Ny kampanj uppmärksammar hur vi dömer kvinnor efter vad de har på sig
"Döm inte kvinnan efter hennes kläder", så lyder slagorden i den schweisiska människorättsorganisationen Terre des Femmes senaste kampanj. Kampanjen har fått mycket uppmärksamhet och visar hur kvinnor döms efter längden på deras kjolar och höjden på deras klackar.
Bakom den uppmärksammade kampanjen står studenter från Miami Ad School i Hamburg. Syftet med kampanjen är att med hjälp av mätstickor visa hur absurd vår uppfattning om längden på kvinnors kläder är, samt att påminna oss om att oavsett hur en kvinna klär sig finns alltid en person där under. Mitt i prick, tycker vi, om de här tankeväckande bilderna.
Bilder från: Terre des Femmes
Du vill också läsa:
Det här är alltså vad modevärlden kallar "plus size" (komplexvarning)
Svenska kvinnor bland de i Europa som får mest förlossningsskador
Ett helt område lär sig teckenspråk för att ge en hörselskadad man en morgon utan hinder