Att springa en runda på vintern kan vara en helt fantastisk upplevelse – om du klär dig rätt och justerar passet efter temperaturen. Här är guiden som hjälper dig få ut det bästa av vinterlöpningen.


ANNONS
ANNONS

Många löpare lägger ner utomhusträningen på vintern, men den som vågar sig ut i kylan har mycket att vinna. Du får frisk luft, du syresätter varenda muskel på det där euforiska sättet som bara löpning kan åstadkomma, och du får en härlig naturupplevelse. Dessutom är löpning, även på vintern, ett supereffektivt sätt att komma i form.

 

En solig, kylig löprund med snö som knarrar under fötterna är en magisk humörhöjare! Men även om det är mörkt eller regnar får du alla de goda effekterna av löpningen.

– Det bästa med vinterlöpning är mysfaktorn, säger Lisa Beskow, erfaren elitlöpare, löpcoach och grundare av Runday.

–  Jag längtar efter att ge mig ut och springa en lugn runda i ett vackert vinterlandskap, och sedan komma hem och dricka te framför brasan med frostbitna kinder.

Läs också: Kom i form med amelia! Följ med på vårens roligaste och peppigaste resa.

Finns det några speciella utmaningar med vinterlöpning?

ANNONS
ANNONS

– Halka och kyla. Det är nog inte många löpare som känner sig bekväma på extremt halt underlag, så det gäller at ta det försiktigt. Idag finns det massor av bra broddar för löpare – från enklare varianter som man trär utanpå sina vanliga löparskor till skor med inbyggda spikar.

Kan man springa även när det är minusgrader?

– Javisst! Men när det är riktigt kallt ute ska man undvika att springa fort. Det är ansträngande för luftrören med alltför hög puls och kraftig andhämtning vid kalla temperaturer, säger Lisa.

– Jag springer gärna lugna rundor utomhus ner till 20 minusgrader, men väljer löpbandet om det är kallare än minus fem och jag ska springa intervaller. Lyssna på kroppen! Vissa påverkas mycket mer av kall temperatur än andra, så känn efter hur din kropp reagerar och pressa dig inte så hårt om du känner att andningen är påverkad av kylan.

Du springer gärna i djupsnö. Berätta!

– Det är helt fantastiskt! När det har kommit mycket nysnö, missa inte chansen till en av de roligaste och jobbigaste träningsformerna som finns, nämligen att springa i djupsnö. Jag brukar köra tio intervaller på en minut med en minuts vila emellan. Bäst är det att hitta ett gräsfält eller liknande så att underlaget under snön är jämnt.

Har du något annat tips om vinterlöpning? 

– Försök att hålla motivationen uppe under de kallare månaderna. Det kommer ge otroligt mycket när våren kommer och du inte behöver börja om. Det behöver inte vara några tuffa intervaller eller backpass. En lugn runda i veckan för att underhålla löpningen gör att du kommer i form mycket snabbare när vårsäsongen är här igen.

KLÄ DIG RÄTT I MINUSGRADER:

  • Tänk lager på lager och kom ihåg att du blir rejält varm efter 5–10 minuter, även när det är många minusgrader.
  • Långa, varmare tajts eller vanliga, tunna tajts med shorts över.
  • Långärmad underställströja.
  • Långärmad jacka.
  • Tunn väst eller vindjacka om det blåser ute.
  • Handskar och mössa eller buff. En buff är även skön att ha runt halsen i början av passet, innan du blivit riktigt varm.
  • Varma strumpor, gärna i ull om det är blött ute.
ANNONS
ANNONS

 

EXTRATIPS! OM DET ÄR…

HALT. Om det är halt, dra på ett par broddar eller investera i ett par vinterlöparskor med inbyggda spikar för att få fäste på isen.

MÖRKT. Om det är mörkt ute, vilket det till och med kan vara mitt på dagen i norra Sverige, behöver du reflexer. Använd gärna en knallgul, tunn reflexväst så syns du maximalt i mörkret.

OJÄMN TERRÄNG. Om du springer på ojämnt underlag och är rädd för att snubbla i mörkret, testa en pannlampa! Då ser du vart du ska sätta fötterna. Dessutom syns du själv bättre i mörkret.

ISKALLT. Om det är tungt att andas i kylan kan en värmeväxlare underlätta. Den är smidig att ha i fickan, så även om du inte vill ha den i munnen hela tiden kan du sätta in den om det kommer en lång uppförsbacke, eller om du vill göra en fartökning. 

Vill du se mer sånt här? Gör som 27 000 andra och gilla amelia på Facebook och Instagram!

NUVARANDE Håll farten i vinter! – vår guide till vinterlöpning
NÄSTA 19 anledningar att ha temafest med fula jultröjor