Så håller du ditt nyårslöfte för 2017 – med fem enkla steg

Har du lovat dig själv att gå ner i vikt, sluta röka, börja träna eller dricka mindre alkohol? Här är fem steg som hjälper dig att lyckas.

1. Skriv en ja-lista

Gör en lista med minst tio punkter som talar om vad du kommer att vinna på din förändring. Gör även en nej-lista där det framgår vad som kommer att hända om du inte gör förändringen. Läs listorna när motivationen tryter.

2. Bestäm din metod

Vilken typ är du – den som vill göra din förändring på studs, eller föredrar du att göra den successivt? Ensam eller med andra? Tänk ut vad som passar just dig bäst och bestäm hur du ska gå tillväga.

3. Satsa hela året

Bestäm startdatum och målgång ett år senare. Med ett långsiktigt perspektiv finns det utrymme för en tillfällig motgång. En förändring kräver tid och tålamod.

4. Förutse dina fällor

Du känner dig själv bäst och vet i vilka situationer som du kommer att ha lättast för att falla dit. Tänk ut strategier i förväg för att undvika motgångar.

5. Fira dig själv

Sätt upp delmål under året – en belöning för varje månad som du håller ditt löfte. Locka dig själv att lyckas genom att boka in något som sätter guldkant på tillvaron, exempelvis en massage. Planera delmålen i förväg.

Tipsen kommer från Lotta Abrahamsson, föreläsare och förändringscoach, pocketaktuell med boken ”Full koll”.

Vill du se mer sånt här? Gör som 27 000 andra och gilla amelia på Facebook och Instagram!