ANNONS

blåsor i munnen

Någon som har ett bra tips hur man får bort blåsor i munnen??? Har några som gör så ont, bränner som eld och gör som sagt ont. Får nästan panik. Hjälp...

Kommentarer

receptfri salva som heter Viktavir ska hjälpa dig mycket brå,eftersom du har fått virus infektion(herpes)

Hej!
Min dotter och jag har båda blåsor då och då i munnen men framförallt vid förkylningar. Har fått rådet att använda tandkrämen Zendium samt en medicin som heter Afte från apoteket. Det kan också bero på vad man äter, om man äter t.ex mycket mjölkprodukter och kött har jag läst. Prova dig fram och sök hjälp. Även Xylocain kan vara bra att ta till hjälp då den bedövar det område man stryker på salvan.
Lycka till!
Solrosen

Jag får också då och då dessa fruktansvärda blåsor och blir helt knäckt i flera dagar, ofta över en vecka. Just nu har jag tre stycken i munnen och jag kan säga att är inte kul alls!

Det är ungefär 20% av befolkningen som får dessa blåsor och kring 15% som får blåsorna återkommande. Det finns tyvärr inget botemedel och de medel som ska lindra är inte särskillt effektiva (bara under kort tid eftersom bedövningen försvinner i munnen). När man frågar läkare och tandläkare så är ofta kunskapen begränsad och det tips jag oftast får är att borsta tänderna med Zendium + någon bedövande salva.

På Internet kan man hitta en del information men ofta kortfattad och utspridd. Därför har jag gjort en sammanställning av den information jag hittat och den erfarenhet jag har. Nu ska jag sprida denna till andra drabbade och även personer inom sjukvården för att kanske ge något värdefullt tips och för att få feedback för att göra informationen bättre.

Om du eller någon som du känner drabbas av dessa blåsor så läs gärna min sammanställning och bidra med dina erfarenheter och kunskaper genom att klicka på länken (där finns kontaktuppgifter) Ett stort varmt tack på förhand!

Här är länken: http://www.inspirationsresor.se/webb/afte.php

testa med zendium tandkräm, på nåt magiskt sätt ska det funka =) jag ska köpa en tup om jag hinner idag

hej! ja undrar om det finns något botomedel för om man e röd under läpparna o rödprickig tunga ? . ja har så ont! + att ja ska resa bort om5 dagar! vill att de ska läka till dess ? . tacksan för svart! skriv gärna till busig_o_gullig@hotmail.com

/josefine 14 år .

ät glass :)

Hej! Jag har (på hobbynivå) statat sidan www.afte.se som handlar om en viss sorts blåsor i munnen som heter just Afte (Det är 15 - 20 % av Sveriges befolkning som plågas av dessa blåsor), eller aftösa sår. Där har jag sammanställt information från nätet samt egen och andras erfarenhet av dessa hemska blåsor. Jag har också varit i kontakt med läkare, forskare, tandläkare och dietister som också har hjälp till att fylla denna sida med information. Men till största delen är det jag och andra drabbade som delar med oss av våra erfarenheter.

Ville bara tipsa dig om det! Ta gärna kontakt med mig och berätta om dina erfarenheter, tips och tankar kring dessa hemska blåsor (om det nu är afte du har)!

Bästa hälsningar

Katarina
www.afte.se
www.inspirationsbloogen.blogspot.com

Jag får ringar på tungan lite då och då. Jag har varit hos läkare, det är 20 år sen och då visste dom ibte vad det berodde på. Dom trodde att det har
de med hormoner att göra, eller att man har råkat ut för något svårt i livet. Jag har inte det mer än att jag fick en mindre chock en gång, men varför skulle jag få ringar på tungan av det i 20 år? I början vågade jag knappt öppna munnen, men nu tänker jag inte på det mer än att jag inte räcker ut tungan frivilligt. Tur man man inte bor i Madrid och måste läspa. Det fanns ett namn på det också, någonting med world eller globe, eftersom det kan se ut som en karta ibland. Oftast kan jag få det när tungan har legat mot en tand. En läkare sa att jag hade stor tunga och liten mun. Kan det vara det? Någon som vet?

Jag har haft en blåsa som varit i några dagar som har gjort ont som bara den,till slut tog jag lite honung och la på i några omgångar och nu är den inte så öm längre. har läst att honung ska vara bra för sprickor i huden.
Hoppas det hjälper
Maria

Hej!

Jobbar som undersköterska och har några bra råd vid "lätta besvär" i munhålan.

Om man har "hallontunga" kan det bero på att man har svamp i munnen, t ex pga att man nyss ätit pencillin och immunförsvaret är tillfälligt dåligt. Då kan man få recept på Mycostatin att droppa på tungan, eller Diflucan-tablett (mot svampinfektion) att ta i några dagar.Behandlar man inte detta så kan svampen vandra ner i halsen, svalgsvårigheter.
Wichyvatten är bra mot blåsor i munnen, skölj runt med i munnen några gånger om dagen. Det kan komma från magen, att man har orolig mage, eller förkylningsvirus.

Tandläkare har kunskaper om besvär i munhålan - ring dit och fråga.

Hoppas detta kan hjälpa någon!

Blev lite fel...
Har man "hallontunga" kan det bero på vitaminbrist. Har man vit beläggning på tungan är det svamp (då får man till slut ont när man sväljer.)
Lycka till!

Det låter som om du har karttunga - sjukdomen heter lingua geografica på latin (du kan googla på det). Har för mig att det är en sjukdomssläkting till bältros.

Jag har haft besvär med karttunga i många år. Först hade jag afteblåsor, men är jag fick karttunga i gymnasieåldern, så blev det mindre av aften. Jag får värre problem när jag håller på att bli sjuk. Jag har haft så att så snart en ring har vuxit ut, så det att växa en ny direkt. Oftast på samma ställe. Ibland flyttar det på sig.

En sak som jag har kommit på och som gjort att mina besvär med karttunga och afteblåsor nästan försvunnit helt är att skrapa tungan ett par gånger med en tungskrapa (kostar typ 30 spänn på apoteket) efter tandborstning. Det tog bara någon vecka för att få effekt. Slutar jag att skrapa tungan, så är karttungan tillbaka efter bara någon vecka igen!

Så skaffa dig en tungskrapa - jättebilligt och enkelt hjälpmedel för ett jobbigt problem!

Jag har också ringar på tungan på tungspetsen, är det liksom en vit rund ring för er oxå? läkaren sa att det hette lingua till mig också, först visste dom inte va det var, men sen sa han lingua jag blev skiträtt doch trodde att jag fått aids el ngt sånnt skit, men han sa att jag kan va lugn men som sagt man räcker inte ut tungan hur somhelst, el kysser nån direkt. JAg ksäms fruktansvärt, varför får man det bara sådär har aldrig hälelr haft det innan? har blivit bättre för mig då jag borstat tänderna ordentligt, ätit rätt, och sprapat med en tungskrapa el tandborsten efter tanborstningen vissa gr kan det nästan helst försvinan men kommer ofta tillbaka sköt att vet att man inte är ensam.

prova att ta ett prov för laktos eller glutenintollerans. Det gjorde jag och är nu problemfri för jag var laktosintollerant.

Blåsor som varar och kliar och sedan spricker och torkar ut för att sedan återkomma senare (specieltt vid nedsatt motsåndskraft som vid t.ex. förkylning) beror normalt på herpes, som är en hudsjukdom som räknas som en könssjukdom. Herpes är vanligast på könsorganen och munnen och sprids via samlag, kyssar och oralsex, men man kan även få herpes på t.ex. fingrar. Tidigare pratade man om olika varianter av herpes, men idag har den distinktionen minskat i betydelse eftersom herpes lätt spids mellan mun och könsorgan. Herpes är en vanlig och obotbar sjukdom, men besvären brukar bli färre med åren eller helt upphöra och kan lindras med läkemedel.

Hej jag har haft feber i två dagar med en svidande halssmärta, nu är febern borta, inte halssmärtan och jag har små röda prickar i hela munnen samt att jag har fått exem på händerna i form av små prickar här också! någon som vet vad det är jag har fått och hur man ska bota det?

Jag kör xtra listerine. ett par gånger om dan inte stora mängder utan lite grann men ofta det lixom..dommnar bort blåsa och det blir "normalt igen" och brukar gå över på några dagar.

Men så gör jag. :P

Det finns en bra produkt på Apoteket som heter Oralmedic. Man behandlar en gång, och sen försvinner smärtan och blåsan. Skitsmidigt. För mig var det helt underbart med ett sådant läkemedel, för jag har jätteofta återkommande blåsor i munnen.

Gengigel är en ny utvecklad serie som hjälper till att lindra sår och blåsor i munnen samtidigt som den påskyndar läkningen då den innehåller hyaluronsyra. För mig är det det enda som hjälper.
Finns som munskölj, gel och spray. Jag beställer på Tandapotket.se och det kostar runt hundralappen.

Hoppas du får hjälp, ont i munnen är bland det värsta man kan ha!

Tandapoteket.se har jag hittat ett plåster som heter After som man ska ha i munnen. Har hjälpt mig otroligt mycket. Det är självupplösande också så man behöver inte dra bort det själv.

Ja! Att ta lite munvatten som oftast bara är till mot förebyggande effekt mot karies kan vara jättebra! Blåsorna kan efter oftast bara en dag få en domnande effekt. Jag rekommenderar starkt lite sköljning morgon och kväll. Du kommer också ha svårare att få nya blåsor.

Hej!Jag har lidit av blåsor (afte) i munnen hela mitt vuxna liv (är 51 nu)och för 10 år sedan slapp jag alla frekventa blåsor genom att : sluta med all tandkräm. Vips så har jag kanske bara haft typ 2-3 återfall på 10 år. Teori: Tandkräm innehåller ytaktiva ämnen som ger sig på slemhinnan (emulgatorer/tensider). En visst antal av oss har tydligen känsligare slemhinna an andra å då är tandkräm ingen bra grej -testa. Vi är ju uppvuxna med tandkräm så det kan kännas tokigt att inte använda men gör ett försök -jag tror de flesta blir hjälpta och då faller allt snack om autimmuna reaktioner,heta drycker,virus mm.
Glenn

Skölj munnen med lila vindruvor juice/saft morgon och kväll och du kommer att se hur blåsorna krymper efter varje sköljning! :)

Skölj och drick kolsyrat vatten, det fräter bort blåsorna :)

ANNONS
ANNONS
ANNONS