Annons
Annons

Om alkohol- och drogmissbruk

Chikara

Alkohol kontra concerta

Det här känns jobbigt men jag tror min medicin påverkar en hel del när jag dricker alkohol och jag dricker inte ens ofta. Jag äter concerta som är för adhd och den innehåller amfetaminliknande substans som kan påverka när man dricker alkohol.

Jag tycker det är jättejobbigt för när jag väl har druckit, dvs festat så har jag jag blivit knallpåverkad och dagen efter så får jag oftast hjärtklappning och det tar ett par dagar att "komma igen".

Det är just det här att man kan bli så påverkad OCH få hjärtklappning. Och med det kommer ju ångest.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Det är lätt att säga sluta upp att dricka helt och hållet och på sätt och vis så är det så sällan som jag dricker ändå, så på det sättet är det inte nån jättestor grej. Och medicinen måste jag äta för den håller igång mitt liv. Dosen kan inte minskas heller iom att man måste äta tabletterna hela. Men det känns som jag tvingas bli "nykterist" trots att jag egentligen inte är alkoholist. Iaf så känner jag mig inte som en alkoholist.

Men det känns som om något mycket illa skulle kunna hända eftersom medicinen kan göra ruset eller alkoholpåverkan så mycket värre. Ibland har jag druckit för mycket så lite alkovarning finns nog ändå, men jag tror inte jag är helt och hållet alkoholist.

Vad ska jag göra? Jag vill kunna gå ut och ta en pilsner ibland. Men måste jag avstå helt och hållet från alkohol. Jag har märkt också att det här har dykt upp då jag exempelvis inte druckit en droppe på flera månader eller flera veckor. Man vill ju inte behöva "träna" kroppen att kunna dricka alkohol heller för att ens kunna dricka. Då blir det fel åt andra hållet.

Jag lever väldigt "renlevnadsliv" annars och går och tränar, försöker äta sunt, men när det här händer bli jag mycket deprimerad och jag rycks ifrån mina rutiner och sunkar ner mig med skräpmat, TVtittande, orkeslöshet och det är jättejobbigt att "rycka upp sig" och "komma igen".

Mvh
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. CILLA ROSENHOLTZ-Amelias Övervinnarkvinna-2006

Kära Chikara!

För dig finns inget val. Sååå himla orättvist! Ja,jag vet. Men det du leker med är ditt liv! Du kan aldrig "vänja" din kropp vid att dricka alkohol eftersom ditt intag av amfetaminsubstans-medicin är konstant. Det är inget du valt men, som du skrev, inte något du kan välja bort. Hjärtklappning o.dyl. är en VARNINGSSIGNAL från din kropp. Du BOR i din kropp. TA HAND OM DEN-för du får ingen mer! Välj i stället färgglada,roliga alkoholfria drinkar på krogen. Bartendrar är mer uppfinningsrika än man kan tro. Jag har själv jobbat med flera. Eller beställ en lättöl i stort ölglas och känn dig "som alla andra". Att alkoholen saknas blir en vana. Jag lovar att du om ett par månader tycker det funkar alldeles ypperligt. Ibland måste man tyvärr anpassa sig efter en sjukdom och även om det kan kännas surt så är livet inte alltid som man önskar. Att du mår bra av din medicin måste väl ändå kännas fantastiskt! Det är dessutom få förunnat att hitta något som hjälper när man är sjuk! Väg det mot den där ölen som innehåller alkohol och som sedan ger dig hjärtklappning och ångest och deppighet dagen efter. Nu kanske din kropp klarar det om du är relativt ung. Men hur snabbt förstörs dina organ? Hur länge orkar din kropp med alkohol OCH medicin i takt med stigande ålder? Hitta roliga alternativ och gilla läget-och livet! =)
    Skrivet: 12 november 2007
    0 röst(er)
  2. ika

uppehåll?

om jag har förstått det rätt så lagras inte concerta i kroppen (därför viktigt att ta den varje dag).
    då borde det gå att hoppa en dag om du planerar att festa på kvällen. kan iofs bli jobbigt om adhd gör sig påmind, men du får väga för och emot.
    kan vara värt att testa.
    /kram
    Skrivet: 18 november 2007
    0 röst(er)
  3. jag

ika

tycker det är ett farligt tips du ger om du inte råkar vara hennes läkare...
    Skrivet: 20 november 2007
    0 röst(er)
  4. Chikara

Svar till folk här

Jag har väl fnulat lite vidare och pratat med min läkare, tagit blodtryck m.m.

Blodtrycket verkar det inte vara något direkt fel på, utan hjärtklappningen verkar vara relaterad till min medicin.

Min adhdläkare har sagt att jag inte ska ta medicin den dag jag går ut och festar och det rådet tänker jag nog lyda.

Jag får dricka extremt lite samt alkoholfritt. Jag är också inne på att prova skojiga färgglada, alkoholfria drinkar och göra det här till en rolig grej helt enkelt.

Jag har också kanske varit lite fel ute och druckit mig till självförtroende så det känns liksom som mitt motiv att dricka krymper mer och mer. Det känns som jag måste hitta ett annat fokus när jag festar; vad är det jag egentligen få ut av det? Bakfylla och ångest samt hjärtklappning? Nej tack säger jag. Jag tycker inte det är roligt längre.

Jag läste en tjejs blogg och den här unga tjejen är alkoholist och det var massor som jag känner igen mig i när jag läste hennes erfarenheter. Jag har också gjort bort mig, fått minnesluckor och gjort alla fel man kan tänka sig. Lägg därmed till att båda mina föräldrar är alkoholister så jag har i grunden ingen bra alkoholkultur. Men det kändes som jag hade arbetat mig ur det där. Iom min medicinering så fick jag en helt annan trygghet i mig själv som jag saknat hela livet, därav "självmedicineringen" av alkohol. Det är jättevanligt att folk med adhd har ett missbruk i ryggsäcken. Men det känns som mitt missbruk var relaterat till adhdn och concertan tog bort mycket av "triggarna" som har fått mig att dricka alkohol.

Vi reagerar inte riktigt som vanliga, normala människor på alkohol utan alkohol i sig får oss att känna oss tillskärpta och fokuserade. Där i så tror jag att vi skiljer oss något från "vanliga" missbrukare. Vi upplever inte berusningen på samma sätt, så det är väldigt viktigt att ha i åtanke.

Mycket av de här grejerna som har hänt känns det som jag hade kommit bort ifrån iom att jag äter concerta men lite kontramässigt så kan medicinen också förtärka effekten av alkohol. Jag har SLUTAT mångt och mycket att dricka iom att jag får concerta. Fast nu i samband med concertan så trillade jag tillbaka för det finns en fara med concerta också. Det känns kort och gott som man haft ett slags "återfall". I mitt fall så tror jag att jag faktiskt på nåt sätt fått en mer "normal" relation till alkohol, men iom att jag dricker så sällan och ville "partaja till" så förstärktes effekten av alkoholen iom medicinen och det slog ut min kropp helt enkelt. När man inte har druckit på länge så blir man nog också väldigt lättpåverkad. Det är vad jag tror hände.

Grejen är också så att med concerta så känns inte alkoholen i sig som ett problem längre. Inte alls som det gjorde förrut iom att jag är så mycket lugnare. Det känns som alkoholen förrut var ett slags skitsubstitut för det som medicinen ger mig nu, dvs kunna fungera socialt, kunna skärpa till mig, känna självförtoende och koncentration. Nu när jag har medicinen behöver jag inte alkoholen på det sättet längre. Hänger ni med?

Nu känns det som jag är på rätt kurs igen och det starkaste jag har druckit var en halv folköl till bastun. Det känns som jag måste planera, tänka över hur mycket jag dricker och ha samma koncentration när det gäller alkohol som att hålla alla andra rutiner i mitt liv. Iom mina handikapp lever jag ganska rutinmässigt och strukturerat. Jag tränar, sköter min hälsa och jag sköter om mig. Fokuserar på bra saker.

Jag tror att många med mina handikapp tampas med exakt samma saker och kanske har samma förhållande till alkohol.

Mvh
    Skrivet: 22 november 2007
    0 röst(er)
  5. Chikara

Tillägg

Jag har hyperreaktiva luftvägar, vilket gör att jag får ta mediciner, dvs bricanyl och permicort som kan påverka hjärtklappning. Allergin i sig tror jag är ganska så stressande för kroppen och gör att jag får hjärtklappning ibland, speciellt också med de medicinerna. Sen vet jag inte riktigt hur förhållandet är mellan concertan, permicortet och bricanlyet, hur medicinerna i kombination påverkar min kropp och hur mycket.
    0 röst(er)
  6. Chikara

Tillägg

Jag har hyperreaktiva luftvägar, vilket gör att jag får ta mediciner, dvs bricanyl och permicort som kan påverka hjärtklappning. Allergin i sig tror jag är ganska så stressande för kroppen och gör att jag får hjärtklappning ibland, speciellt också med de medicinerna. Sen vet jag inte riktigt hur förhållandet är mellan concertan, permicortet och bricanlyet, hur medicinerna i kombination påverkar min kropp och hur mycket.
    0 röst(er)
  7. KickanF

Hej.

Jag jobbar som läkarsekr på en Beroendemott o kan försöka ta reda på din fråga efter helgerna. Många av våra pat har Revia eller Concerta. Fast jag tror nog att svaret blir att du helt enkelt gör bäst i att dricka alkohol under den typen av mediciner, med tanke på att man helst inte ska blanda medicin och alkohol överhuvudtaget. Concerta är ju inte att jämföra med t ex Panodil.
    Skrivet: 29 december 2007
    0 röst(er)
  8. sanna

alkohol och adhd

Hej Chikara!

Vet inte om detta kommer nå dig men skulle gärna vilja fråga dig lite om hur du upplevt ditt förhållande till alkohol.Känner igen mig så otroligt mycket i det du beskriver kring känslan att vilja dricka men inte egentligen kännas sig alkoholiserad samt att även bli lätt påverkad. Jag står själv i kö för att få en ADHD-utredning och är precis i början av förstå och inse vad som legat till grund för mitt liv i ständig obalans så är tacksam för all information och kunskap jag kan få. Har lånat massa böcker om adhd och känner igen mig i så mycket, men letar även efter om det kan ha att göra med adhd´n som jag reagerar som jag gör på alkohol. Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna få prova på nån form av medicinering innan utrednigen, då det är 3 års väntetid!!!, för mitt liv fungerar inte och jag vill inte leva 3 år till i kaos. Om du får detta samt har tid och lust skulle jag bli mycket tacksam för svar! Mvh, Sanna
    Skrivet: 16 februari 2008
    0 röst(er)
  9. Chikara

Halloj igen

Jag har blivit testad igen, asat och alat, dvs leverprover mitt ibland en massa andra prover iom att jag har svårt att gå ner i vikt och ska äta xenical. De värderna är något förhöjda. Min neuropsykläkare har sagt att man kan ha det när man äter concerta. Men jag är orolig ändå. Värderna var: P-asat: 0,73 (referensintervall <0,61) mikrokat/L och P-alat: 1,69 (referensintervall <0,76) mikrokat/L. Är det mycket förhöjt? Ska jag börja oroa mig? Har varit i Thailand en månad och där blev det mer alkohol än vad jag normalt brukar dricka, men väl hemma dricker jag bara ibland när jag går ut, men inte annars. Och i Thailand tog jag inget concerta då det är narkotikaklassat och fick lämna det hemma. Mvh
    Skrivet: 25 april 2008
    0 röst(er)
  10. Damp Add Tusensköna

Skippa Concerta när du ska dricka

Håller med om att det är läge att hoppa över concertan när du ska dricka. Sedan kan man alltid undra om ADHD och alkohol är en så bra kombination, men vi är ju olika.

Håller med om att det är läge att hoppa över concertan när du ska dricka. Sedan kan man alltid undra om ADHD och alkohol är en så bra kombination, men vi är ju olika.

<a href="http://adhd-npf.com/alkohol-och-adhd/">http://adhd-npf.com/alkohol-och-adhd/</a>
    Här är en ganska rolig sammanställning där det är lätt att hitta info om Concerta Metamina och en hel del andra aspekter av ADHD och ADD kombinerat med alkohol.
    Skrivet: 7 april 2010
    0 röst(er)
  11. Marris

Reaktioner på alkohol

Som du skrev förut så reagerar vi olika på alkohol.
    Själv blir jag mycket avslappnad och samtidigt fokuserad.

Men att vara beronde av tabletter för att "tro" att man mår bra är lite konstigt...Jag levde så förut...men numera tar jag tabletter som jag knappt vet namnan på..och det gör mig ännu räddare...

Förut sprang jag till läkaren för att få allergimediciner och till apoteket för att få koffeintabletter..

Numera tror jag att alkohol är det enda berusningsmedlet som hjälper...

Skrivet: 7 april 2010
    0 röst(er)
  12. Anders

Ett icke-problem

Och varför behöver eller vill du dricka? Vad är det som gör att så många inte kan slappna av, vara sociala och roliga utan alkohol? Själv har jag ingen lust alls att dricka och är nog och lyckligare än de flesta.
    Skrivet: 8 april 2010
    0 röst(er)
  13. Jossi

gift

Alkohol är ett gift - när giftet ska ur kroppen ger sig det till känna på olika sätt. Jag är drygt 40, äter nyttigt, tränar mycket ... häsosamt liv med andra ord. Med åren har det tyvärr (tyvärr?)blivit så att jag tål alkohol allt sämre. Jag tar inga mediciner men jag känner ändå av hjärtklappning och ångest dagen efter alkoholintag. Det är skitäckligt och jag blir faktiskt rädd. Detta gör att jag as vin får det dels bara bli ett glas och då gärna sen eftermiddag. dricker nästan ingenting. Som tur är har jag insett att jag inte alls behöver dricka för att slappna av eller ha kul. Ska jag njuta av ett glas vin får det dels bara bli ett glas och då gärna sen eftermiddag.
    0 röst(er)
  14. Mille

Hej!

Sanna!
    Diskutera med din läkare för att skynda på utredningen. Min man fick Zoloft under tiden han väntade på utredning och det blev en vändpunkt för honom därför fick han fortsätta med den efter han fått sin diagnos. Han mår nu toppen och fungerar oftast utan problem och känner sig lugn och glad och pigg framför allt. Svängningarna i humöret är nästan helt borta. Rekomenderas varmt då han säger att han först nu börjat leva på riktigt.
    0 röst(er)
  15. amandy

fråga din läkare om du kan hoppa över?

Hej hej, är en tjej som själv äter concerta pg a ADHD (väger 50 kg och tar 36 mg per dag). När jag frågat på psyk om detta med alkohol har de sagt att jag kan dricka te x ett glas vin eller en öl till maten (om det är lite senare på kvällen när effekten gått ur kroppen), men om jag ska dricka mer så ska jag strunta i tabletterna och likaså att jag ska strunta i dem dagen därpå om jag känner mig bakfull.

Men jag vet ju inte hur mycket du tar eller hur stora dina ADHD besvär är? Jag tycker i alla fall att du ska fråga den läkare du går hos om du kan hoppa över dem när du ska dricka/har druckit dagen innan.
    Skrivet: 23 augusti 2010
    0 röst(er)
  16. Maria

Vilken roll har alkoholen?

Jag tycker att ditt inlägg om att göra alkoholfria drinkar till en kul grej är ett kalasbra tips till alla i samma sits som du.

För om det bara är för smakens skull man dricker, så finns det många bra alternativ. Bartenders är grymma på alkoholfria drinkar, det finns alkoholfri öl på systembolaget och i matvaruaffärer och man kan ha precis lika roligt med alkoholfritt i glaset.

Mår man dåligt över att inte kunna ta en öl anser jag att man ska fundera över varför man dricker.

Jag är inte själv nykterist, men har börjat se över mitt drickande och kommit fram till att i alla fall jag dricker funkar det lika bra med alkoholfritt. Ofta dricker vi svenskar bara för att alla andra gör det. Och dricker man för att våga, orka, kunna osv - då bör man se över sin situation.

Du verkar ha bra koll på din situation och även undersöka möjligheter och hinder på ett klokt sätt!
    Kram på dig!
    Skrivet: 25 augusti 2010
    0 röst(er)
  17. Emma

Hej

Hej jag tycker att alla ska kunna dricka att de inte är några som helst problem men som du säger de låter ju inte så bra men du får la ta och dricka och ta inte medicinen då :) eller har du testat på de hållet redan ?
    Skrivet: 11 november 2010
    0 röst(er)
  18. Göran

Alkohol contra concerta

Det är egentligen inte ett så stort problem. När du tänker festa om lite, strunta i consertan och låt alkoholen sköta concertans jobb. Båda är ju centralstimulerande medel och har ungefär samma verkan. Ät aldrig concerta och drick alkohol samtidigt. Antingen eller. Concertan är ju till för att påverka dopaminet och noradrenalinet i hjärnan.
    Ha det bra och simma lugnt!
    Skrivet: 16 november 2010
    0 röst(er)
  19. Saga

Sv: Alkohol kontra concerta

du behöver ju inte ta medicinen den dagen du ska dricka eftersom den är dirketverkande pucko
    Skrivet: 19 oktober 2011
    0 röst(er)
  20. Ida

Sv: Alkohol kontra concerta

Hej, nu vet jag att jag slutatde läsa innan inlägget var slut men jag fastnade på det du sa om att du ''tvingas'' bli nykterist pga concertan men jag vet att om man låter bli att ta tabletten den dagen man ska dricka så hjälper det. Man ska ju absolut inte dricka när man har en annan drog i kroppen det tar extremt på kroppen och levern.
    Skrivet: 24 oktober 2011
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia