what are you waiting for!?
    Lycka till!!
    Skrivet: 4 mars 2009
    0 röst(er)
  16. Catharina

Börja absolut plugga

Började själv plugga heltid i höstas, har varit hemma med barnen i om gångar men nu har den minsta fyllt 1 år. Jag pluggade heltid i höstas på distans med henne hemma men nu går hon oxå på dagis. Läser en ettårig handel och service utbildning och till hösten skall jag söka en ky utbildning affärsinriktad företagsekonom. Då har jag läst klart när jag är 39. Har 5 barn och känner att nu skall jag utveckla mig själv. Det är toppen att studera:-) Lycka Till Catharina
    Skrivet: 5 mars 2009
    0 röst(er)
  17. Hanna

Till "Hopplöst fall" och Lin

Hej!

Är ni säkra på att ni inte har grundläggande behörighet för högskolestudier? Det har man normalt efter tvååriga gymnasielinjer (från det "gamla linjegymnasiet") om man har fullständigt studiekurs och två årskurser svenska och engelska. Jag gissar att ni saknar t ex motsvarande Svenska B och Engelska B som ofta krävs för särskild behörighet men det finns lärarutbildningar där detta inte krävs. Kan detta kanske vara något?

http://webappo.web.sh.se/C1256C93006BD8E9/tmt.view/5E920A44493B6903C125710D005091B0/?open&lang=sw&code=P2107&startyear=2009&shtype=program&ects=false&type=program&dynsok=true&glang=sw&search=true&inputs=true
    0 röst(er)
  18. Lilla Laura

lån

Hej Pluggsugen men feg,
    låna INTE på huset, ett studielån blir inte dina barn/efterlevande skyldiga att lösa då de avskrivs om du dör i förtid och de kan ju inte sälja din utbildning, vad som gäller för studielån kan du läsa på CSNs hemsida där även återbetalningsregler finns(www.csn.se)så där kan du se vad som gäller. Juridiskt är det fortfarande en bättre variant att ta studielån än att låna på fast egendom.
    Låter som om du har en kul och spännande tid framför dig! Lycka till! Ser fram mot rapport hur du tycker att det är senare.
    0 röst(er)
  19. Lin

Tack!

Tack Hanna det ska jag genast kolla. Jag saknar engelska B. Det var nämligen inte obligatoriskt då jag gick i gymnasiet. Jag valde att läsa en extra bild och form kurs i stället för engelska då jag ansåg att det var mer relevant då jag skulle jobba på förkskola.Men jag fick sen veta att man även behöver naturkunskap och samhällskunskap vilket jag inte läste på vårdlinjen överhuvudtaget.
    Men tack igen...jag ska kolla upp det. vi kanek inte är hopplösa fall i alla fall??
    0 röst(er)
  20. Anna

För gammal?

Hej!
    Jag är oxså trettiosjuår och har jobbat i vården i arton år och är heltrött på det! Jag har läst på komvux och sedan till fritidsledar och jobbar nu som fritidsledare på ett fritids. Jag ångrar inte att jag pluggat!! Man lever bara en gång och vi är inte för gammla, jag menar vi kommer jobba trettioår till minst och det är viktigt att man trivs med sitt liv och med sitt jobb. Om du har ekonomisk möjlighet till att plugga ska du absolut göra det. Idessa lågkonjunkturtider läser fler människor så du blir säkert inte äldst i klassen.
    Lycka till med framtiden vad du än gör! Kram Anna
    Skrivet: 6 mars 2009
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män