ANNONS

Stora problem med hans ex-fru

Jag är gift med en underbar man och allt funkar bra mellan oss, det enda problemet är hans ex-fru.
Vi träffades när han redan var separerad, men hon har problem med att ga vidare i livet. Hon har träffat flera män efter deras separation men inget mer varaktigt. Hon har blivit dumpad av 2 olika män under den senaste tiden och detta har gjort henne ännu mer galen! Hon har börjat manipulera barnen och ljuger och baktalar min man konstant,vilket är väldigt jobbigt.Hon säger att det är hon som ensam försörjer barnen(vilket naturligtvis inte är sant) och en massa andra lögner.Barnen är 15 och 13 ar gamla.Min man försöker naturligtvis förklara sanningen men det blir lätt problem med ömsesidig smutskastning.Varför är det nästan alltid problem med ex-fruar som inte kan komma vidare i livet? Det är ca.7 ar sedan de skildes och jag tycker att hon borde kommit över detta vid det här laget.Det är precis som hon inte kan acceptera att min man har gift om sig och är lycklig med mig. Hon är väldigt egoistisk och använder hela tiden barnen som utpressning.Min man har under en längre tid försökt undvika konflikter med henne men den senaste tiden har hon gatt över gränsen med sina lögner och detta kan han inte acceptera!!Jag vet inte hur jag ska stötta min man i detta jag blir bara upprörd och försöker att inte blanda mig för mycket.Hon kritiserar ständigt min man för alla fel han gör men hon är verkligen ingen perfekt mamma, hon lämnar ofta barnen ensamma pa kvällar och helger för att roa sig.
Det som är jobbigast är dock dessa ständiga draman och konflikter pga.att hon inte kan hantera sitt eget liv.Min man vill inte reagera för mycket eftersom hon inte är psykiskt stabil (som han säger)Jag tror däremot allt detta är spel och manipulation fran hennes sida. Hon har ett välbetalt jobb och har inga missbruksproblem eller andra svarigheter i livet.Hon har sagt till honom att hon gar till en psykolog för att bearbeta att han lämnade henne.Detta är för mig bullshit!! Hon hade inget emot att skiljas pa den tiden eftersom hon precis träffat en rik man( det blev dock aldrig nagot mellan de 2)Jag tror helt enkelt att hon är en dramaqueen och när hon inte är lycklig gör hon allt för att jävlas med oss.Vad göra? Om det är nagon som har erfarenhet av detta hör gärna av er!

Kommentarer

Tycker inte att du ska göra någonting utan ägna dig i stället åt din egen relation med din man och ditt liv med familjen. Du verkar lägga ner väldigt mycket energi på hans f d fru och det beror kanske på att du känner dig hotad av henne.

Nej, jag känner mig inte hotad av hans ex-fru. Däremot hatar jag att hon använder sina egna barn som utpressning och manipulation.

Jag är så trött på folk som ger så dumma svar... Klart att man måste reagera, hjälpa till och stötta. Min mans x-fru är hemsk och det påverkar hela familjen så hur kan du säga att man inte ska göra någonting...

Jag kan förstå att du hatar om hon utsätter barnen för utpressning och manipulation. Men sanningen är den att det inte finns någonting DU kan göra utan samtidigt förvärra situationen. Det här är ett problem mellan din man och hans ex-fru och kan därför endast lösas av dem.

Du måste låta honom komma fram till det förhållningssätt som han tycker fungerar bäst. Det bästa du kan göra är att bara finnas till hands och stötta honom. Om du lägger dig i, ställer krav och har för mycket åsikter försätter det honom i en ohållbar situation. Det han behöver är en lugn, stabil och förstående "klippa".

Även om det inte är så i ert fall så vill jag utfärda en liten varning. Tyvärr är det inte helt ovanligt att det på ena sidan finns en ex-fru som försöker kontrollera mannen med barnen som pant och på den andra sidan en ny fru som ställer krav på honom med förhållandet som pant. Alla beslut han tar i denna konfliktfyllda situation kommer att få konsekvenser för honom från antingen det ena eller andra hållet. Både ex-frun och den nya frun anser att de beslut han tar är ett resultat av påtryckningar från den andra kvinnan om det inte gynnar henne. Han vill naturligtvis ha både sina barn och sin kärleksrelation, men det slutar oftast med att han måste välja antingen det ena eller det andra. Låt det inte gå så långt.

Vad gäller barnen så är de inte dumma. Så länge man har regelbunden kontakt med dem och själv ser till att bete sig på ett bra sätt så kommer de själva att förstå vem det är som manipulerar, ljuger och smutskastar.

Barnen är inte unga, de kan förstå och dessutom anar och gissar sig till.
Så jag tror att inga hemligheter med dem, tvärtom öppenhet. Är det möjligt att säga dem att hälsa på henne att pappa och Du försörjer som man bör, men att om hon vill lägga till så barnen är berättigade att ta emot rena pengar så mycket hon vill ge.
Barnen, tror jag, behöver höra att verkliga fakta är verkliga fakta, att de får inte nekas och att de har rätt att säga sitt men osakligheter från henne är inga fakta, så där ungefär. Men kanske det värsta vore ändå om Du och pappa skulle handla kontroversiellt, ni måste ha samförstånd.

Åh vad jag känner igen mig i vad du skriver!!! Jag är också lyckligt gift med en man som har 2 barn sedan tidigare. Jag har precis samma problem; en ex-fru som varit såå nöjd över att skilja sig, bla bla bla. Men pratar illa om min man inför barnen (de berättar själva), inför vänner och alla som orkar höra på. Precis samma med pengar; att hon betalar allt och han inget.
Till Freja vill jag bara säga; Varför ska det alltid vara så att "vi", den nya kvinnan, är hotad av exet? Jag känner mig inte ett dugg hotad av min mans ex. Men jag blir upprörd när han behandlas illa, och även vi två tillsammans.
Stå på dig! Peppa mannen, och sen strunta i henne....
Håller till viss del med Micke, som säger att så länge barnen har en relation med båda så kommer de att upptäcka vem som manipulerar. Låter bra. Men en del människor är VÄLDIGT bra på att manipulera, och gör så även med barnen. Och får de att faktiskt tro på att det de säger stämmer.
Hälsningar Mia

Skönt att höra att det finns kvinnor i samma situation
som mig.Du har rätt Mia,jag ska försöka strunta i henne och peppa min man i stället.Det är bara det att
ibland blir man helt enkelt frustrerad och hela situationen känns oerhört jobbig!

min x fru manupolerat mina 3 alskäde barn så mycket att jag har inte träffat dem på 7 år.de vill inte ens titta på mig.de två äldsta gifte sig o jag fick inte ens adressen för att kunna skicka en blomma trots att alla gemmensamma vänners vädjan och naturligtvis min.jag lämnade alt vi ägde tillssamans till henne o bara ville vara ifred för jag orkade inte leva med henne längre.jag hadde bara lånet som jag betalade själv.jag bara undrar vad så hon till dem att de gör så mot mig!!!!!min nya fru ha samma problem som du,,,hon vet att jag har det jobbigt.jag har¨åkt 50 mil för att gömma mig bakom trädet för att se de gå till sina unvirsettet.när jag forsökt prata med dem eller skriva dä fick jag bar en svar gå till din hora,däremot deras mamma lovade mig att antingen vi fyra eller ingen.hon lyckades krossa mitt liv

Påminner mig om när jag träffade min man. Han hade precis haft en relation med en kinesiska som bodde i samma studentkorridor. Hon var gift men mannen var kvar i Kina. Sedan kom mannen också till Sverige och återupptog relationen med sin hustru - men hustrun ville ha min blivande man dessutom, vid sidan av.

Hennes man kom på dem, och hotade min blivande man med kniv. I samma veva träffades han och jag, och det gick väldigt fort - kanske för att han ville komma ifrån allting i studentkorridoren! Han flyttade in hos mig efter tre veckor. Då fick HAN hotelsebrev från KINESISKAN, som hotade att knivmörda både honom och mig om han inte lämnade mig och flyttade tillbaka...

Vi flydde till en annan del av landet, tills det lugnade ner sig. Så du är inte ensam!

Men det är klart - min man hade inga barn med kinesiskan, vilket underlättade mycket.

ANNONS
ANNONS
ANNONS