Hur tänker "vänner"?
Efter en långdragen och smärtsam skilsmässa, stod jag där själv med tre barn.
Att ekonomin inte var att ljubla över är en sak. Att jag levt förtryckt och psykiskt misshandlad av min missbrukande make är en annan. Helt dränerad på krafter, bara att stiga upp var en kraftansträngning kanske man får räkna med. Men att mina vänner sedan barnsben skulle svika räknade jag inte med.
Ingen av mina forna vänner har jag kontakt med idag, hade så innerligt behövt ett trevligt samtal, bli bjuden på en middag, någon som kunde avlasta en stund med barnen, någon som drog ut mig på något kul...
Hur tänker man när man sviker sina vänner som mår dåligt? Jag som alltid försökt att backa upp alla som mått dåligt eller haft det jobbigt, det har alltid känts naturligt och som en självklarhet. Jag som var så säker på att det var riktiga vänner jag hade.
Att mitt i livet, utmattad, på gränsen till deprimerad med fullt ansvar för barn och hem, arbete, ekonomi... skaffa nya vänner är inte lätt. Just nu går dagarna mest åt till att överleva.
Kommentera
Uch vad hemskt, lider verkligen med dig.. alla behöver en vän att lita på att få spy galla på.. för du skulle ju finnas där den dagen de behöver dig.. en sådan som man delar sorg och glädje med. Men se det som om de ändå inte var värda din vänskap! du är så mycket starkare än dom.. =)) Stå på dig så ingen annan gör det. Kram
Jag förstår dig Jag har för andra gången på mitt 70 åriga liv upplevt detta För 30 år sedan skillde jag mig från min man som jag då hade varit gift med i 23 år Missbruk från början stöttat honom så han blev en bättre människa Då upptäckte jag han hade varit otrogen.Alla vänner försvann rädsla tror jag ,ville inte blanda sig i Alla är inte så tuffa som de säger var ensam i 8 år Då bad en av mina hyresgäster mig om hjälp för hans missbruk både narkotika och sprit Vi blev vänner och mer än sä ,men nu efter 20 år då han äntligen är ren har han bytt ut mig.Inte en jäkel har hört av sig till mig TYST TYST MEN DU VI GER INTE UPP VI HAR INTE GJORT NÅGOT SOM ÄR FEL.Sluta tyck synt om dig det hjälper vi fixar detta tror mig Som du förstår år jag inte arton år utan 70 men Du och jag skall fixa detta Kram Inger