Öka din rörlighet med PT-Fias snabbövningar

Sommarledigheten har börjat för många, och det är lätt hänt att man fastnar stillasittande lite för länge i stugan, båten eller solstolen. Även om semestern är till för vila och återhämtning så kan de här korta övningarna vara väl investerad tid.

  1. Bröstöppnaren

    pt-ovning-ett
    Stärker: Rörlighet, balans och koordination.

    pt-ovning-tva
    Gunga som en båt i sommarsjön!

    Gör så här: a) Ligg på mage med fötterna mot rumpan och blicken i golvet. Ta tag i fötterna och sträva efter att lufta överkroppen och benen från golvet, så högt eller lågt som du förmår. b) Behåll balansen och håll kvar i 3-5 sekunder innan du försiktigt lägger dig ner på golvet igen och släpper ner benen.

  2. Jätteklivet

    pt-ovning-tre
    Mjuka upp hela kroppen med PT-Fias sjumilakliv.

    Stärker: Koordination, balans och rörlighet.

    Gör så här: Stå höftbrett isär och aktivera magstödet. Ta ett jättekliv framåt, låt överkroppen följa med samtidigt som du sträcker fram en arm och strävar efter att skapa en flödande känsla genom hela rörelsen. Känn hur du sträcker ut kroppen och var hela tiden aktiv i sträckningen.

    Kickstarta hösten med amelias träningsresa till Mallorca, 15-22 september 2017! 

  3. Omvända plankan

    pt-ovning-fyra
    Spänn och kniiip! Håll höften uppe (och glöm inte att andas!)

    Stärker: Core, samt öppnar upp bröstet.

    Gör så här: Stå så att du har händer och hälar i marken. Spänn magen, pressa ner hälarna i marken och lyft blicken uppåt. Tryck upp bröstet och var helt rak i kroppen. Stå så länge du orkar utan att ”tappa” höften.

    Av Sofia ”PT-Fia” Ståhl

    LÄS OCKSÅ: 10 hälsotips till sommaren – för en friskare vardag