Så minskar du stress och ångest – det enda tipset du behöver!

Det alldeles för korta sportlovet är över, vardagen knackar återigen på dörren och är en tidsfråga innan du sitter där med axlarna ovanför öronen igen. Men visste du att du kan sänka stressnivån, minska oro, press och spänningar och skapa starkare minnen, bara genom att gå ut genom dörren? Välkommen ut!

Det är smått fantastiskt, nästan overkligt, hur stor påverkan naturen har på oss människor – både fysiskt och psykiskt. Det vill vi på mama uppmärksamma, för är det någon som behöver boostas så här på senvintern innan våren visar sig, så är det vi mammor.

Vi skulle kunna fylla hela sidan med fantastisk fakta, men vi vet ju att tid är något av en bristvara (obefintligt?) hos småbarnsföräldrar, så vi fattar oss kort:

  1. Fem minuter i naturen gör skillnad.
artikelbild1ny-polarbrod3-mama-ca

Redan efter fyra minuter i naturen börjar blodtrycket att sjunka! Naturen verkar stressreducerande, sänker nivåerna av stresshormoner i kroppen och skyndar på återhämtningen från oro, press och spänningar.

Tips! Missa inte vår systersajt amelias artikel ”Så lagar du mat utomhus – våra 7 bästa tips!”. Läs artikeln här.

  1. Vi skapar starkare minnen i naturen.
ANNONS
ANNONS

artikelbildpp-polarbrod3-mama-ca

Man kommer helt enkelt ihåg mer av det man gjort ute. Tänk på din egen barndom, hur många av dina positiva minnen har varit utomhus? Tid utomhus skapar familjeminnen som lever kvar länge.

  1. Du rör på dig omedvetet.
artikelbild3ny-polarbrod3-mama-ca

Friluftsliv är den aktivitet som motiverar till mest ökad fysisk aktivitet. Med så mycket att se, höra, känna och plocka, glömmer man att man faktiskt rör på sig samtidigt.

Läs mer, och få tips om mat utomhus på http://www.polarbrod.se/valkommenut/

NUVARANDE Så minskar du stress och ångest – det enda tipset du behöver!
NÄSTA 9 riktigt bra filmer du borde se idag på internationella kvinnodagen