Hjälp Bengt svara på nästa läsarfråga i amelia:
"Jag har en kollega som hela tiden söker min bekräftelse och jag har inte haft så mycket emot att ge honom den under åren – förutom att det aldrig leder till nånting. Inte ens ett litet hångel på personalfesten eller en fika.
Så jag har gått från uppmuntrande till likgiltigt vänlig. Samtidigt som han håller distansen (vi lär aldrig känna varandra på riktigt) vill han ha min uppmärksamhet. Jag känner hur hans blickar följer mig och att han inte ger sig förrän han fått min uppmärksamhet. Det som just nu börjar gå mig på nerverna är att han paraderar sin flickvän framför mig som han till och med är sambo med. Jag kanske ska lägga till att han är ganska mycket yngre än jag. En annan av mina arbetskamrater är övertygad om att han är svag för mig pga saker han sagt, men jag tycker det verkar mer komplicerat än så.
Jag har många andra gulliga manliga kollegor i alla åldrar och har ett avspänt förhållande till dom. Jag har egentligen två frågor. Varför beter han sig på det viset och hur ska jag hantera honom?
Chrisse"
Vad tycker du hon ska göra med sin arbetskamrat?
Kommentera
Jag tycker du ska strunta i honom. Har verkar mest inte veta hur man uppför sig!
/Sara
Det är en lek han roar sig med som sannolikt förgyller dagarna på kontoret. Lek du också så blir även dina dagar lite roligare kanske men försök inte hitta något djupare motiv i det här, det tror jag inte finns.
Det är många som gillar att ha en liten flirt på jobbet men inte mer än så, det enklaste vore väl om du konfronterade honom men annars skulle jag noncha totalt och berätta om de härliga killar jag har (verklighet eller påhittade), lycka till!
Det enklaste är att berätta hur illa till mods du känner dig och fråga honom vad han egentligen menar med sina handlingar. Frågar man inte så får man inget svar.
Av det du skriver så låter det som han är i behov av en "extra-mamma".