Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Bjöd på bindor och städprodukter – nu får Vårruset kritik från flera löpare

"Det var den mest förnedrande jävla påsen jag mottagit i hela mitt liv och den åkte rakt ned i soporna." Innehållet i Vårrusets goodie bag väcker ilska hos flera löpare.

I år springer över 100 000 kvinnor Vårruset i städer över hela landet. Den 25 maj var det Stockholms tur.

Vid målgången belönades löparna med en goodie bag.

Förutom ett reklamblad från Coop innehöll årets påse fyra saker: tamponger, trosskydd, mikrofiberdukar för tvättmaskinen – och en chokladbit.

– Det känns mossigt att man tror att det är det här som kvinnor vill ha när man kommit i mål efter att ha sprungit ettlopp. Det känns väldigt stereotypt, och det måste finnas något annat som man kan ge som kvinnor kan tänkas uppskatta, säger deltagaren Jenny Canborn till Metro.

Amanda Johansson, som också sprang Vårruset i Stockholm, delade med sig av sin ilska på Facebook.

"Det var den mest förnedrande jävla påsen jag mottagit i hela mitt liv och den åkte rakt ned i soporna(även chokladbiten). Det här är för fan inte 30-talet." skriver Amanda i inlägget och fortsätter:

"Är det här vad som kommer upp i er skalle när ni tänker på tjejer: mens, städning och cravings på choklad. Det är fan skamligt. Prov på proteinpulver nästa år kanske? En powerbar? Någonting som man faktiskt kan förvänta sig i en goodiebag efter att man sprungit 5 kilometer"

"De fick bananer också"

Axel Lönnqvist, marknadsansvarig på Stockholm Marathon-gruppen förstår inte kritiken.

– Så här är det väl alltid när man gör en goodie bag. Det är trots allt lite över 100000 tjejer som springer Vårruset, så det är inte helt lätt att få den anpassad så att alla blir nöjda,säger han till Dagens Media.

– De fick bananer också. Och Vitamin Well samt en Alpro mandeldryck. Det var inte nedpackat i någon goodiebag men tillhörde också efterloppservicen. Jag vet inte om hon har missuppfattat det eller om hon ändå tycker att det är dåligt vad vi än delar ut, säger Axel Lönnqvist.

Amandas Johanssons inlägg har i skrivande stund delats över 9 500 gånger.

Hon avslutar det med en syrlig hälsning till arrangörerna:

"Så, #vårruset med sponsorer. Tack för ett härligt lopp men ni kan fan köra upp er förlegade syn på tjejer där bak och låta oss köpa våra jävla tamponger själva."