ANNONS

Hur mycket barnbidrag ska en 15-åring ha själv?

Jag undrar hur mycket jag bör ge min 15-åriga dotter av barnbidraget, att ha hand om själv? Jag har hört, att det har med hur mycket man som i mitt fall ensamstående föräldrar kan undvara. Mitt X är på mig hela tiden om detta, han kan inte tänka sig att ge henne en extra slant, utan pressar mig hela tiden.
Nu har jag ett sjukbidrag, årsinkomst på ca 145 000:- så jag ligger lite risigt till.
Detta tjat blir så knäckande, skapar osämja med min dotter också, då pappan förmodligen hetsar henne. Det skulle kännas skönt att få lite åsikter på detta!
Just nu har jag gett henne 500:-/månad, o det känns ju som smärtgränsen.

Kommentarer

Det måste ju bero på vad du kan undvara, inte vad hon har rätt till, eller hur.
Sätt dig ner med din dotter och visa henne hur mycket allt kostar, hon är tillräckligt stor för att förstå det.
Om hennes pappa gnäller får han väl för fan betala mer själv, vilken jävla idiot.

Har själv en 13 åring som jag inte visste hur mycket jag skulle ge varje månad, gick in på Swedbank o kollade vad en genomsnittlig 13 åring kan få, sen är det ju upp till var och en, samt vad ekonomin tillåter.
Som tidigare inlägg "sa" sätt er ner och prata pengar, visa vad allt kostar, hyra, telefon, tv mm det är nyttigt!
Sen kan ju en 15 åring ta lättare jobb, hon kan ju faktiskt jobba och tjäna pengar själv, det ska börjas i tid, min son delar ut reklam varje onsdag, alltid roligt när de pengarna kommer in på kontot!

Lycka till!

Jag har 2 st hemmevarande barn, samt en utflyttad dotter på 21. Mina flickor hemma är 14 och 16 år gamla. Alla barnen har från 8.e klass själv fått ta hand om sitt barnbidrag, MEN 500 kr skall gå till kläder (kvitton ska visas). I början blev de panka fort och det köptes dyra kläder men efter ett tag blev det bättre och de lärde sig att planera bättre. Ibland vid dyrare klädinköp tex vinterjacka har jag lagt till ett par hundra allt beroende på min ekonomi just då. Eventuella "extra pengar" har de fått utföra sysslor för, tex trädgårdsarbete, hundbad, dammsuga osv.
Min dotter på 16 går på gymnasiet, där har hon klasskamrater som får 500 kr per vecka, men också de som får 300 kr per månad. Extrem exemplet är en flicka som får 1000 kr per vecka. Med andra ord vi har olika förutsättningar som föräldrar. Jag tror att det viktigaste är att barnen ser att det måste finnas ett utrymme i ekonomin, för att de ska kunna får mera pengar. Vad gäller din man, så tycker jag att du vänligt men bestämd ber honom sköta sin egen eknomi,så sköter du din och sedan låter bli att tala om din ekonomi med honom i framtiden, försöker han, så påpek varje gång att ni lever med seperata ekonomier och att det inte vidrör honom vad du gör eftersom ni är separerade om han nu råkat glömma det! Samt att det givetvis står honom fritt att ge sin dotter mera pengar om han har lust och råd.

Hej!
Visst kan pappan få tycka om hur mycket pengar flickan kan få! From mitten på 2007 kan man begära delat barnbidrag om barnen bor växelvis hos föräldrarna och då betalas halva summan ut till pappan. Då kan pappan själv bestämma hur stor del han har råd att avvara till flickan och du bestämmer över din del av flickans bidrag. Bra va?!

Håller med föregående inlägg, gå igenom med din dotter vad pengarna ska räcka till, vad hon gör av med och vad hon är beredd att ansvara för själv. När min dotter var femton hade hon också 500:-/ månad. De skulle räcka till nöjen, CD-skivor, smink, telefonkort samt "onödiga" kläder. När hon ville ha hela barnbidraget sa jag "att då får du betala ALLA kläder, hårfärgning, kontaktlinser, musikskoleavgift och träningskort själv". Då slutade hon tjata...Hon har alltid varit en "slösa" och också varit väldigt givmild med att bjuda kompisar på fika o sånt. När hon var 16 började hon jobba lite extra på en pizzeria och är numer MER rädd om pengarna (ihopkämpade).
Jag tycker också summan ska vara i relation till vad de gör hemma!
Har hennes pappa öht. någon aning om vad en tonårstjej kostar? Jag har en son och en dotter, vi har haft delad vårdnad, men pappan har ansvarat för sonens ekonomi. Stor skillnad, oftast har tjejer mer "måsten", håret, smink, mens, rakhyvlar (skitdyrt!) osv. MIN f.d. har aldrig klagat, jämförelsevis har han gjort en bra affär som har hand om sonen...

Förstår att du sitter i en oerhört pressad situation då jag själv har haft liknande problem. Det första jag undrar över är hur ni delar boendet, inköp av allt det nödvändiga etc. och sedan hur pappans ekonomi ser ut. Kanske ska han betala högre underhåll än vad han gör. Gå in på Familjerätt.nu och läs om skillnaden på underhållsstöd och underhållsbidrag. Där står om hur kostnader för barnen skall beräknas och fördelas beroende på inkomster och utgifter. Du kanske får dra det tyngsta lasset ekonomiskt fast du har lägre inkomst och det är inte rimligt. Om det är så att pappans ekonomi är bättre än din, (ring skattemyndigheten och fråga om hans taxerade årsinkomst)så kontakta jurist för rådgivning, kanske är värt att pröva rättsligt. Om inte annat kanske X-et lägger ner pressen på dig om du har lite mer fakta att komma med om hur mycket en 15-åring beräknas kosta. Där finns också uppgifter hur man räknar ut underhållsbidrag, hur mycket du får dra av för egen del, boende etc.
Något de flesta lågavlönade ensamstående mammor borde kolla in. UnderhållsSTÖD från Försäkringskassan är på 1273:- men det är INTE samma sak som underhållsBIDRAG.
Tills vidare får du förklara för din dotter hur din ekonomi ser ut just nu, vad du har råd med och inte, kanske ni kan komma överens om något om hon blir lite delaktig, 500:- är mycket om man inga pengar har. Dessutom, markera klart att hennes pappa inte kan bestämma vad du ska ge henne.
Hoppas det ordnar sig för dig, lycka till!!

Vi har Fem barn, var av två är 14 och 13. Dom får 300 kronor i månaden. Men då köper dom enbart något enstaka plagg med sin månadspeng, resten köper vi inom vissa gränser förstås.
Jag tycker du ska stå på dig och säga till din ex om han tycker att flickan får för lite pengar,kan han ju själv bidra med lite.
Jag växte upp med skilda föräldrar vi fick månadspeng av båda två, en bra idé tycker jag.
Våran 14 åring kommer också att få 500 när hon är 15 räcker helt klart.

Kan se alla mycket vettiga och goda råd folk har gett här och vill bara lägga in en liten sak som direkt kommentar på trådstartarens inlägg. "Hur mycket av barnbidraget?". Jo, alltså... barnbidraget skall ju gå till barnet, det är barnets och inte ditt bidrag. Förstå mig rätt nu. Jag förstår om du har en knepig ekonomi men det är min fulla åsikt att barnbidraget skall gå till barnet som sagt. Sen hur man distrubiterar ut det är en annan femma och där har många ovan gett mycket bra förslag. Visst är det bra att lära sig spara ihop till saker men att få "synda" lite och köpa sånt som faktiskt är lite onödigt också hör ungdomen till. Jag tycker det är bra att lära barnet ta ansvar för sin ekonomi och att låta barnet jobba, dvs ha enklare jobb som exempelvis på Posten, eller tidningsutdelning och liknande gjorde jag själv då jag var i den åldern. Jag tror också att du gör rätt i att ta ett snack med din ex om eventuellt bidrag från hans håll också. Som sagt så räcker inte 500 säderles långt om man ska ha nya kläder m.m och allt sånt som en tonåring kan behöva. Kom gärna överens om ett bra upplägg med både din ex och sedan din dotter också så hon kan känna att hon är medansvarig.

Ja, barnbidraget ska gå till barnen. Men det är alltså INTE nöjespengar utan till barnets omkostnader såsom kläder, hygienartiklar mm. Hur många familjer kan annars lägga 1000 kr/person på rena nöjen?!

Min 13- åring får 500 kr i månaden.
Detta skall räcka till att ladda kontant kort till mobil,biobesök, fika och lite annan shopping.
Hon är nöjd med summan och kan också spara lite varje månad. Vill hon ha "högre lön" får hon hjälpa till lite mer hemma. Lön efter prestation precis som i arbetslivet. För min egen del har det faktiskt blivit billigare sedan hon fått månadspeng på kontot. Förut stack jag till henne pengar när hon skulle göra något och pengarna bara rann i väg samtidigt som hon inte hade något begrepp om vad saker kostade.

Jag har två 15-åriga killar som får hela barnbidraget, men då köper de alla kläder själva och laddar telefonerna, Det ska även gå till vissa nöjen.
Jag provade med 18-åriga dottern först och det gick bra.
Vi har faktiskt skrivit kontrakt vad pengarna ska gå till och vad de ska hjälpa till med hemma. För hjälpa till måste de göra annars dras det pengar.(Dammsugning,varsin matdag,tvätta 1g/v,gå med hunden)Det har aldrig behövts dras några pengar.
För oss funkar det.
Det blev billigare för mig när vi gjorde så och barnen hushåller bra med sina pengar. De spara tillockmed lite varje månad.

Hej!

Jag tycker det är upp till varje en föräldrar hur mycket ska sitt barn på månadspeng och det bero på familj ekonomi situation och hur barnens karaktär är. Tonåringar/ungdomar som ska medvetna om hur ekonomi hemma ligger till.

Jag själv har en 15-åring och han har aldrig fått månadspeng tills när han har fyllt 15 år förra året och han får 400 kr i månaden och det får han göra av med dem precis hur han vill tills nästa barnbidraget kommer, ibland får han extra om det absolut behovs.

Vi har absolut två hårda krav med honom att han ska inte strula med skolan. Sedan han har börjat skolan har vi aldrig fått nåt problem och nu när han ska gå ut på nian kommer han satsa på MVG på alla kärnämne och det kommer han att göra.
Andra kravet är att jobbar på lovdagar och några dagar på sommarlovet och det han har gjort sedan när han var 13. Hemma han får känna som hemma, vi hjälps åt utan att kräva med varandra.

Jag tycker inte om att "betala" mitt barn om tex. städa hemma , han bor ju hemma så det bara att hjälpa till med husshållsarbete! Man kan kompromissa i istället att göra nåt roligt tillsammans. Tonåringar vill bara med kompisarna MEN det ett krav också att bara ha roligt tillsammans med familjen är också viktigt!

Hej, Jag tycker att det är helt vansinnigt att du ska betala mer än 500 till din 15-åring! Jag tror att de kan förstå hur mycket pengar som finns i familjen och de måste lära sig att hushålla med de pengar de har själva. Fundera på vad hon ska betala för själv.
Själv fick jag hela mitt barnbidrag när jag var 15 ( då 485 kr!) men det skulle räcka till allt, utom mat o boende. Alla kläder, smink, nöjen, fritidsaktiviteter osv. Visst var det ofta snävt- jag fick låna av min mamma för att köpa vinterjackan för 500, som jag sedan fick betala tillbaka när jag jobbade på loven. Jackan hade jag sedan i 6-7 år! Men kläder är nog billigare nu än de var för 22 år sedan ändå. Det kan tyckas lite väl hårt men jag lärde mig oerhört mycket på att själv ansvara för mina pengar. Min sambo har två tonårsflickor, 15 och 17 år. De får 100/ vecka då de är hos oss ( ca 4 av 6 veckor), men vi betalar fortfarande hälften av deras fritidsaktiviteter
( ridning, resten betalar mamman)och de fick 1000 kr till kläder,samt 500 till annat i julklapp. De har ett städområde i hemmet som de ansvarar för , men de hjälper också till med småsaker i köket. Jag tycker det känns skäligt, om de vill ha mer pengar kan de jobba lite på helger och lov, ibland hemma eller söka jobb någon annanstans. Vi har bättre ekonomisk situation än du har, men jag tycker ändå att man stjälper mer än man hjälper genom att ge dem för mycket- de måste ju ändå lära sig att pengar inte växer på träd!

Jag tycker det är så väldigt individuellt hur mkt pengar man ska ge sina barn.
Min dotter, nu 18, har haft hela sitt barnbidrag sen hon var 15. Dels för att vi är två (normalinkomster...) och dels för att vi trodde att hon skulle klara det, vilket hon oxå gjort med bravur. Hon står för alla kläder, nöjen mm helt själv. Har hänt att vi handlat nåt till henne som vi hittat på rea el en vinterjacka som kostar lite mer (rimligt pris) och aldrig hon har klagat när pengarna är slut!!
Vår son däremot som är 16 skulle köpa dataprylar för alla pengar och hellre gå i för små kläder...alltså e han inte mogen för detta!! Ger honom ca 400-500 i mån istället. Har hänt att vi glömt och det har han oxå....
Barnen måste förstå att man har olika förutsättningar för att kunna undvara dessa pengar! Passar inte detta dottern får hon ju bo hos pappa då....
Tråkigt att behöva ha dessa diskussioner men jag tycker nog att bara genom att ställa dessa krav på sin stackars mamma, då har man inte fattat galoppen!

Det viktigaste är att bestämma vad pengarna ska gå till och sen kan man fundera ut vad som är rimligt. När min son var 14 ville han ha sitt barnbidrag själv (alla andra har...). Jag trodde inte att han skulle klara av det. Han fick 1000kr i månaden på PROV och villkoret var att han skulle föra kassabok. I början var han duktig på att fylla i vart pengarna gick, men han blev slarvigare med tiden. Vi summerade tillsammans efter 3 månader och det visade sig (som JAG redan förstått) att 2/3 gått till godis mm. Han kunde absolut inte begripa det!!! Nu har han mindre pengar (det var på prov och fungerade inte så bra) men mera koll. Alltså har vi vunnit på det båda två.
Ditt X har inget med dina pengar att göra. Tycker han att du är snål så är det upp till honom att kompensera det. Det är lika mycket hans ekonomiska ansvar!!!

Hur mycket får hon handla själv för dessa pengarna? 500:- för bara nöjen och så är helt klart för mycket. Mina barn har fått 10* åldern hela tiden tills den store killen blev 15 då fick han 200! men jag köpte då allt vad de behövde inom rimliga gränser och betalade bio någon gång ibland och så. Nu ska han som 16 åring få 500:- som då ska räcka till lite mera än förut men fortfarande köper jag kläder och skor skidor och pjäxor och dyl. jag tycker det är vikigt att de rör på sig och hittar på saker och då vill jag styra lite vart pengarna går. Han skulle aldrig betala liftkort för "egna" pengar tex. vår inkomst i familjen är också låg då jag studerar och är själv med tre. mitt ex har också synpunkter på barnbidraget och tycker att stora pojken ska ha allt själv. Han tycker det är " svinigt lågt" att jag " snor" pengarna av mina egna barn! jag är så ledsen och trött på detta. inte mycket av månadsinkomsten som går till mig!
det värsta är när barnen kommer hem och frågar varför jag köper kläder till mig själv för deras barnbidrag!

Mitt ex jobbar i norge och tjänar multum! bidrar inte med ett öre extra!

Jag tycker att man bör tänka lite innan man skaffar barn. Varför skaffar man barn om man har det ekonomiskt kärvt och/eller sedan skiljer sig?
Det verkar finnas en illvilja i era inlägg om barnen får mycket pengar. Varför?
Ett barnbidrag är väl precis som det låter. Ett bidrag till barnet. Hur kul tror ni deras uppväxt blir om de ständigt har ont om pengar? Föräldrar i Sverige borde bli mer ödmjuka, sätta barnet i första rummet. Självklart ska barnen lära sig att planera sin ekonomi osv men jag anser att det är oerhört egoistiskt att lära dem det "den hårda vägen" genom att själva sno huvuddelen av barnbidraget och ge dem en ynklig summa pengar varje månad.
Tex 300 kr i månaden(~10 kr/dag)räcker ju inte ens till en bussbiljett om dagen.
Att därutöver klaga på situationen får mig att undra hur många som är lämpliga som föräldrar.

Hej!
Tack för alla bra synpunkter här gällande en hett brännande ämne! (Förutom sista inlägget här gällande varför man överhuvudtaget skaffar barn....blablabla). Jättebra, stöttande läsningar från många goa mammor (förmodar jag)!
Jag har en fråga: Jag är ensamstående med två flickor där jag får undershållsstöd 1273 kr/månad/barn - INGET annat från barnens pappa, ingen hjälp med några inköp överhuvudtaget. Min äldsta flicka blir 17 i år, har gått första året på gymnasiet men hoppat av - ve och fasa - skoltrött, identitetskris - yo name it! HOn har alltså inget studiebidrag (eller vi!!). VAD GÖR JAG???? Hon bor hos mig just nu varannan vecka (eftersom hon inte går i skolan. Fickpengar av pappa finns inte. Han har än så länge inte gjort några inköp (eftersom hon nu tillfälligt bor varanna vecka finns ju inget underhållsstöd heller - vilket ju enl lag är helt rätt). HOn har inte lyckats få något sommarjobb så hon kommer bara att gå och drälla till hon börjar skolan till hösten igen?? JAG är FÖRTVIVLAD!
Annars har det varit hos mig lön/veckopeng/månadspeng efter prestation - dom har haft små uppgifter varje dag typ tömma diskmaskinen, dammsuga stora rummet, städa sina rum osv. Ingen prestation - inga pengar - precis som i vuxenlivet. INGEN får något gratis. HAR NÅGON ETT FÖRSLAG på hur jag hanterar detta??? (Den lilla tösen 13 år har 100 kr i veckan men har missbrukat sin mobil varför indragen veckopeng i 7 veckor - hur kul är det???)

jag har tre barn.18 åringen får sitt studiebidrag så klart. 13 åringen får inget alls men jag betalar kläder och dyl när det behövs.9 åringen samma sak. Jag har ingen som helst inkomst(varken arbetslösersättning,sjukpenning eller något annat eventuellt blir jag sjukpensionär)Min man arbetar ensam för hela familjen och han är endast 27 år.Vi bor i en lägenhet så alla barn har varsitt rum.Lägenheten är svindyr men nära till deras skolor och kamrater.Varför tycker alla mammor här att barnen självklart ska ha sitt barnbidrag?Skulle vi ge dem det så skulle vi inte kunna betala våran hyra eller köpa mat.Våra barn är så glada att ha varsitt rum!Dom klagar inte. vi gör så gott vi kan!Jag älskar mina barn och ställer alltid upp för dem. Jag vet att dom är nöjda med vårat liv och att dom inte kan få barnbidragena det gör dom inget alls. Man gör så gott man kan.Alla är inte rika eller normal inkomsttagare här i värden.

Är du på riktigt??? Vilken värld lever du i??? Tror du på fullaste allvar att man räknar m en skilsmässa, kan man inte skaffa barn om man inte ha miljoner på banken???? Allt kan hända även om man har det gott ställt sjukdom arbetslöshet....men du kanske e född med en silver sked i mun??? Idiot!

Barnbidraget går till föräldrarna som ett litet stöd för de extrakostnader det innebär att ha barn. Det har inget att göra med hur mycket pengar man sedan ger till sina barn. Barnbidraget har därför inget med din fråga att göra. Vad du undrar är hur mycket pengar du ska ge till din dotter. Låt ingen annan få dig att tro att det har med barnbidraget att göra. Hur mycket du ger till din dotter beror i sin tur rimligen på din egen ekonomi. Det kan ingen anna bestämma eller ha rätt att lägga sig i. Bara du är rak mot din dotter så tror jag att hon kan förstå det.

Hej alla kämpande tonårsföräldrar!

Min son är nu 16 och det som funkade innan funkar inte längre Tex. dammsög han 1 ggr i veckan mot barnbidraget och köpte sina kläder och godis/nöjen och sparade....men så blev han lat...då upphörde jag med att betala..och sedan dess är livet ett litet helvete...

Att lyssna på sonen`s skanderande påhejad av den andre förälder`n är mkt påfrestande...

Jag tackar för era tips och kommer att lämna ett nytt förslag till tonåringen inom kort!

Mina döttrar på 14 och 16 får 500 kr i månaden i klädpengar och 300 kr därutöver. Vi är skillda och de får hälften av beloppen från pappan och hälften från mig.(sammanlagd blir det 500 från mig alltså)
Dom har eget ansvar för att klädpengarna ska räcka till kläder o skor året om, det tillkommer alltså inte extrapengar när det är dags för vinterjacka eller liknande.
Vi hamnade på detta belopp efter att ha läst på konsumentverket uträkningr av vad som behövs för kläder i den åldern.
Det ingår inte att de ska arbeta hemma för dessa pengar. Däremot ska de förstås delta i gemensam städning som alla andra oavsett vilka pengar de får.

I mitt fall var det pappan som tyckte att 500 kr i månaden är väl för mycket för kläder, fast jag förstod att det var redan innan ungefär vad jag lagde. Därför kändes det bra med konsumentverkets uträkningar, där neutrala seiösa ekonomer räknat ut... då hade jag liksom nåt att peka på.... och det funkade :-)

fram till jag var 16. När jag var 16 fick jag hela barnbidraget för mig själv. Men jag fick inte spendera de på vad jag ville. Mina pengar skulle gå till ev. klassresor beroende på kostnaden såklart; annars fick jag spara och om det ändå inte räckte så fick jag hjälp, om jag skulle med mina kompisar på bio fick jag pröjsa själv, samma med smink, påladdning till mobilen, cigaretter, klippning och hårfärg fick jag fixa själv, samt att jag skulle spara minst 100kr varje månad som jag inte fick röra som sen skulle gå till grejer jag skulle köpa när jag skulle flytta hemmifrån. Kläder och skor däremot behövde jag inte betala själv. Jag trodde att jag aldrig skulle klara det på mina 950 kr som jag hade då, men det gick och jag hade faktiskt så att jag kunde lägga undan för det mesta mellan 300-400kr varje månad. Detta var för mig en väldigt bra uppläggningsplan som min moster lade fram för mig när jag bodde där och snacka om att jag var glad när jag sen hade uppmot 10 000-12 000 kr att spendera på Ikea när det sen var dags att flytta till en egen lya!

Att som tonnåring få ut barnbidraget och få använda det att köpa cigaretter för.. låter i mina öron korkat!

Barnbidraget är som någon annan skrev tänkt för att täcka en del av de högre ostnader man har i familjen för att man har barn. T.ex. mat, större botad, skjutsning, kläder, vatten, el mm. Det är inte fickpengar. Omman använder det som fickpengar änddå i någon familj är det väl upp till just den familjen, fst då kan jag tycka att man egetnligen skulle behovspröva om en familj behöver barnbidrag, och inte ge det till alla automatiskt oavsett familjens ekonomi.

Mer konkret jag tycker inte mina skattepengar ska gå till ungdomars rökande!

Hon menade att om jag skulle röka så fick jag fixa det själv, för hon ville inte hjälpa med det och självklart hade hon rätt om den åsikten. Jag har haft ett ganska så tufft förflutet och av den anledningen så kom jag in i rökandet och när jag sen togs om hand av min moster ville hon lära mig mer om livet än det som jag var uppvuxen vid, däribland hur man handskas med pengar utan att spendera varje krona. Hon gillade självklart inte att jag rökade, det säger väl sig självt, men samtidigt så var hon väl ändå glad för att jag bara hade börjat med cigaretter och inte nån annan skit som droger eller i en helt fel umgängeskrets. Ibland tänker jag på hur mycket som hade kunnat hända. Det är så lätt för någon som sitter bakom en dator att döma en rökande 16 åring, men många unga idag börjar inte röka för hemska familjeförhållanden, utan för de tycker att det är tufft och faller för grupptryck redan som tolvåringar. Ibland ännu yngre. Hur vet ni att inte era barn har testat rökat cigaretter nån gång. Men självklart bara för man erkänner att man röker så är det genast rökare som man ska gå på. Jag började röka som 15 åring ja, och jag ångrar det, men just så var mitt liv. Jag är i alla fall tillräckligt stark för att inte falla för tex. tuffhet eller grupptryck som så många andra som började röka.

ska jag känna mig tvingad att förklara varför jag valde min väg i livet bara för att min moster "tillät" mina egna pengar gå till cigaretter? Hade det varit bättre om hon köpte och betalade de åt mig? Faktum är att jag hade nog sagt likadant som hon. Och även om hon hade sagt annorlunda hade jag fått tag på cigaretter ändå.

Vad som är anledningen att nån tonnåring röker hör inte hit. Enda sambandet är att om du inte har pengar till cigaretter kan du inte röka.

Min huvudpoäng är att jag tycker inte det är rätt att de som har låg lön (t.ex. som jag ) och betalar 1/3 av sin lön i skatt... och precis får ihop månaderna tack vara barnbidraget... ska se att deras skattepengar ges till familjer som tydligen har så gott ställd redan att de kan låta tonnåringarna få ut hela barnbidraget på det sättet du beskrev, att du kunde köpa cigaretter, hårfärg.... onödiga saker, skitsamma om det är hårfärg, cigg, sprit, godis, karuseller på Liseberg...

Om du bara har sjukbidrag och ditt ex har har jobb med högre lön ska han naturligtvis bidra mer till underhållet.

En 15-åring ska klara sej på 95% av prisbasbeloppet (42 400 kronor/år 2010), då blir det ca 3 356 - barnbidraget på 1 100 kr = 2 256 kr PLUS månadspengen på 500 kr då blir det ju tillsammans 2.756 kr per månad som det kostar för dej att ha dottern boende hos dej.

Alltså så bidrar du mer till dotterns försörjning än vad ditt ex gör.

Tycker du ska be en advokat beräkna underhållet åt dej. Du kan få beräknat 3 år bakåt om du vill men då måste du gå till domstol.

Här finns en länk till Försäkringskassans sida där du kan beräkna underhållet på ett ungefär:
http://www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_underhallsbidrag/nav/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/

Vet att många drar sej för att söka advokat särskilt om man har dåligt ställt men om du har hemförsäkring så ingår oftast rättsskydd också, men hör efter eftersom reglerna kan variera mellan olika försäkringsbolag.

Rättsskyddet innebär att du bekostar ca 15% av advokatskostnaden.

Man kan även söka rättshjälp via staten, men då måste ärendet vara svårt, dom beräknar nämligen att en vanlig beräkning av underhållsbidrag hos en advokat kostar 10 000 kr, men man kan som sagt pröva att söka.

Jag vill kommentera den som skrev att man ska tänka sig för innan man skaffar barn och att det är självklart att hela barnbidraget går till barnet. Det går väl till barnet hur som helst. Barnet kostar ju i form av mat, kanske större bostad och andra förnödenheter. Ni som tycker att även de föräldrar som inte har så bra ekonomi ska ge hela barnbidraget till sina barn bör förstå att barnets kostnad är så mycket mer än bara nöjen och leksaker...Är det vad ni tror?

Vissa föräldrar kanske väljer istället att jobba mindre för att kunna spendera mer tid med barnen, det betyder väl lite också. Tycker ni att man ska ha barnen hos fritids eller vara ensamma hemma hela tiden för att man måste jobba så mycket om barnet ska ha alla pengar själv. Barn sätter också värde på att få tillbringa tid med föräldrarna...Tänk på det!

jag undrar när man får sin barnbidrag ?

Min son får 650kr/mån och då måste han sköta sig i skolan,sköta läxor och bedda sin säng på vardagarna.
Pengarna får han spendera som han själv vill.

Jag har två döttrar på 12 och 15 år, 12 åringen får 200 kronor i månaden som hon själv får bestämma ifall hon ska spara eller ifall hon vill göra något med de (exempelvis köpa skivor, spel osv). Min 15 åriga dotter får 400 kronor i månaden som hon får göra vad hon vill med, oftast spenderar hon pengarna på mat och pengarna tar slut på ungefär 1 vecka vilket jag är lite orolig över. Jag tycker att barnet ska vara minst 15 för att få ansvaret för barnbidraget och barnet ska också kunna spara och lägga pengarna på först vettiga saker. Jag har ännu inte bestämt mig än om min dotter ska få barnbidraget eller inte, vilket hon har börjat tjata mer och mer om på senaste tiden för att alla andra har det. Allt beror ju på vilken inkomst familjen har osv, men som det är nu betalar jag i stort sett allt för min 15 åriga dotter, smink, kläder, skor, fika på stan, extrapengar, hårprodukter, parfymer, hörlurar, bio, liseberg, telefon räkning eller vad det nu kan vara. Hon får också 100 kronor per bok hon läser eftersom det är viktigt att hon läser enligt mig och min man och får pengar ifall hon hjälper till med städning osv. Hon ska också ha väldigt mycket märkeskläder, ibland tvingar hon nästan på mig att köpa tröjor som kostar över 600 kronor per tröja. Detta gör så att vi nästan inte har råd att ge vår yngsta dotter saker eftersom vår äldsta ska ha så väldigt mycket grejer hela tiden.

som svar på det Ylva skrev:
alltså fattar du hur sjukt det du har skrivit låter? du betalar en massa pengar för din äldsta dotter så att du nästan inte har råd med din yngsta, det är ju inte klokt!
själv är jag 17 år och jag får hela studiebidraget som jag tror är på 1050 kronor. dock har mina föräldrar och jag gjort upp det som så att vi har delat upp det under hela året så jag får 800 kronor varje månad eftersom studiebidraget inte kommer två månader under sommaren. de pengar jag får ska jag stå för allt för, bortsett från busskort då jag bor långt från stan och måste åka buss när jag ska någonstans samt telefonkostnad på 200kr/månad och varannan klippning.
angående det du skrev, om din dotter får 400 kronor per månad som hon på en vecka har spenderat endast på mat och sedan får massa tillägg visar ju det att hon verkligen inte är mogen. någonting jag tycker du borde göra är att bli hårdare om hur mycket extra du ger henne, om hon sen vill ha mer får hon väl dela ut reklam eller något. det gör jag och det är inte bra betalt och inte roligt alls men det är ett tillskott på pengar, dessutom mår jag bättre och känner mig väldigt stolt över att det mina egna pengar som jag ibland kan göra något kul med. till exempel så köpte jag denna vår biljetter till Justin Bieber och One Directions konserter, någonting jag är stolt över att ha finansierat själv.
ett annat alternativ är att du ger henne hela barnbidraget och inget mer, på så sätt får hon förstå att saker kostar pengar och likaså kläder. att du ska "tvingas" betala en tröja för 600 kronor, kom igen! det är väl för fan du som bestämmer eller, hon kan ju inte ha all makt! säg nej liksom....
sen en sista grej, betalar ni 100 spänn för att hon läst en bok!? driver du med mig eller? det var fan det sjukaste jag hört på länge!!! "viktigt att hon läser" ja det är det verkligen men det ska man väl inte behöva belöna med pengar eller? känner på mig att ni ger pengar för varje bra betyg hon får också, någonting som är väldigt fel.
tack för mig, ditt inlägg var väldigt kul förresten, hoppas inte du har tagit alldeles för illa vid det jag har sagt. pussen :*

ANNONS
ANNONS
ANNONS