Är det ok att skippa frukost – exakt hur viktigt är dagens första mål?

Du måste inte älska frukost, men något bör du peta i dig åtminstone ett par timmar efter att du vaknat. Väntar du längre än så riskerar du att bli grinig och prestera sämre, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Tre skäl att äta frukost

Det är inte nödvändigt att äta motsvarande en hotellfrukost varje morgon, men se till att åtminstone få i dig något litet inom ett par timmar efter att du vaknat. Här är tre skäl att äta frukost:

1. Du får lättare att behålla eller minska vikten
Utan frukost riskerar du att överäta under resten av dagen. Det gör att du får i dig fler kalorier än om du ätit frukost.

2. Du blir gladare
Med en näringsrik frukost bygger du upp en bra energibalans för resten av dagen. Du orkar mer, blir på ett bättre humör och håller förbränningen på en jämn nivå.

3. Du upplever ett minskat sötsug
Frukosten minskar risken för blodsockerdipp senare under dagen, vilket gör det lättare att ta en vända till fruktskålen istället för godisautomaten när du behöver ett mellanmål.

hur_viktig_ar_frukost2

Det fanns en tid när det nästan var okej även i Sverige att ta en svart kopp kaffe och en cigg till frukost, så som många fortfarande gör i länder i södra Europa. Men nu … Chiapudding på kokosmjölk, rooibos-te och äggröra med avokado ska det vara. Eller en färskmixad spenatsmoothie med spirulina.

Sverige har blivit ett eldorado för hälsosamma frukostfanatiker, på gott och på ont, eftersom alla inte klarar att äta på morgonen.

Men är verkligen frukosten dagens viktigaste måltid?

– Ja, det är den, menar näringsfysiologen Fredrik Paulún. Men sedan är ju frågan hur man definierar frukost.

– En del kan inte äta klockan sju på morgonen, utan väntar till nio, men det räknas fortfarande som frukost. Det är det som är innebörden i engelskans breakfast, man bryter fastan. Men du måste alltså inte göra det på studs när du vaknar.

Hur länge kan man vänta?

– Många går upp tidigare än deras kroppar vill, medan mag- och tarmkanalen fortfarande är under reparation. Magen är inte redo att ta emot en massa mat och aptiten är väldigt låg. Då kan du lugnt vänta tills du känner dig redo att äta, vilket kan ta en till två timmar.

Våra kroppar har en ganska bra depå av energi som frigörs från levern. Det var tack vare den energidepån som stenåldersmänniskan orkade samla föda till dagens första mål. Men väntar du för länge, och kanske till och med skjuter på lunchen, så rubbar du energibalansen, sötsuget kommer och du blir trött, grinig och presterar dåligt.

Kickstarta hösten med amelias träningsresa till Mallorca 15–22 september 2017!

Om jag cyklar till jobbet och har med mig en macka eller en banan som jag äter där är det okej, oavsett om jag kallar det frukost eller mellanmål?

– Ja, det viktiga är att du äter när du känner att kroppen börjar få behov av bränsle, annars blir hela dagen upp och ner.

Att hoppa över frukosten för viktens skull är direkt osmart. Många överviktiga upptäcker att de går ner i vikt när de börjar äta frukost, vad den än består av. De tappar alltså kilon av att lägga till ett mål mat.

– De som inte äter frukost väger mer än andra, det har man sett i olika studier, säger Fredrik Paulún. Det beror på att väldigt få människor klarar att hoppa över frukosten utan att sedan överäta.

De blir hungrigare och äter fel saker. Istället för ugnsbakad lax med råris och broccoli till lunch blir det en dubbelportion lasagne med cola till.

Om det viktiga nu är att jag äter frukost, spelar det också någon roll vad jag äter?

– Ja, det gör det. Förbränningen är väldigt bra på morgonen, kroppen är som bäst på att hantera kolhydrater då. Det innebär att du minskar risken för övervikt och sjukdomar som diabetes och hjärtkärlsjukdom om du äter dina kolhydrater på morgonen. Och eftersom många äter samma frukost varje dag är det just med morgonmålet du kan göra de verkliga hälsovinsterna, exempelvis genom att byta ut sötade produkter mot naturella, osötade.

Men så länge du håller dig till riktig mat lagad på riktiga råvaror ska du äta det du är sugen på, menar Fredrik Paulún. Själv äter han gärna gårdagens middagsrester till frukost.

– Det kan vara kycklinggryta med ris, andra dagar nöjer jag mig med frukt och lite nötter. Man måste alltså inte äta den klassiska frukostmaten.

LÄS OCKSÅ: Gröna juicer är en trend – men hur viktigt är det att dricka grönsaker?

3 nyttiga frukosttips från Fredrik Paulún

1. Välj osötat och naturellt

Att ersätta den sötade fruktyoghurten och de sockrade flingorna med naturell yoghurt och hemlagad müsli gör att du radikalt minskar ditt sockerintag. Dessutom får du i dig färre kalorier, men mer näring så du håller dig mätt längre.

2. Ät frukost rik på antioxidanter

Låt gärna frukt, bär och grönt ingå i din frukost. De innehåller antioxidanter som försvarar kroppens celler mot skadliga fria radikaler. Dessutom hjälper antioxidanterna kroppen att bränna fett.

3. Ägg till frukost är en bra start

Ägg är väldigt näringsoch proteinrika, och protein är det näringsämne som mättar mest per kalori. Därför är äggröra med en liten frukt eller grönsallad ett kanonbra frukostalternativ.

Av: Lotta Byqvist Foto: iStock

LÄS OCKSÅ: 30 sätt att maxa din förbränning – enkla tips så du slipper tänka på vikten