ANNONS

Rosacea

Efter en helvetes sommar med finnar, bölder och röd-lysande haka så har jag fått diagnosen rosacea. Det känns skönt att äntligen få en diagnos och veta att jag inte är ensam om det. Ett tag ville jag inte lämna huset och det kändes värre och värre psykiskt. Nu undrar jag om det finns några här som också har Rosacea och vill dela med sig av tips och råd. Vad gör dig sämre eller bättre? Vad ska jag använda för hudvård? Aloe vera blir det bättre av det? Vad kan jag använda mot finnarna? Ja allt vill jag vet. Så snälla, skriv några rader och dela med dig.

Kommentarer

Jag har precis varit på ett läkarbesök och även jag fått diagnosen rosacea. Mitt sitter dock runt ögonen, som jag inte tror är lika vanligt. Läkaren jag var hos skrev ut antibiotika medicin till mig som jag måste ta i 6-12 veckor (i värsta fall 6 månader). Hon rådde mig att inte vara så mkt i solen, eftersom detta ofta gör det värre, sminka mig så sällan jag kan och inte använda för mkt krämer. Man ska inte använda kortisonkräm, det förvärrar bara (vilket den första läkaren jag var hos skrev ut till mig). Hoppas det blir bättre med din rosacea!

Googlade bara lite runt, det har väl du också gjort?

En hudsjukdom av okända orsaker som orsakar en rad symptom, inklusive rodnad och puffiness på flera områden av ansiktet, inklusive kinder och näsa. Rosacea kan inte botas, men behandlingen bör eftersträvas eftersom villkor kan försämras med tiden om det inte behandlas korrekt och snabbt. Rosacea liknar milda former av akne, men svårare. Begränsade till ansiktet, vanligen uppvisar mer rodnad eller fel områden. Rosacea är vanligare hos kvinnor än män. Rosacea är en "vuxen form av akne som kännetecknas av en kronisk inflammation i kinder, näsa, haka och panna. Pimples och pustules kan också förekomma, och i vissa patienter utvidgningen av olja körtlar i näsan leder till utvidgningen av näsa eller rhinophyma.

Rosacea är en långvarig sjukdom som påverkar huden och ibland ögonen. Det orsakar rodnad och pimples. Rosacea är vanligast hos kvinnor och personer med god hud. Det börjar vanligtvis mellan åldern 30 och 60. Tecken och symptom varierar från person till person och ofta återkommande. Om du eller någon du känner uppvisar något av följande, är det bäst att konsultera en DERMATOLOG. Rosacea kan behandlas och kontrolleras om läkare söks i ett tidigt skede. När vänster obehandlade, rosacea ofta blir sämre och då blir svårare att behandla.

Rosacea drabbar främst vuxna, oftast personer med rättvis hud, i åldrarna 30 och 60. Ungefär 14 miljoner amerikaner har denna kroniska hud skick. Även om det är vanligare hos kvinnor, män kan utveckla mer synliga tecken på sjukdom. Det är inte livshotande, men det kan påverka ditt utseende och sänker din självkänsla. På grund av sin rödbrusiga, acne-liknande effekter på personliga utseende, men det kan orsaka betydande psykologiska, sociala och yrkesmässiga problem om de lämnas obehandlade.

Orsaken till rosacea är inte känd. Det finns flera teorier om ursprunget till överaktiv ansiktsigenkänning blodkärlen och inflammation, inklusive genetiska, miljömässiga, kärlkirurgi, inflammatoriska faktorer. En ökad incidens av rosacea har rapporterats hos dem som bär magen bakterie, Helicobacter pylori, men de flesta hudläkare tror inte att det är orsaken till rosacea.

Tips för rosacea Patienter
Undvik utlösande faktorer, däribland varma drycker, kryddstark mat, koffein och alkoholdrycker som gör ansiktet rött eller spolas. Det är viktigt att notera att även om alkohol kan förvärra rosacea, villkoret kan vara lika svår i någon som inte dricker alls, vilket rosacea har blivit orättvist kopplas till alkoholism.
Antibiotikabehandlade krämer eller piller kan användas för att behandla rodnad och pimples. Antibiotikabehandlade piller kan också hjälpa till med att behandla ögonproblem. Kvinnor som är gravida ska inte använda vissa antibiotika krämer eller piller. Om du använder antibiotika, ha tålamod, det kan ta en månad eller två innan du börjar att se förbättringar.
Practice bra söndag skydd. Uppsök skugga när det är möjligt och begränsa exponering för solljus, slitage hattar och använda brett spektrum solskyddsmedel med SPF 15 eller högre, återigen var 2 timmar.
Rosacea svarar på behandling, men kan inte bli botade. Vänster obehandlade den rodnad blir permanent och de små blodkärlen kan bli mer synliga. Pimples ofta utvecklas och i ett fåtal människor, särskilt äldre kvinnor, näsan kan bli ojämn, röd och svullen (Rhinophyma). Du kan bli mer benägna att ha den om du rodnar mycket eller om rosacea körs i din familj. Rosacea är inte farlig. Det kan behandlas med läkemedel och ibland kirurgi.

Källan kommer jag inte ihåg, men har du en aloveraplanta hemma, är det inte fel att krossa dens blad, och smörja in ansiktet med den klibbiga smeten det blir. Vitlök i massor, men ta' det kappslor, så du inte behöver "stinka vitlök". Hasselnötter, en näve om dagen. Sjukdomen är ju en inflamation i huden.

Lycka till!

Jag testade en produkt som heter ProComb och min Rosacea försvann helt efter kanske 2-3 veckor. Så den kan jag starkt rekommendera.

Här, hittade en länk till deras hemsida http://www.procomb.se/

Hej
Är också drabbad av denna bedövliga hudsjukdom, har haft det i många år utan att förstå vad det var frågan om. Kom till slut till läkare och fick diagnos samt antibiotikabehandling som jag fick avsluta efter två veckor med diarrér som jag hade kvar i ca fem veckor efteråt. Gick istället till en hudterapeut som höll på med medicinsk hudvård och fick hjälp av hudvårdsprodukter av märket Exuviance(dyrt men värt varenda krona), det tog väl några veckor innan jag såg någon skillnad, men värsta svullnaden och rodnaden och svedan har lagt sig. Handlar också om att lära sig vad som förvärrar det, i mitt fall kyla, sol, kryddstark mat, alkohol, stress. Hoppas det går bra för dig, lycka till.

Har en syster som har liknande problem som du. Hon var starkt emot att använda produkter med mineraloljor i (tyckte att de torkade ut huden och hon fick smörja mer och mer). Hon provade olika mer naturliga produkter ex. Aloe Vera, vilket hon tyckte lindrade något. Mest hjälpt blev hon efter ha inköpt en produkt innehållande emuolja.
Jag vet inte om det var här hon köpte den, men man kan läsa mer om den på http://www.dinhud.nu

Jag har ett fint tips som funkade på mig iallafall.
produkterna är dryga och inte så fasligt dyra. Biwelen Derma Optima och Biwelen Hudcreme.
Jag har provat det mesta, men detta är det som dämpar rodnaden mest och långvarigt.
Finns på www.biwelen.se

En vän till mig har Rosacea och går till en fantastisk akupunktör som heter Dr Nie.
Dr Nie säger att det beror på hormonobalans.

Hej.
Jag har haft rosacea nu i ca 2 månader och för mig har det blivit betydligt bättre.
Det var extremt ett tag, hade bölder på de drabbade områderna och det var helt ömmt, ville knappt visa mig ute. Gick med halsduk upp till näsan.
Jag fick antibiotika (tetralysal) mot det som jag nu har ätit i ungefär 6 veckor och har inga bölder kvar i ansiktet men har tyvärr ärren kvar. Jag kan även rekommendera vitamin b5 som jag har ätit en del av tiden, http://www.vitaminb5.se/ som man kan beställa här. Jag kan inte säga helt säkert att det är pga den som det har försvunnit eftersom jag har ätit antibiotikan också men det har iallafall blivit betydligt bättre. Har även köpt Molkosan som man både kan badda i ansiktet och dricka och det ska tydligen vara skit bra, hon som rekommenderade det hade också haft rosacea och man kunde inte ens se på henne att hon hade haft det.
Jag använder Loreals true match foundation som jag tycker är perfekt om man vill täcka de drabbade områderna som är röda och ärriga. Så det kan jag rekommendera.

Lycka till!

Kille på 50 år som har Rosacea.

När det pratas om utlösande faktorer så nämns alkohol, sol, stress och stark mat.

Det gemensamma för dessa är att de är "blodkärlsvidgande".

Så om du lider av högt blodtryck och behandlas med läkemedel som är bl.a. "blodkärlsvidgande" så kan just blodtryckmedicinen vara den faktor som utlöser Rosacea (som det troligen handlar om i mitt fall).

Vet inte om du kikar på denna tråden längre, men det är värt ett försök. Lycka till!

http://www.2000taletsvetenskap.nu/erfarenheter/kolloidaltsilver_msm.htm

Jag har haft Rosacea sedan jag var 20, är nu 44. Jag brukar med jämna mellanrum (ca 1-2 ggr/år)göra laserbehandling. Det blir helt fantastiskt fint. Enda nackdelen är att det kostar skjortan men är väl värt.

Jag har sedan tidiga tonåren haft problem med finnar och pormaskar. Senare började huden, framför allt på näsa och kinder bli väldigt röd. Hela tiden har min hud varit otroligt fet. Många av mina symtom tycker jag stämmer väl in på rosacea, MEN jag har fortfarande pormaskar, och även finnar på bröstet och ryggen (det senare har förvärrats markant de senaste åren) och det ska man ju inte ha vid rosacea...? Eller?
Tycker läget känns hopplöst, vill inte gå runt och skämmas som en rödnäsa hela livet...

hej, jag hade precis samma symptom som du, rodnad, acne på rygg, bröst och ansikte och när jag väl träffade en ansiktsläkare så fick jag diagnosen rosacea men jag är i min ungdom. Hon skrev mig på finacea (salva för rygg och bröst) sen tar jag dagliga tabletter och annan salva till ansiktet (som jag tycker gör huden väldigt torr) men vad fascinerade mig var att hon sa att finnarna på min kropp kommer från en speciell typ av mjäll som faller på olika områden och orsakar acne, så jag fick ett schampo och nu är finnarna borta ;)

Några år sent svar, men fler kan ha nytta av det. Jag har haft Rosacea i många år och vill dela med mej av min nyupptäckta erfarenhet. Jag har slutat helt med allt som innehåller mjölkprotein och på mindre än två veckor har min hy förbättras påtagligt! Mycket Mer om detta skriver jag i min blogg,
http://dalaglitter.com
Vill nu sprida detta till så många som möjligt för mjölk är inte livsnödvändigt och alternativ finns idag. Sen räcker det att testa i två-tre veckor för det läker snabbt, bara mjölkprotein av typen kasein A1 slutar tillföras kroppen, och den varianten som finns i vår svenska mjölk. Det är värt ett försök att prova ta bort allt som innehåller mjölkprotein och man måste vara konsekvent, inte fuska, för det ställer till det direkt.
Jag skriver mer om det på bloggen. Kram- Kirstie

Hej, känner till detta. Kirstie 2013-02-22 10:01:12
Mjölkfri kost: Man kan bli fri från Rosacea och även akne om man tar bort framförallt komjölksprodukter. Jag prövade när jag var påväg in i ett nytt skov och blev förvånad över hur min hud sakta läkte när jag slutade med mjölk ost grödde osv. Tål dock getost (Fetaost, Chevre mfl) då get och även fårmjölk har annan typ av mjölkprotein.
Skriver mer om mina erfarenheter : http://dalaglitter.com/?s=Mjölk
"Kreativa Dalkullan"
Det är värt att testa! På 2-3 v ser man om huden mår bättre. Magen brukar också må bättre :)
Anmäl

Jag testade runt massor tills jag hittade Aloe vera ansiktskräm som tog ner det ganska mycket. Och efter att jag även började med ett glas Aloe vera juice varje dag försvann finnarna. En och annan kom väl, men mer på en normal nivå kan jag väl säga. Finns mer info i butiken jag köper från på nätet här http://www.aloeverabutiken.com/rosacea-behandling-symtom.html

Tack för tipset Eva! Jag kollade in och beställde deras aloe vera juice och den där krämen som har en grön ettikett med solskydd i oxå. Jag har fått en bra bättring, inte helt borta. Men ordentigt stor skillnad faktiskt. Efter alla krämer o grejer jag testat så har jag nog hittat rätt nu äntligen. Måste oxå få slå ett slag för den butiken http://www.aloeverabutiken.com

..och som någon skriver om här innan, dra ner på mjölkprodukter lite.

ANNONS
ANNONS
ANNONS