Hejsan
Hoppas ingen tar illa upp om en kille är med här och diskuterar.
Har börjat använda kjol och strumpbyxor till jobbet.
Kanske inte varje dag men som oftast en eller ett par dagar i veckan. Dock har jag strumpbyxor på mig varje dag.
Jobbar inom äldrevården. Jag har som oftast ballerinaskor på mig när jag är på jobbet. Passar bra till både kjol och långbyxor/jeans. Bekväma att gå/stå i. Har haft högklackede pumps på jobbet, någon gång. Inte med så högklack 6 - 8 cm är max höjd till jobbet i alla fall.
Jag förstår att det har bedydelse var och vilket jobb man har.
Tycker det är ok att gå i högklackat. Är inte så lång så en sko med klack känns bättre. Jag känner mig lite längre.
Kommentera
Konstig fråga, det är ju olika på olika arbetsplatser som du skriver.På mitt jobb har vi typ birkenstock, scholl, alltså sköna sandaler som inte är så stiligt men skönt. Jag erkänner att jag blir nyfiken på om det passar en kille i tjejkläder, är det viktiga att smälta in som kvinna även om det innebär foträta skor, eller är charmen att få ha just kvinnliga skor, som män inte brukar ha? Det känns som om du mer än gärna svarar på det, för vad som är klädkod på ditt jobb ser du lättast genom att titta dej omkring så det är väl inte riktigt där skon klämmer?(vitsigt va)Är du ett troll eller försöker du få igång en diskussion om transsexuellas situation på jobbet?Varför gå omvägen om klädtips under "mode o trender" isåfall?Jag hoppas du får vara accepterad på din arbetsplats men fattar inte vad du EGENTLIGEN undrar.
Ja jag är accepterad som den jag är av mina vänner och arbetskamrater.
Ville bara kolla hur ni tjejer gör. Förstår att det beror mycket på vad man har för jobb. Vet av egen erfarenhet att om jag går/står mycket så måste jag ha bekväma skor.
Har lärt mig (efter en tid, levt som tjej) att högklackat är INTE att rekomendera i mitt jobb.
I början ville jag/kände jag för att använda skor med klack eller ballerina även på jobbet.
Ju mer accepterad jag blev desto mer ville/kände jag att behovet av att "smälta in" som kvinna.
Mina arbetskamrater (samtliga tjejer) använder sköna foträta skor/sandaler på jobbet.
Efter en tid så ville jag som du säger, "bli en i gänget - smälta in som kvinna".
Tjejerna kunde inte förstå hur jag kunde gå i tå-smala ballerina skor dag ut och dag in. De sa till mig att börja med fotriktiga skor/sandaler istället.
Ville först inte höra på dem, men visst, jag hade jätte ont i mina tår/fötter efter allt gående på jobbet.
Till sist började jag lyssna på tjejerna. Men jag har nu börjat med att ha fotriktiga sandaler på mig på jobbet.
Det är bekvämare.
Jag gör nu mera som de andra tjejerna på jobbet och även mina övriga tjejkompisar, jag använder högklackat när jag ska vara fin "klä upp mig", mera privat och till-och-från-jobbet.
Efter att ha levt som en tjej/kvinna en tid nu så vet jag en del, i all fall, vad som förväntas av mig/hur jag ska vara.
Högklackade skor och boots är en sådan grej. Förrut, när jag var ny hade nyys börjat mitt nuvarande liv, så att säga, så trodde jag/ville jag gå så ofta jag kunde på höga klackar. Ju högre klackar desto bättre, ju tå-smalare pumps desto bättre.
Sådana skor var ju/är ju JÄTTE snygga. Numera efter en tid i sådana skor vet jag att jag är som vilken annan tjej/kvinna. Jag kan endast ha dom när jag är fin "uppklädd".
Förr, jag var ung, dum. Jag trodde jag kunde gå i högklackat jämt.
Numer vet jag att så INTE är fallet.
Jag har sett att Du förekommer i olika trådar genom att Du berättar hur skönt det är att gå i kvinnokläder, högklackade skor, strumpbyxor mm.
Antingen är Du transvestit eller transexuell.
Jag trot inte på det sista, för i så fall hade du inte varit så fixerad av kvinnokläder.
En kvinna eller transexuell tycker mer om att gå bekvämt klädd. Att gå i högklackat är mer ett nödvändigt ont vid festliga tillfällen.
Du fär ha din egen läggning, men varför i Amelias damrum?
Vänd dej i stället till de föreningar som finns för transor.
Helen här igen.Anders,ledsen om jag missuppfattade din fråga. Jag började fundera på jobbskor och kom fram till att det nog faktiskt är ganska intressant o laddat. Det är en klass/karriär-markör där högstatusyrken har "finare" skor, dvs pumps,klack osv, mera uppklätt. Det är en inkomstmarkör där utseende o kvalitet följer med priset mer än på andra kläder tycker jag.Det är ett sätt att uttrycka sin stil väldigt tydligt, fast kanske inte just jobb-skorna då.På mitt jobb skulle det nog anses lite snobbigt eller ytligt att ha högklackat på arbetstid, nån omvänd snobbism där. Jag har problem med fötterna som gör att jag så gott som alltid har walkingskor och sandaler för att inte få ont och det är faktiskt löjligt trist ibland, alla kläder förstörs av mina fula skor och jag känner mej okvinnlig och som om jag inte har nån smak.Dagens I-landsproblem, men det är faktiskt lite speciellt med skorna jämfört med andra kläder tror jag.Har man snygga skor kan man ha jeans o t-shirt och se bra ut, har man fula opassande skor så hjälper det inte med snygga kläder.
Vet inte om jag har berättat om "hur skönt" det är att gå i kvinnokläder.
Allt jag ha försökt säg är att jag känner mig hel som person när jag lever/är klädd som tjej/kvinna. Jag känner likadant oavsett om jag är "uppklädd" eller om jag är hemma iklädd ett par mysbrallor och en T-shirt.
Visst jag håller med dig. Numer väljer jag bekvämare kläder, speciellt när jag jobbar. Men jag tycker fortfarande det är kul, känns speciell att "klä upp" sig. Håller med dig, högklackat är oftast ett nödvändigt ont. Har lärt mig detta efter egen erfarenhet. Dock finns det tillfällen då högklackat är ett måste.
Tror jag ställer mig som vilken annan tjej/kvinna till detta.
Visst är det så! Du har helt rätt i det du säger.
Har man ett par snygga skor pumps/boots så kan man ha vad som helst på sig.
Pratade med det här med mina vänninor och tjejerna på jobbet, de tyckte likadant.
Jag har gått över till att ha fot riktiga skor, sandaler på jobbet. Visst jag känner mig "okvinnlig" på något sätt i mina fotriktiga sandaler, men ska jag slippa få ont i mina fötter är sandaler ett måste nu mer.
Även om jag går i sandaler på jobbet händer det att jag blir "trött" i fötterna, min fötter och tår känns trötta och stela.
Hoppas jag inte får större problem med fötterna. Min mamma och min syster har båda så kallade Hallux Valgus knölar. En del av tjejerna på jobbet har samma knölar som mamma och syrran.
Mamma säger att hon fått sin av att hon har alltid gått i tåsmala högklackade skor. Mamma tjatar på mig att inte gå i såna skor för mycket.
Kan inte hjälpa, jag gillar såna skor. Går i såna skor, dock inte på jobbet längre.
Jobbarskor skall väl i första hand vara bekväma och lämpliga för det jobb man utför. Så frågan du ställer känns väldigt oväsentlig tycker då jag.