ANNONS

Så fruktansvärt trött hela tiden...

Hej!
Som rubriken lyder är jag såå sjukt trött hela tiden , konstant! jag måste sova kring 12 timmmar för att ens orka ta mig ur sängen.. sedan är jag uppe en 3-4 timmar , går och lägger mig och sover några timmar till .. går sedan upp några timmar och sedan är det dags för nattsömnen... om jag inte sover middag kan jag inte koncentrera mig på olika saker för att jag är så trött...vet inte vad det är är fel på mig.. jag orkar verkligen ingenting, har ingen motivation till något, känner mig så fruktansvärt trög och har dåligt minne, ständiga humörsvängningar... Känner mig jättestressad över att jag inte orkar någonting... Det är en ständig kamp att orka stiga upp och att försöka få någonting gjort... det är så mycket jag vill göra men finner ingen ork... jag känner mig som en äldre dam fast jag bara är i början på 20 års åldern...

Kommentarer

Tycker du skulle börja med att gå till läkaren.Säg hur du har det och be om hjälp att komma igång.
Lycka till :))

järnbrist kanske...då kan man bli oerhört trött...kolla upp järnvärdet.

Jobbar du eller går du i skolan? Kan vara brist på motivation,depression som orsakar trötthet också.

Frågan är om det är stress, utbrändhet, depression som gör att du är trött eller är du så trött så de förstnämnda uppstår av detta. Försök att fundera på vad som kom först, stressen eller tröttheten.

Ett utmattningstillstånd ger precis de symtom du beskriver med trötthet, stresskänsla, koncentrations svårigheter, minnes störningar, humörsvängningar mm.

På en vårdcentral kan man ta prover för att se så du inte lider av någon brist och de kan även ge dig remiss till en psykolog med KBT inriktning, här kan du lära dig att strukturera och prioritera om ditt liv. Det ända som hjälper vid ett utmattnings tillstånd är att VILA, ta långa promenader, äta rätt, SOVA, undvika allt som stressar och att lära sig ta hand om sig själv och hantera vardagen på ett nytt sätt.

Mindfulness är effektivt men allt tar tid, öva dig i att föra tanken tillbaka till här och nu för ofta är vi oroliga för framtiden eller grämer oss över det vi gjorde/inte gjorde igår, faktum är att det bara är här och nu vi kan påverka och att detta också leder oss in i framtiden.

Lycka till!

Jag kände verkligen igen mig i din beskrivning. Jag var jättetrött i höstas och det visade sig vara järnbristanemi. Mitt tips är att du går till närmaste vårdcentral och ber om ett blodprov. Förutom blodvärde, kolla också ämnesomättningen (som man kan kolla genom att mäta mängden sköldkörtelhormon i blodet). För låg ämnesomsättning kan också göra en makalöst trött.

Det kan också vara så att du behöver KBT eller liknande (som andra skriver), men det är ändå bra att ta blodprov först för att utesluta fysiska orsaker. Tänk om det bara är järnbrist! Det är så oerhört lätt att rätta till!!! Hoppas det löser sig för dig!! :)

ANNONS
ANNONS
ANNONS