ANNONS

8-åring med arm svett o ....

pormaskar! Är det inte lite för tidigt med det? hon måste använda en oparfymerad deo för att hon inte ska lukt under armarna. Jag blir fundersam hur det kommer sig. Hon har även pormaskar på näsan.

Kommentarer

Hej fundersam mamma!
Visst känns det tidigt, men min 10åring började lukta svett för några år sedan och jag köpte en deo till henne. Men sen fick hon ont under armarna av det så vi slutade men hon får duscha ganska ofta. Det är nog en tidig pubertet, vissa kommer i den tidigare än andra. Har hört om tjejer som också fått mens vid 9årsåldern, det känns jobbigt. Till saken hör att storasyster som är 13 ännu inte fått mens, men hon var tidig med hår under armarna och armsvett, så det kan ju variera. Pormaskar har mina tjejer också haft ett tag, jag har köpt ansiktsvatten för känslig hy. Vet inte om det är så bra men jag känner att det måste till något för att de ska känna att det finns någon hjälp. Även om det kankse inte hjälper så är det väl bra att rengöra ordentligt.Det kanske är ovanligt men inte konstigt. Hoppas din lilla tjej inte mår dåligt av det iaf.Men ville säga att hon inte är ensam om det...

Hej!

Min andra dotter fick också armsvett vid 8 års ålder. Hon har fortsatt att svettas mycket (som sin mamma). Jag har sagt att hon gärna får raka sig under armarna och så använder hon deodorant. För det mesta blir det dock att hon har lager på lager med kläder för att svettmärkena inte ska synas.
Vi har inte gjort någon stor affär av det eftersom jag är likadan. Hon har däremot inte fått mens ännu (är nu 13 år) och det känns skönt.
Hennes 15-åriga syster har aldrig svettats (som sin mormor) och fick mens när hon var 13.
Således är det olika, men det kan kanske kännas skönt att tidig armsvett inte måste innebära tidig mens.

Acne har båda mina flickor fått vid ca 11-12 års ålder - den yngsta lite värre. Stioxyl funkar då någorlunda (och skonsam rengöring som du nämde).

Ha det gott!

Kram
A

Och det är väl klokt om den inträffar för tidigt. Synd om t.ex tjejer som får mens redan vid 8-9år och fortfarande bara är barn. Ingen skulle behöva ha mens före åtminstonde 13.

ANNONS
ANNONS
ANNONS