Annons
Annons

Det hände mig

Minna

Blev fast för snatteri

Jag har hållit på med att snatta kläder och smycken från butiker i ca. 1 år. Ingen har vetat om det här p.g.a. att jag är väldigt bra på att ha hemligheter och slinka ur jobbiga situationer. Har aldrig heller haft några skuldkänslor för det här. För någon dag sedan blev jag fast. Jag skulle stjäla en tröja.. först tog jag med den till omklädningsrummet och drog bort prislappen och satte den i väskan. Jag märkte att en försäljare blev misstänksam och någon minut efter var två vakter inne i butiken. Jag gick tillbaka till omklädningsrummet och lämnade tröjan där. När jag kom ut gick jag och köpte en annan tröja sedan gick jag mot utgången. Det var då som vakterna sa att jag skulle följa med dem. Jag sa direkt att jag tänkt stjäla tröjan, men fått skuldkänslor och ångrat mig. Jag var faktiskt ganska lugn och ljög ihop en historia om att en kompis sagt åt mig att göra det och fällde några fake tårar. De gick på det direkt. Medan vi väntade på polisen satt jag och diskuterade med den yngre vakten som faktiskt var väldigt trevlig. Då polisen kom blev jag väldigt nervös men försökte sansa mig så att jag skulle slippa undan. Jag spelade väldigt skamsen och ljög ihop en massa olika saker. Polisen ringde min mamma och berättade vad som hade hänt, sedan lovade jag att aldrig göra om det. När min mamma ville prata med mej på kvällen sa jag att nästan alla mina kompisar stal saker hela tiden och att det var de som hade sagt åt mig att göra det. Hon gick på det direkt och jag lovade att sluta umgås med dom här påhittade kompisarna. Mina föräldrar var ändå väldigt upprörda över det här och pratade om det i flera dagar. Tänk om dom skulle veta hur mycket jag har stulit, dom skulle bli helt förkrossade eftersom jag spelar den "fina" flickan här hemma. Jag ville bara veta vad folk tycker om det här och om någon gjort något liknande? Jag har absolut inga skuldkänslor för vad som hänt, jag är bara väldigt arg på mig själv för att jag klåpade till det och blev fast.
0 röst(er)
Annons
Annons

Svar

1. Karin

Intressant

Hej! Jag undrar lite snabbt bara varför du inte har dåligt samvete? Blir nyfiken..
    Skrivet: 28 januari 2010
    0 röst(er)
  2. Jag undrar

Minna

Du lämnad tröjan som du ville stjäla i omklädningsrummet. Varför tog vakterna dig? De hade inte hitta något hos dig som du hade stulit?
    Skrivet: 28 januari 2010
    0 röst(er)
  3. Realisten

Du behöver hjälp!

Ok, du är ju inte helt frisk i huvudet...det förstår man av ditt mycket märkliga inlägg.
    Mitt enda svar på detta är att JA, det är fel att snatta och du förstör för andra människor. Om du inte förstår moral/empati/medkännande så bär du nog kontakta någon inom psyk.vården för hjälp mot detta beteende. Detta är missbruk precis som missbruk med alkohol och droger. Att ha behov att snatta är missbruk. Jag, precis som de flesta andra, är vuxna och moraliska/empatiska nog att själva arbeta ihop våra pengar så att vi kan köpa det vi vill ha. Vi snattar således inte eftersom det är för losers som inte förstår bättre. Tjäna ihop dina egna jävla pengar och sluta göra skit för andra! :(
    Skrivet: 29 januari 2010
    0 röst(er)
  4. Kickan

Mina egna erfarenheter

Vilka minnen som poppar upp när jag läser ditt inlägg. Jag snattade en del i yngre tonåren och blev fast en gång när jag snattat en snygg spets BH. Jag fick faktiskt smisk över mammas knä i flera minuter. Det var förstås för c:a 20 år sedan, skulle knappast hända i dag. Dröjde länge innan jag vågade prova igen. För två år sedan försökte jag klantigt nog snatta ett par byxor (hade glömt plånbok hemma och orkade inte åka hem för att hämta den). Blev så chockad när jag åkte fast att jag faktiskt kissade ner mig. Förnedringen var fullständig. Med dom lärdomarna kommer jag knappast att prova igen. Men visst är det tragiskt att man inte inser ändå att man inte ska snatta?
    Kram
    Skrivet: 31 januari 2010
    0 röst(er)
  5. Minna

Minna svarar

Intressant: Jag vet faktiskt inte, jag vet att det är fel men jag har inte direkt några skuldkänslor. Jag känner mig bara dum och förnedrad.
    Skrivet: 15 februari 2010
    0 röst(er)
  6. morsan38

Till Realisten

Man kan inte döma folk bara sådär. Jag tycker inte det är sådär jätteschysst att kalla nån för dum i huvet. Nu kommer du säkert klaga på mej oxå, men jag tar inte åt mej.Du läste väl vad hon skrev, att hon var arg på sej själv. Visst skuldkänslor javisst. Men det är inte bara hon som stjäl.Det finns många som gör det, fler än du tror.

Så döm inte folk du inte känner!!
    Skrivet: 4 maj 2010
    13 röst(er)
  7. mogen

Du förstår inte vad du håller på med

Minna, du kanske känner dig smart nu när du lyckats tillskansa dig olika saker utan att betala, men i framtiden kommer du att känna skam och önska att det aldrig skett. Om dina barn i framtiden frågar dig om du någonsin snattat är det nog inte så kul att välja mellan att ljuga för dem eller att berätta om det. Det du håller på med håller inte moraliskt och det oavsett vilken politisk eller religiös åsikt eller livsåskådning du har. Det kommer du att inse i framtiden.

Det du tror dig vinna idag förlorar du mångdubbelt på i framtiden. Om något försvinner hos din familj eller dina vänner eller kaffekassan länsas på jobbet så blir du automatiskt en av de första som misstänks. (De kanske inte känner till ditt tidigare snattande, men om polisen kopplas in kan du själv räkna ut vilka personer polisen kommer att ge särskilt mycket uppmärksamhet till.) Det har du nog inte tänkt på va? Inte så kul. Det handlar om omgivningens förtroende för dig och det håller du just nu på att rasera som bäst.

Säg att du någon gång hamnar i domstol, som offer för ett brott. Gärningsmannens advokat rotar i ditt förflutna genom att gå igenom gamla polisregister, intervjua dina gamla vänner osv. I rättssalen hävdar gärningsmannens advokat plötsligt att du har ljugit ihop hela historien och att det istället var gärningsmannen som försvarade sig när du bröt dig in hos honom för att stjäla något hos honom. Det spelar mindre roll då att det inte är sant om domstolen kan fås att tro att det eventuellt skulle kunna vara sant. Din trovärdighet har fått sig en ordentlig törn av ditt föflutna och gärningsmannen går fri i brist på övertygande bevis eftersom domstolen inte finner dig tillräckligt trovärdig.

Säg att du söker ett jobb. Du vill så väldigt gärna ha det här jobbet. Passar dig perfekt och skulle dessutom ge dig en fantastisk karriärstart och dessutom råkar jobbet innebära en hög lön. Arbetsgivaren tycker också att du är rätt kvinna för jobbet...men så utförs en obligatorisk och rutinmässig bakgrundskontroll via polisregister och du får inte jobbet eftersom det innebär ett visst ansvar för pengar eller värdefulla saker och det framgår i polisregistret att du tidigare har åkta fast för snatteri...

Du "tjänar" säkert många tusen nu på att snatta, men det bleknar i jämförelse med förstörda framtida karriärer och kanske hundratusentals kronor som du går miste om i framtiden, plus den smärta och förnedring du på olika sätt riskerar i framtiden genom att visa att du inte har några problem med att stjäla.

Hur många vänner eller pojkvänner tror du kommer att helt och fullt lita på dig i framtiden? Hur många kommer att våga låna ut sina lägenhetsnycklar till dig? (Oj då, mitt guldsmycke är borta och Minna har varit här!) Även om du är helt oskyldig så är det lätt att se vilket elände och förnedring du riskerar.

Du är inte tillräckligt mogen för att idag förstå de potentiellt stora negativa konsekvenserna av ditt handlande. Lägg av omedelbart, för din egen skull!
    Skrivet: 4 maj 2010
    0 röst(er)
  8. Anna

JAPP

Tycker att föregående kommentar är helt korrekt.
    Jag vet detta av egen erfarenhet. Hade aldrig i mitt liv ens tagit en pappersbit från någon utan att fråga, när jag en dag är sen till jobbet, lovat att plocka upp två mascaror till dom (jobbar på en teater), och kön är hundratalsmeter i HM och tar det dummaste beslutet i mitt liv: Att ta dom två mascarorna och skita i att betala.
    Jag åkte fast direkt efter jag kommit ut, hade ingen chans att försvara mig, för dom hade följt mig och sett mig stoppa in mascarorna i väskan.

Boten blev 3000 kronor och fem år i registret, men det är inte det värsta. Det föregånde kommentatorn talar om är det som svider mest.

Hela mitt liv är i princip mycket svårare nu. Omöjligt att ta lån, köpa lgnht, vissa fall få jobb..Detta är alltså ETT FAKTUM.
    Och det värsta, mina drömplaner om att åka till New York och jobba är krossade, då att få visum med en prick i registret, VAD SOM HELST FÖR PRICK, är MYCKET MYCKET svårare, nästintill omöjligt!

Så tji, fick jag som tänkte att HM inte kommer sakna två mascaror.

Mitt råd till dig är att sluta NU. Det du tjänar för tillfället har absolut INGET värde jämfört med det du kan förlora i längden.

Jag har alltid sett mig själv som en människa av god moral karaktär, och lyckats rätt bra i livet, men försök övertyga myndighetsfolk osv som inte känner dig att du faktiskt har god moral, med en prick för snatteri i registret...Inte kul. Nånstans. Rätt förödande faktiskt.

Jag ska t o m söka hjälp för det här, för jag är så otroligt deprimerad och ångerfull, att jag har svårt att komma över detta.

Så välj noga om det är detta du vill!
    Skrivet: 21 juli 2010
    0 röst(er)
  9. Elin 34 år

En stilla undran

VAd får dig att få kickar av att stjäla från butiker?
    finns det inget annat sätt att känna rus i livet? tex jogga eller nått liknande fysiskt.
    Jag känner igen att ungdomar tycker att det är som en sport att lura butikspersonalen.
    Får du aldrig dårlig samvete för något du gör som anses "brottsligt"?
    har du ingen aning om att skatterna höjs om man snattar/stjäl extremt mycket i landet?
    Jag har stulit smågodis och en kajalpenna en gång när jag var 12. tänk efter vad som får dig glad och harmonisk som har att göra med allt utom stjäla. Jag blev inte fast men min barndomsvän blev fast den gången när jag var 12 ( hon 11 år.) Jag har aldrig någon sin ångrat mitt beslut att verka för ett mer jämnlikt samhälle(socionom snart).
    Dom som jobbar i affärer ser mer än du tror, det finns en mängd kameror i klädesbutiker även ovanför omklädningshytterna. Därför tänk om innan du får för dig ännu grövre brott!
    Skrivet: 30 juli 2010
    0 röst(er)
  10. Snatte Lina

Tjuvpraktikan

Regel nummer ett när man snattar:
    Åk inte fast!
    Skrivet: 30 juli 2010
    0 röst(er)
  11. Mia

vet hur de är

Känner igen mig, har själv snott saker. Det var ett skrik på hjälp från min sida. Behövde hjälp psykiskt för jag mådde så dåligt.
    Du behöver också hjälp, börja med vara ärlig mot dig själv. Fundera på varför du tar saker.
    Har något hänt dig i din barndom som du mår skit över?

Skrivet: 1 oktober 2010
    0 röst(er)
  12. theif

hahaha

gud vad det påminner om mig när jag var ung. för en sådär 10-15 år sedan snattade jag en heeel del också. Varje dag efter skolan gick vi ett gäng. JAg åkte aldrig dit, men jag var fattig, min mamma var ensamstående och jag hade aldrig råd med alla coola grejer jag ville ha.

Har fortfarande ingen ångest över det, butiker har försäkringar som täcker det där och jag tror knappast att H&M blir fattiga pga lite snatteri.

ska jag vara heltärlig så snodde jag ett par hanky panky trosor i julas. Orkade inte stå i kön. haha jag hade skit dåligt samvete efteråt å ville typ gå tillbaka med dem men gjrode inte det.Förr hade jag inga som helst skuldkänslor. Man har väl mognat (lite iaf)

Det var första ggn på 10 år jag snott något och jags kulle väl inte vilja säga att jag kommer göra om det direkt. Det är liksom inte värt det om man åker dit, plus att det e sjukt pinsamt att som 30 åring åka dit för snatteri.
    Skrivet: 27 januari 2011
    0 röst(er)
  13. 08-

Brottsliga Amelia-besökare i farten igen!

Ni har inte möjligtvis tänkt på att polisen kan begära ut vilka ni är bakom era IP-nummer? Här sitter ni och erkänner brott...

Försäkringar va... Jaha, så det är alltså OK att tända på hus om ägaren har en brandförsäkring eller att slå sönder bilar om bilägaren har helförsäkring...

Ni verkar ju störda. Hallå, ni STJÄL! Har man inte dåligt samvete för det så har man något fel i huvudet. Får jag komma hem till er och stäla era saker kanske? Nehe, inte det.

Fattar ni inte att ju mer det stjäls, desto högre blir försäkringspremierna. Det är alltid någon som förlorar pengar när ni stjäl (men mest förlorar ni ert eget mänskliga värde). Försäkringar är bara ett sätt att sprida ut kostnader och risk över tid och över alla som har den försäkringen.
    Skrivet: 27 januari 2011
    0 röst(er)
  14. tänk om någon stal från dig

Sv: Blev fast för snatteri

Hej!
    Jag uppmanar alla att gå hem till dig och börja själa dina och din familjs saker. De som äger butikerna jobbar hårt och även de betalar för sakerna du snor. Tänk om alla dina vänner skulle börja ta dina saker när de var hemma hos dig? Då skulle du väl känna dig arg och besviken samt att det dessutom skulle bli dyrt för att du då skulle behöva lägga pengar på att köpa nytt hela tiden om det du hade hela tiden blev stulet!
    Skrivet: 3 februari 2012
    0 röst(er)
  15. Emma

Förhoppningsvis har du väl lärt dig hur det kan gå nu.. Om du fortsätter när du är myndig så kommer du med största sannolikhet få en prick i registret som gör att du inte kan ta lån och andra nödvändigheter. Kan även vara svårt att få jobb.. Tänk på konsekvenserna nästa gång. Är det verkligen värt att fortsätta?

Butiken såg kanske på övervakningskamrorna att du försökte stjäla. Affärer har mycket kamror nu förtiden även många gömda som du inte ser.

Det är bara massa nackdelar med det här så försök inse att det är fel.. sök råd hjälp av någon vuxen hur du ska sluta?
    Skrivet: 3 februari 2012
    0 röst(er)
  16. jag också ?

Minns då min skolkompis blev skyldig mig några slantar och så snattade han i butiker och gav mig tillbaka. Jag var lite barn också och tänkte, jag var med, att jag är inte den som snattar. Men kompisen var klok och sade att nu är det slut, man kan råka fast. Men priser vore billigare utan tjuvar. Samhället kan inte gå på snatteri.
    För unga skall vi vara förståndiga, men tänk när du behöver bil t.ex., det kan inte förbises så där bara. Man behöver lära sig bära sig åt.
    Skrivet: 4 februari 2012
    0 röst(er)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Damrummets mest kommenterade

FR 15 JUNI 2007
Kär i två män
Mia