Vet inte hur mycket man bör berätta här, men ok, försöker. Det gäller en liten pojke som åtminstone jag tycker verkar vara misskött hemma. Bryr hans mamma sig verkligen om honom, kan hon verkligen ta hand om sin son? Hon har största delen av vårdnaden om honom, pappan bara ibland. Ibland luktar pojkens kläder kiss eller är bara otvättade. Hans får äta massa godis och läsk, vilket har gjort att han har problem med tänderna, som framförallt mamman då inte verkar kunna sköta om. Tandläkaren var tvungen att DRA UT en helt förstörd kindtand på honom nyligen, o hans pappa åkte tydligen på världens utskällning av tandläkaren för det (pappan som han bara är hos ca en dag/vecka). Och pojken är tydligen väldigt rädd för tandläkarn, öht ett rätt känsligt barn tycker jag.
Har aldrig träffat hans mamma, däremot pojken.
När det är jul, påsk eller liknande reser morsan på semester med sin nye kille, o lille pojken får inte följa med. Samma när pojken fyller år, då reser hon bort - utan pojken (inte mycket till firande där inte, om alls). O det gäller inte bara EN långhelg etc, jag har i flera år hört att den där mamman inte bryr sig mycket om var hennes son är, gör, vem han leker med osv, o det har jag hört av pojkens halvsyskons släkt/bekanta, som berättat mycket mer än bara detta. Han kan få leksaker av oss, vi kan ta hand om honom om det skulle behövas, ungefär så låter det när dom pratar med pojkens pappa om honom.
Fått intrycket att mamman är nån slags spånig brud (whitetrash?) som helt enkelt Ville Ha Barn (precis som Svartenbrants exfru sa, om nån minns tv-intervjun med Lennart Ekdal), med sen inte orkar bry sig mera. Inte har lust. Allmänt korkad i huvet, som skiter i sin avkomma, särskilt nu när hon har en Ny Kille. Men hon har jobb iaf. Jag är bara förbannad och orolig för pojken o hur det ska gå för honom.
Han börjar skolan i höst o bor i Stockholms län. Vad ska man göra? Så att pojken inte råkar illa ut menar jag.
Kommentera
Hej!
Alltid svårt när man ser att barn far illa. Om jag tolkar dig rätt så har du aldrig träffat mamman och det mesta du hört är hörsägner, allvarliga sådana...
Vad har du för relation till pojken? Om du anmäler till socialtjänsten, vilket du kan göra anonymt, så är hörsägner inte mycket att komma med men alla anmälningar ska kontrolleras. Finns det något tidigare på mamman så kan din anmälan styrka, eller göra att man tar ny kontakt. Kan hans närmare anhöriga anmäla? Vad säger hans pappa?
Alla som arbetar med barn har en skyldighet att anmäla när man befarar att ett barn far illa, i vissa fall kan det vara tolkningsfrågor och många är trotts skyldigheten fega.
I Sverige vill man att barn ska växa upp hos biologiska föräldrar och den tanken är nog så god men ibland händer det att barn far illa just för att de ska växa upp med sin/sina biologiska föräldrar.
Var modig och Lycka till! (Berätta gärna här hur det går! Stackars kille!)
Kan tyvärr inte säga här vilken relation jag har till pojken, men kan säga att vi är släkt.... Jag drar mig för att anmäla till soc, för vem vet vad den här mamman kan göra då?! Har hört om andra fall (inte jag) där en mamma blivit anmäld, och där hon efter det har trakasserat delar av sin omgivning med frågor t ex -Är det du som har anmält?Finns ingenting att anmäla. Du ljuger, du vill mig illa, alla bara snackar skit om mig osv osv. Så till den grad att omgivningen ännu mer undvikit mamman - o barnen. O så vill jag inte att det ska bli här.
Men att det tydligen är exceptionellt att en tandläkare ska behöva dra ut en tand på ett så litet barn.
Hej Lisa
Lyfter på hatten och kram när det någon som bryr sig.
Lycka till
Och du ska få största överraskningen nånsin , för de baserar sina beslut utifrån vad den kriminelle säger, inte vad barnet el anhöriga, utan vad den föräldern säger som misshandlar el vanvårdar, den skyldiges åsikt räknas, hon måste erkänna att hon är dålig, om hon inte säger mantran , då gör soc tjänsten inget, och varför???
För att detta land är fantastiskt , de kriminellas paradis, här måste man vara antingen handikappad el kriminell för att få hjälp från myndigheter, är man frisk då får man skylla sig själv i alla lägen då är man ointressant...
Om Sverige vore båten titanic , då skulle den rädda bara handikappade, men vem vore kapten då????
För starkt uttryck att tala om kriminellas paradis.
Enstaka företeelser här i Skandinavien förstår jag ändå inte. Varför tillät rätten i Norge Breivik att tala om sitt budskap, som dessutom var orsaken till hela tragedin. och varför får dom kriminella mc-gängen proklamera sig, sin kriminalitet, i sina västar och ha sin kriminella bisnes oavlåtligt. Fast om polisen en gång visiterar där, får den knark och eldvapen.
Men den grundläggande principen med barn, att först stöd till familjen vid behov, tror jag är ganska bra.
Nu är det något avbrott i fråga om kännedomens gående.
Åh, om man ändå kunde få slippa förvirrade och osakliga inlägg som det här:(! Synd att inte psykiskt sjukas inlägg kunde tas bort. Och du med inlägget ovan (sign Anmäl till socialtjänsten), vad har du för belägg för det du skriver. Bevis, tack. O förslag på alternativa åtgärder, tack.