Jag är 40 år, gift, lycklig mamma till fyra underbara barn, den minsta är 3 år. Min man som är pappa till alla är 55. Står i valet och kvalet om vi ska skaffa en till? Ibland känns det så rätt och ibland känns det helt fel, då mest p g a min mans ålder. Vi har stabila liv med fasta jobb och villa. Barnen är fantastiska och det är underbart att se vilken glädje de har av varandra. Vi hittar på mycket kul ihop. det är underbart med en stor familj och vi är så tacksamma för den. Jag vet att det är sista chansen nu, jag vill inte ha barn efter 40. Så det är nu eller aldrig. Jag är rädd att jag skulle ångra mig resten av livet om jag inte tog chansen att låta familjen bli ännu större. Eller skulle jag ångra mig? Jag är rädd att det blir fel. Jag är feg. Jag törs inte. Mycket p g a oro för vad andra ska säga. Jag vet att barnen vill ha syskon, de tjatar. Och våra familjer säger inget negativt. Men jobbarkompisar, andra.....DET och min mans ålder få rmig att tveka. är han för gammal? är jag för gammal? Jag vill så gärna. För det mesta. Hjärtat säger ja och hjärnan säger nej. Så jobbigt.
Kommentera
Jag tycker verkligen inte att du är för gammal för ett till barn. Min mamma fick mig när hon var 39år och min far var då strax över 40 och de har inte varit något fel med det! Självklart har jag tänkt tanken att de kanske inte lever när det är dags för barn för mig men det spelar ingen roll för de har varit underbara när de uppfostrat mig och min bror. Själv vill jag har barn tidigare men att man är äldre tycker jag är helt OK.
Så att din man är 55 tycker inte jag har någon större betydelse. Vill ni verkligen ha ett till barn och ni vet/tror att ni kan uppfostra h*n till en fin människa så säger jag: Kör på och strunta fullständigt i vad andra tycker! Ni kan inte leva era liv efter vad andra tycker/tänker. Lycka till!
Vad säger din man, det är min första fråga. Det är väl ett gemensamt beslut får man tro. Om ni vill och har både tid och ork, så varför inte? Men tänk på att när barnet är 20 är pappa 75, och jag har haft betydligt yngre män (och kvinnor) på min demensavdelning där jag arbetar. Hade en kompis på gymnasiet som inte kunde hänga med ut, för hennes mamma hade inget körkort och hennes pappa hade grå starr... Något att tänka på.
Jag tycker ni är på tok för gamla! Man skall inte skaffa barn över 45! Man vill ju inte ha en pensionär till mamma eller pappa. Vänta på barnbarn istället! Låt inte era barn bli mobbade för att ni är lite knepiga! Snälla skaffa inte mer barn ni har ju redan barn...
Gör det som känns rätt för er, jag jobbar inom äldreomsorgen och vet att det finns mycket pigga 75 åringar oxå det där går inte att säga, man kan vara trött och sjuklig redan i 40 års åldern om det vill sig illa ;)
Lycka till med era funderingar :)
Det enda råd jag vill ge er är att strunta i alla råd! ;)
Så många människor runtomkring tycker så mycket, men det enda som spelar roll i den här frågan är vad ni själva tycker & känner. Låt inte alla andra ta beslutet åt er, det är helt och hållet ERT beslut om ni ska skaffa barn eller inte. Vad andra tycker är helt oväsentligt. Det är inte åldern som avgör om man är en bra förälder, det handlar om ifall barnet är önskat eller inte. Lycka till, hur ni än väljer att göra.
Go for it! När jag föddes var min pappa 55. Jag kunde ALDRIG önskat mig en bättre pappa! Många tjatar om dethär med ålder hit och dit... VISST spelar det en viss roll, men kanske mest ur den synpunkt att ett barn med föräldrar i den åldern kanske i framtiden blir föräldrarlös tidigare än sånna som naturligtvis är unga.. men vad som helst kan hända med alla! Idag är det inte säkert att man lever längre bara för att man är ung! Jag kan också berätta att när jag gick i skolan var jag den enda som hade föräldrar i denna ålder.. Jag kan också berätta att mina föräldrar och i synnerhet min älskade pappa, också var den föräldern som alltid var med... mer än alla unga föräldrar! Han var den som ALLTID sjutsade och hämtade. Han var den som alltid alla kompisar vände sig till istället för sina egna föräldrar. Så Jag har bara positiva minnen och tycker fortfarande att det är positivt med att ha äldre föräldrar! Mina syskon tycker lika så. Lycka till!! kram!
Jag känner igen din ångest, själv fick jag barn sent och tycker att det finns fördelar med det också. Men det är ju det där, är det för sent för en till...Egentligen är det ju inget som någon annan ska lägga sig i, om du och din man vill så vill ni, jag tror inte att den känslan går att resonera med i termer jag är för gammal. Min erfarenhet säger mig att man aldrig ångrar att man skaffat ett barn. Det återstår däremot om man ångrar att man inte gjorde det. Som tjej har man ju en klocka som tickar som det ju heter. Det här ger ångest tycker jag. Nu sätter biologin en gräns och så måste det nog vara, men låt inte din omgivning styra dig. Jag tror du själv har svaret på om eller inte...Lycka till och kom ihåg att du inte är ensam!
Hej, jag har en son på 1,5 och en till påväg i januari. Min man fyller 55 snart och jag är 37. Självklart är hans ålder inte optimalt men om alla skulle vänta och bara skaffa barn när allt är perfekt så skulle det inte bli några barn alls här i värden. Ibland kan jag känna mig både ledsen och orolig för hur det ska gå och för att mina barn kanske kommer förlora sin pappa tidigt. Allt i livet får konsekvenser och man får lära sina barn att se det possitiva i allt som sker! Just nu och i många år framöver är han en otroligt engagerad pappa med massor av tid och ork. Något som inte nödvändigtvis finns hos pappor även om dom är 30. Kör på säger jag om båda orkar och vill! Lycka till!