I annonssamarbete med ALPHA CE

Jag har varit sjukskriven i ett halvår på grund av utmattning

J

ag ska snart börja arbetsträna för att komma tillbaka från min utmattning, men det känns inte riktigt bra. Jag skäms över att jag ”gick in i väggen”. Jag tränade regelbundet, åt bra och försökte göra allt rätt, men det räckte inte. Mitt självförtroende är nere på botten. Har du några råd? /Mathilda

Maria Mattsson Mähl svarar:

Ta en dag i taget Ingen är perfekt. Alla människor har utmaningar i livet och tur är väl det. Tyvärr pratar vi för lite om våra svårigheter. Det är synd, för vi har mycket att lära av varandra. Dessutom skulle vi slippa skämmas om vi såg att andra också har det tufft ibland.

Att hämta sig när man drabbats av utmattningssyndrom tar tid. Initialt brukar man behöva vila mycket. Tröttheten är ofta överväldigande, vilket du säkert har känt av. Det är också viktigt att identifiera stressfaktorerna – är det arbetsuppgifterna, familjesituationen eller privatekonomin som varit den utlösande faktorn? Ofta är det en kombination av olika saker som gör att man till slut inte orkar.

Var beredd på bakslag – det ingår i utvecklingen, så du ska inte bli rädd

Det finns, som du nog har erfarenhet av, olika typer av behandlingar som kan hjälpa: psykoterapi, antidepressiv medicin, avspänningsträning, sömnträning och stresshantering. Under en rehabilitering är det också viktigt med fysisk aktivitet samt regelbundna sömn- och matvanor. Annars är det lätt att man börjar må dåligt även fysiskt och skapar ett dåligt mönster i stället för positiv utveckling framåt.

Har du hållit kontakten med arbetsplatsen under din sjukskrivning? Det underlättar ofta återgången till arbetslivet. När det är dags att gå tillbaka är det klokt att börja med att jobba deltid eller, som du, arbetsträna. Det kan kännas larvigt att arbetsträna när man redan kan arbetsuppgifterna, men det är viktigt att du inte behöver ta fullt ansvar än och att du känner att du faktiskt kan gå hem även om du inte är klar med en uppgift.

Var beredd på bakslag – det ingår i utvecklingen, så du ska inte bli rädd. Kroppen behöver träna sig på att hantera sina egna känslor och utsätta sig för olika situationer, ibland blir det lite för mycket och då kan det komma ett bakslag. Ofta är man tillbaka igen redan dagen efter, så det gäller att inte bli stressad eller förtvivlad.

Ta bara en dag i taget. Nu när du har varit sjukskriven på grund av utmattning har du antagligen en lägre stresströskel än tidigare. Därför kan du vara extra känslig för till exempel stressig arbetsmiljö eller oklara arbetsuppgifter. Men det behöver inte vara ett problem. Tvärtom kan det bli en tillgång! Det är ju inte fel att ifrågasätta till exempel röriga arbetsprocesser eller hög ljudvolym på kontoret. Det kan leda till positiv förändring. Men du har rätt i att det är lätt att trilla dit igen. Just därför är det viktigt att du hittar ett livsmönster där det finns utrymme för vila och återhämtning, så att du trivs med livet och inte ständigt känner dig pressad av olika ”måsten”.


Hur klarar man att jobba och samtidigt ha barn med asperger och adhd hemma? Cecilia Öhrn berättar öppenhjärtigt om hur hon kombinerade jobbet och privatlivet, som stundvis var ett kaos. Lyssna här.

NUVARANDE Maria Mattsson Mähl coachar: Jag skäms över min utmattning – vad ska jag göra?
NÄSTA Bästa receptet på fönsterputsmedel (aldrig mer randiga fönster!)