Annons
Annons

Mode

Gunilla

våga använda kjol

På mitt arbete är det ingen som använder kjol, jag tycker att det vore kul och framför allt skönt att
prova att använda kjol.

Jag vet dock inte hur jag skall våga, tycker att det är skön känsla att klä upp sig med kjol, strumpbyxor och skinnstövlar.

Jag blir nog väldigt uttittad, har fler upplevt detta fenom, eller är jag bara dum.

Har ni några förslag.
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Eva - ständigt i kjol

Jag använder bara kjol!

(det är bara när jag åker skridskor som jag har långbyxor!)

Om du vill använda kjol så skall du absolut göra det! Det finns hur mycket som helst att välja på!
    Jag har 32 kjolar...

Varför skall du bli uttittad? Varför skall du göra detta till en grej? Vad har skinnstövlarna med saken att göra? För det är väl inte nån sorts halv-sex-grej?

Och om nån tittar förvånat: än sen? Efter två-tre dagar är det ingen som ser vad du har på dig. De flesta människor är djupt ointressserade av varandras kläder.

Kjol är snyggt. Det finns nästan inte någon kvinna över 17 som passar i långbyxor. Se dig omkring- kritiskt - och du ser hur hemska alla ser ut ibyxor.

Kjol är bekvämt. man rör sig smidigare och framför allt snyggare i kjol. Långbyxor sitter åt och klämmer och är fula och knäiga.

Kjol är praktiskt - speciellt på vintern. Bara att klä sig lager-på-lager. Lätt och smidigt att komma i och ur.

Ut och shoppa kjol! Det tar bara några dagar så kommer du att se vad du skall ha och vad som funkar.
    Skrivet: 30 september 2009
    0 röst(er)
  2. Annika

Hellre kjol än byxor

Hej,
    det var en underlig arbetsplats där kvinnor inte använder kjol. Är det en mansdominerad arbetsplats? Jag trivs bäst i kjol och det gör mina kvinnliga kollegor också. Vad är skönare än kjol och strumpbyxor av olika tjocklek. Hemma har jag nästan alltid kjol eller en nätt klänning. långbyxor använder jag givetvis vid promenader o.s.v. Kjol är mycket skönare än byxor, byxor spänner här och här,kjol inte. Mest älskar jag veckade kjolar och kiltar. Som hobby har jag bl.a. tennis och även i tennis kan man använda kjol, tack och lov.
    Skrivet: 3 oktober 2009
    0 röst(er)
  3. ximena

Hittar inga kjolar

Hej eva hade sagt att hon hade 32 kjolar vilket jag blev lite avis på :P för att jag själv inte hittar några kjolar alls. Kan ni hjälpa mig, var köper ni kjolar?
    taaack :D
    Skrivet: 23 december 2010
    0 röst(er)
  4. Anders

Håller med, hellre kjol än långbyxor

Hejsan

Hoppas det är ok med en killes synpunkter.

Har börjat använda kjol mer och mer. Tycker det är skönare med kjol än med byxor. Känns friare på något sätt.
    Både skönt och kul att ha strumpbyxor på sig. Kul därför att det går att matcha mina strumbyxor med mina kjolar. Går också att välja mellan tunna eller tjockare strumbyxor.

Har också börjat använda kjol på jobbet. Arbetar inom äldrevården.
    Jobbar tillsammans med enbart kvinnor. Tycker det är inte några problem.
    De andra tjejerna har också börjat att använda kjol mer sedan jag började med kjol på jobbet. Det tycker jagär jätte kul. Glad att jag har inspererat dom andra.
    Skrivet: 18 januari 2011
    0 röst(er)
  5. Gunvor

Skönt?

Killar i kjol ger mig rysningar, använda kjol är kallt och opraktiskt, har det endast på fest när jag måste. Tacka vet jag jeans.
    Skrivet: 27 januari 2011
    0 röst(er)
  6. Anders

Hej Gunvor

Du är helt i din fulla rätt att tycka och tänka hur du vill.
    Jag tycker bara det är tråkigt och ledsamt att du tycker som du gör.
    Jag blir ledsen, upriktig sagt ledsen.

Hoppas det är ok för dej om jag säger min mening. Jag tycker inte att det är opraktisk att ha kjol på mig.
    Jag tycker det är helt ok med kjol, både praktiskt och skönt.

Skrivet: 27 januari 2011
    0 röst(er)
  7. Marie

Hej Anders

Du skriver att du tycker att det både är bekvämt, och skönt att få gå klädd i kjol.
    Som kvinna, så kan jag inte hålla med dej. När jag bär kjol är det för att klä upp mej, och inte för att jag tycker att det är bekvämt eller skönt.

Jag har inga fördommar mot att det finns män som känner ett behov att få bära kvinnokläder (transvestiter), men förstår inte varför du skriver till "damrummet" om detta ?
    Jag tror att du (och ev. andra likasinnade på tråden) får större behållning att vända er till de olika transföreningar som finns.
    Skrivet: 28 januari 2011
    0 röst(er)
  8. tralala

nej

edet är ju för fan svinkallt ute nu... väntar till i vår:)
    0 röst(er)
  9. Anders

Hej Marie

Vi är rätt så lika, hoppas du inte misstycker eller blir arg, men jag använder kjol också när jag ska klä upp mig t. ex. när jag ska på fest.
    Ska på teatern i kväll med en tjej kompis.

Okej, jag är väl en transsa då, själv ser jag mig mer som androgyn.
    Anledningen till att jag "tittar in" här på "damrummet" är att jag tänkte det kunde vara intresant att höra vad ni tjejer tycker om kläder, mode och trender. Hoppas ni inte tar illa upp.

Flera av mina tjej kompisar och en del av tjejerna på mitt jobb tycker också som jag att det är bekvämt att ha kjol på sig. Inte bara till fest utan när som helst
    0 röst(er)
  10. Anders

Hej tralala

Jag väntar också till våren och sommaren.

Visst är det kallt ute. BRRRR! Men jag hade kjol på mig till jobbet igår. Bara kände för det.

Hade en kort jeans kjol på mig och svarta strumpbyxor i en stretchig bomullskvalite, köpta på Lindex.

Skratta inte, jag vet det är kanske tantigt men jag hade mammelucker på mig under kjolen när jag gick till och från jobbet.
    0 röst(er)
  11. Kjol och klänning - ja tack!

Ombyte på plats funkar

Tips till er som tycker att det är för kallt med kjol på vintern. Ni kan ju ha täckbyxor på er över era strumpbyxor/leggings när ni åker tex till/från jobbet och sedan byta om till kjolen när ni kommit till arbetsplatsen. Så gör jag och det funkar jättebra (man ska ju ändå släpa på lunchlåda och sånt i en väska så då kan man lika bra stoppa ner en kjol i väskan också).
    Skrivet: 30 januari 2011
    0 röst(er)
  12. Anders

Tack för tipset

Hejsan

Och tack för tipset! Har inte provat detta, vet EJ varför. Men jag lovar, jag ska. Ja visst det är än att gå och frysa.

Önskar jag hade haft något varmare på mig i Fredags kväll.
    Vara på teater tillsammans med en av mina tjej kompisar Emma.

Ville vara snygg. Hade en klänning på mig och tunna hudfärgade strumbyxor på mig. Blev jätte snyggt. Kände mig snygg också.
    Men vad kallt det vara att gå hemifrån mig, till Emma.
    Hade en lång svart kappa på mig, handskar och ett par hög klackade svarta stövletter. Kappan har ett tjockt foder men jag frös ändå. Stövletterna var väl inte de bästa att gå i. Ok klackarna var välrättt så höga. Var rätt så halt.
    Som sagt ska man vara fin får man lida pin.

Emma och jag bor rätt nära varandra så promenade tog bara 10-15 minuter.
    Skrivet: 31 januari 2011
    0 röst(er)
  13. byxkvinnan

Fler som vågar som du Anders

skulle jag önska! Fanns en tid för inte allt för länge sedan som kvinnor absolut inte fick bära byxor. Blev ett himmla liv när modiga kvinnor struntade i det och tog sig rättigheten att få klä sig i det de tyckte var bekvämt. Ingen höjer väl ett ögonbryn nuförtiden av en kvinna i byxor? Så varför skulle inte män kunna göra samma sak?! Är ju bara en vanesak egentligen. Om fler män skulle börja bära kjol, som ju är ett jätteskönt plagg speciellt på sommaren, så skulle människor inom något år vara vana. Varför ska vi kvinnor ha monopol på att få klä oss fritt och inte männen? Anders, du och de som gör som du tar ett steg mot jämlikheten i rätten att klä sig som man vill oavsett kön!
    Män i andra kulturer kan ju så varför inte vi?!
    0 röst(er)
    P-A

Sv: våga använda kjol

Hittade hit via google. Idag har jag på svart kjol, lilla leggings, lila/grå tröja, svarta knästrumpor, klocka, svart örhängen, svarta stövlar, svarta örnmuffar, svarta vantar och röd kappa/rock. Kläder är en värslig sak enligt mig.

Vara sig själv, det är svårt men samtidigt väldigt lätt. Vi är alla den vi är, oavsett om vi visar det utåt eller ej, men jag hoppas på en framtid där ingen behöver gömma sig bakom en mask. För det funkar inte att inte vara den man är, det kanske går ett tag men inte i längden. Jag önskar att jag var unik när jag säger att jag fick ändra på mig för att i så stor utsträckning som möjligt undvika mobbing, men jag tror att de flesta har samma problem som jag haft fast i olika utsträckning och i olika situationer. Så stå på dig och tro på dig själv. För det är en själv som vet vem man är, inte någon annan. Man känner sig själv bäst!
    Skrivet: 8 februari 2012
    0 röst(er)
  14. Anders

Tack byxkvinnan

Hejsan

Tycker det är jätte snyggt och bekvämt med kjol. Håller med dig, visst fler killar borde prova det.

Jag har läst att det blev ett himla liv när kvinnorna började använda långbyxor.

Vet du vad jag tror, när kvinnorna började använda långbyxor så kunde de fortfarande röra sig som kvinnor, på ett kvinnligt sätt.

Jag vet av egen erfarenhet att när jag började använda kjol och högklackat så kunde jag inte längre rör mig som en man.

Jag kunde inte gå som män gör, inte sitta eller stå som män gör.
    Jag var tvungen att ändra mitt sätt att röra mig.
    Jag var tvungen att börja at gå som en kvinna, att sitta som en kvinna och att stå som kvinnor gör.
    Varför? Jo annars ser det inte snygg ut, det känns heeler inte bekvämt att sitta som män gör när jag har en kort snäv kjol på mig.
    Därför rör jag mig nu som en kvinna. Tror aldrig att män skuule komma på iden att göra så.

I och med att jag har börjat klä mig som jag gör, röra mig som jag gör, sminka mig så tror jag, det känns så i alla fall står så att säge med en fot i kvinnornas värld. På ett sätt ser jag världen annorlunda nu.
    0 röst(er)
  15. Malan

varmt skönt : )

Nej nej, det är inte kallt med kjol! En kjol o lite grövre material med ett par kraftiga strumpbyxor eller tights är varmare än jeans o långkalsonger/strumpbyxor!! :)
    0 röst(er)
  16. Anders

Hej Malan

När jag har kjol till jobbet blir det som oftast en kort jeans kjol.
    Tycker den passar bäst, är tåligast. Har som oftast tjockare stumpbyxor eller tights på mig. När det är riktigt kallt brukar jag ha tunna stumpbyxor under tightsen. Jag brukar då ta av mig tightsen när jag är på jobbet och bara ha de tunna strumpbyxorna på mig till kjolen
    Skrivet: 1 februari 2011
    0 röst(er)
  17. Sven

hur tänker ni kvinnor med kort kjol

en kvinnlig kollega till mig brukar ha kort kjol, är en mogen gift kvinna.

För en tid sedan kom hon i på mitt rum.. satt sig i en fåtölj som jag har.

Lade ena benet och de andra, så halv rumpan glimtvis, fick uppbåda all kraft för att inte låt blicken glida nedåt. Hur tror ni hon tänkte.....glömde hon helt enkelt av sig eller...är det ngt annat..
    Skrivet: 5 februari 2011
    0 röst(er)
  18. Jenny

Självklart kjol!

Jag använder alltid kjol eller klänning, både till vardag och fest, jag trivs bäst då och så känner jag mig som mest kvinnlig i det. Längst in i garderoben ligger det ett par förskrämda jeans som jag inte har använt på flera år, de får nog ligga kvar där....
    Skrivet: 5 februari 2011
    0 röst(er)
  19. tränartjej med midja

mitt opium

Jag älskar kjolar som går ända ner till golvet eller nästan. Det är bra om strasset och läderremmarna med nitar syns under fållen men en längre kjol är coolt, eller högklackade mockastövlar. Jag har en med mängder av stora vallmon i fållen och endel upptill lite hippigt fräsigt med en liten halsduk knuten runt huvet, en knallgul med oranga blommor sydd av en gardin, en ceriserosa med klar rosa blommor chock, stil romantiskt sjöjungfrulikt, en jeanskjol, många stiliga svarta, en fransig vit och skinnstövlar är helt i stil med det här. Men klart Jeans och svart tuff läderjacka eller päls är inte fel HELT fel heller. Det händer att killar visslar när man har kjol men det får man ta. När jag är ute på löpträning eller på gymmet eller skottar snö så är kjolen inte rätt men annars.
    Jag trodde skyhögklackade skinnstövlar var lite stil
    och ingen sexgrej men kanske jag har fel. Klackarna är praktiska ger bra hållning och man kan slå dem i drivan så man inte halkar i snön. Kan tillägga att kjol är feminint och är man gravid så kan man dra upp kjolen lite midjan, så är magen inte i vägen.
    Skrivet: 7 februari 2011
    0 röst(er)
  20. Anders

Hej tjejer

Sen jag börjde med att använda kjol har jag mer och kjol på mig både privat och på jobbet.
    Tycker det är bekvämt med kjol, ser snyggt ut också.

Jag har också börjat använda klänning. Dock inte till jobbet utan mer till fest.

Känns annorlunda att ha kjol på sig. Känns bekvämt,känner mig bättre, tryggare på något sätt. Det här är JAG. Rör mig annorlunda Känner mig lugnare, behöver inte bevisa så mycket, Kan vara mig själv. Behöver inte bevisa att jag är bäst. Vågar visa mina kännslor.
    Mina tjej kompisar säger jag är en bättre person. En mer förstående man när jag vågar visa min feminina sida.

Visst kjolar ÄR som ett opium. Min kjolar är antingen av kort-kort typ eller så slutar de strax ovan för knäna.
    Har inte någon lång kjol. Måste kanske skaffa mig en.

Går som oftast i högklackat då jag är inte så lång (167 cm).
    När jag började med högklackat var det för att bli lite längre.
    Jag har ochså börjat förstå andra kvinnor när de säger att höga klackar ger mer pondus - makt. Det handlar alltså inte bara om sex utan man blir något genom att gå i högklackat.
    Killar har säkert svårt att förstå det här, tror det är något bara tjejer/kvinnor förstår. Detsamma gäller smink och kläder.
    Jag upplever jag blir på något sätt säkrare när jag har snygga kläder på mi, en högklackad pumps och lite smink.
    Skrivet: 7 februari 2011
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia